Getal Voorwaardelijke opmaak in x tabbladn tegelijk wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• michfi
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-09-2024
Goeiemiddag,

Ik heb een exceldocument waar er verschillende tabbladen zijn. Op elk tabblad staan drie weken met met meetwaarden van een controle. Bij elke meting worden de meetwaarden vergeleken met de norm en als deze overschreden wordt dan kleurt de cel oranje/rood.

Binnen een tabblad zit er per kolom met meetwaarden dus een voorwaardelijke opmaak.

Probleem is dat als ik de voorwaardelijke opmaak wil aanpassen (bijvoorbeeld: als een meetwaarde hoger is dan 10 dan wordt de cel rood wil ik de norm veranderen van 10 naar 12 tegelijk over alle tabbladen van dat jaar heen) dat ik dit in elk tabblad moet gaan doen en het dus blijkbaar niet mogelijk is dat ik alle tabbladen selecteer en dan 1 keer de voorwaardelijk opmaak aanpas. Is dit toch mogelijk op de één of andere manier?

Als je iets wil aanpassen in excel in verschillende tabbladen tegelijk dan kan je die allemaal selecteren en dan 1 keer de wijziging doen en dan is het ineens op alle tabbladen veranderd. Dit werkt perfect maar kan dus blijkbaar niet voor een voorwaardelijke opmaak. Dat zou nochtans heel nuttig zijn. Niet te begrijpen dat men dat bij Microsoft nog niet heeft aangepast. Is er een manier om hen een nederlandstalige mail te sturen en hen te vragen of ze hun excelprogramma kunne updaten hiermee?
...

Alle reacties

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Er is wel een macro te schrijven waarmee je de vw. opmaak in alle gewenste bladen met 1 klik kunt wijzigen. Het zou dan natuurlijk praktisch zijn als het in al die bladen om hetzelfde bereik gaat.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 16:16
Heel de voorwaardelijke opmaak mag wat mij betreft op de schop.
Suggesties (maar niet in het NL) kan je hier doen: https://feedbackportal.mi...1b-ec11-b6e7-0022481f8472
Je zou op deze request kunnen stemmen: https://feedbackportal.mi...3b-ed11-9db0-000d3a4e3526

Meestal wil je gelijke data ook niet opsplitsen per tabblad. Meestal zijn er dan betere manieren om er met om te gaan.

Via 'Regels voor voorwaardelijke opmaak beheren' kan je wel snel de regels tussen de verschillende tabbladen aanpassen. Je kan helaas geen één regel aanmaken die dan geldig is op meerdere cellen verspreid over verschillende tabbladen.

[ Voor 36% gewijzigd door Teun_2 op 18-09-2024 16:06 ]

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Teun_2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:59:
Je kan helaas geen één regel aanmaken die dan geldig is op meerdere cellen verspreid over verschillende tabbladen.
@Teun_2
Zoals ik hierboven al schreef kun je met een macro de vw. opmaak met 1 klik in alle werkbladen in no time aanpassen. Als de aan te passen bereiken waarin de vw. opmaak moet gelden in alle bladen hetzelfde is, dan maakt dat het schrijven van zo'n macro uiteraard een stuk eenvoudiger .

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 16:16
dix-neuf schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:28:
[...]

@Teun_2
Zoals ik hierboven al schreef kun je met een macro de vw. opmaak met 1 klik in alle werkbladen in no time aanpassen. Als de aan te passen bereiken waarin de vw. opmaak moet gelden in alle bladen hetzelfde is, dan maakt dat het schrijven van zo'n macro uiteraard een stuk eenvoudiger .
Macro's hebben hun nut, maar anno 2024 zie ik ze toch liever verdwijnen. Macro's zijn zelden nodig, vaak slecht geschreven en onderhouden en houden een behoorlijk veiligheidsrisico in. Als je het kan vermijden om het te gebruiken, moet je dat ook doen vind ik. In deze use case zou mijn advies zijn om de twee minuten werk er in te steken en niet met een macro te werken. Maar daar kunnen we uiteraard ook in mening verschillen. Ik vermoed dat de vraag in een professionele context gesteld wordt, waar ik nog meer neig naar het niet gebruiken van macro's dan een excelletje dat je thuis enkel voor jezelf gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Teun_2 op 18-09-2024 18:18 ]