Greenchoice geeft nota na meterwissel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04 15:14
Ik heb in juni een vast contract afgesloten bij Greenchoice voor 2 jaar voor elektra.

Vorige week is mijn slimme meter door de netbeheerder vervangen.

Nu stuurt Greenchoice mij een nota van juni - september. Volgens mij mag dit toch niet?

En voor mij is dit niet gunstig met salderen? Correct me if I’m wrong, zeker gezien nu de donkere en dure wintermaanden komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54

de Peer

under peer review

Ja dit gebeurt vaker. Daar waarschuwen we op tweakers altijd voor. Weinig aan te doen volgens mij.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
Kan ik hier via m’n rechtsbijstand iets mee? Ik wil pas in juni 2025 een afrekening ontvangen?

Ik heb het zelfs nog gevraagd via de chat of dit ging gebeuren en hun reactie was:

“ Gezien het om een tweejarig contract gaat, zul je twee jaarnota's ontvangen.”

Nou niet dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05 21:01

Emiel1984

Made in NL

Je betaalt uiteindelijk voor je verbruik.

Via de green choice app kan je het maandelijkse bedrag zelf ook aanpassen. Volgens mij attenderen ze je er zelfs op als je het bedrag aan zou moeten\kunnen aanpassen over tijd.

Gedachteloos aanpassen heeft het risico dat je achteraf veel moet bijbetalen omdat het dan niet meer klopt als je dit verlaagt. Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken over deze 2 maanden.

[ Voor 20% gewijzigd door Emiel1984 op 17-09-2024 22:25 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Emiel1984 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:22:
Je betaalt uiteindelijk voor je verbruik.
Nee het punt is dat hij nu niet op jaarbasis kan salderen dus betaalt hij veel te veel.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nikon. schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:21:
Kan ik hier via m’n rechtsbijstand iets mee? Ik wil pas in juni 2025 een afrekening ontvangen?

Ik heb het zelfs nog gevraagd via de chat of dit ging gebeuren en hun reactie was:

Nou niet dus…
Tsja ik zou eerst nog even doorzeuren bij GC of ze dit niet netter kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05 21:01

Emiel1984

Made in NL

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Emiel1984 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:27:
[...]

Dat salderen werkt toch al een tijdje niet meer op basis van een jaar maar is toch per maand?
Nee. Dat klopt niet. Salderen is op jaarbasis.
dit voegt weinig toe aan het topic zo.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 17-09-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gaat er een probleem zijn? Van juni tot september zal je netto teruglevering hebben. Wat verwacht je voor september tot juni? Als dat ook teruglevering is dan maakt het niet uit. Als dat netto afname is dan kost dat geld en wil je toezegging dat er op jaarbasis gesaldeerd gaat worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jasonz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-04 23:31
Ik heb vorig jaar ook een nota gehad van GC na 8 maanden als gevolg van een meterwisseling. Dit terwijl ik een jaarcontract had. Ik heb toen GC gebeld en gezegd dat ik dit niet accepteer omdat ik een jaarcontract heb. GC deed niet moeilijk. Ze hebben de nota ‘geblokkeerd’ en verrekend met de eindnota (jaarnota) die 4 maanden later werd opgesteld. Overigens wel irritant dat je hiervoor moet bellen. Dit zou een standaard procedure moeten zijn m.i.

• nikon.
Jasonz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:05:
Ik heb vorig jaar ook een nota gehad van GC na 8 maanden als gevolg van een meterwisseling. Dit terwijl ik een jaarcontract had. Ik heb toen GC gebeld en gezegd dat ik dit niet accepteer omdat ik een jaarcontract heb. GC deed niet moeilijk. Ze hebben de nota ‘geblokkeerd’ en verrekend met de eindnota (jaarnota) die 4 maanden later werd opgesteld. Overigens wel irritant dat je hiervoor moet bellen. Dit zou een standaard procedure moeten zijn m.i.
Dan ga ik dat vandaag ook proberen. Want anders kom ik inderdaad ongunstig uit zonder de saldering van een heel jaar.
Vanaf september - juni verbruik ik namelijk meer vanwege de warmtepomp in de wintermaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
nikon. schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:21:

Nou niet dus…
Probeer even te bellen met ze.

Ik kreeg paar maanden geleden ook ineens een jaarnota voor elektra, toen ik gas had op gezegd. Ze hebben toen die rekening gepauzeerd en die verwerkten ze pas als ik ook de jaarnota voor elektra krijg, zodat ik volledig kan salderen.

Dus waag er even een telefoontje aan en vraag even of ze deze rekening willen pauzeren en pas willen verwerken me de echt jaarnota.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Dit heb ik ook gehad bij greenchoice (ivm weghalen gasmeter).

10-tal keer mailen met vragen@ liep uit op niks.
1 korte duidelijke email naar klachten@ resulteerde in een toezegging op een correctie jaarnota op de oude datum. Die heb ik ook gehad waarin gesaldeerd werd over 356 dagen en het dus goed opgelost was.
Het jaar daarop heb ik weer moeten emailen om niet weer halverwege het jaar een jaarnota te krijgen. Ook dit is toen opgelost.

Er is hoop ;-)

• nikon.
Heb reactie van GC:

Goedemorgen, doordat de nota van 17-9-2024 gaat om een bedrag dat je terugkreeg kan dat systematisch helaas niet geblokkeerd worden. Op je normale jaarnota moment in juni wordt de nota weer voor je opgemaakt zodat we weten wat de totale teruglevering van de zonnepanelen had moeten zijn op jaarbasis. Hiermee wordt de saldering vervolgens voor je gecorrigeerd zodat deze niet nadelig voor je uit valt door deze eerdere vervroegde meterwisselnota.

