Eigen risico leaseauto bij 'privé' ongeluk

Pagina: 1
Acties:

• _AMR_
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik ben op een zondag (=Privé) aangereden op een voorrangsweg door een bestuurder die zonder te kijken met 80 km per uur overstak. Gelukkig kon ik nog remmen en ramde hem op de zijkant anders had ik niet meer geleefd. Schade is enkele duizenden euro's. Schadepapieren ingevuld en de tegenpartij erkent schuld.
Nu wil de leasemaatschappij JenT Lease een eigen risico van mij via de werkgever inhouden op mijn salaris.
Kan dat zomaar?

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
_AMR_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:59:
Ik ben op een zondag (=Privé) aangereden op een voorrangsweg door een bestuurder die zonder te kijken met 80 km per uur overstak. Gelukkig kon ik nog remmen en ramde hem op de zijkant anders had ik niet meer geleefd. Schade is enkele duizenden euro's. Schadepapieren ingevuld en de tegenpartij erkent schuld.
Nu wil de leasemaatschappij JenT Lease een eigen risico van mij via de werkgever inhouden op mijn salaris.
Kan dat zomaar?
Ik gok dat het afhangend van het contract tussen je werkgever/leasetoko, maar het klinkt wel raar. Maar wat zegt je werkgever hierover? Ik verwacht dat die hier niet blij mee moet zijn (zelfs als ze kunnen doorbelasten).

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:57

ralpje

Deugpopje

Ik kan me zomaar voorstellen dat als het wel gebeurt dat je dat bedrag via een civiele procedure kunt verhalen op de tegenpartij. Maar IANAL.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-06 16:14

Nullifiel

╞═══════╡

Een eigen risico? wat voor eigen risico? Op de all risk dekking van de verzekering?
Als de tegenpartij schuld heeft, dan is er een WA(Motorvoertuigen) claim voor die partij. Daar heeft een ER op een all risk dekking niets mee te maken lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Nullifiel op 18-09-2024 13:10 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Even een eigen topic gegeven; een topic van bijna 4 jaar oud kicken is niet handig ivm uiteenlopende omstandigheden én wellicht regelgeving update

Voor de duidelijkheid: ik neem aan dat dit over Nederland gaat?

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 18-09-2024 14:30 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimmyDeBoer2
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09-2024
Heeft de leasemaatschappij aangegeven waarom je eigen risico moet betalen terwijl de tegenpartij schuld heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:47
Als de tegenpartij schuldig is, is er geen sprake van een eigen risico van jouw kant.
Daarnaast ben jij niet het leasecontract aangegaan maar je werkgever, de leasemaatschappij heeft dus niets van jou te vorderen.
v.w.b. het verhalen van een eventueel eigen risico door je werkgever zou ik zeggen, pak het leasereglement er even bij en lees het na wat er in staat over schades.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:27
Bushie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:36:
Als de tegenpartij schuldig is, is er geen sprake van een eigen risico van jouw kant.
Daarnaast ben jij niet het leasecontract aangegaan maar je werkgever, de leasemaatschappij heeft dus niets van jou te vorderen.
v.w.b. het verhalen van een eventueel eigen risico door je werkgever zou ik zeggen, pak het leasereglement er even bij en lees het na wat er in staat over schades.
Volgens mij staat er in de TS ook dat het via de werkgever ingehouden wordt, en niet direct vanuit de Leasemij. Dat kan ook niet, want de Leasemij heeft alleen een contract met de werkgever.

En die heeft dan weer een contract met de berijder, waar over het algemeen een autoregeling mee afgesproken is. Dus het is voor @_AMR_ zaak om even contact op te nemen met werkgever / wagenparkbeheerder om te vragen hoe dit zit. Dat verschilt per werkgever en kunnen we hier niks zinnigs over zeggen.

Ik weet wel dat in een enkel geval de leasemaatschappij een ER doorbelast tot de schade is afgewikkeld. Mocht blijken dat het een verhaalbare schade is dan wordt dit bedrag weer teruggestort. Geen idee hoe dat anno 2024 juridisch stand houdt :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:21

-tom-562

Oliesjeik

Het kan zijn dat ze op voorhand inhouden en indien blijkt dat de tegenpartij volledig schuldig is, ze het eigen risico terug storten (lees: te verhalen valt), ze het terugstorten.
Zo werkt het iig bij mijn private lease contract.

Vaak bu'j te bang!

• JimmyDeBoer2
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09-2024
Het kan inderdaad een tijdelijke inhouding zijn, maar dan moet het ook duidelijk bij de werkgever zijn, zodat als later hopelijk het bedrag wordt teruggestort, dat het weer bij TS terechtkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18
Eigen risico is vrij standaard bij leaseauto gebruik buiten werktijd. Check je contract, daar staat het in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 09:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het was zo te zien buiten werktijd, dan mag het eigen risico - mits dat zo is afgesproken in het autoreglement - inderdaad worden doorbelast. Bij schade onder werktijd (daar valt ook woon- werkverkeer onder) mag dat nooit, ongeacht wat er in het reglement staat:

Bron:
https://www.vzr.nl/nieuws...ten_onrechte_eigen_risico

[ Voor 210% gewijzigd door Icephase op 18-09-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
Icephase schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:06:

[...]

