Ratelend geluid Itho Daalderop WTW HRU 200 ECO

Pagina: 1
Acties:

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-05 17:17
Ha mede-tweakers,

Sinds een paar maanden hebben wij thuis een Itho Daalderop WTW HRU 200 ECO in gebruik. Echter maakt hij sinds een tijdje af en toe een ratelend geluid. Dit is vooral hoorbaar als de ventilatie wat harder draait. (bijv. op 75%).

Hier is een video met het geluid: https://player.vimeo.com/video/1010499120

Het geluid verdwijnt soms als we wat percussief onderhoud (klap tegen de box) plegen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zou het kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
WTW heeft ventilators en ik denk dat er eentje een beetje tegen z'n behuizing aanloopt of dat er wellicht iets tegen de schoepen loopt (dooie muis :) ). MIsschien dat je het ziet als je 'm even openmaakt en filters er uit haalt?

• Tom2828
Coolmint schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:09:
WTW heeft ventilators en ik denk dat er eentje een beetje tegen z'n behuizing aanloopt of dat er wellicht iets tegen de schoepen loopt (dooie muis :) ). MIsschien dat je het ziet als je 'm even openmaakt en filters er uit haalt?
Bedankt. Ik heb de filters er eens uitgehaald. Zat stof in (dat is te verwachten) maar ook een hoop muggen en insecten. Vooral de filter voor inzuiging buitenlucht zaten een hoop insecten in.

Lijkt me niet één-op-één te koppelen aan het geluid, insecten zijn zacht en het lijkt inderdaad alsof er iets hards geraakt wordt.

Ik ga vandaag even kijken of ik nu nog steeds hoor na het schoonmaken van de filters. Anders is het even verder zoeken.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
Voel aan de ventilator of ie vrij rond kan draaien (stekker eruit aub). Allebei de ventilatoren natuurlijk. Meer bewegende onderdelen zitten er namelijk niet in.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10

Cr3ator

1 bar is geen bar

Even de twee schroeven losdraaien en de fan-unit er uit trekken om te inspecteren. Netjes terugplaatsen daarna. Verder zou ook de condenswaterafvoer nog geluid kunnen maken. Zorg dat hier een goed waterslot in zit.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:05
Tom2828 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:22:
Ha mede-tweakers,

Sinds een paar maanden hebben wij thuis een Itho Daalderop WTW HRU 200 ECO in gebruik. Echter maakt hij sinds een tijdje af en toe een ratelend geluid. Dit is vooral hoorbaar als de ventilatie wat harder draait. (bijv. op 75%).

Hier is een video met het geluid: https://player.vimeo.com/video/1010499120

Het geluid verdwijnt soms als we wat percussief onderhoud (klap tegen de box) plegen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zou het kunnen zijn?
Hoe is dit uiteindelijk opgelost? Wij zitten met hetzelfde ratelende geluid. Filters heb ik al vervangen, sindsdien lijkt het juist erger geworden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Miranda89 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:38:
[...]

Hoe is dit uiteindelijk opgelost? Wij zitten met hetzelfde ratelende geluid. Filters heb ik al vervangen, sindsdien lijkt het juist erger geworden :-(
De oorzaak was een loszittend stuk plastic behuizing in de box. Ik heb de box van de muur gehaald en de ventilator eruit.

Daarna binnenin goed voelen en voorzichtig trekken om te kijken wat er precies los zit en tegen de draaiende ventilator aan kan komen.

Ik heb het vastgezet met ductape. Daarna geen last meer van gehad. Je zou er natuurlijk ook mee terug kunnen naar de verkoper, maar daar had ii geen zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:05
Tom2828 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 06:19:
[...]

De oorzaak was een loszittend stuk plastic behuizing in de box. Ik heb de box van de muur gehaald en de ventilator eruit.

Daarna binnenin goed voelen en voorzichtig trekken om te kijken wat er precies los zit en tegen de draaiende ventilator aan kan komen.

Ik heb het vastgezet met ductape. Daarna geen last meer van gehad. Je zou er natuurlijk ook mee terug kunnen naar de verkoper, maar daar had ii geen zin in.
Dank voor de informatie. Ik heb de ventilator er ook uitgehaald en daarin blaadjes aangetroffen (inlaat zijde uiteraard). Waarschijnlijk kwamen de steeltjes van de blaadjes steeds ergens tegenaan, want nu is het geratel opgehouden.
Pagina: 1