Nieuwbouw woning loze leiding plan feedback

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fellentos
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Beste tweakers,

Ik heb een loze leiding plan gemaakt van een nieuwbouw woning waar we binnenkort de meerwerk voor moeten inleveren.

De zolder heeft 2 data loze leidingen, elk voor een thuis kantoor. De vergrote buis van 25mm in de technische ruimte is meer om de opties open te houden voor zeg een thuis accu of extra schakelaars etc.

Op de 1ste verdieping een loze leiding erbij voor elk van de bovenste 2 slaapkamers (kinder kamers), data voor in de toekomst.

Op de begane grond komt de TV links in het midden van de woonkamer, dus de loze leiding bedraad en stopcontacten verplaatst.

Wat vinden jullie van dit plan? Vergeet ik nog iets? Andere tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iD_AUGdIuwKM0d10LOQRSaW4_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dpqZIjATlOkOLDeZrghPBzrt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aNUxhu_1aPWLXTrksT7XSi9USc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cuSvjSdKOf6fSAmuCtV5PYpq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7kRpwZB-zZENCAy0yMzJxTBk-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zSKv6sIqF2ysdBiDGQu2PUqO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Fellentos op 17-09-2024 23:37 ]

Alle reacties

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:23

EiT

Mis wat stop contacten. Zou zorgen dat minimaal in elke hoek een stopcontact zit.

Ik zou ook dat kleine muurtje in keuken voorzien van dubbel stopcontact + loze leiding.

Voorbeeld:
Berging + 3x dubbel stopcontact en loze leiding
Keuken dubbel+loos
Hal muur: dubbel
Woonkamer wc muur: dubbel+loos
Woonkamer hoek: dubbel
Slaapkamer: dubbel op wand tussen 2 slaapkamer
Zolder: elke hoek dubbel, loos links onder, rechts onder, rechts boven.

Buiten: 3 lichtpunten op achtergevel ipv 1.
Lichtpunt op berging (als ernaast een doorgang is)
Mantelbuis voor + achter
Grondkabel voor + achter
Kabel voor laadpaal voor.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
Eventueel loze of bedrade (utp) leidingen naar de plafonds van de overlopen op de verdiepingen voor een accesspoint. Kijk ook even naar je bgg hoe daar je daar zit qua wifi dekking.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:48
Loze leiding 1 ste verdieping trapgat uit het plafond of muur om een wifi repeater op te hangen.
Misschien ook hetzelfde op zolder.

Daarnaast waar komt de wifi repeater op de begane grond, gewoon in de meterkast?

Ga je voor POE (power over ethernet) anders moet je ook stroom erbij maken op die plek.

Ik zou persoonlijk voor POE gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 16:32
in mijn nieuwbouw woning heb ik op zolder ook te weinig stopcontacten genomen en wat heb ik daar spijt van. ik heb bij 1 muur aan beide hoeken stopcontacten genomen, maar niks aan de overkant. Daar staat nu een TV en een racefiets voor wat indoor sport, maar dan moet ik dus met een verlengsnoer en een HDMI kabel van 10 meter naar de overkant om stroom te pakken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:50:
Eventueel loze of bedrade (utp) leidingen naar de plafonds van de overlopen op de verdiepingen voor een accesspoint. Kijk ook even naar je bgg hoe daar je daar zit qua wifi dekking.
Dit, voor wifi naar plafond. Daar heb ik verzaakt en dacht, ach komt wel goed in de hoeken van elke kamer. Maar dat is verre van ideaal, die accesspoints liggen op de grond onder het stof. 'T beste is gewoon op goede plekken op het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:04
Inderdaad loze leiding tbv access points op plafond kan ik van harte aanbevelen. Eventueel ook loze leiding op buitengevel voor access point in de tuin?

Waar ga ja slapen in slaapkamer 1? Ik zie geen ruimte waar een groot tweepersoonsbed past. Kijk nog eens goed naar de wandjes in de slaapkamer en de WCD’s naast je bed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 21:26
Wij hebben op elke verdieping wifi tegen het plafond hangen. Dus loze leidingen in het plafond op de overloop, op zolder en in de huiskamer.
Hierdoor hangen ze erg centraal en geen problemen.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Wij hebben leidingen met upt in iedere kamer. In woonkamer op drie plaatsen en in werkkamer ook drie. Het is jammer als je aansluitpunt net aan de andere kant van de deur zit dan gewenst. Kom je pas achter bij het inrichten. Toen ons huis werd gebouw was dit makkelijk te regelen.
Access points aan het plafond vind ik voor kantoren. Bij ons zijn de access point niet zichtbaar, zitten achter een gordijn, achter de boeken in een kast, of liggen op een kast.

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Binnenkant kozijnen voor rolluiken, idd plafond voor AP, bij je tv 2 loze leidingen, in elke kamer hebben wij er 2 (voor kids, tv + playstation oid en aansluiting voor laptop). Buitengevel hoog voor AP en heater, laag voor bijv tuinverlichting. Evt voor airco, al is het in de toekomst. Totaal hadden we er 36 geloof ik. Succes. Oja en als het kan 19mm zodat er makkelijk 2 doorheen kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Scuderia110 op 21-09-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Binnenkant in de buurt van de gordijnen, mocht je ze ooit slim willen maken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Ik zou in elk geval nog iets verzinnen voor wifi. Als het in je budget past zou ik voor POE-accesspoints nog wat loze leidingen doen:
1e verdieping: plafond overloop
2e verdieping: boven de deur van de technische ruimte
begane grond: ligt aan de esthetische wensen: ergens op het plafond of de muur in de woonkamer ter hoogte van de deur naar de hal.

In de berging is ook handig een een loze leiding te hebben.
Wil je iets met (POE) camera's gaan doen?

Lichtpunten in de keuken zou ik symetrisch houden: eentje boven de spoelbak en eentje boven de kookplaat.

Voor stopcontacten idd goed kijken hoe het past bij jullie gebruik.
(Als het in het budget past zou ik er niet op bezuinigen. Onze kopersbegeleider heeft regelmatig zitten fronsen over het aantal stopcontacten dat we wilden hebben: 4 setje van 3 stopcontacten had hij nog niet eerder gezien op een enkele keukenwand :+ )

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02:42
Heb er zelf ook 1 naar me schuur (in de tuin, dus niet vast aan het huis) geplaatst, prettig voor daar bv ook een AP met PoE.
Pagina: 1