Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:57
Bij voorbaat excuus voor de lange tekst, maar ik begin echt aan mezelf te twijfelen hoop dat iemand mijn berekening kan nalopen.

Situatie:
Schoonmoeder is alleenstaand en woont in sociale huurcomplex van grote Amsterdamse corporatie. Complex bestaat uit 36 appartementen. Maand terug kwam de afrekening van de servicekosten binnen. Die zag er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOFiT_ncN1wQBJLkMMsolDlyQxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eVprK7trNmqpKI30SFg7JwJr.jpg?f=user_large

We schrokken een beetje van de afrekening, en het bedrag van 12.547 voor een complex van 36 appartementen leek me ook wat hoog. De algemene electra bestaat uit wat ganglampen, een intercom, en een elektrische deur voor een klein inpandige parking.

Ik heb dus de specificatie opgevraagd, en kreeg (na 3 weken) dit als antwoord:

========
Ik begrijp dat u geschrokken bent van de elektrakosten, deze kosten zijn enorm gestegen ten opzichte van de voorgaande jaren.

Elektrakosten centrale voorzieningen in servicekosten afrekening 2023

Het tarief dat wij betalen voor energie wordt jaarlijks aan het eind van het jaar vastgesteld voor het hele komende jaar. Eind 2022 werd duidelijk dat het tarief voor 2023 bijna drie keer zo hoog was als voor 2022. De belangrijkste oorzaak is de Russische inval in Oekraïne. Dat zorgde voor hogere energieprijzen. Gelukkig dalen de energieprijzen dit jaar weer. De ontwikkeling van de energieprijzen staat hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lDjuySI4cmUZtv6ik6J5gdHz18=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JWYVVxGtj7RoIYliHXLi8Ni5.jpg?f=user_large

Hierbij ontvangt u de jaarafrekeningen over 2022 en 2023, van het pand ********* te Amsterdam.

Ik hoop dat dit u een beter inzicht geeft waar de kosten uit zijn opgebouwd.

Specificatie verbruik elektrakosten ********:

Op de specificatie wordt adres “********* 70” aangegeven omdat de netbeheerder het huisnummer dicht bijliggende de aansluiting gebruikt.

Er is geen specificatie per woning beschikbaar.

Zoals aangegeven op de afrekeningen was het verbruik over 2022 en 2023 nagenoeg gelijk, er is geen sprake van een vergissing:

Het verbruik in 2022 was 3,006 MWh.

Het verbruik in 2023 was 2,921 MWh.

Ook aangegeven op de afrekeningen, zijn de kostprijzen per MWh, deze vindt u onder de “Totaal levering”.

De leveringsprijs per MWh in 2022 waren voor de piekuren: €115,33 en de daluren: €91,55. (Gemiddelde prijs: € 103,44)

De leveringsprijs per MWh in 2023 waren voor de piekuren: €392,72 en de daluren: €272,50. (Gemiddelde prijs: € 332,61)

==================

Allemaal mooi en duidelijk, maar het lijkt erop dat iemand gewoon een kommafoutje heeft gemaakt. Als ik namelijk het verbruik van 2,921 MWH vermenigvuldig met een gemiddelde prijs van 332,61, dan kom ik uit op een totaalprijs van 971,55. Gooi daar nog wat btw bij van 21% en het is een totaal van 1175. Dat is een factor 10 minder dan zij vanuit gaan.

Ik probeer ze dit al een maand per mail en per telefoon duidelijk te maken. Per telefoon krijg ik "de juiste afdeling niet te pakken". Per mail krijg ik als antwoord letterlijk hetzelfde antwoord als hierboven.

Kan ik nou niet rekenen?
Dezelfde fout zal ook bij alle overige bewoners spelen, en speelde ook bij de afrekening van vorig jaar (de jaren daarvoor nog niet bekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Een kommafout is het vast niet, je moet ook nog de energiebelasting en vastrechtkosfen meenemen en die zullen ook significant zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Hielko schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:48:
Een kommafout is het vast niet, je moet ook nog de energiebelasting en vastrechtkosfen meenemen en die zullen ook significant zijn
Snap ik, maar brengt de energiebelasting en vastrechtkosten het bedrag van rond de 1200 naar 12547?! (10X)

Een gemiddeld 3 persoonshuishouden gebruikt 3250 kWh woning per jaar, oftewel 3,250 MWH per jaar. Dan betaal je ongeveer 60 euro per maand. Zie: https://www.nibud.nl/onde...r/#Elektriciteitsverbruik

De woningcorporatie brengt voor een lager verbruik (2921 kWh per jaar) 1000 euro per maand in rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
12547/2921 is €4,30 per kWh, dat is wel wat aan de hoge kant inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Appelpie3000 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:00:
Precies!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-10 13:57
Appelpie3000 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:00:
En 1200/2921 levert €0,40, wat een ‘normale’ prijs is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso beetje vreemd dat ze met Mwh rekenen terwijl de meeste consumenten kWh gewend zijn.

