KlikAanKlikUit ontvangers blijven niet aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 22:13

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
Ik heb bij twee lichtpunten een KaKu ontvanger ingebouwd, maar die lijken na een aantal jaar niet meer goed te werken. Ze gaan na inschakelen gelijk weer uit, of zelfs aan-uit-aan-uit.

Eentje zit op een sensor, die gaat nu direct na inschakelen gelijk weer uit. De andere zit op twee lichtknopjes (een inbouw, een op batterij met plakstrip). Een van de lichtknopjes werkt af en toe, de ander geeft tegenwoordig eigenlijk altijd een aan-uit-aan-uit.
Alle problemen begonnen sporadisch, maar zijn in de loop der tijd verergerd tot bijna constant.

Het batterij-lichtknopje heb ik later toegevoegd ana het systeem. DIe heeft het een paar weken goed gedaan (op dezelfde ontvanger die op het andere knopje niet werkte), maar ging daarna ook minder goed werken. Opnieuw pairen leek wel iets te doen, maar dat hield maar een paar dagen aan.

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? Zou het in de ontvangers of de zenders zitten? De klantenservice is niet erg behulpzaam.

-'sin

Beste antwoord (via Somethingsin op 19-09-2024 10:20)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Somethingsin schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:40:
[...]

Het zijn de oude. Als het een bekend probleem is, ga ik denk ik toch naar een ander merk kijken. Geen zin om zoiets elke paar jaar te vervangen.
Ik weet niet of het echt aan het merk ligt, het kan ook gewoon het gebruikte protocol zijn. De oude KaKu's werken met een onversleuteld protocol op 433Mhz. Iedereen binnen bereik kan die signalen opvangen én jouw apparatuur aansturen, al dan niet per ongeluk.

Met mijn 433Mhz-module (RFXCom in combinatie met Home Assistant) zag ik gedurende een weekje scannen 64 apparaten die ik kon aansturen, zoals lampen en schakelaars en sensoren waarvan ik de meetwaardes kon uitlezen zoals thermometers/weerstations. Van die 64 zijn er 4 van mij (4x Somfy rolgordijn/screen), de rest zijn apparaten van buren die ik dus in- en uit zou kunnen schakelen :X Zo'n apparaat hoeft maar per ongeluk met een verkeerd domotica-systeem verbonden te worden en je kunt gekke dingen krijgen.

De nieuwe Kaku-modules zijn gewoon zigbee, wat veel robuuster en zo is. En daarbij heb je niet dat iedereen met een zigbee-antenne ook, al dan niet per ongeluk, jouw spullen kan aansturen.

Dus stoppen met 433Mhz-spul, zeker als dat gek doet: ja! Maar geheel stoppen met KaKu hoeft mijns inziens niet per se, als je gewoon hun zigbee-spullen koopt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:13
Welke ontvangers en zenders zijn dit? Zit je op het 'oude' KaKu systeem of het nieuwere Zigbee-compatible systeem? Het kan in vanalles zitten, maar daar zal je zelf wat testwerk in moeten stoppen. Ik heb ook al eens zo'n discussie met hun helpdesk gehad, maar het zou ook zomaar storing van andere systemen in en rond je huis kunnen zijn. Mijn ervaring is wel dat hun spullen na een aantal jaar problemen kunnen gaan geven... maar het is niet zeker te zeggen dat dit het is.

Je kan een andere zender proberen, of juist zenders weghalen. Wellicht wil de helpdesk overwegen om een ontvanger of zender te vervangen, misschien levert dat weer even een stabielere situatie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:16
Ik was ook tegen dat probleem aangelopen,
alles geprobeerd, andere locatie, en stekkerdoos, andere lamp er op aangesloten.

Uiteindelijk een nieuwe ontvanger gekocht "om het op te lossen :/"

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:34:
Welke ontvangers en zenders zijn dit? Zit je op het 'oude' KaKu systeem of het nieuwere Zigbee-compatible systeem? Het kan in vanalles zitten, maar daar zal je zelf wat testwerk in moeten stoppen. Ik heb ook al eens zo'n discussie met hun helpdesk gehad, maar het zou ook zomaar storing van andere systemen in en rond je huis kunnen zijn. Mijn ervaring is wel dat hun spullen na een aantal jaar problemen kunnen gaan geven... maar het is niet zeker te zeggen dat dit het is.

Je kan een andere zender proberen, of juist zenders weghalen. Wellicht wil de helpdesk overwegen om een ontvanger of zender te vervangen, misschien levert dat weer even een stabielere situatie op.
Het zijn de oude. Als het een bekend probleem is, ga ik denk ik toch naar een ander merk kijken. Geen zin om zoiets elke paar jaar te vervangen.

Dank voor het meedenken!

-'sin

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:16
[...]

Dank voor het meedenken!
Ik heb er net zo'n probleem mee.
diegene die ik vervangen heb, was zeker 10 jaar oud, en in mijn woonkamer heb ik ook nu nog 2 oude ontvangers op mijn lampen aangesloten, die ook zeker 15 jaar werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Ik weet niet of het echt aan het merk ligt, het kan ook gewoon het gebruikte protocol zijn. De oude KaKu's werken met een onversleuteld protocol op 433Mhz. Iedereen binnen bereik kan die signalen opvangen én jouw apparatuur aansturen, al dan niet per ongeluk.

Met mijn 433Mhz-module (RFXCom in combinatie met Home Assistant) zag ik gedurende een weekje scannen 64 apparaten die ik kon aansturen, zoals lampen en schakelaars en sensoren waarvan ik de meetwaardes kon uitlezen zoals thermometers/weerstations. Van die 64 zijn er 4 van mij (4x Somfy rolgordijn/screen), de rest zijn apparaten van buren die ik dus in- en uit zou kunnen schakelen :X Zo'n apparaat hoeft maar per ongeluk met een verkeerd domotica-systeem verbonden te worden en je kunt gekke dingen krijgen.

De nieuwe Kaku-modules zijn gewoon zigbee, wat veel robuuster en zo is. En daarbij heb je niet dat iedereen met een zigbee-antenne ook, al dan niet per ongeluk, jouw spullen kan aansturen.

Dus stoppen met 433Mhz-spul, zeker als dat gek doet: ja! Maar geheel stoppen met KaKu hoeft mijns inziens niet per se, als je gewoon hun zigbee-spullen koopt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Topicstarter
Ja, dat bedoelde ik ook eigenlijk. Maar ik heb verder neits van KaKu, dus kan dan net zo goed een ander merk kiezen. Zat zelf te denken aan ikea-lampjes, maar ik weet niet of die ook iets hebben dat je achter een bestaand lichtknopje kan inbouwen.

-'sin

Pagina: 1