(TL:DR onderaan voor wie geen zin heeft om dit door te lezen
)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou graag willen gamen op ten minste 1440p en 144hz (minder kan ook). Verder ben ik bezig met een software engineering opleiding en een minor over AAI, dus ik ga ook wat processor kracht nodig hebben. Daarnaast is het misschien handig om aan te geven dat ik Linux will daily driven (met Windows dualboot voor het geval dat).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk aan rond een 1.5k budget, minder is beter maar mag er ook eroverheen gaan tot MAX 2k als er echt goede deals rondgaan. (Maar dus liever 1.5k)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nog niets, dit wordt mijn eerste PC, maar maak je geen zorgen over beginner friendlyness
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
2x16GB DDR5 (of 2x32GB DDR5 als er een mooie deal is) en verder componenten die geupgrade kunnen worden. (denk aan AM5 voor AMD cpu's)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per-se maar ik denk dat AMD op dit moment een betere keuze is gezien de Intel problemen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals eerder benoemd wil ik met het systeem 1440p gamen en programmeren. AAI heeft nogal wat RAM en CPU recources nodig. Ik wil ook een beetje een stille systeem, watercooling vind ik gaaf en ik heb gehoord dat het best lastig is, maar vind ik geen groot probleem.
Ga je overklokken?
Kan, maar hoeft niet.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil dus een setup (alleen PC, eventueel een monitor buiten het budget) waar ik gemakkelijk 1440p kan gamen, het liefst 144hz maar mag absoluut minder of zelfs meer. Ten minste 2x16GB ram voor software development en AAI en een grafische kaart wat een tijdje mee kan kwa performance. Upgradability is een belangrijk punt en verder mag het niet al te luid zijn, watercooling find ik tof maar niet een must. Ik dacht aan een budget van zo'n 1500 maar kan tot max 2k als er mooie deals zijn. Hopelijk is dit genoeg informatie, ik heb al een beetje onderzoek gedaan een tijdje terug, maar alles is immidels wat verouderd dus vandaar dat ik het hier vraag.
TL:DR
1440p Game en programmeer PC, budget van 1,5k met een max 2k voor goede deals. Min. 16GB ram en ga draaien op Linux met Windows dualboot ernaast. Geen peripherals nodig, die heb ik al. Alleen misschien nog een mooie monitor buiten het budget om (heb al een monitor als 2e scherm voor laptop)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou graag willen gamen op ten minste 1440p en 144hz (minder kan ook). Verder ben ik bezig met een software engineering opleiding en een minor over AAI, dus ik ga ook wat processor kracht nodig hebben. Daarnaast is het misschien handig om aan te geven dat ik Linux will daily driven (met Windows dualboot voor het geval dat).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk aan rond een 1.5k budget, minder is beter maar mag er ook eroverheen gaan tot MAX 2k als er echt goede deals rondgaan. (Maar dus liever 1.5k)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nog niets, dit wordt mijn eerste PC, maar maak je geen zorgen over beginner friendlyness
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
2x16GB DDR5 (of 2x32GB DDR5 als er een mooie deal is) en verder componenten die geupgrade kunnen worden. (denk aan AM5 voor AMD cpu's)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per-se maar ik denk dat AMD op dit moment een betere keuze is gezien de Intel problemen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals eerder benoemd wil ik met het systeem 1440p gamen en programmeren. AAI heeft nogal wat RAM en CPU recources nodig. Ik wil ook een beetje een stille systeem, watercooling vind ik gaaf en ik heb gehoord dat het best lastig is, maar vind ik geen groot probleem.
Ga je overklokken?
Kan, maar hoeft niet.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil dus een setup (alleen PC, eventueel een monitor buiten het budget) waar ik gemakkelijk 1440p kan gamen, het liefst 144hz maar mag absoluut minder of zelfs meer. Ten minste 2x16GB ram voor software development en AAI en een grafische kaart wat een tijdje mee kan kwa performance. Upgradability is een belangrijk punt en verder mag het niet al te luid zijn, watercooling find ik tof maar niet een must. Ik dacht aan een budget van zo'n 1500 maar kan tot max 2k als er mooie deals zijn. Hopelijk is dit genoeg informatie, ik heb al een beetje onderzoek gedaan een tijdje terug, maar alles is immidels wat verouderd dus vandaar dat ik het hier vraag.
TL:DR
1440p Game en programmeer PC, budget van 1,5k met een max 2k voor goede deals. Min. 16GB ram en ga draaien op Linux met Windows dualboot ernaast. Geen peripherals nodig, die heb ik al. Alleen misschien nog een mooie monitor buiten het budget om (heb al een monitor als 2e scherm voor laptop)
Category | Product | Prijs | Subtotaal | Redenering |
---|---|---|---|---|
Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 404,90 | € 404,90 | Een ryzen 7 lijkt mij een sweetspot voor een cpu naar mijn benodigdheden en ik heb gelezen dat een x3d extra lekker gamed, alleen heb ik ook gelezen dat dit minder snel is voor productiviteit. Maak gerust een andere suggestie voor deze CPU. |
Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 179,- | € 179,- | Een moederbord dat past bij de AM5 chipset, WiFi is niet nodig maar zeker fijn om te hebben mocht ik verhuizen en er even geen kabel gelegd kan worden. |
Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G | € 499,- | € 499,- | De Radeon RX 7800 XT met 16GB vram leek als het beste bang for buck vooral omdat er 16GB aan vram is, volgensmij is meer vram slim voor futureproofing dus vandaar. Maak gerust een andere suggestie als het maar 12GB vram heeft! (Nvidia mag ook |
Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 89,- | € 89,- | Tja... Leek mij een prima behuizing, als het maar zwart was haha |
Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 39,55 | € 39,55 | Ik heb goede verhalen gehoord van een vriend over deze koeling, maar die heeft wel een oudere PC. Zoals ik aangaf mag dit ook aangepast naar een watercooling systeem! |
Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 111,75 | € 111,75 | 2x 16GB, DDR5 en ik heb alleen maar goede dingen gehoord over Kingston tot nu toe. RGB absoluut niet nodig, maar kan wel gaaf zijn |
Voedingen | Seasonic Focus GX-850 | € 107,77 | € 107,77 | 850 is dan wel overkill, maar dan hoef ik later niet te upgraden naar een nieuwere voeding. Maar de voeding op de BestBuyGuides van 750 (zie hieronder), is ook prima en wie weet heb ik toch een 1000W nodig als ik ga upgraden en kijk ik te ver vooruit. |
Voedingen | Cooler Master V750 Gold i Multi | € 79,90 | € 79,90 | (Alternatief) |
SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 126,38 | € 126,38 | Ik gebruik nu een 512GB ssd op mijn laptop en daar kom ik net mee weg, als ik windows ga dual booten is 512 GB prima voor Windows en dan de andere 1,5 TB voor Linux |
Totaal | € 1.637,25 |
[ Voor 43% gewijzigd door ZakariaX op 17-09-2024 21:41 . Reden: Toevoegen van een lijst met onderdelen waar ik al onderzoek over heb gedaan ]