Welke luchtontvochtiger voor mijn kleine badkamer?

Pagina: 1
Acties:

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Hallo,
Mijn kleine badkamer van 12m2 is altijd erg vochtig. In de winter hebben we de verwarming regelmatig aan en dan is het ook minder vochtig, maar in andere jaargetijden ga ik niet stoken. Ventilatie is slechts heel beperkt mogelijk (de mechanische ventilatie kan de hoeveelheid vocht niet aan als we een warm bad laten vollopen. Er zitten helaas geen ramen in de ruimte. Dus ben ik op zoek naar een luchtontvochtiger. Mijn eisen:
- Moet stil zijn (liefst maximaal 40db)
- Moet een hygrometer hebben die ervoor zorgt dat het apparaat automatisch in- en uitschakelt op basis van ingesteld doel vochtigheidspercentage
- moet aan te sluiten zijn op afvoer
- 1 zijde van het apparaat staat dichtbij de wand (rechterkant van voor bekeken), dus de luchtkleppen moeten niet aan die zijde zitten (lijkt me).

Wat zijn nou goede merken / types? Ik vind de prijs wat minder spannend, als ie maar goed werkt en aan mijn eisen voldoet.

Hopelijk heeft iemand goede tips of suggesties op basis van ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:30
Kun je de MV niet upgraden? Nieuwe units hebben vaak vochtigheidsmeters en blijven vanzelf afzuigen tot het vochtgehalte is gedaald. Werkt natuurlijk wel alleen als de aangezogen lucht uit de rest van het huis ook droog genoeg is. Plus hij moet wel een gat of kier hebben om door aan te zuigen, bv kier onder deur of een rooster.

Een ontvochtiger zal mogelijk de ruimte alsnog een beetje verwarmen vanwege zijn werking. Of dat nou efficiënter is dan je badkamer opstoken is nu lastig te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik heb wel een (geld en milieu sparende) tip: Minder vaak douchen, wanneer jullie (in ieder geval 2 personen) elke dag douchen dan krijgt die badkamer (ook met een betere ventilatie) bijna niet de gelegenheid om goed op te drogen.
Dan, handdoeken waarmee je je hebt afgedroogd liefst buiten anders elders in huis op een rekje te drogen hangen.
Ook, deur van badkamer altijd open laten staan, elke stroming van lucht helpt bij afvoeren vocht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:36:
Ik heb wel een (geld en milieu sparende) tip: Minder vaak douchen, wanneer jullie (in ieder geval 2 personen) elke dag douchen dan krijgt die badkamer (ook met een betere ventilatie) bijna niet de gelegenheid om goed op te drogen.
Dan, handdoeken waarmee je je hebt afgedroogd liefst buiten anders elders in huis op een rekje te drogen hangen.
Ook, deur van badkamer altijd open laten staan, elke stroming van lucht helpt bij afvoeren vocht.
Hier wordt elke avond gedoucht en de volgende ochtend is de badkamer alweer volledig droog. Is een kwestie van water op de vloer wegzemen na het douchen en fatsoenlijk afgestelde mechanische ventilatie. Daarnaast de deur altijd wat open laten staan na douche/bad.

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 11:58
Tsja dat is niet waar TS om vraagt.

Dus @Jackflash27 , ik heb een DNS65 van Delonghi, in 2 uur stookt die je badkamer helemaal droog (pakt 330-350W), ik verwarm L/L, ook geen raam in de badkamer en mijn MV is nog defect (motor op het dak en installatie is totaaaaal verknutseld door de vorige bewoners). Vanwege mijn schaarse budget is dat nog niet aangepakt. Ik wilde eerst PV, plat dak vernieuwen, vloer isoleren en heb dus om overschot stroom te verstoken L/L multisplit gehangen.

Badkamer wordt in de winter voldoende verwarmd met die luchtdroger, verder staat de deur open dus warmt de L/L het genoeg op.

Totaal heeft ie 240kWh verbruikt dit jaar, ik heb een huisgenoot die IMO een doucheverslaving heeft (elke dag 15 min onder dat water staan 8)7 ), regelmatig 2x per dag. Ik douche zelf praktisch 2x per week, dan heb je die droger amper nodig. Dus hij heeft vaak aangestaan.

De vorige bewoners hadden dat niet gedaan en werkelijk ALLES zat onder de schimmel, er was behangen over het granol plafond, om de schimmel te verbergen :/

Nu is alles dus na 2h kurkdroog, werkt perfect. Ding 1x p/w leegkiepen en klaar! :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:51
barta123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:48:
[...]

