Nas vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TuntjeEmpel
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-10-2024
Mijn vraag
Kan ik mijn WD RED 2TB schijven zonder problemen van mijn MyCloudEX2Ultra in een ander NAS systeem plaatsen?
Bijvoorbeeld in een Synology.

Ben een echte leek dus graag geen moeilijke termen gebruiken wil het graag begrijpen :)F

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
Ik kan je geen antwoord geven of dat kan.
Gezien de leeftijd van de harddisks weet ik niet of het een handige beslissing is: ik kocht nieuwe harddisks ...
Dat is trouwens ook handiger met het overzetten van de data.

[ Voor 16% gewijzigd door Renault op 18-09-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Plaatsen? Ja
Met databehoud? Waarschijnlijk niet.

Wat heb je al gevonden in je zoektocht naar antwoorden?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

TuntjeEmpel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:58:
Mijn vraag
Kan ik mijn WD RED 2TB schijven zonder problemen van mijn MyCloudEX2Ultra in een ander NAS systeem plaatsen?
Bijvoorbeeld in een Synology.

Ben een echte leek dus graag geen moeilijke termen gebruiken wil het graag begrijpen :)F

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Nee, als je de schijven in een Synology plaatst worden ze geformatteerd (gewist) dus zorg eerst voor een backup voordat je hier aan begint.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
Je kunt ze niet direct overzetten. Synology wil ze altijd eerst formatteren.

De synology kan ze via een USB behuizing misschien wel lezen zodat je data kan overzetten.
Maar dat kan ook via het netwerk als de mycloud nog werkt.

Er is nog een riskante mogelijkheid:
Indien mycloud raid 1 (mirror) heeft kun je 1 disk eruit halen en daar de synology mee installeren met SHR pool. (die disk word gewist)
Vervolgens kun je de data van de degraded mycloud kopieren naar de synology.
En dan kun je de 2e disk van de mycloud in de synology stoppen en aan de SHR pool toevoegen.
Bij deze optie is een backup vooraf aangeraden.

• Renault
... ik meen te lezen dat je geen backup hebt van de gegevens op de NAS?
Riskant als dat zo is! ;(

• TuntjeEmpel
Renault schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:40:
... ik meen te lezen dat je geen backup hebt van de gegevens op de NAS?
Riskant als dat zo is! ;(
Inderdaad geen backup :'(
Heb een tijdje de NAS niet gebruikt, en nadat ik hem aangezet had gaf hij aan "apparaat offline"
Nu nog steeds offline, kan het apparaat niet benaderen, heb ook gelezen dat de MyCloudEX2Ultra niet meer ondersteund wordt, maar het kan toch niet zijn dat er geen mogelijkheid is om in de NAS te komen.

• TuntjeEmpel
DaWizza schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:52:
Plaatsen? Ja
Met databehoud? Waarschijnlijk niet.

Wat heb je al gevonden in je zoektocht naar antwoorden?
Dat het apparaat niet meer ondersteund wordt, maar dan nog kan het toch niet zijn dat je niet in de NAS kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Je vertelt niet hoeveel harddisks je hebt en wat de totale opslagcapaciteit van de NAS was?

Als we dat weten, kunnen we waarschijnlijk uit die gegevens herleiden of je RAID0 of RAID1 had.
Bij RAID1 kun je de harddisk eruit halen, in een willekeurige desktop PC aansluiten (mits het een SATA aansluiting betreft) en rechtstreeks of met wat kunstgrepen (bij een EXT2/3 bestandssysteem) de data in een Windows PC uitlezen. Dan heb je in elk geval je data leesbaar (let op: dat is nog niet "terug"!).

(Je kunt dat laatste trouwens ook met een Windows laptop doen, als je daarvoor een (Sharkoon) dockingstation met zijn eigen externe voedingsadapter gebruikt ...)

[ Voor 14% gewijzigd door Renault op 20-09-2024 16:36 ]

• TuntjeEmpel
Renault schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:33:
Je vertelt niet hoeveel harddisks je hebt en wat de totale opslagcapaciteit van de NAS was?

Als we dat weten, kunnen we waarschijnlijk uit die gegevens herleiden of je RAID0 of RAID1 had.
Bij RAID1 kun je de harddisk eruit halen, in een willekeurige desktop PC aansluiten (mits het een SATA aansluiting betreft) en rechtstreeks of met wat kunstgrepen (bij een EXT2/3 bestandssysteem) de data in een Windows PC uitlezen. Dan heb je in elk geval je data leesbaar (let op: dat is nog niet "terug"!).

