advies gaming pc setup - circa 1600euri

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-02 10:48
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil gamen, maar ook op achtergrond internet tabs open hebben om indien dingen op te zoeken, muziek kunnen draaien en films kijken. Qua spellen, wil ik op hoge graphics kunnen spelen: diablo4, baldurs gate3, Black Myth Wukong, Titan Quest 2, Doom: The Dark Ages, de nieuwe witcher game en mogelijk de nieuwe assasins creed. Is raytracing mogelijk?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik weet niet hoe moeilijk het is, maar was van plan zelf de boel in elkaar te zetten. Wil max 1800 uitgeven, maar minder kan ook als het haalbaar is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige monitor kan nog wel even denk ik: maq27cq 27 inch curved, wil tzt wel upgradennaar een 32inch, verder lijkt het me makkelijk om alle fotos en prive zaken die opgeslagen zijn op de huidige ssd mee te nemen.samsung 840 pro series.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik gok ook nog windows 10 en wat voegt een heatsink toe bij het geheugen?
64-bitsprocessor en -besturingssysteem
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 221,51€ 221,51
1MoederbordenGigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE€ 204,72€ 204,72
1VideokaartenSapphire Pure AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB€ 599,-€ 599,-
1BehuizingenFractal Design Torrent White RGB TG Clear€ 209,90€ 209,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (EN, OEM)€ 120,10€ 120,10
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 White ARGB€ 61,90€ 61,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BWEK2-32€ 114,99€ 114,99
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Snow 850W - TT Premium Edition€ 121,92€ 121,92
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 1.773,94

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar AMD cpu en grafische kaart, heb dit altijd gehad en tevreden mee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Fijn als er bluetooth op zit, dat is me nu niet helemaal duidelijk bij het moederbord, verder zijn voldoende usb en c poorten handig. Wil dit keer voor een witte kast gaan, ik geef niet veel om RGB dus als daar kosten mee bespaard kunnen worden door dit te skippen, mooi meegenomen. De kast komt niet op mijn bureau te staan. Verder wil ik vooral een stille build. Makkelijk als er usb poorten of usb c aan voorzijde van de kast zitten

Ga je overklokken?
heb ik nooit gedaan en weet ook niet hoe dit werk of wat het nut is, dus ik gok van niet.

Wat verwacht je van ons?
Bevestiging of wat ik uitgezocht heb compatible is. Ik heb er zelf niet bijster veel verstand van, dus moet er steeds even in duiken, als ik wat kan besparen zonder performance op te geven ook niet verkeerd.
Verder vraag ik me af het besparen van100 euro door zelf te bouwen echt de moeite en mogelijke frustratie waard is. Wil vooral genieten van goede grafics als ik in mijn vrije tijd aan het gamen ben, tijd daarvoor is er toch al steeds minder

Ps. waarom is het typ veldje zo ontzettend klein?? Ik werk vanachter mijn desktop, maar het lijkt ontworpen te zijn voor mobiel, niet bepaald gebruiksvriendelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door taurus0205 op 23-09-2024 14:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:12
Als je je onderdelen in een mooi lijstje zet is het makkelijker helpen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1517285

Bij de meeste moederborden is het zo dat de wifi versie ook bluetooth heeft, zelfde antenne en kaartje.

Cpu koeler is behoorlijk duur. Dit is al voldoende: thermalright peerless assassin 120
In de pricewatch is deze duurder. Ook is er een se versiemeer die heeft geen afdekking bovenop het koellichaam.

• taurus0205
Logic Lion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:38:
Als je je onderdelen in een mooi lijstje zet is het makkelijker helpen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1517285

Bij de meeste moederborden is het zo dat de wifi versie ook bluetooth heeft, zelfde antenne en kaartje.

Cpu koeler is behoorlijk duur. Dit is al voldoende: thermalright peerless assassin 120
In de pricewatch is deze duurder. Ook is er een se versiemeer die heeft geen afdekking bovenop het koellichaam.
zal er eentje maken.

[ Voor 6% gewijzigd door taurus0205 op 18-09-2024 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Logic Lion
vreemd dat zou dan een bug zijn als je verder alles goed doet. De "hebben"en "vergelijken"knop doen het wel?

Maar maak er dan op zijn minst linkjes van naar de juiste producten.