[knip]

Nu is alles dus na 2h kurkdroog, werkt perfect. Ding 1x p/w leegkiepen en klaar! :)
daar komt bij dat je het water uit de condensbak van de luchtdroger heel goed in je wasmachine kan gooien, op het moment dat die water tapt. Dan heb je relatief warm en kalkvrij water in je machine.

• Jackflash27
Luckei schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:28:
Kun je de MV niet upgraden? Nieuwe units hebben vaak vochtigheidsmeters en blijven vanzelf afzuigen tot het vochtgehalte is gedaald. Werkt natuurlijk wel alleen als de aangezogen lucht uit de rest van het huis ook droog genoeg is. Plus hij moet wel een gat of kier hebben om door aan te zuigen, bv kier onder deur of een rooster.

Een ontvochtiger zal mogelijk de ruimte alsnog een beetje verwarmen vanwege zijn werking. Of dat nou efficiënter is dan je badkamer opstoken is nu lastig te zeggen.
Hi, dank voor de tip. Ons huis (en de MV) is uit 2000. Geen idee of die te upgraden is. We hebben deze constant aan staan, maar het doet eigenlijk helemaal niks om het vochtgehalte te verminderen. Maakt vooral veel lawaai, ook op zolder waar mijn dochter slaapt. Wordt denk ik ook een kostbaar verhaal ook.
De ontvochtiger hoeft niet te verwarmen, alleen te ontvochtigen. In de winter hebben we sowieso ook de verwarming aan.
Nog suggesties welke ontvochtiger geschikt is?

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:18
BovenHond schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:54:
[...]

daar komt bij dat je het water uit de condensbak van de luchtdroger heel goed in je wasmachine kan gooien, op het moment dat die water tapt. Dan heb je relatief warm en kalkvrij water in je machine.
Op die 50 liter die een wasmachine verbruikt zet dat geen zoden aan de dijk. Je kan het water beter gebruiken om de ramen te zemen (is in feite osmosewater).

Ik heb zelf deze ontvochtiger naar tevredenheid in gebruikt: https://www.eeese.nl/product/eeese-otto-13l/

Qlima heeft ook prima ontvochtigers voor niet teveel geld.

• Jackflash27
Thanks, maar minder badderen is geen optie, we beperken dat al tot 1 keer per dag. Maar er komt zo ongelofelijk veel stoom vanaf dat er echt schimmelplekken ontstaan onder de kitranden. Natte handdoeken die we laten drogen op de radiator stinken ook in een mum van tijd. Deur van de badkamer staat al vaak open, maar ik heb hier ook een dochter van 20 rondrennen die het vertikt om de deur open te laten.

• Jackflash27
barta123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:48:
[...]

Tsja dat is niet waar TS om vraagt.

Dus @Jackflash27 , ik heb een DNS65 van Delonghi, in 2 uur stookt die je badkamer helemaal droog (pakt 330-350W), ik verwarm L/L, ook geen raam in de badkamer en mijn MV is nog defect (motor op het dak en installatie is totaaaaal verknutseld door de vorige bewoners). Vanwege mijn schaarse budget is dat nog niet aangepakt. Ik wilde eerst PV, plat dak vernieuwen, vloer isoleren en heb dus om overschot stroom te verstoken L/L multisplit gehangen.

Badkamer wordt in de winter voldoende verwarmd met die luchtdroger, verder staat de deur open dus warmt de L/L het genoeg op.

Totaal heeft ie 240kWh verbruikt dit jaar, ik heb een huisgenoot die IMO een doucheverslaving heeft (elke dag 15 min onder dat water staan 8)7 ), regelmatig 2x per dag. Ik douche zelf praktisch 2x per week, dan heb je die droger amper nodig. Dus hij heeft vaak aangestaan.

De vorige bewoners hadden dat niet gedaan en werkelijk ALLES zat onder de schimmel, er was behangen over het granol plafond, om de schimmel te verbergen :/

Goede tip, dankjewel! Gaat die Delonghi ook automatisch uit als de gewenste vochtigheidsgraad is bereikt? En ook ''aan'' als het vochtgehalte te hoog is? Afvoeren kan ook via een slang zodat je niet hoeft te legen?

• Jackflash27
HallonRubus schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:05:
[...]