(Je kunt dat laatste trouwens ook met een Windows laptop doen, als je daarvoor een (Sharkoon) dockingstation met zijn eigen externe voedingsadapter gebruikt ...)
Het zijn 2 harddisks van 2TB dus totaal 4TB

• Renault
Ok, geen RAID1 dus.
Dan vervalt mijn bovengenoemde optie.

Je NAS is nu offline.
In jouw geval zou ik hulp zoeken om éérst je eigen NAS te repareren zodat hij weer online komt.
Daarna zorg je voor een nieuwe NAS (of een harddisk) en je zet alle data daarop over.

Je hebt namelijk nog niet verteld waarom je nu een NAS hebt en niet gewoon (twee) 4 TB harddisks?
Daarom weet ik niet of je een nieuwe NAS gaat aanschaffen.

En het helpt al heel wat als we weten hoe je harddisks zijn geformatteerd (als je dat weet).

Wellicht kan een in de wereld van NAS meer ervaren iemand eens naar je disks kijken wat daarop staat?
Daarvoor is het mogelijk handig als je hier vermeld in welke buurt je woont.

• TuntjeEmpel
Renault schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:42:
Ok, geen RAID1 dus.
Dan vervalt mijn bovengenoemde optie.

Je NAS is nu offline.
In jouw geval zou ik hulp zoeken om éérst je eigen NAS te repareren zodat hij weer online komt.
Daarna zorg je voor een nieuwe NAS (of een harddisk) en je zet alle data daarop over.

Je hebt namelijk nog niet verteld waarom je nu een NAS hebt en niet gewoon (twee) 4 TB harddisks?
Daarom weet ik niet of je een nieuwe NAS gaat aanschaffen.

En het helpt al heel wat als we weten hoe je harddisks zijn geformatteerd (als je dat weet).

Wellicht kan een in de wereld van NAS meer ervaren iemand eens naar je disks kijken wat daarop staat?
Daarvoor is het mogelijk handig als je hier vermeld in welke buurt je woont.
Ik ben er achter wat het probleem is, heb alles meegenomen naar mijn dochter daar aangesloten, en het werkt.
Mijn dochter heeft Ziggo en ik heb KPN (hiervoor had ik ook Ziggo)
Ik denk namelijk dat de nas vecht met het netwerk.
Glasvezel van KPN en mijn netwerk is TP-Link, maar nu moet ik uitzoeken hoe ik hem werkend krijg.
Kan het ip adres van mijn kan vinden en ook van mijn TP-Link maar ik kan niet begrijpen waarom bij geen van beide de NAS niet te zien is.
Zou het kunnen zijn dat de DHCP van mijn nas aan moet zetten?
Sorry ben echt een leek, en dan is het gewoon niet te begrijpen, ik wil graag maar lukt niet.
😕

[ Voor 11% gewijzigd door TuntjeEmpel op 25-09-2024 13:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renault
Als je NAS ergens weer online komt, kun je ook meteen een full data backup op een externe harddisk maken.
Dat zou na de schrik hierboven helemaal geen gek idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
TuntjeEmpel schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:17:
[...]

Ik ben er achter wat het probleem is, heb alles meegenomen naar mijn dochter daar aangesloten, en het werkt.
Mijn dochter heeft Ziggo en ik heb KPN (hiervoor had ik ook Ziggo)
Ik denk namelijk dat de nas vecht met het netwerk.
Glasvezel van KPN en mijn netwerk is TP-Link, maar nu moet ik uitzoeken hoe ik hem werkend krijg.
Kan het ip adres van mijn kan vinden en ook van mijn TP-Link maar ik kan niet begrijpen waarom bij geen van beide de NAS niet te zien is.
Zou het kunnen zijn dat de DHCP van mijn nas aan moet zetten?
Sorry ben echt een leek, en dan is het gewoon niet te begrijpen, ik wil graag maar lukt niet.
😕
Weet je of je NAS een vast of een dynamisch IP adres heeft? In veel instellingsguides wordt aangeraden om een vast/statisch IP adres in te stellen. De standaard IP adresrange die door Ziggo (192.169.1.xx) wordt afgegeven is anders dan die van KPN (192.168.2.xx).

Als je NAS een vast/statisch IP adres heeft in de rang van Ziggo dan ga je hem niet kunnen benaderen vanuit een 'KPN-netwerk'. Dat zou ook verklaren waarom hij wel werkt bij je dochter omdat dan het adres weer klopt.

