Zware plank ophangen met ankers ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tiburon
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik probeer de beste oplossing te vinden om een 3 meter lange plank die behoorlijk zwaar belast gaat worden (50-60 kilo) op te hangen aan een betonnen muur.
Ik heb redelijk zware plankdragers mer schoor met 3 8mm gaten elk voor de muurbevestiging.
Ik dacht eerst aan keilbouten, maar voor een 8mm keilbout moet je een 14mm gat boren
Nu kwam ik laatst het doorsteekanker tegen die het voordeel heeft dat je slechts een 8mm gat hoeft te boren. Is dit een goede oplossing ?
Bij de ankers die ik tegenkwam ( 8mm, 75mm lang} stond "ETA optie 7 ", wat mag dat betekenen ?

https://www.gecoverkoop.n...kt-m8x75mm-20-stuks/a8305

Zou dit een goede optie zijn ? Overkill misschien maar dat is niet erg.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

SambalBij

We're all MAD here

Dat zijn toch eigenlijk een soort keilbout-lite?
Ook dat klinkt wel wat als overkill eigenlijk.
Hoeveel plankdragers heb je? Zelfs als je er op die lengte maar 2 hebt, heb je het over 6 gaten.
Wanneer je die zou ophangen met gewone goede 10mm pluggen (met 8mm schroef) dan heb je het bij 50mm lange pluggen al over 2,15kN, hier op aarde zo'n 220kg.... Per plug... keer 6...
Daar kun je een middenklasse auto aan ophangen :P

https://www.fischer-inter...r/535456-duopower-10-x-50
https://fiproductmedia.az...her/LT_01_DUOPOWER-EN.pdf

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04

RvV

Dit jaar heb ik voor het eerst met chemische ankers zitten spelen en ben nu helemaal om. Wat werkt dat prettig zeg, tov keilbouten. :)

Zelf heb ik in de schuur een plank iets van 10mm pluggen en dikke draadbouten vast gezet. Je moet het wel heel bont maken om zo'n plank van de muur te rukken. Of hij moet ook een meter diep zijn waardoor je een enorme hefboom krijgt.

Y'24

• Tiburon
Dank voor je reactie.
Het probleem met een 8mm keilbout is dat ik een gat moet boren van 14mm. Bij een doorsteekanker zoals in de link gaat het gewoon met 8mm.
Ik heb 5 stevige plankdragers met schoor en 3 8mm gaten voor de muurbevestiging.
De plank is niet nieuw en is vorige maand spontaan van de muur gevallen maar dat kan aan onzorgvuldige besvestiging hebben gelegen.
Ik vind overkill niet zo'n probleem.
De doorsteekankers uit de link zijn ook veel goedkoper dan de fisher pluggen.

• Tiburon
[quote]RvV schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:39:
Dit jaar heb ik voor het eerst met chemische ankers zitten spelen en ben nu helemaal om. Wat werkt dat prettig zeg, tov keilbouten. :)

Wat gebruik je in plaats van de schroef om de plank te bevestigen ? Gewoon ook een schroef ?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04

RvV

Bij chemische ankers stop je een stuk draadeind in het gat met die smurrie. Ik had een tube voor de kitspuit. Pak hem beet 3 kwartier laten doe je daar je plankdrager tegenaan, ringetjes erop en aandraaien met een moer. Zwaar overkill natuurlijk. :)

De plank op de drager zelf heb ik in mijn constructie gewoon vast gemaakt met een paar schroefjes. Het is maar dat hij niet kan kantelen als je er iets vanaf haalt.

Y'24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27

The End

!Beginning

Tiburon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:22:
Ik probeer de beste oplossing te vinden om een 3 meter lange plank die behoorlijk zwaar belast gaat worden (50-60 kilo) op te hangen aan een betonnen muur.
Ik heb redelijk zware plankdragers mer schoor met 3 8mm gaten elk voor de muurbevestiging.
Ik dacht eerst aan keilbouten, maar voor een 8mm keilbout moet je een 14mm gat boren
Nu kwam ik laatst het doorsteekanker tegen die het voordeel heeft dat je slechts een 8mm gat hoeft te boren. Is dit een goede oplossing ?
Bij de ankers die ik tegenkwam ( 8mm, 75mm lang} stond "ETA optie 7 ", wat mag dat betekenen ?

https://www.gecoverkoop.n...kt-m8x75mm-20-stuks/a8305

Zou dit een goede optie zijn ? Overkill misschien maar dat is niet erg.
Dit is echt enorme overkill. Gewone 8mm pluggen met b.v. 6mm schroeven is meer dan genoeg.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Keilbouten zijn toch niet meer van deze tijd (en dat van een boomer). Enige voordeel dat ze nog hebben is dat je ze er weer uit kan krijgen met wat gewurm.