Op die 50 liter die een wasmachine verbruikt zet dat geen zoden aan de dijk. Je kan het water beter gebruiken om de ramen te zemen (is in feite osmosewater).

Ik heb zelf deze ontvochtiger naar tevredenheid in gebruikt: https://www.eeese.nl/product/eeese-otto-13l/

Qlima heeft ook prima ontvochtigers voor niet teveel geld.
Dank je! Die Otto is ook best stil lees ik. Wat is jouw ervaring? En gaat ie ook automatisch aan en uit afhankelijk van het ingestelde vochtpercentage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Jackflash27 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:08:[...]
Thanks, maar minder badderen is geen optie, we beperken dat al tot 1 keer per dag.
Tsja, ik kan dat nauwelijks een beperking noemen. Tenzij het hele gezin zodanig zwaar en smerig werk heeft dat elke dag douchen de enige mogelijkheid is om enigszins schoon te blijven.
Overigens wordt door een groot aantal dermatologen afgeraden om elke dag lang, warm en met veel zeep te douchen, je huid droogt er van uit, haren worden sneller vet en de natuurlijke beschermlaag op je huid wordt afgebroken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jackflash27
Yaksa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:31:
[...]

Tsja, ik kan dat nauwelijks een beperking noemen. Tenzij het hele gezin zodanig zwaar en smerig werk heeft dat elke dag douchen de enige mogelijkheid is om enigszins schoon te blijven.
Overigens wordt door een groot aantal dermatologen afgeraden om elke dag lang, warm en met veel zeep te douchen, je huid droogt er van uit, haren worden sneller vet en de natuurlijke beschermlaag op je huid wordt afgebroken.
Denk dat dit thuishoort in een ander topic. Mijn vraag gaat over advies voor een ontvochtiger. Ik vraag geen advies over hoe vaak ik moet douchen per week. Dat bepaal ik helemaal zelf. Persoonlijk vind ik het juist goor als mensen niet dagelijks douchen, maar goed ieder zijn ding.

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
Jackflash27 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:04:
[...]

Hi, dank voor de tip. Ons huis (en de MV) is uit 2000. Geen idee of die te upgraden is. We hebben deze constant aan staan, maar het doet eigenlijk helemaal niks om het vochtgehalte te verminderen. Maakt vooral veel lawaai, ook op zolder waar mijn dochter slaapt. Wordt denk ik ook een kostbaar verhaal ook.
De ontvochtiger hoeft niet te verwarmen, alleen te ontvochtigen. In de winter hebben we sowieso ook de verwarming aan.
Je blijft vechten tegen een absoluut hoge luchtvochtigheid. Verwarmen helpt doordat deze lucht met relatief meer vocht afgevoerd wordt (je ventilatie doet wel iets ;)). Ik zou het toch bij de bron zoeken, de hoeveelheid vocht die je inbrengt. En een luchtontvochtiger eventueel gebruiken om de randjes eraf te halen.

Wat die MV betreft: Na 24 jaar oud wil ik best geloven dat deze een hoop lawaai maakt, die lagers zullen wel op de laatste tandjes lopen. Deze vervangen door een nieuwe Itho CVE-S zou én de boel een stuk stiller moeten maken. Bovendien bevat deze ventilatiebox een vochtsensor waardoor deze een poosje harder trekt bij hoog luchtvochtigheid. Of je overruled hem met de remote door 10-20-30 minuten hoog te gaan na het douchen.

Als je nog een box met AC motor hebt heb je hem qua stroomkosten ook al binnen 3 jaar terugverdiend.

https://www.ventilatielan...-fan-ventilator-box/1871/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55

paQ

Ik heb gewoon zo'n kleintje van amazon van 180 euro oid. Staat al 3 jaar dag en nacht aan in de kelder, aangesloten op een condens afvoerpomp.
Je stelt hem in op het gewenste RV% en klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 18-09-2024 15:43 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• barta123
Jackflash27 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:12:
[...]

Goede tip, dankjewel! Gaat die Delonghi ook automatisch uit als de gewenste vochtigheidsgraad is bereikt? En ook ''aan'' als het vochtgehalte te hoog is? Afvoeren kan ook via een slang zodat je niet hoeft te legen?
Deze Delonghi kan je niet op een speciefieke RV% inschakelen, de DNS80 kan dat geloof ik wel.

