TuntjeEmpel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:03:
[...]
Oké dus als ik het goed begrijp moet ik het ip adres van KPN invoeren bij DHCP in mijn nas, ik heb gevonden het ip-adres van kpn dat is IPv4-adres 86.80.1.70 maar dat is anders wat jullie aangeven (192.168.2.xx)
Dan moet ik weer naar mijn dochter om daar mijn nas aan te sluiten en het DHCP te veranderen, anders kom ik er niet in.
In het kort. Over het algemeen heb je thuis te maken met twee verschillende soort ip adressen. Je externe ip adres (zodat de rest van de wereld je kan vinden) en je interne ip adres (de adressen die gebruikt wordt op je netwerk)
Het IP adres dat je hebt opgezocht is je externe ip adres 86.80.1.70. Dat adres is niet belangrijk op dit moment het gaat om je interne ip adres. Deze interne ip adressen worden bepaald door je modem/router van Ziggo of KPN. Dit kan dus verschillen per bedrijf en dat is precies hetgeen waar jij last van lijkt te hebben.
Je hebt je NAS een statisch ip adres gegeven in de range van Ziggo (192.168.1.xxx). Wat effectief betekent dat de NAS alleen via dat adres benaderd kan worden en niet in staat is om dit adres te veranderen of te updaten. Omdat je nu KPN hebt (192.168.2.xxx) kan jij niet meer bij de NAS komen en de NAS is niet in staat om een nieuwe IP adres te krijgen.
Een soft-reset zou de instelling terug moeten zetten naar default DHCP instelling. Wat volgens mij een dynamisch IP zou moeten zijn. Wat betekent dat de NAS na een reboot een ip adres zou moeten krijgen in de range van KPN. Je zou (!!) na een soft-reset alleen het nieuwe ip adres van de NAS moeten achterhalen. Dat kan door het adres op te zoeken in de lijst met aangesloten apparaten in je KPN modem of door een app die de NAS kan zoeken op je netwerk (ik weet alleen niet of WD die heeft).
Als dat niet zo is dan zou ik de soft-reset nog eens uitvoeren gewoon om het zeker te weten.
Andere optie die je zelf al noemt is naar je dochter gaan. Daar de boel aansluiten. De DHCP instelling veranderen naar dynamisch. Terug naar huis en vervolgens het nieuwe ip adres opzoeken.
Laatste (wat obscurere optie) begint met ook de boel aansluiten bij je dochter. Daarna op de NAS het ip adres aanpassen naar de range van KPN, dus 192.168.2.xxx en opslaan. Dan zal de NAS het niet meer doen bij je dochter en zou je thuis het apparaat weer moeten kunnen benaderen. Ik zou in dit geval kiezen voor een getal wat verderop in de range met een max van 255.
LET OP: Ik weet niet of er andere statische ip adressen of dat KPN bijvoorbeeld IP adressen reserveert. Dus dit is een beetje gokken...