Optie 7 voor ongescheurd beton betekent dat je die ankers alleen in beton mag gebruiken in het gebied dat neutraal of onder druk staat. Maar dat geldt in principe voor elk (zwaarbelast) anker dat werkt volgens het spreidingsprincipe, dus ook keilbouten.

Voor het ophangen van een plank aan de wand in een woning zou ik mij daar niet zo druk om maken.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Tiburon
The End schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:05:
[...]

Dit is echt enorme overkill. Gewone 8mm pluggen met b.v. 6mm schroeven is meer dan genoeg.
Zoals ik al zei is overkill geen probleem. het voordeel is de ankers zijn goedkoper dan de pluggen dus waarom niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiburon
[quote]JukeboxBill schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:10:
Keilbouten zijn toch niet meer van deze tijd (en dat van een boomer). Enige voordeel dat ze nog hebben is dat je ze er weer uit kan krijgen met wat gewurm.

De ankers zijn een stuk makkelijker en goedkoper te gebruiken, 8mm gaatje en hup. (Ook gesproken als echte Boomer)

• The End

The End

!Beginning

Tiburon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:20:
[...]

Zoals ik al zei is overkill geen probleem. het voordeel is de ankers zijn goedkoper dan de pluggen dus waarom niet ?
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk? In de link die je geeft kan je 20 bouten voor 11 euro kopen ex verzendkosten. Voor dat bedrag kan je een veelvoud aan pluggen en schroeven kopen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
The End schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:05:
[...]

Dit inderdaad, een paar goede schroeven met dito pluggen is meer dan zat.

Een goede 6mm schroef kan 60kg trekkracht hebben en qua afschuifkracht nog veel meer. Keilbouten zijn nergens voor nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 18-09-2024 13:30 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
Wat voor plank komt er eigenlijk op te liggen? Want bij zo'n belasting zal een (minder stevige) plank eerder gaan doorhangen dan de plankdragers.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Tiburon
Yaksa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:26:
Wat voor plank komt er eigenlijk op te liggen? Want bij zo'n belasting zal een (minder stevige) plank eerder gaan doorhangen dan de plankdragers.
De plank is 3 mtr x 35cm x 2.5cm

• Tiburon
Ernemmer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:24:
[...]

Dit inderdaad, een paar goede schroeven met dito pluggen is meer dan zat.

Een goede 6mm schroef kan 60kg trekkracht hebben en qua afschuifkracht nog veel meer. Keilbouten zijn nergens voor nodig.
De gaten in mijn plankdragers zijn 8mm. Moet ik dan 10mm pluggen met 8mm schroeven gebruiken en hoe diep ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:47
Tiburon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:20:
[...]

Ankers goedkoper dan een plugje? In jouw link kost zo'n anker ruim 8 euro, een plug kost nog geen 6 cent:
https://www.hornbach.nl/p...d-8-40-100-stuks/8213068/

En ja, je kunt het met ankers bevestigen, maar echt nodig is het niet. In de garage heb ik een "plank" aan de muur gemaakt waar hout op ligt. Een viertal of vijftal stevige plankdragers en alles met zeskant bouten in de bakstenen muur gedraaid (zoiets als deze: https://www.hornbach.nl/p...rzinkt-200-stuks/3831119/). Hangt al jaren en op dat rek, 4 meter lang en 0.5m breed 18mm multiplex, ligt zeker voor 100 kilo aan houten balken. Heeft nog geen krimp gegeven in al die jaren.