Als er “gewoon” 3000kwh op de afrekening had gestaan waren er vast al meer die aan de bel hadden getrokken.

Maar 1200 euro voor 3000kwh (ik rond ff af) klinkt logisch in alle aspecten. Zowel in kWh prijs als in verbruik…

12000 euro zou logisch zijn als er 30000kwh zou zijn verbruikt maar dat kan natuurlijk nooit met deze verbruikers.

/edit
Ik twijfel nu of 30.000kwh wellicht toch realistisch is.
FreakNL in "Kan ik niet meer rekenen, of de woningcorporatie?"

Het klinkt mij als hoog in de oren maar 3000kwh is eigenlijk ook wel erg weinig.

[ Voor 57% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
EkkeHH schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:03:
[...]

En 1200/2921 levert €0,40, wat een ‘normale’ prijs is.
Exact.. en wanneer ik ze daarop wijs, krijg je letterlijk dit antwoord (na wederom 4 weken wachten):
================================================================================

In onderstaand tarievenstaatje ziet u de uitleg en prijzen die wij in 2023 voor de levering van elektra hebben moeten betalen ten opzichte van voorgaande jaren en dit jaar. Hierin ziet u dat de prijs voor levering bijna drie keer zo hoog is als in 2022. Daarnaast zijn de netwerkkosten gestegen en is de energiebelasting ook bijna twee keer zo hoog.

Elektrakosten centrale voorzieningen in servicekosten afrekening 2023

Het tarief dat wij betalen voor energie wordt jaarlijks aan het eind van het jaar vastgesteld voor het hele komende jaar. Eind 2022 werd duidelijk dat het tarief voor 2023 bijna drie keer zo hoog was als voor 2022. De belangrijkste oorzaak is de Russische inval in Oekraïne. Dat zorgde voor hogere energieprijzen. Gelukkig dalen de energieprijzen dit jaar weer. De ontwikkeling van de energieprijzen staat hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lDjuySI4cmUZtv6ik6J5gdHz18=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JWYVVxGtj7RoIYliHXLi8Ni5.jpg?f=user_large

In de hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.

==================================================================================

Ik begon al aan mezelf te twijfelen of ik nou niet meer kon rekenen..

[ Voor 17% gewijzigd door Batata007 op 17-09-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:57
Ik ben nog even in mijn archieven gedoken en vond nog een oude afrekening van 2018 met € 11.615,23 aan kosten voor elektriciteitslevering in een appartementen complex met 32 woningen. Tot medio 2022 in het complex gewoond maar kan de laatste jaren helaas niet vinden. Nooit echt aandacht gegeven aan de afrekening maar deze exorbitante bedragen komen dus voor.

In het complex waren twee liften aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Talkshowhost schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:08:
Ik ben nog even in mijn archieven gedoken en vond nog een oude afrekening van 2018 met € 11.615,23 aan kosten voor elektriciteitslevering in een appartementen complex met 32 woningen. Tot medio 2022 in het complex gewoond maar kan de laatste jaren helaas niet vinden. Nooit echt aandacht gegeven aan de afrekening maar deze exorbitante bedragen komen dus voor.

Niet toevallig van dezelfde corporatie die niet kan rekenen? ;) Begint met de E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talkshowhost
Batata007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:09:
[...]

Niet toevallig van dezelfde corporatie die niet kan rekenen? ;) Begint met de E.
Nee dit geval begint met een R ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Talkshowhost schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:08:

Dit zegt toch niks als je het verbruik niet weet?

Bij de TS zijn ouders verbruiken ze 3000kwh en ze rekenen daar 12k voor. Dat is 4 euro per kWh. Ik kan me best voorstellen dat ze andere tarieven betalen dan een consument (alhoewel ik eigenlijk niet zou weten waarom) maar toch zeker niet een factor 10 hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
FreakNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:10:
[...]