Ik schakel hem automatisch uit na 2h. als de lucht eerder droog is gaat ie over op 'onlyfans' en heb je alleen een ventilator van 24W draaien, in mijn geval gebeurt dat ook omdat ik max 5 min ofzo douche (ik houd niet van lang onder het water staan en heb een gevoelige huid) dus schoon = schoon :) Ik ben miss ook ouderwets, ik was me met een washandje. Works perfect :)

Slang kan er ook aan overigens, je kan het zo weg laten lopen. Ik heb dat niet omdat hij op een handdoekenkastje staat :P

[ Voor 7% gewijzigd door barta123 op 18-09-2024 15:42 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

• barta123
Yaksa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:31:
[...]

+1 ik ben het hier wel mee eens. Dermatologen raden het af, je gaat er ook eerder van stinken en het is imo gewoon een vreemde verslaving.

Maar goed, we leven in een vrije samenleving en je kan doen wat je wilt. Dus het is iemands persoonlijke voorkeur, dat ga ik niet proberen te beinvloeden. Dan krijg je toch een lang welles/nietes spel :9

• paQ

paQ

Ik douche vrijwel elke dag. Maar altijd (heel) kort en nooit heet ofzo.
En dan ga ik ook nog soms in bad :+ Sue me! :P

overigens, een badkamer van 12m2 is niet klein, toch? :?
Dat vind ik eerder: best fors

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 18-09-2024 15:45 ]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:51
HallonRubus schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:05:
[...]

[knip]
Alleen het water dat de wasmachine als eerste spoelgang pakt wordt verwarmd. Volgens mij is dat meestal een liter of 15.Dus als je paar reservoirtjes opvangt gaat meetellen. Ik doe dit ook met het droogtrommelreservior.
Maar gebruik voor ramen zemen of strijken is natuurlijk ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:10
[...]

Een nieuwe mechanische ventilatie box plus installatie kost meestal zo rond de 600 a 650 euro. Eentje uit 2000 is sowieso aan vernieuwing toe.

• barta123
[...]

Een ontvochtiger die niet je ruimte opwarmt bestaat helaas niet.

We hebben natuurkundige wetten, als je 300W gebruikt (wellicht 200W met een compressor condensatiedroger) dan zet je dat netto om in 200W warmte.

Net als bij een auto, bij constante snelheid wordt alle energie die je (vaak verbrandt) verbruikt 100% omgezet in warmte.

Dus hij zal altijd je ruimte opwarmen. Maar met wat ik aangaf, die 350W 2 uur aan valt zelfs de opwarming in de zomer mee. En mijn badkamer is 6m2, dus 2x zo klein :9 In de winter helemaal insignificant. En ik heb in de winter het meeste last van het vocht. (omdat ik dus geen werkende MV heb en dan niet zo veel de ramen open zet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackflash27
barta123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:58:
[...]

Een ontvochtiger die niet je ruimte opwarmt bestaat helaas niet.

We hebben natuurkundige wetten, als je 300W gebruikt (wellicht 200W met een compressor condensatiedroger) dan zet je dat netto om in 200W warmte.

Net als bij een auto, bij constante snelheid wordt alle energie die je (vaak verbrandt) verbruikt 100% omgezet in warmte.

Dus hij zal altijd je ruimte opwarmen. Maar met wat ik aangaf, die 350W 2 uur aan valt zelfs de opwarming in de zomer mee. En mijn badkamer is 6m2, dus 2x zo klein :9 In de winter helemaal insignificant. En ik heb in de winter het meeste last van het vocht. (omdat ik dus geen werkende MV heb en dan niet zo veel de ramen open zet)
Verwarmen mag, maar moet niet. Mooi meegenomen dan, want in de winter hoeft er dan minder gestookt te worden. Win-win.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Jackflash27 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:37:
[...]

Denk dat dit thuishoort in een ander topic. Mijn vraag gaat over advies voor een ontvochtiger. Ik vraag geen advies over hoe vaak ik moet douchen per week. Dat bepaal ik helemaal zelf. Persoonlijk vind ik het juist goor als mensen niet dagelijks douchen, maar goed ieder zijn ding.
Nerd modus (en off topic): mijn vader is opgegroeid in een huis waar geen douche bestond. Hij is zeker niet goor.

We hebben gewoon een apart idee van "schoon" ontwikkeld - je wast namelijk hoofdzakelijk goede bacterien van je lijf. Je kan jezelf ook prima aan de wasbak met een washandje schoon krijgen (en alleen een kletsje koud water). Dat hebben zij ook altijd gedaan.