• taurus0205
Logic Lion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:48:
vreemd dat zou dan een bug zijn als je verder alles goed doet. De "hebben"en "vergelijken"knop doen het wel?

Maar maak er dan op zijn minst linkjes van naar de juiste producten.
code gekopieerd, staat er nu in. Je moet dat wel de haken met i erin verwijderen, anders pak het script het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door taurus0205 op 18-09-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:13
Wat voor monitor gebruik je? (of wil je in de toekomst kopen?)

Dat is redelijk belangrijk om te bepalen wat voor CPU/GPU combo je nodig hebt. Als je ray tracing wilt kan je alleszins beter Nvidia nemen.

• taurus0205
Anton.net schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:05:

Dat is redelijk belangrijk om te bepalen wat voor CPU/GPU combo je nodig hebt. Als je ray tracing wilt kan je alleszins beter Nvidia nemen.
gebruik nu: maq27cq 27 inch curved, geen idee nog welke monitor straks, dat is dan weer een nieuw uitzoekwerkje. Vraag me ook even af of ray tracing zelf echt een mega improvement is en echt het extra betalen waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:50
Ik zou de voeding vervangen door deze:
uitvoering: DeepCool PX850G
Scheelt paar euro en je hebt tevens een hogere limiet op de PCIe Gen 5.x (600W ipv 300W), altijd handig als je nog eens overstapt op een zwaardere videokaart.

Vind je dat niet nodig, dan is deze voeding momenteel wel héél interessant, scheelt 30 euro en doet niet onder voor de voeding in jouw voorstel:
uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi

[ Voor 32% gewijzigd door Arjant2 op 18-09-2024 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:50
Je moederbord heeft al een heatsink voor een ssd dus neem die goedkopere versie zonder heatsink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
Je ram kan makkelijk 50 euro goedkoper, ik heb een aantal opties naast elkaar gezet mocht je toch wit of RGB willen of juist niet: https://tweakers.net/pric...;1995748;2064064;2064068/

Besef wel dat het ram op die 6000MHZ laten draaien officieel overklokken is, maar het komt eigenlijk neer op simpelweg het EXPO profiel kiezen.

[ Voor 25% gewijzigd door Logic Lion op 18-09-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Die processorkoeler is redelijk duur en je hebt hem niet nodig. uitvoering: Scythe Mugen 6 of de black edition als kleur uit maakt. Een Peerless Assassin kan ook

• taurus0205
Arjant2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:20:
Ik zou de voeding vervangen door deze:
uitvoering: DeepCool PX850G
Scheelt paar euro en je hebt tevens een hogere limiet op de PCIe Gen 5.x (600W ipv 300W), altijd handig als je nog eens overstapt op een zwaardere videokaart.

Vind je dat niet nodig, dan is deze voeding momenteel wel héél interessant, scheelt 30 euro en doet niet onder voor de voeding in jouw voorstel:
uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi
enig idee waarom een witte variant direct veel duurder is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
@taurus0205 de zwarte is momenteel goedkoop vanwege korting bij megekko. Dat is de helft van het prijsverschil. De witte is ook slecht leverbaar, dat is de ander helft.

• taurus0205
youridv1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:41:
@taurus0205 de zwarte is momenteel goedkoop vanwege korting bij megekko. Dat is de helft van het prijsverschil. De witte is ook slecht leverbaar, dat is de ander helft.
check dankje wel. Ik zag dat ik per abuis een mico moederboard had geselecteerd, dit heb ik aangepast. Verder ook bespaard op een andere kast en andere aanpassingen doorgevoerd.
Windows 11 had ik nog niet toegevoegd, nu wel.

Blijft de vraag of alles compatible is. Kan ik de gewenste games spelen op goede graphics of kan ik beter nog wat aanpassen en besparen omdat ultra settings toch niet haalbaar zijn?
Is het tegenwoordig makkelijker dan vroeger om alles zelf in elkaar te zetten? Assemblage kost gemiddeld 150 euro en dan nog benzine kosten en reistijd om het ergens op te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
Is het tegenwoordig makkelijker dan vroeger om alles zelf in elkaar te zetten? Assemblage kost gemiddeld 150 euro en dan nog benzine kosten en reistijd om het ergens op te halen.
Ja, dat is het.
Azerty rekent <100 euro en bezorgt.

Windows 11 zou ik op een grijze site kopen ipv de volprijs te betalen.