Bij de TS zijn ouders verbruiken ze 3000kwh en ze rekenen daar 12k voor. Dat is 4 euro per kWh. Ik kan me best voorstellen dat ze andere tarieven betalen dan een consument (alhoewel ik eigenlijk niet zou weten waarom) maar toch zeker niet een factor 10 hoger?
Ik zou eerder denken dat zo'n corporatie, met duizenden woningen, juist een lagere inkoopprijs heeft dan de gemiddelde consument.

[ Voor 12% gewijzigd door Batata007 op 17-09-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talkshowhost
FreakNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:10:
[...]

Klopt helemaal, maar wil aangeven dat het geen ongebruikelijke bedragen zijn bij complexen van dezelfde omvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

En andere logische verklaring is dat er niet 3000kwh maar 30.000kwh is verstookt. Maar ik kan dat erg lastig inschatten…

Stel dat er 1000 watt aan verlichting 24/7 brandt zit je al op bijna 9000kwh per jaar. Dus in die zin lijkt 3000kwh per jaar weer wel erg weinig. Maar 30.000 lijkt me dan weer wat veel… Maarja centrale ventilatie (dat kan ook een slurper zijn), misschien nog WCDs in de bergingen…

Het lijkt me voor de TS vooral zaak om uit te vinden hoeveel er nou verbruikt is. Is dat 3000kwh of 30.000kwh?

Dus 3mwh of 30mwh :)

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Talkshowhost
FreakNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:17:
En andere logische verklaring is dat er niet 3000kwh maar 30.000kwh is verstookt. Maar ik kan dat erg lastig inschatten…

Stel dat er 1000 watt aan verlichting 24/7 brandt zit je al op bijna 9000kwh per jaar. Dus in die zin lijkt 3000kwh per jaar weer wel erg weinig. Maar 30.000 lijkt me dan weer wat veel…
Een lift is ook een stroomslurper en bij ons in het complex bevonden zich er twee.

Het verbruik van een gemiddelde lift wordt geschat op 20KW/per uur. Indien deze lift gedurende 365 dagen één uur per dag functioneert is haar jaarlijks verbruik 7.300 KWh. Dit haal ik uit het volgende artikel.

https://algemeenbeheer.be...aanpassingen-aan-de-lift/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Talkshowhost schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:21:
[...]

Een lift is ook een stroomslurper en bij ons in het complex bevonden zich er twee.

Het verbruik van een gemiddelde lift wordt geschat op 20KW/per uur. Indien deze lift gedurende 365 dagen één uur per dag functioneert is haar jaarlijks verbruik 7.300 KWh. Dit haal ik uit het volgende artikel.

https://algemeenbeheer.be...aanpassingen-aan-de-lift/
Wist niet dat ze zoveel verbruikten.

Maar de TS heeft geen lift zo te zien :)

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 08:09

Emiel1984

Made in NL

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 41% gewijzigd door Emiel1984 op 17-09-2024 20:21 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talkshowhost
FreakNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:22:
[...]

Wist niet dat ze zoveel verbruikten.

Maar de TS heeft geen lift zo te zien :)
Inderdaad ik heb er nooit bij stilgestaan dat een lift zoveel stroom verbruikt.

Verder bedenk ik mij dat er in ons complex ook een hydrofoor stond en als ik op internet zoek kom ik uit op een verbruik van 600 kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Lijkt me dat je de onderliggende factuur van de energiemaatschappij moet opvragen. Dan wordt denk ik snel duidelijk of er 10x zoveel electa is gebruikt, of juist 10x teveel in rekening gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als je het zo stelt is 3000kwh erg weinig.

Zelfs al is er maar 350watt aan 24/7 verlichting zit je al op 3000kwh.

350watt is 25 tl balken? (Led)? Daar zit je zo aan in een beetje complex.

De stap van 3000 naar 30.000 is dan weer wel erg groot maar 3000 lijkt me echt te weinig.