Het is niet alsof 200 jaar geleden elk mens goor was omdat we niet elke dag onder lopend heet water warmgestookt met een CV ketel konden staan... Standaarden/idealen veranderen naar de maatstaven vd. dag.

Maar goed, zoals ik zei - ik wil niet iemands persoonlijk gedrag bekritiseren, ik heb een gevoelige huid en wil niet (onnodig snel) naar zweet stinken dus ik was niet elke dag alle goede bacterien en vetten van mn huid :P

Verder is het aan iedereen wat ie zelf wilt. Al zet je een rubber bed onder je douche en ga je er heel de nacht onder liggen, wat kan mij het bommen :+
Een intercontinentale vlucht naar Thailand (om jezelf te ontdekken) als millenial kost veel meer energie. Praktisch 6000kWh in 1 dag. Dat douche je nooit weg, ook niet met elke dag douchen ;) Dat is 2000 uur douchen. of 83 dagen aan eengesloten je warme kraan open laten staan _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Jackflash27 Ik heb zelf een Aironex.

Werkt fijn, zeker niet de stilste maar dat is er geen een echt, alhoewel het op de laagste fan stand best redelijk is.
In te stellen van 30% tot 80% ( per 5% ) en slaat aan als het te hoog is, af als het behaald is en heeft ook een slang afvoer ( ook een bak van 2 liter, slaat af als de bak val is)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
barta123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:04:
[...]
Nerd modus (en off topic): mijn vader is opgegroeid in een huis waar geen douche bestond. Hij is zeker niet goor.

We hebben gewoon een apart idee van "schoon" ontwikkeld - je wast namelijk hoofdzakelijk goede bacterien van je lijf. Je kan jezelf ook prima aan de wasbak met een washandje schoon krijgen (en alleen een kletsje koud water). Dat hebben zij ook altijd gedaan.

Het is niet alsof 200 jaar geleden elk mens goor was omdat we niet elke dag onder lopend heet water warmgestookt met een CV ketel konden staan... Standaarden/idealen veranderen naar de maatstaven vd. dag.

Maar goed, zoals ik zei - ik wil niet iemands persoonlijk gedrag bekritiseren, ik heb een gevoelige huid en wil niet (onnodig snel) naar zweet stinken dus ik was niet elke dag alle goede bacterien en vetten van mn huid :P

Verder is het aan iedereen wat ie zelf wilt. Al zet je een rubber bed onder je douche en ga je er heel de nacht onder liggen, wat kan mij het bommen :+
Een intercontinentale vlucht naar Thailand (om jezelf te ontdekken) als millenial kost veel meer energie. Praktisch 6000kWh in 1 dag. Dat douche je nooit weg, ook niet met elke dag douchen ;) Dat is 2000 uur douchen. of 83 dagen aan eengesloten je warme kraan open laten staan _O-
Het is off-topic en TS heeft al aangegeven er niet van gediend te zijn, maar toch je ongewilde advies blijven doordrammen. Typisch Tweakers, het is gewoon onbeschoft. Maak dan een 'Het grote douchen/badderen' topic aan en ga daar verder discussieren.

Ik zou een ontvochtiger uitzoeken met een goede hygrosensor en eentje die een constante luchtvochtigheid kan aanhouden, bijvoorbeeld zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
stin00 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:20:
[...]

Het is off-topic en TS heeft al aangegeven er niet van gediend te zijn, maar toch je ongewilde advies blijven doordrammen. Typisch Tweakers, het is gewoon onbeschoft. Maak dan een 'Het grote douchen/badderen' topic aan en ga daar verder discussieren.

Ik zou een ontvochtiger uitzoeken met een goede hygrosensor en eentje die een constante luchtvochtigheid kan aanhouden, bijvoorbeeld zoiets.
Dears, ik heb TS een duidelijk advies gegeven over een vergelijkbare situatie hoe ik het oplos met de luchtdroger. De adsorptiedroger zoals ik heb, een Delonghi. Zelfs zonder werkende mechanische ventilatie alles kurkdroog, met cijfers erbij - 250kWh per jaar. valt me reuze mee. En kan nog zuiniger want bij kamertemperatuur is een condensluchtdroger zuiniger.

Tevens; een claim van 15-45 EUR per jaar energieverbruik, klinkt me nogal wazig. Maar lijkt me een goed punt. Maar als je gaat douchen/badderen lijkt het me sterk dat je een droger 24/7 aan zou zetten.