Dat moederbord is redelijk duur en nog zwart ook. Waarom niet een uitvoering: Gigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE

De XL versie van die kast is niet nodig. Zou voor de normale gaan uitvoering: Fractal Design Pop Air RGB White TG Clear

Ik zou een uitvoering: Sapphire Pure AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB overwegen voor net iets meer performance. Zeker met een lichte memory overclock is de GRE heel interessant.
Ps. waarom is het typ veldje zo ontzettend klein?? Ik werk vanachter mijn desktop, maar het lijkt ontworpen te zijn voor mobiel, niet bepaald gebruiksvriendelijk.
Die is resizable via de hoek rechtsonder

[ Voor 41% gewijzigd door youridv1 op 18-09-2024 15:03 ]

• taurus0205
youridv1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:57:
[...]

Ja, dat is het.
Azerty rekent <100 euro en bezorgt.

Windows 11 zou ik op een grijze site kopen ipv de volprijs te betalen.

Dat moederbord is redelijk duur en nog zwart ook. Waarom niet een uitvoering: Gigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE

De XL versie van die kast is niet nodig. Zou voor de normale gaan uitvoering: Fractal Design Pop Air RGB White TG Clear

Ik zou een uitvoering: Sapphire Pure AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB overwegen voor net iets meer performance. Zeker met een lichte memory overclock is de GRE heel interessant.
mijn gedachtegang voor de xl is, dat ik plek zat heb in de kamer waar die op een kist staat. Door het formaat past alles makkelijk en heb je meer airflow met meer fans aan voorzijde, of mis ik iets?

Goede van azerty, want naar breda reizen is echt bizar ver weg en zonde van de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
taurus0205 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:04:
[...]
mijn gedachtegang voor de xl is, dat ik plek zat heb in de kamer waar die op een kist staat. Door het formaat past alles makkelijk en heb je meer airflow met meer fans aan voorzijde, of mis ik iets?
In de normale heb je ook plek zat. Extra formaat is niet altijd goed. Je hebt daardoor ook meer stilstaande lucht.

• taurus0205
youridv1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:05:
[...]

In de normale heb je ook plek zat. Extra formaat is niet altijd goed. Je hebt daardoor ook meer stilstaande lucht.
check, is idee van assamblage bij een bedrijf niet dat ze windows installeren voor je? In principe kan ik die elders voor 50 euri ofzo krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@taurus0205 bij Azerty moet je windows installatie er los bij kopen en als je dat doet krijg je geen licentie tenzij die ook los in je winkelmandje zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
youridv1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:09:
@taurus0205 bij Azerty moet je windows installatie er los bij kopen en als je dat doet krijg je geen licentie tenzij die ook los in je winkelmandje zit.
check, dus conclusie windows gewoon zelf installeren en elders kopen waar het goedkoper is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• penthadix
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-04 22:03
ik haal tegenwoordig dat soort dingen vaak via allkeyshop (persoonlijk kies ik dan kinguin, maar dat is puur omdat ik de eerste spellen toen via daar had en nu makkelijk kan terugzoeken)

• taurus0205
youridv1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:09:
is er een argument te maken om inplaats van windows over te stappen op linux? Ik ben geen programmeur maar hou wel van efficient werken. Veel handige tools lijken vooral op linux te werken:
vim
i3

Dat scheelt veel muis werk, weet alleen niet of games dan weer campatible zijn linux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@taurus0205 Het kan. Ik heb het zelf ook wel eens een kans gegeven omdat ik wel een programmeur van beroep ben. Ook tijdens mijn opleiding heb ik eigenlijk nooit Windows gebruikt en dat doe ik vooralsnog nog steeds niet behalve op mijn game pc. Naar mijn mening is gamen op linux nog steeds te omslachtig en te veel werk, maar het kost natuurlijk niets om het te proberen.