Indien het een zwaar belaste plank wordt recht boven het bed of boven een bank in de woonkamer, dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen, alhoewel ik in zo'n geval eerder geen zware spullen boven mn hoofd zou willen hebben staan voor het geval de katten het eraf duwen of wat dan ook.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• The End

The End

!Beginning

Tiburon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:33:
[...]

De gaten in mijn plankdragers zijn 8mm. Moet ik dan 10mm pluggen met 8mm schroeven gebruiken en hoe diep ?
De kop van de schroef is veel groter, dus 6mm schroeven zijn meestal meer dan genoeg.

• Tiburon
Ernemmer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:24:
[...]

Sorry dat ik eigenwijs ben (typische boomer) maar mij trekt de simpelheid van de ankers aan, gaatje boren anker erin aandraaien klaar. Ik wil ook niet met keilbouten werken. Geen gezoek naar de juiste pluggen en bijbehorende schroeven

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:00
Tiburon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:37:
[...]

Sorry dat ik eigenwijs ben (typische boomer) maar mij trekt de simpelheid van de ankers aan, gaatje boren anker erin aandraaien klaar. Ik wil ook niet met keilbouten werken. Geen gezoek naar de juiste pluggen en bijbehorende schroeven
gaatje boren, plug erin, schroef erin. Inderdaad veel lastiger... 8)7

• Tiburon
[quote]Moi_in_actie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:36:
[...]

Ankers goedkoper dan een plugje? In jouw link kost zo'n anker ruim 8 euro, een plug kost nog geen 6 cent:

nee nee, ze zijn 10.50 voor 20 stuks dus zo'n 50 cent per stuk

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:47
Tiburon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:40:
[quote]Moi_in_actie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:36:
[...]

nee nee, ze zijn 10.50 voor 20 stuks dus zo'n 50 cent per stuk
Oh excuses, niet goed gelezen dat het daar ook om een prijs voor meerdere stuks ging. Maakt de kostenoverweging minder een probleem, maar linksom of rechtsom maakt het denk ik niet veel uit, beide opties werken prima.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 15:30
En dan ben je 5 jaar verder. Plankje ben je zat, hoe krijg je die ankers er dan uit?

Je hebt het over 60 kilo, voornamelijk op belast op afschuiving. Dit kan echt met iedere plug/schroef combi met een kop die groot genoeg is voor jouw beugels.

https://fiproductmedia.az...les%20fischer/LT_S_NL.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door meenkdrie op 18-09-2024 13:43 ]

• Tiburon
Krijnemans schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:38:
[...]

gaatje boren, plug erin, schroef erin. Inderdaad veel lastiger... 8)7
Klopt. Welke plug, hoe lang, welke schroef, hoe lang, zeskant of iets anders ?
Ik heb nog steeds rillingen van deze zelfde plank die met 8 grote onderdelendozen en twee fikse luidsprekers op mijn hoofd is gevallen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
Tiburon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:31:[...]De plank is 3 mtr x 35cm x 2.5cm
Mijn vraag was eigenlijk: Wat is het materiaal waarvan de plank is gemaakt? Grenen meubelpaneel, Eiken gezaagd, MDF, geperst hout, gelamineerd keukenblad, etc.
Een eiken plank of meubelpaneel van die dikte zal niet zo snel doorzakken bij dat gewicht.
Een gelamineerde plank van geperste houtvezels waarschijnlijk wel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:21

Cheezus

Luiaard

Gewoon die doorsteekankers gebruiken, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Ik heb met dezelfde ankers een bankje aan de muur gehangen, hangt aan ca. 5 ankers en is genoeg om minstens 4 personen te houden, dus ruim boven de 50-60 kilo :)

• Tiburon
Yaksa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:45:
[...]

Mijn vraag was eigenlijk: Wat is het materiaal waarvan de plank is gemaakt? Grenen meubelpaneel, Eiken gezaagd, MDF, geperst hout, gelamineerd keukenblad, etc.
Een eiken plank of meubelpaneel van die dikte zal niet zo snel doorzakken bij dat gewicht.
Een gelamineerde plank van geperste houtvezels waarschijnlijk wel.
Het is geperst en gelamineers hout. De plankdragers komen om de 50cm dus het doorzakken zal wel meevallen

• Tiburon
meenkdrie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:42:
En dan ben je 5 jaar verder. Plankje ben je zat, hoe krijg je die ankers er dan uit?
Dat is een game-changende overweging inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tiburon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:37:
[...]

