Locatie op desktop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:26
Als ik kijk naar mijn locatie (Google Maps) op mijn desktop PC (bedraad verbonden met mijn router) dan is dat niet helemaal correct (ca 1 km).
Mijn MoBo heeft ook on-board WiFi, als ik die ook aanzet, verandert de locatie, maar het blijft nog steeds 1km naast de werkelijke positie.
Zet ik WiFi weer uit dan is de locatie weer als daarvoor.

Bij een vriend gebeurde iets dergelijks maar net iets anders: hij had altijd zowel WiFi als de bedrade verbinding actief en de locatie zat er 7 km naast.
Toe hij WiFi uit had gezet (en dus alleen bedraad was verbonden), was de locatie binnen 10 meter correct. Aanzetten van WiFi gaf weer de oude locatie (die 7 km mis was).

Kan iemand uitleggen wat hier gebeurt? (het gaat dus om een desktop PC op een vaste plek, zonder GPS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24
Ja een incomplete database van google om je locatie te bepalen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wees blij dat het fout is. Wat een ramp voor je privacy als die zo precies is!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• ErikJan2
Dank voor de reacties, maar dat zijn natuurlijk geen antwoorden op mijn vraag. Ik hoop dat er iemand is die misschien kan verklaren hoe dit komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:06

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik denk dat je niet verder gaat komen dan theorie.

Google Maps houdt een database bij van de devices waarmee van de service gebuik gemaakt wordt.
Dit zal bestaan uit onder andere de interne en externe ip adressen icm mac adressen, vermoed ik zo.
Ergens in die database is de combinatie van jouw externe ipadres in combinatie met de mac adressen van jouw WiFi accesspoint en de nic die in je PC zit opgeslagen met een verschillende geolocatie.
Hoe die verschillen ontstaan zijn? Dat is koffiedik kijken. Kan zijn dat je een andere provider hebt gehad die met een andere geolocatie getagged was, of dat de geotag voor jouw verbinding veranderd is toen je gebruik ging maken van WiFi. Mogelijkheden te over.
Wat ook nog kan is dat iemand anders op jouw WiFi meelift en een andere geolocatie bij Google geregistreerd heeft... (heb je dit zelf ooit wel eens gedaan, wellicht zelfs op je telefoon, of de telefoons van anderen?). Dat soort gegevens zal Google achter de schermen wellicht cross-referencen en daarmee tot een plaatsbepaling komen. Deze zal dan per device verschillen. Het is, naar ik vermoed, niet alleen jouw externe ip adres dat in deze plaatsbepaling wordt meegenomen maar nog veel meer gegevens.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• ErikJan2
Dank je wel. Ik begrijp wat je zegt maar...
* Ik heb geen andere provider gehad
* Mijn PC is niet verplaatst
* De locatie is ergens op een plaats in de buurt waar ik nooit ben geweest en waar ook geen anderen wonen die ik ken

Nogmaals, wat je zegt moet inderdaad ergens zo zijn, het is me echter een raadsel hoe Google aan die locatie komt. Bovendien is het bij mijn vriend nog vreemder: die zat er 7 km naast en na uitzetten WiFi was het 'spot on" (en na aanzetten weer 7 km)

• laurens0619
Die locatie moet je zien als een schatting. Afhankelijk van de bron is dat een cirkel die steeds kleiner wordt.
Het puntje wat je in google maps ziet op de desktop is dan vaak het midden van die cirkel maar het zou overal in die cirkel kunnen liggen.

Je cirkel is waarsch een paar km groot. Google weet dus niet je locatie, hij weet alleen dat je wss ergens in die crikel zit.

Maar soms klopt die locatie ook niet, kan door gsm masten komen die verplaatst zijn of Wifi punten die verplaatst (Rijden bussen bv ;)). Hier klopt de cirkel bijvoorbeeld niet, zit 500m te hoog

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 18-09-2024 12:52 ]

• ErikJan2
Dank je wel. Snap ik ook inderdaad. Maar dit slaat denk ik meer op een GPS locatie bepaling. Hier gaat het om een desktop op een vaste plek zonder GPS. Als het geen GPS is wat dan? De plaatsen van andere WiFi routers? Ik woon hoog en mijn telefoon (S22) vindt er naast mijn PC of router niet 1... Blijft een schatting op basis van het externe IP adres van mijn router?

Bovendien is de locatie verschillend tussen een bekabelde en draadloze verbinding met dezelfde router. Waarom? Vanaf het Internet gezien is er geen verschil (het externe IP adres is dat van de router en dus hetzelfde in beide situaties)

• laurens0619
Het is een API in je browser die je locatie teruggeeft op basis van IP reputatie, gevonden wifi netwerken, GPS, Mobiele masten.
Misschien staat jouw accesspooint toch ergens in een database dat daardoor je locatie afwijkt. Of hij staat er niet in maar uberhaupt Wifi meenemen doet wat met het resultaat.

Hoe het algoritme precies werkt zal je toch nooit helemaal kunnen doorgronden ben ik bang.

• JimmyDeBoer2
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-07 18:31
Hoe zijn de Windows locatiegegevens delen en privacy ingesteld?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:06
ErikJan2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:27:
Dank je wel. Snap ik ook inderdaad. Maar dit slaat denk ik meer op een GPS locatie bepaling. Hier gaat het om een desktop op een vaste plek zonder GPS. Als het geen GPS is wat dan? De plaatsen van andere WiFi routers? Ik woon hoog en mijn telefoon (S22) vindt er naast mijn PC of router niet 1... Blijft een schatting op basis van het externe IP adres van mijn router?
Ze maken gebruik van alles in de lucht waarvan ze de locatie kunnen bepalen. Dus inderdaad Wifi routers/APs, internetadressen e.d.
Bovendien is de locatie verschillend tussen een bekabelde en draadloze verbinding met dezelfde router. Waarom? Vanaf het Internet gezien is er geen verschil (het externe IP adres is dat van de router en dus hetzelfde in beide situaties)
Omdat je dan je wifi-locaties kwijt raakt en hij dan over gaat naar de andere locaties die hij heeft. Schijnbaar zit ie er bij de schattingen via Wifi-punten een heel stuk verder naast dan via de bedrade verbinding.

Uiteindelijk doet google hier een hoop data bij elkaar halen om tot een meest logische locatie te komen. En die logische locatie zal verschuiven als er andere informatie kan worden gebruikt (in dit geval bedraad/WiFi)

[removed]

• ErikJan2
OK, dank allemaal. Blijft cryptisch maar dat is het dus blijkbaar ook begrijp ik ;-)
Pagina: 1