• taurus0205
youridv1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:43:
@taurus0205 Het kan. Ik heb het zelf ook wel eens een kans gegeven omdat ik wel een programmeur van beroep ben. Ook tijdens mijn opleiding heb ik eigenlijk nooit Windows gebruikt en dat doe ik vooralsnog nog steeds niet behalve op mijn game pc. Naar mijn mening is gamen op linux nog steeds te omslachtig en te veel werk, maar het kost natuurlijk niets om het te proberen.
check, voorlopig ben ik sws nog wel zoet aan goed typen op een split keyboard (dygma defy), homerow onder de knie te krijgen en goed met lagen te werken, super keys en macro's. Vim werkt ook op windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-04 15:59
taurus0205 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:48:
Zat recent in hetzelfde schuitje en heb het uiteindelijk allemaal zelf gedaan. Veel filmpjes kijken, goed de handleidingen lezen en een beetje common sense en het zou imo goed moeten komen.
Ik ben absoluut niet de handigste persoon op de wereld en is me prima gelukt. Niet zonder wat trial & error en zeker ook wat zweet momentjes als ik eerlijk ben, maar dat hele proces van alles bij elkaar sprokkelen, bestellen tot uiteindelijk die eerste keer de power knop indrukken was toch wel mooi hoor (helemaal omdat ie ook aanging).

• taurus0205
Henkie_NtA schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:06:
[...]

Zat recent in hetzelfde schuitje en heb het uiteindelijk allemaal zelf gedaan. Veel filmpjes kijken, goed de handleidingen lezen en een beetje common sense en het zou imo goed moeten komen.
Ik ben absoluut niet de handigste persoon op de wereld en is me prima gelukt. Niet zonder wat trial & error en zeker ook wat zweet momentjes als ik eerlijk ben, maar dat hele proces van alles bij elkaar sprokkelen, bestellen tot uiteindelijk die eerste keer de power knop indrukken was toch wel mooi hoor (helemaal omdat ie ook aanging).
ja is ook, ik zat net ook te denken toen ik de hond uitliet dat het ook zonde is een ander 150 euri te betalen voor iets dat ik met iets meer moeite ook zelf kan. Plus ik kan altijd hier hulp vragen als ik finaal vast loop.

• taurus0205
youridv1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:57:
[...]

Deze lijkt niet voorradig en via amazon dingen bestellen ben ik geen fan, plus daar is ie fors duurder

• taurus0205
youridv1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:09:
Die processorkoeler is redelijk duur en je hebt hem niet nodig. uitvoering: Scythe Mugen 6 of de black edition als kleur uit maakt. Een Peerless Assassin kan ook
Bij corsair zeggen ze dit over aircolling vs aio cooling: https://www.corsair.com/u...ler-which-should-you-buy/

Een air cooler is bovendien wel goedkoper, maar weet uit verleden dat het echt stofvreters zijn en daardoor eens in de zoveel tijd wel een rotklus is het weer schoon te krijgen.

Waarom zou een cpu cooler niet nodig zijn dan?

• taurus0205
Anton.net schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:05:

heb je daar tips voor? Geen idee of met huidige setup 4k haalbaar is of dat en fors hogere investering vergt qua componenten. Momenteel heb ik een curve screen en dat bevalt eigenlijk wel erg goed, dus zou dat bij een nieuwe ook wel willen.
Zit grofweg 1meter van mn scherm af en zou wel een stap willen maken naar een 32inch. Meerdere schermen ben ik niet echt een fan van.
Met window manager kan je makkelijk switchen tussen schermen en programma's en als je aan het gamen bent en je hebt op een andere scherm andere dingen staan kan je dat wel uit je immersion halen.
Deze bijv: uitvoering: MSI MEG 342C QD-OLED Zwart al is dat goud wel gruwelijk lelijk, dus dan toch een ander model vinden.

Gamen doe ik recent ook met een controller en ik gebruk het scherm ook voor werk op mijn thuiswerkplek.

Mijn huidige scherm is: maq27cq 27 inch curved

[ Voor 13% gewijzigd door taurus0205 op 19-09-2024 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
Een cpu koeler is wel nodig, maar niet per se eentje van 65 euro. De scythe die @youridv1 aanraad is een prima keus of de peerless assassin die ik eerder ook al aangadf: thermalright peerless assassin 120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
taurus0205 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:15:
[...]

Bij corsair zeggen ze dit over aircolling vs aio cooling: https://www.corsair.com/u...ler-which-should-you-buy/

Een air cooler is bovendien wel goedkoper, maar weet uit verleden dat het echt stofvreters zijn en daardoor eens in de zoveel tijd wel een rotklus is het weer schoon te krijgen.

Waarom zou een cpu cooler niet nodig zijn dan?
Niet lekker verwoord. Specifiek die Corsair cooler is niet nodig. Hij is erg aan de prijs en de opties die ik noemde zijn veel goedkoper en doen niet of nauwelijks onder. De Peerless Assassin zeker niet. De Mugen focust wat meer op stilste.