Dat het standaard is, maakt het nog niet juridisch juist. Oók buiten werktijd geldt dat de werkgever eigen risico of andere kosten niet zomaar mag doorbelasten!
Eens, maar ik geef aan wat het in de praktijk doet. Er zit een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Vandaar dat ik het zo bot neerzet. Vind je het waard om die discussie met je werkgever aan te gaan, dat is de vraag.

[ Voor 44% gewijzigd door Archie_T op 18-09-2024 15:10 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 09:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Archie_T schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:10:
[...]

Eens, maar ik geef aan wat het in de praktijk doet. Er zit een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Vandaar dat ik het zo bot neerzet. Vind je het waard om die discussie met je werkgever aan te gaan, dat is de vraag.
Ik heb mijn post aangepast, wat daar stond klopte niet meer. De Hoge Raad heeft uitspraken gedaan hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
Archie_T schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:10:
[...]

Die discussie moet je niet voeren op het moment dat er schade is, maar op het moment dat je als bestuurder/werknemer je handtekening zet onder de gebruikersovereenkomst.

• Archie_T
Bushie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:12:
[...]

Die discussie moet je niet voeren op het moment dat er schade is, maar op het moment dat je als bestuurder/werknemer je handtekening zijn onder de gebruikersovereenkomst.
Juist, daarom verwijs ik voor deze discussie ook naar het contract wat ooit getekend is door de TS

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:19
Nee, natuurlijk kan dat niet. TS is niet aansprakelijk voor de aanrijding, dus de werkgever moet dat eigen risico van de lease maatschappij verhalen op de tegenpartij, niet op TS.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Bushie
StevenK schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:18:
Nee, natuurlijk kan dat niet. TS is niet aansprakelijk voor de aanrijding, dus de werkgever verzekeringsnemer (=vaak de leasemaatschappij) moet dat eigen risico van de lease maatschappij verhalen op de tegenpartij, niet op TS.

• Denman
StevenK schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:18:
Nee, natuurlijk kan dat niet. TS is niet aansprakelijk voor de aanrijding, dus de werkgever moet dat eigen risico van de lease maatschappij verhalen op de tegenpartij, niet op TS.
Dat kan alleen als de werkgever de verzekering in eigen beheer heeft, wat bij veruit de meeste Operational Lease contracten niet het geval is.
Als de verzekering onder gebracht is bij de Leasemij dan moet deze de schade gaan verhalen bij de tegenpartij, en niet de werkgever zelf.

Join het GoT Pulse-Team!

• StevenK
Denman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:25:
[...]

Dat kan alleen als de werkgever de verzekering in eigen beheer heeft, wat bij veruit de meeste Operational Lease contracten niet het geval is.
Als de verzekering onder gebracht is bij de Leasemij dan moet deze de schade gaan verhalen bij de tegenpartij, en niet de werkgever zelf.
Ben ik niet met je eens. Het is de werkgever die door deze aanrijding schade lijdt, namelijk die 300 euro die de werkgever kennelijk contractueel verschuldigd is bij een aanrijding, ongeacht wie er schuldig is. Ik vind 'm overigens juridisch wat dat betreft wel interessant, want die contractuele 'boete' lijkt wel wat onredelijk bij een aanrijding waarvoor een derde aansprakelijk is.

• Denman
StevenK schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:29:
[...]

Ben ik niet met je eens. Het is de werkgever die door deze aanrijding schade lijdt, namelijk die 300 euro die de werkgever kennelijk contractueel verschuldigd is bij een aanrijding, ongeacht wie er schuldig is. Ik vind 'm overigens juridisch wat dat betreft wel interessant, want die contractuele 'boete' lijkt wel wat onredelijk bij een aanrijding waarvoor een derde aansprakelijk is.
Je kan het niet met me eens zijn, maar dat is wel hoe het werkt. Mogelijk interpreteer je m'n bericht verkeerd, want natuurlijk moet die 300 Euro verhaald worden bij de schuldige, en hoort de werkgever/berijder hier niet voor op te draaien. Ik gaf alleen aan dat sommige leasemaatschappijen de kosten altijd doorbelasten, tot de schade inderdaad verhaalbaar is. Dan wordt het bedrag teruggestort.

Het is alleen niet aan de werkgever om deze kosten bij de tegenpartij te verhalen, maar aan de leasemij. Deze betaal je immers een maandelijkse fee om zorg te dragen voor de afwikkeling. Als particulier ga je bij een verhaalbare schade toch ook niet zelf bellen met de verzekering van de tegenpartij om je schade te verhalen? Dat laat ik lekker bij m'n verzekering, betaal ze genoeg :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Denman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:46:
[...]

Je kan het niet met me eens zijn, maar dat is wel hoe het werkt.
Ik roep ook maar wat joh, het is niet dat ik ervoor geleerd heb ofzo.

Oh, wacht, dat heb ik wel. En ik blijf erbij dat werkgever, als deze op grond van de overeenkomst met de leasemaatschappij, een eigen risico moet betalen in deze situatie, dat de werkgever dan wel degelijk verhaal kan zoeken op de veroorzaker van het ongeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-06 12:17
hoe het contractueel zit met het eigen risico weet ik niet, dit kan TS/werkgever in de voorwaarden nakijken.

Het is wel gebruikelijk dat het eigen risico vanuit de allrisk wordt inghehouden bij een schade. Dit kan de verzekeraar namens TS/werkgever vorderen bij de aanprakelijke verzekeraar. Na betaling wordt het eigen risico dat terugbetaald door de eigen verzekeraar.
Pagina: 1