Wellicht had je dit al gevonden maar je zou een 'soft reset' van de MyCloud kunnen proberen. Dat is de optie die hier https://nascompares.com/a...a-my-cloud-ex2-ultra-nas/ als eerste staat beschreven. Dat reset het wachtwoord van de admin en de netwerk modus naar DHCP. Vooral dat laatste zou je kunnen helpen omdat de NAS dan een nieuw IP adres krijgt toegewezen in de goede KPN range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuntjeEmpel
Flans schreef op zondag 29 september 2024 @ 05:38:
[...]

Weet je of je NAS een vast of een dynamisch IP adres heeft? In veel instellingsguides wordt aangeraden om een vast/statisch IP adres in te stellen. De standaard IP adresrange die door Ziggo (192.169.1.xx) wordt afgegeven is anders dan die van KPN (192.168.2.xx).

Als je NAS een vast/statisch IP adres heeft in de rang van Ziggo dan ga je hem niet kunnen benaderen vanuit een 'KPN-netwerk'. Dat zou ook verklaren waarom hij wel werkt bij je dochter omdat dan het adres weer klopt.

Wellicht had je dit al gevonden maar je zou een 'soft reset' van de MyCloud kunnen proberen. Dat is de optie die hier https://nascompares.com/a...a-my-cloud-ex2-ultra-nas/ als eerste staat beschreven. Dat reset het wachtwoord van de admin en de netwerk modus naar DHCP. Vooral dat laatste zou je kunnen helpen omdat de NAS dan een nieuw IP adres krijgt toegewezen in de goede KPN range.
IPv4 Netwerkmodus staat op STATISCH
IPv6 Netwerkmodus staat op UIT
Ik ga de "soft reset" proberen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:09
welk statisch ip adres heeft de nas?
zoals @Flans al aangaf hebben ziggo en kpn verschillende ranges. je moet waarschijnlijk het nas adres veranderen in een 192.168.2.x adres.

soft reset helpt alleen als dan ook het weer een dhcp adres aan de nas wordt toegekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuntjeEmpel
peter-rm schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:31:
welk statisch ip adres heeft de nas?
zoals @Flans al aangaf hebben ziggo en kpn verschillende ranges. je moet waarschijnlijk het nas adres veranderen in een 192.168.2.x adres.

soft reset helpt alleen als dan ook het weer een dhcp adres aan de nas wordt toegekend
Oké dus als ik het goed begrijp moet ik het ip adres van KPN invoeren bij DHCP in mijn nas, ik heb gevonden het ip-adres van kpn dat is IPv4-adres 86.80.1.70 maar dat is anders wat jullie aangeven (192.168.2.xx)
Dan moet ik weer naar mijn dochter om daar mijn nas aan te sluiten en het DHCP te veranderen, anders kom ik er niet in.

Oja en mijn ip adres van mijn tp-link netwerk is 192.168.x.x de laatste 2 cijfers heb ik ook, maar als ik dat ip adres invoer zou het ook moeten kunnen toch?

[ Voor 10% gewijzigd door TuntjeEmpel op 02-10-2024 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
TuntjeEmpel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Oké dus als ik het goed begrijp moet ik het ip adres van KPN invoeren bij DHCP in mijn nas, ik heb gevonden het ip-adres van kpn dat is IPv4-adres 86.80.1.70 maar dat is anders wat jullie aangeven (192.168.2.xx)
Dan moet ik weer naar mijn dochter om daar mijn nas aan te sluiten en het DHCP te veranderen, anders kom ik er niet in.
In het kort. Over het algemeen heb je thuis te maken met twee verschillende soort ip adressen. Je externe ip adres (zodat de rest van de wereld je kan vinden) en je interne ip adres (de adressen die gebruikt wordt op je netwerk)

Het IP adres dat je hebt opgezocht is je externe ip adres 86.80.1.70. Dat adres is niet belangrijk op dit moment het gaat om je interne ip adres. Deze interne ip adressen worden bepaald door je modem/router van Ziggo of KPN. Dit kan dus verschillen per bedrijf en dat is precies hetgeen waar jij last van lijkt te hebben.

Je hebt je NAS een statisch ip adres gegeven in de range van Ziggo (192.168.1.xxx). Wat effectief betekent dat de NAS alleen via dat adres benaderd kan worden en niet in staat is om dit adres te veranderen of te updaten. Omdat je nu KPN hebt (192.168.2.xxx) kan jij niet meer bij de NAS komen en de NAS is niet in staat om een nieuwe IP adres te krijgen.

