(Hoe) ga ik hier DSL werkend krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-09 13:11
Ik ben verhuisd naar een jaren 30-woning, met een iets lager niveau van onderhoud, en ik vraag me af hoe (en of) ik hier DSL werkend kan krijgen zonder ervaring/gereedschap.

Wat is jullie inschatting, of hebben jullie tips om de kwaliteit van de verbinding te verhogen?

Ik wacht op ontvangst van het installatiepakket van Budget, maar nu heb ik meer tijd om me er in te verdiepen. Ik heb weinig tot geen kluservaring of speciaal gereedschap in huis.

De foto's hieronder spreken voor zichzelf neem ik aan.

Alle reacties

• proef
ps. waarom werken foto's uploaden niet? Ik ga ze proberen in te voegen hier..

• proef
In de eerste foto worden twee blauw-groene draadjes vanuit het ISRA-punt via een netwerkkabel naar mijn verdieping geleid, die dan uitkomen in het witte doosje in mijn huiskamer in de tweede foto.

Volgens de verhuurder heeft een vorige huurder hier DSL op gehad.

[ Voor 19% gewijzigd door proef op 18-09-2024 11:09 ]

• dirkv89
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:27
Het is te hopen dat KPN inderdaad op dikader 1 of 2 van de eerste foto je verbinding levert, zo niet dan dient een van de aderparen richtig je huiskamer omgezet te worden naar de juiste dikader, dit moet een LSA punch down tool gebeuren.

De "las" die gemaakt is op de laatste foto is op zichzelf niet zorgelijk maar zou mogelijk wel voor degradatie van de signaal kunnen zorgen.

Ga je de installatie van het pakket zelf doen of komt er nog en monteur langs?

[ Voor 18% gewijzigd door dirkv89 op 18-09-2024 11:29 ]

• proef
dirkv89 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:27:
Het is te hopen dat KPN inderdaad op dikader 1 of 2 van de eerste foto je verbinding levert, zo niet dan dient een van de aderparen richtig je huiskamer omgezet te worden naar de juiste dikader, dit moet een LSA punch down tool gebeuren.

De "las" die gemaakt is op de laatste foto is op zichzelf niet zorgelijk maar zou mogelijk wel voor degradatie van de signaal kunnen zorgen.

Ga je de installatie van het pakket zelf doen of komt er nog en monteur langs?
Ik ga het zelf doen, hopelijk, maar een LSA tool heb ik niet. Hopelijk geeft het feit dat hier eerder dsl over gegaan is een grotere mogelijkheid dat het weer over dikader 1 of 2 gaat. Is het een idee dat ik een berichtje stuur naar diegene (wie?) die dsl aanzet om het op 1 of 2 te doen?

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:15
De kans is zeer groot dat een van dezelfde aders gebruikt worden, als de vorige huurder net weg is, zal de kruisdraad in de KVD of HVD er vast nog in zitten en kunnen ze gewoon "vanaf afstand" je nieuwe lijn leveren, oftewel middels softconnect zoals dat heet.

Heb je al een bestelling geplaatst? Eventueel kan ik anders op basis van postcode en huisnummer wat nakijken.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:34
Ik heb een ongeveer soortgelijke situatie. Meterkast buiten het appartement naast de voordeur.
ISRA zit daar en dan doorgetrokken naar binnen op een (voorheen) varkensneus wcd die ik vervangen heb door een dubbele RJ45 lsa wcd waarop 1 de POTS is aangesloten en de ander UTP.
De POTS is echter wel met een 4-ader telefoon kabel vanaf de ISRA (daar gewoon rj11) gedaan en niet UTP, al zal met een goede CU harde kern niet veel verschil zijn.

Nog door gemeten door een KPN Netwerk monteur vanwege verstoringen, die overigens op de aanvoerlijn zaten, was verder helemaal prima in orde en nu met vdsl heb ik er fluitend 100/10(30) op staan en zou nog een stapje hoger kunnen.

Dus het kán wel goed gaan, mits het allemaal netjes is gedaan.

Maar bij verstoringen zou het een welles/nietes kunnen worden en dan moet je maar net de mazzel hebben en monteur te treffen die wat soepeler meedenkt, want in feite hoeft ie maar t/m de ISRA te gaan.

• proef
Hugo__Boss schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:30:
De kans is zeer groot dat een van dezelfde aders gebruikt worden, als de vorige huurder net weg is, zal de kruisdraad in de KVD of HVD er vast nog in zitten en kunnen ze gewoon "vanaf afstand" je nieuwe lijn leveren, oftewel middels softconnect zoals dat heet.

Heb je al een bestelling geplaatst? Eventueel kan ik anders op basis van postcode en huisnummer wat nakijken.
De vorige huurder dat kan wel een jaar geleden geweest zijn. De bestelling had ik al gedaan bij Budget.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zou er vroeger isdn hebben gezeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:15
proef schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:45:
[...]

De vorige huurder dat kan wel een jaar geleden geweest zijn. De bestelling had ik al gedaan bij Budget.
Nou mocht ik even voor je moeten kijken, dan kan dat. Met een beetje geluk kan ik herleiden op welke ader er geleverd gaat worden.

• proef
Hugo__Boss schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:26:
[...]

Nou mocht ik even voor je moeten kijken, dan kan dat. Met een beetje geluk kan ik herleiden op welke ader er geleverd gaat worden.
Ah, dankjewel, zie pm
Pagina: 1