• taurus0205
youridv1 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:10:
[...]

Niet lekker verwoord. Specifiek die Corsair cooler is niet nodig. Hij is erg aan de prijs en de opties die ik noemde zijn veel goedkoper en doen niet of nauwelijks onder. De Peerless Assassin zeker niet. De Mugen focust wat meer op stilste.
Check ;) , die corsair cooller heb ik overigens al vervangen voor een goedkopere die ook nog eens in wit beschikbaar is voor meer consistentie met de gehele build. Nu nogmaals aangepast naar de peerless wit. Nog eens 20 euri eraf geschaafd dan.

Nu compleet de build, of mist er nog iets?

[ Voor 10% gewijzigd door taurus0205 op 19-09-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Er mist in ieder geval niets. Witte thema is netjes gecoordineerd.

• taurus0205
youridv1 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:47:
Er mist in ieder geval niets. Witte thema is netjes gecoordineerd.
cheers!

Heb dus gekozen voor air cooler inpaats van een aio ook wegens kosten. Maar is die aio nodig om de rgb verlichting in te stellen? Ofwel nu zit er ook wat rgb in, omdat het ook haast onvermijdelijk is heden ten dagen, hoe stuur je dat dan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Op je moederbord zitten volgens de specs een aantal ARGB en RGB headers, waar je de cpu koeler op kan prikken. Gigabyte heeft zelf ongetwijfeld een tool op de site staan die je kunt gebruiken, RGB Fusion volgensmij. Ook kun je naar SignalRGB en OpenRGB kijken. Dit zijn beide tools die proberen Alle RGB hardware te ondersteunen zodat je alles in 1 tool kunt regelen. Gewoon even experimenteren of 1 van de 2 bijvoorbeeld in staat is je koeler en videokaart alle 2 te regelen.

Ik heb veel succes gehad met OpenRGB. De user interface is ontzettend gedateerd en clunky, maar de tool werkt wel heel goed zodra je alles eenmaal ingesteld hebt. Ik heb er geen omkijken meer naar en het kost ook geen performance wanneer het op de achtergrond actief is.

[ Voor 48% gewijzigd door youridv1 op 19-09-2024 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 09:59
Als je fan bent van wat Linux programma's, kan je tegenwoordig binnen Windows ook Linux gebruiken: Windows for Linux (WSL)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
Ik vind zelf de niet SE versie mooier van de peerless assassin. Bij de SE zie je namelijk de heatpipes erboven uitsteken. Bij de gewone zit er een mooie afdekplaat boven.

Dit is de gewone: https://www.amazon.nl/The...echnologie/dp/B0B532VWS6/

• taurus0205
AceAceAce schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:13:
Als je fan bent van wat Linux programma's, kan je tegenwoordig binnen Windows ook Linux gebruiken: Windows for Linux (WSL)
dat is dan de moeite waard eens te onderzoeken, thnx

• taurus0205
Logic Lion schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:14:
Ik vind zelf de niet SE versie mooier van de peerless assassin. Bij de SE zie je namelijk de heatpipes erboven uitsteken. Bij de gewone zit er een mooie afdekplaat boven.

Dit is de gewone: https://www.amazon.nl/The...echnologie/dp/B0B532VWS6/
sorry, de SE versie? Welke bedoel je? Heb je een link? :)

• Logic Lion
De processorkoeler die je nu in je openingspost hebt staan is de peerless assassin SE, deze dus: https://tweakers.net/pric...ssin-120-se-argb-wit.html

Diegene waar ik naar linkte: https://www.amazon.nl/The...echnologie/dp/B0B532VWS6/ is de niet SE (dus de normale).

Als je de plaatjes bekijkt zie je dat bij de SE versie de heatpipes erbovenuit steken en bij de normale niet.

• taurus0205
Logic Lion schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:24:
De processorkoeler die je nu in je openingspost hebt staan is de peerless assassin SE, deze dus: https://tweakers.net/pric...ssin-120-se-argb-wit.html

Diegene waar ik naar linkte: https://www.amazon.nl/The...echnologie/dp/B0B532VWS6/ is de niet SE (dus de normale).