TS beschreef zelf iets als zijnde goor, wat hem niet aanstond - dus waarom zou ik het niet vanaf een technische zijde toelichten?

Dit is juist sterk aan tweakers, veel technische kennis en dingen worden van meerdere invalshoeken bekeken. Anders dan een praatprogramma, waar mensen vaak over onderbuikgevoelens reageren zonder enige technische achtergrond. (zeker als het gaat om energietransitie o.i.d., vaker dan eens gezien) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:18
Jackflash27 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:16:
[...]

Dank je! Die Otto is ook best stil lees ik. Wat is jouw ervaring? En gaat ie ook automatisch aan en uit afhankelijk van het ingestelde vochtpercentage?
Het apparaat is inderdaad best stil, zeker op de slaapmodus, dan draait de fan trager. De luchtvochtigheid is instelbaar in stappen van 5% RH en gaat idd automatisch uit en pas weer aan als de luchtvochtigheid een paar procent boven de ingestelde waarde is. Voor de afvoer heb ik op AliExpress een slang gekocht, die moet je er anders voor €10 bij kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackflash27
paQ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:44:
Ik douche vrijwel elke dag. Maar altijd (heel) kort en nooit heet ofzo.
En dan ga ik ook nog soms in bad :+ Sue me! :P

overigens, een badkamer van 12m2 is niet klein, toch? :?
Dat vind ik eerder: best fors
Foutje, hij zal rond de 9m2 zijn (2,5 x 3,5)

• Jackflash27
stin00 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:20:
[...]

Thanks. Over de hygrosensor: ik lees bij dit model dat het vochtigheidsgehalte 'realtime' gemeten wordt. Is dat wat je bedoelt met dat de luchtvochtigheid constant aangehouden kan worden? Ook heb ik bij een model van DeLonghi gelezen dat de hygrometer 'electronisch' geregeld is. Welke opties zijn er allemaal op dit vlak en wat is het beste?

• Jackflash27
Ik vind overigens dat er best veel prijsverschil zit in diverse modellen. Er zijn er al voor nog geen 100 euro, maar ook voor bijna 400 euro. DeLonghi is zo'n duur merk. Zouden die aanmerkelijk beter hun werk doen of is het puur marketing / merkbeleving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Vooral bouwkwaliteit, maar al die Chineesjes van 170 euro doen het gewoon prima hoor, en net zo stil ;)
En als je wil met app (zoek even op het "Duitse" merk Klarstein)

Die hygrosensor is meer van: je stelt in op bijv 55%.
Bij 60 springt ie aan, bij 52 weer uit. (Ik noem maar wat drempelwaarden)
Het moduleert niet; daar zijn ze te klein voor.

edit: vergeet hun eigen website. duuuur
Amazon:
https://www.amazon.de/-/n...er%2Caps%2C82&sr=8-6&th=1

Dan zie je vanzelf een hele trits aan soortgelijke apparaten.

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 18-09-2024 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Je moet er sowieso een hebben met hygrometer en actief koelelement ( airco ). die heb je volgens mij niet voor 100 euro.

Net wat @paQ zegt, rond de 170 is vrij normaal en redelijk.

Diegene die ik heb is best accuraat qua hygrometer, althans ik heb een andere meter en verschilt ongeveer 1% afhankelijk van..

En ik gebruik hem ook in de badkamer, ook klein ( 4 M2 ) en slechte doorvoer.
In de ochtend na douchen even een half uurtje scheelt al een hoop maar vaak laat ik hem aan staan en als ik thuiskom is alles perfect droog ( itt als hij er niet staat, dan is het gewoon nog zeiknat ondanks trekker )

In mijn geval is de 2 liter bak afdoende mits hij redelijk leeg is, maar kan ook de slang gebruiken eventueel.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr-schultzz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:20
Deze heb ik dik een jaar in gebruik, ben er erg tevreden mee, gebruik hem ook in de droogkamer. de was is een stuk sneller droog en je hebt geen wasdroger meer nodig.

Voordeel van deze is dat ie onthoudt wat de setting was, ik bedien hem getimed en via wifi via een "smart wifi stopcontact

https://www.lidl.nl/p/sil...vochtiger-10-l/p100378633

Mijn ervaring met Lidl is dat ze ook goeie service verlenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:30
[...]