Het lijkt er nu wel een beetje op alsof je alleen maar wil horen dat het een goed idee is. als je zelf al hebt bedacht dat dit de oplossing voor jou is, dan hang je de plank toch gewoon op jouw manier op. :)

Het is in beton, bijna alles blijft in beton zitten, dus die ankers ook, eruithalen is doorgaans wel een ander verhaal.

Persoonlijk zou ik gewoon pluggen + schroeven/houtdraadbouten nemen, maar het is jouw eigen feestje, dus kies iets waar je blij van wordt. :)

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 18-09-2024 14:33 ]

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:57
Tiburon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:44:
[...]

Klopt. Welke plug, hoe lang, welke schroef, hoe lang, zeskant of iets anders ?
Ik heb nog steeds rillingen van deze zelfde plank die met 8 grote onderdelendozen en twee fikse luidsprekers op mijn hoofd is gevallen.
*knip* dat is niet nodig
https://www.bol.com/nl/nl...14-sets/9300000061088845/Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhcIRjsGDBDzSPMVm7MEYKEruGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/buOAjDXDpberbeqeocbCilH2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 18-09-2024 13:55 ]

• Tiburon
[quote]Cheezus schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:47:
Gewoon die doorsteekankers gebruiken, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Grrrr, nu zit ik weer met het antwoord van Meenkdrie, je krijgt ze er nooit meer uit.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Meestal komen ze gewoon los als je ze weer naar binnen tikt met een hamer. Tot nu toe heb ik dat nog maar bij 6 stuks hoeven doen maar dat ging allemaal zonder probleem.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-05 00:28
6mm pluggen en 5x50 schroeven, dan hangt die plank meer dan stevig genoeg voor die diepte/lengte/gewicht. Wil je overkill dan chemische ankers pakken, kun je als het winter is ook je auto lekker warm binnen aan de muur hangen.

Veel mensen hebben de neiging om veel te zwaar te gaan bij soort ophanging, maar jouw gegevens verschillen niet van een doorsnee boekenplank met boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiburon
Dit lijkt mij dan een goeie oplossing :

https://www.fischer.nl/nl...-10x50-met-zeskantschroef

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Groningerkoek schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:16:
6mm pluggen en 5x50 schroeven, dan hangt die plank meer dan stevig genoeg voor die diepte/lengte/gewicht. Wil je overkill dan chemische ankers pakken, kun je als het winter is ook je auto lekker warm binnen aan de muur hangen.

Veel mensen hebben de neiging om veel te zwaar te gaan bij soort ophanging, maar jouw gegevens verschillen niet van een doorsnee boekenplank met boeken.
Dat is zeker waar, bij mij is echter ook wel eens een keukenkastje naar beneden komen zetten (niet zelf gemonteerd). Sindsdien ben ik ook wel fan van overkill.. 'better safe than sorry' :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-05 00:28
Cheezus schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:27:
[...]

Dat is zeker waar, bij mij is echter ook wel eens een keukenkastje naar beneden komen zetten (niet zelf gemonteerd). Sindsdien ben ik ook wel fan van overkill.. 'better safe than sorry' :P
Ik ben vooral fan van de juiste methode voor de juiste muur en dan hoeft het allemaal niet zo dik. Net vorige maand een nieuwe woning gekocht, en daar hangen buiten wat kleine plantenbakjes aan 12mm schroefdraad in beton.. dat is toch gestoord?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
nvm, je hebt al wat gevonden

[ Voor 101% gewijzigd door Ernemmer op 19-09-2024 08:52 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Cheezus schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:27:
[...]

Meestal is het probleem dat de muur niet stevig is, maar ook een chemisch anker trekt gewoon een stuk gruis weg bij de jaren 60 snelbouw binnen muurtjes.
Mijn bovenkastjes in de keuken hangen aan een baksteen muur met 6 8mm bouten in fisher pluggen (ja pak wel goede pluggen ipv de troep die je bij wat dan ook mee geleverd krijgt).
Ik heb nog nooit het idee gehad dat mijn servies naar beneden wil vallen...
Pagina: 1