Als je de plaatjes bekijkt zie je dat bij de SE versie de heatpipes erbovenuit steken en bij de normale niet.
Check, ik heb ze nog eens bekeken, bij de zonder SE, zie ik inderdaad het logo erbovenop staan en kost die 20euro extra. Bij de SE zie dat logo niet en zitten er soort van spikes op. De niet SE versie lijkt 20 euro duurder te zijn. Waar staat SE eigenlijk voor?

Door die heatpipes aan de bovenzijde neemt die mogelijk meer plek in de kast in? Heeft het nog een functie?

[ Voor 19% gewijzigd door taurus0205 op 19-09-2024 18:06 ]

• taurus0205
dan de boel maar bestellen en bouwen :) Dan staat ie hopelijk voordat de uitbreiding van D4 komt.
Twijfel alleen of alles gemakkelijk past in de midi tower, vanuit gemak had ik oorspronkelijk de xl tower geselecteerd, mar dat zou airflow benadelen. Dus zal ik maar mn best doen het erin te krijgen bij die kleinere...

• taurus0205
https://tweakers.net/pric...eon-rx-7900-gre-16gb.html

Hier nog een alternatief voor? Lijkt nergens op vooraad te zijn..
Hier niet bijv: https://www.uwgamespecial...kaar.html?source=tweakers

Hier wel, maar lijkt weer net iets anders te zijn, alleen geen idee wat het verschil is:
https://azerty.nl/product...Ag--xaI6IGhBoC1v8QAvD_BwE

Overigens hier wel op voorraad maar dan weer circa 60 euro meer:
https://azerty.nl/product...6gb-gddr6-hdmi-dp/6774063

[ Voor 71% gewijzigd door taurus0205 op 19-09-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superman
Mischien kan je kijken naar uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2 OC WHITE een 7800xt is een grote downgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:02
Kijk even naar de : Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB GDDR6 €585

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
@taurus0205 se staat vast voor second edition ofzo.

Maar de se is 48 bij megekko en de gewone is in mijn link 43 bij amazon, dat is goedkoper en niet 20 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Logic Lion schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:32:
@taurus0205 se staat vast voor second edition ofzo.

Maar de se is 48 bij megekko en de gewone is in mijn link 43 bij amazon, dat is goedkoper en niet 20 euro duurder.
Had graag alles bij 1 partij besteld om verzendkosten te besparen en wegens gemak van garantie. Dat was geen optie wegens voorraad, dus al verdeeld over 4 partijen. Met merendeel bij caps.nl
Nadeel van de prijsberekening tool dat verzendkosten er niet bij zitten, had verwacht dat voor uitgaves van 200+ verzenden gratis zou zijn, helaas niet.

Geen fan van amazon trouwens, maar wegens voorraad en snelle levertijd maar overstag gegaan. Dan kan ik volgende week beginnen met bouwen.

Bedankt voor alle hulp en tips. Hopelijk gaat de build succesvol, anders meldt ik wel in een ander topic met een hulpvraag. Zodra die af plaats ik hier nog wel een fotootje ;)

[ Voor 20% gewijzigd door taurus0205 op 20-09-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
nog een alternatieve behuizing die aan te raden is? Ik lees dat er geen usb-c poort aansluiting is bij deze en die kabel lastig te krijgen is, verder zit er veel plastic in en lijken diverse kabel te kort te zijn, De fans die meegeleverd zijn lijken in orde, maar er had een groter formaat ingepast, die zou je dan nog zelf moeten upgraden.

Wat extra's uitgeven voor een meer degelijke kast zou ik met deze build niet erg vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ja zeker niet lelijk, jammer vin dik persoonlijk dat de voorkant niet ook wit is ter versterking van de gehele looks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superman
uitvoering: Fractal Design Define 7 Compact White Tempered Glass deze kast is ietsje "ouder" maar wel helemaal wit

[ Voor 12% gewijzigd door Superman op 23-09-2024 03:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Na lang wikken en wegen besloten voor de fractal design torrent te gaan.
Goede airflow, voldoende ruimte en i like the looks.

[ Voor 21% gewijzigd door taurus0205 op 23-09-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Overigens krijg ik net dit bericht van caps.nl waar ik het overgrote deel van de componenten besteld heb:

Ik was net nog even snel door je lijstje aan het kijken en zag dat het RAM geheugen wat je hebt uitgekozen niet op de QVL lijst van het moederbord staat en dat kan problemen gaan opleveren. Het ram geheugen werkt wel gewoon met een 9000 Series van Ryzen maar is nergens te vinden op de QVL lijst van de 7000 Series Ryzen. Hierbij de link van de QVL lijst: https://www.gigabyte.com/...CE/support#support-memsup Het is dus handig om RAM uit te kiezen die op deze lijst staat (bij de 7000 Series).