Zo'n oude MV is het wel waard om te upgraden, energiezuiniger en kan sowieso stiller. In principe niet veel meer nodig dan een schroevendraaier en een half uurtje. Kosten 200-400 euro, afhankelijk van wat je koopt.

• barta123
Humma Kavula schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:11:
Je moet er sowieso een hebben met hygrometer en actief koelelement ( airco ). die heb je volgens mij niet voor 100 euro.

Net wat @paQ zegt, rond de 170 is vrij normaal en redelijk.

Diegene die ik heb is best accuraat qua hygrometer, althans ik heb een andere meter en verschilt ongeveer 1% afhankelijk van..

En ik gebruik hem ook in de badkamer, ook klein ( 4 M2 ) en slechte doorvoer.
In de ochtend na douchen even een half uurtje scheelt al een hoop maar vaak laat ik hem aan staan en als ik thuiskom is alles perfect droog ( itt als hij er niet staat, dan is het gewoon nog zeiknat ondanks trekker )

In mijn geval is de 2 liter bak afdoende mits hij redelijk leeg is, maar kan ook de slang gebruiken eventueel.
En ook: wat heb je aan goedkoop als ze eerder stuk gaan? Bij een bekend merk verwacht ik over het algemeen wel een langere levensduur dan bij Linglong o.i.d..

En ja leuk mechanische ventilatie upgraden, maar daar krijg je dat extra vocht niet mee weg. Ik zou gewoon eens een droger proberen. Desnoods probeer je Coolblue - je kan hem altijd retourneren.

Mijn DNS 65 heb ik toen via MP gekocht, kan ook. Ik heb ook nog geen 150 betaald, ding was bijna nieuw. Die meid wilde hem niet meer gebruiken omdat ze het energieverbruik te hoog vond (ze liet hem 24/7 in een heel vochtige kelder in een oud huis draaien) :+

• paQ

paQ

Een klein(er) compressortje is gewoon een stuk stiller mocht geluid een punt zijn.
Ik geloof verder ook niet dat het elkaar ver zal ontlopen kwa max draaiuren.

• Jackflash27
Bedankt voor alle reacties. Na uitvoerig vergelijkend onderzoek is de keuze gevallen op een Meaco Arete Two 12L. Waar ik op heb gelet:
Mooie en duidelijke gebruikersinterface, ophangbaar aan de muur, redelijk stil (op basis van gebruikersreviews), zuinig, beste koop op Engelse consumenten site. Prijs ook prima te doen.

https://www.airsain.nl/pr...ger-meaco-arete-two-12-l/

[ Voor 10% gewijzigd door Jackflash27 op 21-09-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Jackflash27 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:05:
Bedankt voor alle reacties. Na uitvoerig vergelijkend onderzoek is de keuze gevallen op een Meaco Arete Two 12L. Waar ik op heb gelet:
Mooie en duidelijke gebruikersinterface, ophangbaar aan de muur, redelijk stil (op basis van gebruikersreviews), zuinig, beste koop op Engelse consumenten site. Prijs ook prima te doen.

https://www.airsain.nl/pr...ger-meaco-arete-two-12-l/
Nice! Ik ben benieuwd naar het stroomverbruik. Ben je van plan het te monitoren met Home wizard ofzo?

Prijs is inderdaad niet gek! Veel plezier ermee :)

• Jackflash27
barta123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:52:
[...]

Nice! Ik ben benieuwd naar het stroomverbruik. Ben je van plan het te monitoren met Home wizard ofzo?

Prijs is inderdaad niet gek! Veel plezier ermee :)
Ik ga het even aankijken de komende weken, inderdaad via home wizard. Eens zien of mijn totale stroomverbruik veel omhoog gaat. 't zal wellicht wel een wat vertekend beeld gaan geven, want de airco's gaan hier binnenkort ook weer aan om te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 10:30
Jackflash27 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:03:
[...]

Ik ga het even aankijken de komende weken, inderdaad via home wizard. Eens zien of mijn totale stroomverbruik veel omhoog gaat. 't zal wellicht wel een wat vertekend beeld gaan geven, want de airco's gaan hier binnenkort ook weer aan om te stoken.
Hoe bevalt de Meaco Areto two 12L (239€)?
Ik wil ook een dergelijk apparaat kopen voor mijn badkamer zonder ventilatie. Helaas is de areto two niet leverbaar, maar wel de areto one 12L(195€).