Een soft-reset zou de instelling terug moeten zetten naar default DHCP instelling. Wat volgens mij een dynamisch IP zou moeten zijn. Wat betekent dat de NAS na een reboot een ip adres zou moeten krijgen in de range van KPN. Je zou (!!) na een soft-reset alleen het nieuwe ip adres van de NAS moeten achterhalen. Dat kan door het adres op te zoeken in de lijst met aangesloten apparaten in je KPN modem of door een app die de NAS kan zoeken op je netwerk (ik weet alleen niet of WD die heeft).

Als dat niet zo is dan zou ik de soft-reset nog eens uitvoeren gewoon om het zeker te weten.

Andere optie die je zelf al noemt is naar je dochter gaan. Daar de boel aansluiten. De DHCP instelling veranderen naar dynamisch. Terug naar huis en vervolgens het nieuwe ip adres opzoeken.

Laatste (wat obscurere optie) begint met ook de boel aansluiten bij je dochter. Daarna op de NAS het ip adres aanpassen naar de range van KPN, dus 192.168.2.xxx en opslaan. Dan zal de NAS het niet meer doen bij je dochter en zou je thuis het apparaat weer moeten kunnen benaderen. Ik zou in dit geval kiezen voor een getal wat verderop in de range met een max van 255. LET OP: Ik weet niet of er andere statische ip adressen of dat KPN bijvoorbeeld IP adressen reserveert. Dus dit is een beetje gokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuntjeEmpel
Flans schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

In het kort. Over het algemeen heb je thuis te maken met twee verschillende soort ip adressen. Je externe ip adres (zodat de rest van de wereld je kan vinden) en je interne ip adres (de adressen die gebruikt wordt op je netwerk)

Het IP adres dat je hebt opgezocht is je externe ip adres 86.80.1.70. Dat adres is niet belangrijk op dit moment het gaat om je interne ip adres. Deze interne ip adressen worden bepaald door je modem/router van Ziggo of KPN. Dit kan dus verschillen per bedrijf en dat is precies hetgeen waar jij last van lijkt te hebben.

Je hebt je NAS een statisch ip adres gegeven in de range van Ziggo (192.168.1.xxx). Wat effectief betekent dat de NAS alleen via dat adres benaderd kan worden en niet in staat is om dit adres te veranderen of te updaten. Omdat je nu KPN hebt (192.168.2.xxx) kan jij niet meer bij de NAS komen en de NAS is niet in staat om een nieuwe IP adres te krijgen.

Een soft-reset zou de instelling terug moeten zetten naar default DHCP instelling. Wat volgens mij een dynamisch IP zou moeten zijn. Wat betekent dat de NAS na een reboot een ip adres zou moeten krijgen in de range van KPN. Je zou (!!) na een soft-reset alleen het nieuwe ip adres van de NAS moeten achterhalen. Dat kan door het adres op te zoeken in de lijst met aangesloten apparaten in je KPN modem of door een app die de NAS kan zoeken op je netwerk (ik weet alleen niet of WD die heeft).

Als dat niet zo is dan zou ik de soft-reset nog eens uitvoeren gewoon om het zeker te weten.

Andere optie die je zelf al noemt is naar je dochter gaan. Daar de boel aansluiten. De DHCP instelling veranderen naar dynamisch. Terug naar huis en vervolgens het nieuwe ip adres opzoeken.

Laatste (wat obscurere optie) begint met ook de boel aansluiten bij je dochter. Daarna op de NAS het ip adres aanpassen naar de range van KPN, dus 192.168.2.xxx en opslaan. Dan zal de NAS het niet meer doen bij je dochter en zou je thuis het apparaat weer moeten kunnen benaderen. Ik zou in dit geval kiezen voor een getal wat verderop in de range met een max van 255. LET OP: Ik weet niet of er andere statische ip adressen of dat KPN bijvoorbeeld IP adressen reserveert. Dus dit is een beetje gokken...
Het is met een soft reset gelukt, ik kan nu weer in mijn nas via de mycloudex2ultra OS5 app, hier ben ik al heel blij mee 😊

Nu ben ik ff uit aan het zoeken hoe ik weer in mijn Dashboard van mijn nas kom dat ging bij mijn dochter wel dmv het ip adres maar dat gaat nu niet meer, waarschijnlijk ook iets met mijn admin?

Zo kom ik steeds verder alvast bedankt👍👍👍
Pagina: 1