Wil wel graag bij de huidige cpu blijven, maar welk ram heb ik dan nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
Het probleem met de qvl is dat die meestal 1 keer wordt gemaakt als het moederbord wordt uitgebracht en daarna niet wordt vernieuwd. Dus nieuwere ram sets staan er dan niet op.

Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taurus0205
Logic Lion schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:30:
Het probleem met de qvl is dat die meestal 1 keer wordt gemaakt als het moederbord wordt uitgebracht en daarna niet wordt vernieuwd. Dus nieuwere ram sets staan er dan niet op.

Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.
check.

die kingston sticks zijn gewoon DDR-5 sticks (6000Mt/s), volgens het moederboard kan dat erop. De makers van dat moederboard gaan waarschijnlijk echt niet ieder stickje ram op ieder moederbord proberen omdat dat onbetaalbaar wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
wat me nog te binnen schiet, aangezien er 5fans zijn meegeleverd (2x front en 3 voor de bodem) moet ik nog een fan kopen voor achterzijde en zo ja welke?

En tot slot, zou het niet logischer zijn om de GPU verticaal te monteren, lijkt me mooier en komt airflow ten goede, plus ,minder zwaar voor moederbord? Wegens prijs van zo https://tweakers.net/pric...gkabel-19-komma-5-cm.html ding laat ik het nu even achterwege, maar vroeg af wat jullie mening is.

Tzt lijkt he me wel mooie upgrade als de prijs zakt

[ Voor 58% gewijzigd door taurus0205 op 23-09-2024 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
De torrent heeft een glazen zijpaneel dus dat is vrij lastig lucht aanzuigen als je hem verticaal monteert. Terwijl in de normale positie hij lucht aanzuigt van de onderkant waar je zelfs nog intake fans kan plaatsen.

Er kunnen 140mm fans onderin en je kan nog een 120mm als exhayust plaatsen achterin. Maar die exhaust kun je ook niet doen want de lucht blaast daar toch wel naar buiten door de andere fans.

Je zou deze kunnen nemen: arctic p14 pwm pst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Logic Lion schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:30:
De torrent heeft een glazen zijpaneel dus dat is vrij lastig lucht aanzuigen als je hem verticaal monteert. Terwijl in de normale positie hij lucht aanzuigt van de onderkant waar je zelfs nog intake fans kan plaatsen.

Er kunnen 140mm fans onderin en je kan nog een 120mm als exhayust plaatsen achterin. Maar die exhaust kun je ook niet doen want de lucht blaast daar toch wel naar buiten door de andere fans.

Je zou deze kunnen nemen: arctic p14 pwm pst
Hi, thnx again. Volgens zitten er al standaard 3 fans vanuit fractal in de torrent aan de onderzijde. Die vervangen voor andere fans zou dan zonde zijn lijkt me gezien de prijs van de kast. Hoe hard ze draaien kan je instellen lijkt me?

Wanneer is een geluidskaart aan de orde eigenlijk, kwaliteit geluid is toch afhankelijk van je boxen?

[ Voor 5% gewijzigd door taurus0205 op 24-09-2024 06:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
Bij de gewone torrent zitten ze erbij, mag ook wel voor dat geld. Ik keek naar de torrent compact en daar moet je ze bijkopen.

Geluidskaart is tegenwoordig niet altijd meer nodig. Heb zelf wel een externe gekocht omdat ik een analoge koptelefoon en microfoon heb en mezelf anders niet kon horen. Maar als je gewoon speakers hebt dan zou het niet nodig moeten zijn. En heb je een draadloze headset op usb dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Logic Lion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:13:
Bij de gewone torrent zitten ze erbij, mag ook wel voor dat geld. Ik keek naar de torrent compact en daar moet je ze bijkopen.

Geluidskaart is tegenwoordig niet altijd meer nodig. Heb zelf wel een externe gekocht omdat ik een analoge koptelefoon en microfoon heb en mezelf anders niet kon horen. Maar als je gewoon speakers hebt dan zou het niet nodig moeten zijn. En heb je een draadloze headset op usb dan ook niet.
cheers.
Ja de compact heeft 2 glazen panelen, vreemd want je kabelmanagement wil je niet in zicht.