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Inderdaad eisen dat je de energiefacturen mag inzien en anders naar de Huurcommissie stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zolang iedereen als een mak schaap betaald is het natuurlijk makkelijk extra cashen voor een verhuurder...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

franssie

Save the albatross

SMSfreakie schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:25:
zolang iedereen als een mak schaap betaald is het natuurlijk makkelijk extra cashen voor een verhuurder...
Ik denk niet dat het opzet is, maar de VvE beheerder moet de factoren en meterstanden overhandigen, zal vast iets over staan in het reglement , bestuur is aansprakelijk, lijkt me ook bij een woningbouw vereniging het geval ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Het is me nou nog niet helemaal duidelijk of het complex van TS' schoonmoeder nou liften heeft of niet? Er staat 'Vervallen' in die afrekening maar dat zou zeker wel een groot aandeel spelen in de elektra kosten.

Uit interesse ook even bij mijn VVE gekeken: Ik kan geen mWh of kWH verbruik zien helaas, alleen de totale elektra kosten van ons complex (150 woningen, 3 liften, 24/7 verlichting in de gangen en fietsenstalling en dergelijke: ~11.000 euro aan elektra kosten voor de algemene ruimtes. We hebben wel wat zonnepanelen op het dak trouwens, maar daar heb ik ook geen inzicht in wat die precies opleveren.

Dus als de TS geen liften heeft lijkt dat elektra verbruik erg onwaarschijnlijk. Als er nog wel liften aanwezig zijn, dan lijkt het me wel aannemelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Il 2 op 18-09-2024 00:27 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Il 2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 00:19:
Het is me nou nog niet helemaal duidelijk of het complex van TS' schoonmoeder nou liften heeft of niet? Er staat 'Vervallen' in die afrekening maar dat zou zeker wel een groot aandeel spelen in de elektra kosten.
Alleen de kosten van storingsdienst en 24/7 hulp hebben ze laten vervallen, ik neem aan de lift zelf niet :p

Met liften zit je sowieso ook weer aan de 3x35A aansluiting of zwaarder, voor de vastrecht kosten zal dat ook wel uitmaken.
Met alleen al aansluitingskosten zit je dan al boven de 1200eu/jaar. Laat staan als je meerdere liften hebt, wat ik me met 36 app wel kan voorstellen, dan is 3x35A niet genoeg.

Maar het klinkt een beetje alsof iedereen in de berging een koelkast aan de vve stroom uit het lichtpunt heeft hangen oid.

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 18-09-2024 12:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:34:
[...]

Maar het klinkt een beetje alsof iedereen in de berging een koelkast aan de vve stroom uit het lichtpunt heeft hangen oid.
Je brengt mij op een idee. Kan mijn vriezer naar de berging..😙
Vraag mij hoeveel mensen zoiets echt doen..

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Zo simpel als "21% btw erbij" is het niet, dus daar sneuvelt sowieso je gevolgtrekking over een factor-10 al. Als ik voor particulieren kijk, bv via gaslicht.com, dan kom ik op de volgende opbouw van de energierekening (op basis van een rekening van 100%):
- 42.6% leveringskosten
- 17.4% BTW
- 19.4% overheidsheffingen
- 20.6% netbeheerderskosten.

Oftewel: De energieprijs is maar voor zo'n ~40% vertegenwoordigd in de totale energiekosten. Nog steeds een verschil, maar geen verschil wat simpel te verklaren is door een komma-fout.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 22:19
Ik denk dat er een kommafout bij het gecommuniceerde verbruik is gemaakt.
Een gemiddeld appartementencomplex heeft vele grote algemene stroomverbruikers.
Denk dan aan liften, hydrofoorpompen, Lintverwarming voor waterleidingen door onverwarmde ruimtes, hellingbaanverwarming, ventilatiesysteem voor de parkeergarage en bergingen, pompputten en mindere mate beveiligingsinstallaties, zoals brandmeld/camera/toegangssystemen.
Hierbij valt het verbruik van verlichting, intercom en een elektrische deur bij in het niet.

Er is vaak een enorme besparing te behalen door kritisch naar grootverbruikers te kijken.
Moet die ventilatie altijd zo hard draaien? deze pakt al gauw een paar kW 24/7 of kan dat ook wat minder met een aanvullend gasdetectie systeem om binnen de normen te blijven. Afregeling hellingbaanverwarming? elektrische verwarming hydrofoor ruimte niet te hoog? Moet die boiler voor de schoonmaker echt 80 L zijn en 24/7 aanstaan of is 10 L ook genoeg en alleen op dinsdag verwarmd zijn?
energiezuinige verlichting met sensoren en zo zijn er nog zat dingen te verzinnen.

Dus ik vind het genoemde bedrag zeker niet vreemd, wel het gecommuniceerd verbruik. komma?
Pagina: 1