Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:09
Hoi, Niet helemaal zeker of dit het juiste forum is, maar lijkt nergens te passen dus here goes:
Ik heb een poststuk ontvangen van een instantie die beweren dit op een bepaalde datum verstuurd te hebben (begin sept), uiteindelijk zag ik het poststuk pas 9 dagen (!) later in de PostNL app onder 'Mijn Post' verschijnen en zag ik ook op de camerabeelden de postbode bezorgen. Niet helemaal 100% zichtbaar is dat het om dit poststuk gaat, maar aangezien dit niet eerder in de bus lag en er geen andere beelden met een postbode eerder of later zijn moet het wel op deze datum bezorgd zijn.
Aangezien er van deze datum nogal wat afhankelijk is (denk aan bezwaar/beroeps-termijnen) is er mij wel wat aan gelegen om te kunnen bewijzen dat het poststuk inderdaad op die datum pas in de PostNL app is verschenen. EXIF data zit niet in de scans.
Iemand ideeen of ervaring hiermee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:31
Welke datum staat er op de brief of op de (post)stempel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat je eerst de vraag moet stellen hoe relevant het uberhaupt is. Doorgaans gaat zo'n termijn gewoon lopen op moment van de dagtekening van de brief, en die dagtekening is niet zelden al iets later dan de daadwerkelijke datum dat die brief is opgesteld. Gaat het om een termijn die opgelegd is door de overheid of is het een geschil met een commerciele partij (of in de persoonlijke sfeer)?

En wat bewijslast betreft: Het lijkt mij geen sluitend bewijs dat jij op datum X een brief hebt gekregen van de post als niet duidelijk is dat die brief de daadwerkelijke brief is waar het om gaat. Dat je eerder geen post hebt gekregen is imho niet echt sluitend te noemen. Bovendien is de postnl-app zelf ook totaal niet waterdicht als het gaat om correcte en volledige aankondigingen van aanstaande poststukken.

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 17-09-2024 15:47 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:10

Reptile209

- gers -

Meestal zijn bezwaar- en beroepstermijnen wel langer dan 9 dagen. Dus heb je gelijk contact gezocht (gebeld/gemaild) met de instantie in kwestie om aan te geven dat je hun stuk pas net hebt ontvangen en misschien meer tijd nodig hebt?

En inderdaad met @pelt: vergelijk de datum op de brief met de poststempel op de envelop om te zien of ze hem wel gelijk gepost hebben.

Mocht het voor een rechter komen, dan zou die melding in de PostNL-app je verhaal kunnen ondersteunen (maar niet zelfstandig waterdicht bewijs zeg maar). Wel gelijk screenshots daarvan maken en bewaren, ik weet niet hoe lang die info beschikbaar blijft.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Wat AGee zegt, binnen het bestuursrecht gaat het om moment van toezenden (art. 3:41 Awb), dat is het moment dat de brief wordt aangeboden aan het postvervoerbedrijf. Als het postvervoerbedrijf er vervolgens lang over doet om de brief te bezorgen heeft voor de termijn geen gevolgen, tenzij er geen tijd meer overblijft om bezwaar of beroep aan te tekenen, waarbij twee weken voldoende lang is (ECLI:NL:CRVB:2016:3855).
Reptile209 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:35:
Meestal zijn bezwaar- en beroepstermijnen wel langer dan 9 dagen. Dus heb je gelijk contact gezocht (gebeld/gemaild) met de instantie in kwestie om aan te geven dat je hun stuk pas net hebt ontvangen en misschien meer tijd nodig hebt?
Meer dan twee weken krijg je niet.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
pelt schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:22:
Welke datum staat er op de brief of op de (post)stempel?
Er staat geen enkele datum op, alleen de oranjeroze fluoriserende streepjescode en een cijferletter# code rechtsonderin (iets als A12BC - #A123B4C#12#01#0123#). De eerste 5 tekens voor het streepje lijkt een soort serienummer, deze verandert per poststuk, de laatste reeks (tussen de # tekens) zijn per poststuk hetzelfde.

Ik vermoed dat de fluoriserende streepjescode de poststempel is, maar deze is niet human readable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:32

DataGhost

iPL dev

Op de brief, niet op de envelop. Als je een brief krijgt met iets waar je binnen een bepaalde termijn bezwaar op moet aantekenen als je dat wilt doen, staat er in ongeveer 100% van de gevallen ook minimaal één datum op, al dan niet eentje waaraan je zou kunnen afleiden wat je uiterste termijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
Reptile209 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:35:
Nou ja er liep ook nog een dwangsom omdat ze al maanden te laat waren, dus 9 dagen scheelt ze wel een hoop geld.

Ik heb uiteraard gelijk contact opgenomen hierover, maar het gaat inderdaad meer om de bewijslast.

Zit me gewoon niet lekker dat een instantie die termijnen met maanden overschrijdt daar dan nog even zo laks mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
DataGhost schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:06:
Op de brief, niet op de envelop. Als je een brief krijgt met iets waar je binnen een bepaalde termijn bezwaar op moet aantekenen als je dat wilt doen, staat er in ongeveer 100% van de gevallen ook minimaal één datum op, al dan niet eentje waaraan je zou kunnen afleiden wat je uiterste termijn is.
Ja daar staat natuurlijk de eerdere datum. Alleen denk ik dat ie dus nog een ruime week op de postkamer (of iemand zijn bureau) heeft gelegen voordat ze m hebben opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:32

DataGhost

iPL dev

Nou, heel simpel dan. Is de termijn nog niet verlopen maar wil je wel bezwaar aantekenen, doe dat dan. Heb je daar langer voor nodig dan het aantal dagen dat je nog over hebt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
nihilissimis schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:03:
[...]