Wat denken jullie, gaat dit goedkomen? 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

nikon. schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:55:
Heb reactie van GC:

Goedemorgen, doordat de nota van 17-9-2024 gaat om een bedrag dat je terugkreeg kan dat systematisch helaas niet geblokkeerd worden. Op je normale jaarnota moment in juni wordt de nota weer voor je opgemaakt zodat we weten wat de totale teruglevering van de zonnepanelen had moeten zijn op jaarbasis. Hiermee wordt de saldering vervolgens voor je gecorrigeerd zodat deze niet nadelig voor je uit valt door deze eerdere vervroegde meterwisselnota.

Wat denken jullie, gaat dit goedkomen? 😜
zelf goed in de gaten houden is het beste. Ik kan me voorstellen dat ze een negatieve nota niet tegen kunnen houden, immers kunnen ze niet uitgekeerd geld terug vorderen zonder al te veel moeite. Als het nog niet gestort is zou het moeten kunnen in hun systeem, maar heeft ook met de achterliggende systemen verder te maken of daar rekening mee gehouden wordt.

Voor betalingsachterstanden (dat is als je een nota hebt waarbij je dus moet betalen en ze die gaan blokkeren) zullen ze meer mogelijkheden hebben kan ik me voorstellen gezien de financiele situatie van veel huishoudens.

Zelf dus in de gaten houden en kijken of er inderdaad een correctie plaats gaat vinden als dat nodig is. Alles bewaren en documenteren. Bij voorkeur dus niet bellen, want dan heb je niets op papier staan.

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stribold
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:50
Ik heb precies het zelfde gehad @nikon.

Is uiteindelijke netjes opgelost, wel heb ik er nog een keer achteraan moeten bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:19

vliegnerd

Nintendo fan.

Ach jee... Dit heb ik nu ook.

Slimmer meter vorig week gewisseld door netbeheerder en nu een jaarafrekening. Extreem ongunstig om aan het begin van het stookseizoen te salderen. Mijn contract loopt vanaf maart, dus salderen moet in maart. Aan het eind van het stookseizoen.

Ik heb maar een bezwaarschrift gestuurd. Het zal wel neerkomen op een correctie in maart. Ben erg benieuwd of ik dit voor elkaar ga krijgen en hoe vaak ik hier voor moet gaan bellen.

|:(

[ Voor 21% gewijzigd door vliegnerd op 26-11-2024 16:46 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:34
vliegnerd schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:46:
Ach jee... Dit heb ik nu ook.

Slimmer meter vorig week gewisseld door netbeheerder en nu een jaarafrekening. Extreem ongunstig om aan het begin van het stookseizoen te salderen. Mijn contract loopt vanaf maart, dus salderen moet in maart. Aan het eind van het stookseizoen.

Ik heb maar een bezwaarschrift gestuurd. Het zal wel neerkomen op een correctie in maart. Ben erg benieuwd of ik dit voor elkaar ga krijgen en hoe vaak ik hier voor moet gaan bellen.

|:(
Ja hoor, komt goed maar je moet er wel bovenop zitten dat het straks inderdaad verrekend wordt.

• grenergie
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-02 17:21
Vorig jaar was dit ook bij mij gebeurd na een meterwissel in mei 2024. Ik kreeg een jaarnota van
1 december 2023 (ik was klant vanaf 16 december 2022) tot 22 mei 2024. Hierdoor liep ik saldering mis en moest ik € 516 betalen. Ik heb toen hiervoor gebeld en die nota werd geblokkeerd. Aan het einde van het jaar kreeg ik een jaarnota over de periode van 1 december 2023 tot 1 december 2024.
Door de energiecrisis was het in 2022 niet mogelijk een vast contract te krijgen. In 2024 was dit wel weer mogelijk en kreeg ik een vast contract met ingang van 1 maart 2024 tot 1 maart 2025. Vanaf dat moment ben ik er van uitgegaan dat mijn contract bij Greenchoice eindigt per 1 maart 2025. Nu zeggen ze echter dat in mijn situatie ik moet overstappen per 16 december omdat ik per datum bij hun klant ben geworden.
Er is dus bij mij een verwarrende situatie ontstaan. Eind december heb ik nl besloten om over te stappen naar een andere leverancier, ervan uitgaande dat mijn contract bij Greenchoice op 1 maart 2025 zou eindigen. Ruim op tijd dus. Als ik eerder had opgezegd, per 16 december, had ik een opzegboete moeten betalen werd mij verteld. Wat voor mij nu wel speelt is dat ik een eindnota zal ontvangen over de periode van 1 december 2024 tot 1 maart 2025. Over die periode is meer afgenomen dan aan voorschot is betaald. Ik heb gebeld en gevraagd om een eindnota van 1 december 2023 tot 1 maart 2025 omdat dit volgens mij gunstiger is ivm de saldering. Greenchoice zegt echter dat dit niet het geval is. Ik weet helaas niet of dit zo is . Ik hoop dat mijn situatie/probleem duidelijk is en hoop dat iemand een idee heeft waar ik dit kan voorleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-05 22:36
Saldering gaat altijd over 1 jaar. Nooit over een langere periode. Dat hoeft Greenchoice dus niet te doen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Pagina: 1