Vraag

• ShDT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:30
Beste Tweakers, ik loop al een tijdje tegen het probleem aan dat de verbinding tussen de xbox controller en de xbox continue uitvalt en daarna zich opnieuw herstelt. De frequentie is onregelmatig, maar soms zo hoog dat ik elke 20 seconden moet stoppen met gamen omdat de controller z'n verbinding met de xbox kwijtraakt. De verbinding wordt vaak automatisch weer hersteld, helaas voor korte duur. Tijdens het gamen komt de input soms niet goed aan, waardoor ik een lag heb.

Het gaat hier om een xbox series x met de meest recente updates, dit geldt ook voor de controller. Als ik via een usb kabel verbinding maakt tussen de controller en xbox, is er geen issue. Herstel van de xbox naar fabrieksinstellingen heeft niet het gewenste effect.

Als ik een andere xbox series x gebruikt, heb ik hetzelfde euvel. Daardoor vermoed ik dat er een stoorzender zit binnen het wifi en/of bluetooth spectrum. Ik beschik zelf niet over de hardware om te zien waar frequenties eventueel 'botsen', dus ik weet niet goed hoe ik dit verder aan moet pakken.

In de nabijheid van de xbox is er een LG OLED G3, deze tv maakt standaard gebruik (zover ik weet) van wifi 2.4 Ghz en 5 Ghz en bluetooth 5.0. Ik zie binnen de instellingen van de TV niet waar ik eventueel het kanaal van de wifi kan aanpassen.

Daarnaast is er een Sonos Amp, deze maakt ook gebruik van wifi (2.4 Ghz). Ik kan het kanaal aanpassen (Kanaal 1, 6 of 11).

Zover ik weet maakt de xbox controller verbinding met de xbox via wifi (direct) op 5 Ghz, maar dit weet ik niet zeker.

Als laatste is er op dit moment een tijdelijke 5/4G router (ik heb wat issues met de kabel) van Huawei.

Afijn, ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, de situatie is nogal frustrerend op dit moment. Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via ShDT op 21-09-2024 09:59)

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06:52
Heb je een andere controller geprobeerd? Heb je de apparaten rondom je xbox wat verder weg gezet en gekeken wat er gebeurt? (tv gaat geen stoorzender zijn maar routers en sonos dingen mogelijk wel).

[ Voor 23% gewijzigd door Exactor it op 18-09-2024 10:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
Heb je een andere controller geprobeerd? Heb je de apparaten rondom je xbox wat verder weg gezet en gekeken wat er gebeurt? (tv gaat geen stoorzender zijn maar routers en sonos dingen mogelijk wel).

[ Voor 23% gewijzigd door Exactor it op 18-09-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShDT
Exactor it schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:19:
Ah ja dat was ik vergeten te melden: Ik heb drie controllers en ze hebben allen dezelfde issue.

Het verplaatsen van hardware kan ik zeker even testen, wat voor afstand moet ik dan aanhouden? Nu staat de xbox binnen een halve meter van de sonos, de router staat zo'n 4 meter van de xbox. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 10:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Xbox Wireless is een 'MS eigen ding' op de wifi-direct, het gebruikt geen ac, maar draait wel op de 5Ghz.

Cronos heeft er een stukje in detail over qua channels.
A closer examination reveals that the adapter transmits data using the 802.11a and 802.11n 5GHz protocols, not engaging the widely-used 802.11ac, with Orthogonal Frequency-Division Multiplexing (OFDM) and a data rate of 6 Mbit/s.

Despite bypassing the ubiquity of 802.11ac (5G Wi-Fi), it operates within the 5GHz band, presenting an elevated likelihood of home network interference.

In tests, the wireless adapter conveyed the most substantial traffic over 5GHz channels 36, 40, 44, and 48, with channel 44 being particularly burdened. If feasible, adjusting your wireless router's channel priority to alleviate traffic around these channels is recommended, which will markedly refine the radio frequency environment within your gaming space.

Dus je zou je 5Ghz netwerk kunnen bekijken of die toevallig ook op de genoemde kanalen zou zitten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exactor it
ShDT schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:29:
[...]

Ah ja dat was ik vergeten te melden: Ik heb drie controllers en ze hebben allen dezelfde issue.

Het verplaatsen van hardware kan ik zeker even testen, wat voor afstand moet ik dan aanhouden? Nu staat de xbox binnen een halve meter van de sonos, de router staat zo'n 4 meter van de xbox. Bedankt!
Ik ben een simpel man en zou beide apparaten van het stroom halen en dan kijken of je controller nog steeds stom doet. Zo niet, eentje weer aanzetten zodat je weet welke de boosdoener is (als het aan die apparaten ligt dan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShDT
Exactor it schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:29:
[...]

Ik ben een simpel man en zou beide apparaten van het stroom halen en dan kijken of je controller nog steeds stom doet. Zo niet, eentje weer aanzetten zodat je weet welke de boosdoener is (als het aan die apparaten ligt dan).
Bedankt voor je advies, de Sonos Amp blijkt de boosdoener te zijn. Inmiddels heb ik de Amp verplaatst, niet eens zo heel ver en het probleem is zo goed als opgelost. Stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht, wederom dank!

• Exactor it
ShDT schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:00:
[...]

Bedankt voor je advies, de Sonos Amp blijkt de boosdoener te zijn. Inmiddels heb ik de Amp verplaatst, niet eens zo heel ver en het probleem is zo goed als opgelost. Stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht, wederom dank!
Mooi nieuws! En niet zo stom hoor. Het is makkelijker om op een afstandje iets te bedenken dan als je al dagen bezig bent met dingen proberen. Daarom is een forum soms handig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik heb je topic verplaatst naar Spielerij - problemen en vragen
- Mog

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Pagina: 1