Er staat geen enkele datum op, alleen de oranjeroze fluoriserende streepjescode en een cijferletter# code rechtsonderin (iets als A12BC - #A123B4C#12#01#0123#). De eerste 5 tekens voor het streepje lijkt een soort serienummer, deze verandert per poststuk, de laatste reeks (tussen de # tekens) zijn per poststuk hetzelfde.

Ik vermoed dat de fluoriserende streepjescode de poststempel is, maar deze is niet human readable.
Heb je niks aan, maar ik denk dat die fluoriserende streepjescode de KIX-code is. Is voor het sorteren in de sorteermachine. Het beantwoord niet je vraag, maar dan weetje wat het is en hoe je het kan lezen.
Wikipedia: KIX-code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
fopjurist schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:00:
Wat AGee zegt, binnen het bestuursrecht gaat het om moment van toezenden (art. 3:41 Awb), dat is het moment dat de brief wordt aangeboden aan het postvervoerbedrijf. Als het postvervoerbedrijf er vervolgens lang over doet om de brief te bezorgen heeft voor de termijn geen gevolgen, tenzij er geen tijd meer overblijft om bezwaar of beroep aan te tekenen, waarbij twee weken voldoende lang is (ECLI:NL:CRVB:2016:3855).

[...]

Meer dan twee weken krijg je niet.
Tja, daar komen ze mooi mee weg dan, want ik wil best geloven dat PostNL er soms wat langer over doet, maar 9 dagen voor lokale post? Ik ga er eerder vanuit dat deze bij iemand op zn bureau is blijven liggen en pas veel later ter post is bezorgd dan de afdrukdatum.

Vooral ook omdat deze tegelijkertijd werd bezorgd met een ander poststuk van dezelfde instantie met een datering van 7 dagen later.

[ Voor 6% gewijzigd door nihilissimis op 17-09-2024 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:06
Ik zag laatst nog een kassa aflevering waarbij de post wekenlang ergens helemaal niet bezorgd werd. De inwoners konden lekker alle verhogingen betalen van te late betalingen en PostNL schuilde zich achter de postwet.. pech gehad.. niet ons probleem.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
LordSinclair schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:15:
Ik zag laatst nog een kassa aflevering waarbij de post wekenlang ergens helemaal niet bezorgd werd. De inwoners konden lekker alle verhogingen betalen van te late betalingen en PostNL schuilde zich achter de postwet.. pech gehad.. niet ons probleem.
Ja dat komt ook voor natuurlijk. Alleen bij ons nog niet eerder meegemaakt. Voor zover ik weet is alles de afgelopen jaren altijd netjes op tijd bezorgd. Ik ken de postbodes hier ook goed. Het zijn ook altijd dezelfde dus het zou ook wel opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
Eppo © schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:09:
[...]

Heb je niks aan, maar ik denk dat die fluoriserende streepjescode de KIX-code is. Is voor het sorteren in de sorteermachine. Het beantwoord niet je vraag, maar dan weetje wat het is en hoe je het kan lezen.
Wikipedia: KIX-code
Het lijkt wel op KIX, maar het is het niet. Het bestaat alleen uit lange streepjes naar boven of naar onder, terwijl bij KIX ook korte streepjes voorkomen. Ik zou best een voorbeeld willen delen, maar ik denk dat mijn postcode huisnummer er wel eens in gecodeerd zouden kunnen staan, dus misschien beter van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:25
nihilissimis schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:30:
[...]

Het lijkt wel op KIX, maar het is het niet. Het bestaat alleen uit lange streepjes naar boven of naar onder, terwijl bij KIX ook korte streepjes voorkomen. Ik zou best een voorbeeld willen delen, maar ik denk dat mijn postcode huisnummer er wel eens in gecodeerd zouden kunnen staan, dus misschien beter van niet.
Dat is de Sorteer regel die wordt gebruikt voor het (machinaal) sorteren van de post daar ga je in dit geval niks aan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
Nou ja de eindconclusie lijkt dus te zijn: pech gehad. Wel bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

LordSinclair schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:15:
Het lijkt misschien hetzelfde, maar er kunnen hele andere juridische regels op een situatie van toepassing zijn.
nihilissimis schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:56:
Nou ja de eindconclusie lijkt dus te zijn: pech gehad. Wel bedankt voor het meedenken allemaal!
Wat is er dan concreet aan de hand dat je pech hebt?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
fopjurist schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:08:r dan concreet aan de hand dat je pech hebt?
Kortere bezwaarduur en minder dwangsom.
Met name het eerste, al kan ik het geld goed gebruiken voor de broodnodige juridische ondersteuning.
Bij dit specifieke bezwaar komt er wat meer kijken dan alleen wat argumenten op papier zetten. Maar hopelijk krijg ik meer tijd na pro forma bezwaar.

[ Voor 13% gewijzigd door nihilissimis op 17-09-2024 20:51 ]

Pagina: 1