Andere optie is de Eeese Hugo 13L of Otto 13L. Deze zijn iets goedkoper en de Otto (179€) lijkt op de Areto two qua functionaliteit en de Hugo (159€) op de Areto one.

Zou er veel verschil tussen zitten? Met name over de Meaco lees ik veel positieve reviews op internationale fora.
Ik wil er graag vandaag/morgen een bestellen.
Heeft iemand advies?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Ik ben heel tevreden over de Meaco Areto two. Maakt weinig lawaai, aangesloten via slang op afvoer. Staat continu aan op de badkamer. Eens in de zoveel minuten checkt hij het vochtigheidsniveau en past dan de intensiteit van drogen daarop aan. Energieverbruik weet ik niet precies, maar volgens mij valt het reuze mee. Apparaat is vrij compact en ziet er ook nog eens mooi uit. Bediening is simpel, en ook via app te bedienen. Ik zou dit apparaat zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:41
VivaAtloni schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:06:
[...]

Ik wil ook een dergelijk apparaat kopen voor mijn badkamer zonder ventilatie. Helaas is de areto two niet leverbaar, maar wel de areto one 12L(195€).

Andere optie is de Eeese Hugo 13L of Otto 13L. Deze zijn iets goedkoper en de Otto (179€) lijkt op de Areto two qua functionaliteit en de Hugo (159€) op de Areto one.

Zou er veel verschil tussen zitten? Met name over de Meaco lees ik veel positieve reviews op internationale fora.
Heeft iemand advies?
Ik heb gisteren de eeese otto binnen gekregen.
In woonkamer uitgeprobeerd en binnen 1,5u a 2u zakte de luchtvochtigheid met 13% terwijl er ondertussen ook wat shirts en sokken aan het droogrek waren opgehangen.
Na ongeveer 4u de opvangbak geleegd.
Vannacht in de gang gezet met deur naar woonkamer open, de gang is in verbinding met boven waar de luchtvochtigheid ondanks ventileren etc te hoog bleef.
Vrij veel open ruimte dus maar daar was de luchtvochtigheid vanochtend ook met 18% gedaald tov andere ochtenden.
Apparaat stond straks uit want opvangbak vol.
Ik ben wel enthousiast en tevreden tot nu toe.

Stroomverbruik kan ik niet echt wat over zeggen, dat hou ik niet bij.

Voor de Otto gegaan omdat deze ook op badkamer gebruikt kan worden en ivm wasdroogfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
VivaAtloni schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:06:
[...]

Heeft iemand advies?
Ik heb sinds deze maand de Meaco Areto two 12L. Luchtvochtigheid van onze woonkamer gaat vaak boven de 80% in het najaar en hij werkt goed om dit wat lager te houden. Gekozen voor deze vs de Eeese omdat hij op wieltjes staat en een handvat heeft, waardoor ik hem makkelijker ook even in de slaapkamer kan zetten. En voordeel vs de versie 1 is dat hij via een app en (deels) via home assistant te bedienen is. Ik vind hem persoonlijk nog best veel herrie maken, maar met HA heb ik ingesteld dat hij 's nachts automatisch aangaat. En als ik weg ben kan ik hem met de hand aanzetten via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:50
rinslll schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:04:
[...]

Ik heb gisteren de eeese otto binnen gekregen.

Apparaat stond straks uit want opvangbak vol.
Ik ben wel enthousiast en tevreden tot nu toe.

Voor de Otto gegaan omdat deze ook op badkamer gebruikt kan worden en ivm wasdroogfunctie.
Hoeveel herrie/ hoe stil is die Otto?
Wij zitten ook te denken over een losse ontvochtiger voor op de badkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:41
creon schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:09:
[...]

Hoeveel herrie/ hoe stil is die Otto?
Wij zitten ook te denken over een losse ontvochtiger voor op de badkamer
Je hoort wel dat hij aanstaat.
Soort zachte ventilator.
Maar lijkt me op de badkamer geen probleem toch?
Vind het met de app ook prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 10:30
Ik heb de Eeese Otto 13L gekocht voor in mijn badkamer. Gebruik hem nu 2 weken, echt een topding.
Ben nu eindelijk van de hoge luchtvochtigheid af, want ik heb geen afzuiging in de badkamer. In de zomer geen probleem, maar in het najaar drama.

[ Voor 5% gewijzigd door VivaAtloni op 10-11-2024 17:54 ]

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Pagina: 1