Koptelefoon vind ik niet zo prettig, maar zal tzt wel eens nieuw topic maken voor boxen of sound setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
Als ik het plaatje op de website bekijk heeft d enormale ook 2 glazen panelen, 1 helder en de ander donkerder:
Afbeeldingslocatie: https://www.fractal-design.com/app/uploads/2021/07/Torrent_Black_RGB_TGL_5-Right-Back-540x540.jpg

Je kan ook compacter gaan kijken naar een MATX kast zoals de lian li A3 of de jonsbo Z20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Logic Lion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:42:
Als ik het plaatje op de website bekijk heeft d enormale ook 2 glazen panelen, 1 helder en de ander donkerder:
[Afbeelding]

Je kan ook compacter gaan kijken naar een MATX kast zoals de lian li A3 of de jonsbo Z20.
donker getint is prima, de zijkant komt tegen de muur te staan ;) Plus ik heb hem al besteld, overigens witte variant welke gewoon een gesloten zijkant lijkt te hebben.

Jammer van de aluminium look frame aan voorzijde, maar dat moet over te spuiten zijn lijkt me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
installeren van drivers en windows kan dat gewoon via downloaden op betreffende website, of is het nog steeds beter deze van te voren op een usb stick te zetten en vanuit de bios erin te zetten?
Hetzelfde geldt voor nieuwste versie van de bios (via stick of kan dat vanuit bios zelf gedownload worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Drivers vanuit de bios installeren vanaf een usb stick? Dat is nieuw voor mij. Hoe gaat dat dan in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:52
Tom Vertommen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:23:
Drivers vanuit de bios installeren vanaf een usb stick? Dat is nieuw voor mij. Hoe gaat dat dan in zijn werk?
Niet. Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar als ik het goed heb wordt dit moederbord overwogen: Gigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE, dat heeft een BIOS flash utility om deze te kunnen flashen zonder CPU, GPU en RAM - vanaf een USB stick. Drivers zijn onderdeel van een operating systeem, zodra je netwerk hebt kun je deze downloaden en installeren, mocht jouw OS geen ondersteuning voor bv de Wifi chip op dit moederbord hebben kun je die evt ook vanaf een andere PC/laptop op een USB stick flashen en vandaar installeren. Bij mainstream OS-en is dat niet nodig.

• taurus0205
martyw schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:38:
[...]

Niet. Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar als ik het goed heb wordt dit moederbord overwogen: Gigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE, dat heeft een BIOS flash utility om deze te kunnen flashen zonder CPU, GPU en RAM - vanaf een USB stick. Drivers zijn onderdeel van een operating systeem, zodra je netwerk hebt kun je deze downloaden en installeren, mocht jouw OS geen ondersteuning voor bv de Wifi chip op dit moederbord hebben kun je die evt ook vanaf een andere PC/laptop op een USB stick flashen en vandaar installeren. Bij mainstream OS-en is dat niet nodig.
https://www.youtube.com/watch?v=Hk1N18LBizg

Leggen ze hier uit. Nog niet alle onderdelen zijn binnen, dus was vast aan het orienteren hoe ik straks de bios moet updaten enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Bouwen is gelukt en alles werkt als een trein, enige wat jammer is, is dat de gpu kabel die meegeleverd was bij de voeding te kort is. Plus met het licht erop zijn al die plastic kabels best lelijk. Dat je de kabels in de fans ziet lopen is ook niet bijzonder mooi eigenlijk, waardoor ik me afvraag of deze niet omgedraaid zouden moeten zijn )maar dan zal dan ook de flow van air beïnvloeden lijkt me. het was in elk geval zo al ingebouwd in de case.

Bijgaand wat pics van eindresultaat. Wat ik wel nog wil doen is het metalic frame aan voorzijde los schroeven en deze wit spuiten, dat zilveren tintje is echt heel lelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qeqVU83N9zBAz5ULb0Sh6am4hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqvkLnHCq7xrEfvregLgB3gz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBvXGRx0JCq9naroZAtuOD-pk_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0demJ6gmgQ4QaoFkzfX0ro9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cqa-enHzamMlLJX0tzcaegE692I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANButywW2MpY1zx0JQpp7HRo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door taurus0205 op 06-10-2024 07:28 ]

Pagina: 1