Mijn vraag
Hoe zorg ik ervoor dat m'n PC niet uitvalt bij specifiek gebruik. Welke tests kan ik nog uitvoeren? Welk onderdeel is de waarschijnlijke boosdoener (mobo/CPU/voeding/?).AM4 MicroATX PC geupgrade van een Ryzen 3300G naar een Ryzen 5700X (allerlei BIOS updates gedaan op het mobo om deze geschikt te maken). Op zich gaat alles goed totdat ik een zware CPU benchmark draai (lichte doen in de regel niets) of als ik Baldur's Gate 3 draai.
De PC valt dan "spontaan" uit. Geen BSOD. Keihard plop stroom eraf.
Bijzonder genoeg kan ik Overwatch 2 de hele dag draaien zonder problemen.
Ook als ik gewoon de PC gebruik is er niets aan de hand, als ik niet met de PC zou gamen zou ik wellicht nooit het euvel gevonden hebben.
Al van alles geprobeerd, en wat lijkt te werken is de CPU in de windows instellingen (powerplan, processor power management) terug te draaien zodat de CPU nog maar 2,4 Ghz draait. Wat mij het idee geeft dat wellicht een 4pins CPU kabel te weinig is aan de ene kant. Aan de andere kant is het een 65watt CPU en stelt de mobo fabrikant tot wel 105 watt TDP CPU's te ondersteunen.
Andere mogelijke vermoeden is dat het wellicht de CPU zelf is, maar ik weet niet of dat een logisch verhaal is. (maw kan een defecte/instabiele CPU ervoor zorgen dat het hele systeem uitschakelt zonder BSOD).
Ik gebruik een 600 watt voeding en met een Watt/Volt-meter in het stopcontact zie ik dat ik nog niet eens 350 Watt trek terwijl ik game.
Hoe dan ook. Iemand suggesties om nog iets specifieks uit te testen? Is er ergens iets wat ik ergens uit zou kunnen lezen? Ik zit er over te denken de CPU in een ander systeem te testen, niet dat ik een ander systeem heb, maar wellicht dat de PC winkel hier in de stad ff wel testen.
Is er ondanks dat ik met 2 PSU's getest heb toch een kans dat het daar in zit? Zijn sommige PSU's verschillend in hoeveel er over 4pins kan? Is er mogelijk nog iets wat ik volledig over het hoofd zie?
Oh en op een gegeven moment las ik na wat zoekwerk dat sommige CPU's in de UEFI terug te zetten zijn in vermogen. LINK . Die optie zag ik wel toen ik mn oude CPU erin had, maar toen ik weer terug ging naar de 5700X was de optie System Configuration verdwenen onder NBIO Common Options.
After doing some research following my comment above I offer the following as a possible answer to the original question.
In the BIOS setup select the Advanced tab.
Choose AMD CBS.
Choose NBIO Common Options.
Choose System Configuration.
A menu should appear with the following options: Auto, 35W, 45W, 65W.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11A320M-HDV R4.0
Ryzen 5700X
nVidia RTX 4070
16GB RAM
be quiet! System Power 9 - 600 Watt voeding
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Steed met zelfde mobo en RAM:-Oude grafische kaart teruggeplaatst + CPU bench >> PLOP
-Andere voeding ook 600 Watt >> PLOP
-Oude CPU teruggeplaatst (om te checken dat het niet het mobo is) (geen plop, maar die trekt ook geen power)
-Allerlei benchmarks
https://silver.urih.com/ als ik de normale bench draai niks, als ik de Extreme variant kies plop ik er bijna gegarandeerd uit.
Temperatuur CPU
-OpenHWinfo geeft nette temps, 65 graden na lang gamen voor de CPU
-Gelid Tranquiilo 5 CPU cooler
[ Voor 4% gewijzigd door tomaat23 op 19-09-2024 13:53 ]