Nieuwe spookfactuur/identiteitsfraude van Duits bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:26
Het is weer zover, weer een factuur van een product wat ik niet besteld noch ontvangen heb.

Dit keer vrij prijzig, 769,98 euro, van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
met 42,00 administratie kosten en dreiging 121,80 incasso, 5 dagen om te betalen.

Het gaat om een Duits bedrijf
Members only:
zegt me verder ook niks, oud payolution, wat me ook niks zegt.

Contactmogelijkheden zijn vrij beperkt.
Op de website kan ik zo snel niks vinden.

Ik ga geen QR code scannen wat er in de brief staat, en ook niet het telefoonnummer bellen. +31 800 *knip* Heel telefoonnummer delen is niet nodig, klinkt weliswaar legaal/gratis, maar ik vertrouw het niet, en mijn bereidheid of reden om mee te werken aan afterpay oplossingen is 0.

Nog tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 17-09-2024 14:06 . Reden: Namen bedrijven in mo-tags geplaatst en telefoonnummer grotendeels weggeknipt. ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
In de prullenbak gooien en klaar. Als je een rekening krijgt voor iets wat je nooit besteld (noch ontvangen) hebt: lekker links laten liggen. Come get it. Sue me.

[ Voor 66% gewijzigd door RobIII op 17-09-2024 14:04 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36
A) Is de brief wel aan jou gericht?
B ) Communiceer alleen per post, bewaar kopieën en foto's (met daarop de handtekening) van elke brief. Vermeld geen e-mail of tel nummer in je brief.
C) Als je denkt dat iemand mogelijk producten besteld op jou naam, doe aangifte.

[ Voor 9% gewijzigd door big bang op 17-09-2024 14:06 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
big bang schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:03:
A) Is de brief wel aan jou gericht?
B ) Communiceer alleen per post, bewaar kopieën en foto's (met daarop de handtekening) van elke brief. Vermeld geen e-mail of tel nummer in je brief.
C) Als je denkt dat iemand mogelijk producten besteld op jou naam, doe aangifte.
Naam en adres kloppen, alleen duidelijk herkenbaar dat ik het niet was.
Ik schrijf mijn adres nooit voluit, en gebruik mijn tweede naam niet, en al helemaal niet met kleine letter.

Dit is intussen wel de 3e keer, na Klarna, Riverty, nu
Members only:
. Ik sta wel ergens op een verkeerd lijstje.

Ik ben intussen ook wel van, "Come and get me", want ik ga geen medewerking meer verlenen aan afterpay achtige shit. Ga ook niet de moeite nemen om naar een aangifte te doen, zo te zien kan dat niet online?!

Wel melding Centraal Meldpunt Identiteitsfraude gedaan, maar dat ziet er niet veelbelovend uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 17-09-2024 14:39 . Reden: Naam bedrijf nogmaals in mo-tags geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:02
Ik vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat, hebben ze een afwijkend afleveradres opgegeven of het pakket onderschept ofzo? Want normaal gaat de bestelling naar jouw adres lijkt me.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-10 15:22
Puch-Maxi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:43:
Ik vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat, hebben ze een afwijkend afleveradres opgegeven of het pakket onderschept ofzo? Want normaal gaat de bestelling naar jouw adres lijkt me.
Gokje van mij kant: het verzendadres en het factuuradres hoeven niet hetzelfde te zijn. Pakket naar de katvanger, rekening naar TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
dehardstyler schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:50:
[...]

Gokje van mij kant: het verzendadres en het factuuradres hoeven niet hetzelfde te zijn. Pakket naar de katvanger, rekening naar TS?
Gaat iets subtieler, want op die manier zouden ze wel een aflever adres weten.

Ze bestellen op mijn naam en adres, maar vlak voor levering laten ze het alsnog op een afhaalpunt afleveren, waar ze al dan niet contact mee hebben, of met valse identiteitspapieren alsnog kunnen ophalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:26
Puch-Maxi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:43:
Bij mij hebben ze een tijd geleden spullen besteld met mijn gegevens (dus ook adres). Alleen met een ander e-mailadres. Zij ontvangen dus alle bevestigingen van de bestelling, maar ook van PostNL. Daarmee kunnen ze dus het pakket laten bezorgen bij een afhaalpunt. Ik kreeg gelukkig de bestelling(en) direct in mijn PostNL app en heb zo twee bestellingen bij de webshop tegen kunnen laten houden. Een andere is bij het PostNL punt tegengehouden.

Ik heb toen wel al die "Afterpay" bedrijven gebeld om uit te leggen wat er gebeurd was (waar ze erg begripvol mee omgingen. Ook direct bestellen op mijn naam laten blokkeren bij die bedrijven. En aangifte gedaan voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:10
En wat zegt
Members only:
over hoe en wat en wanneer dat bestelt moet zijn met eventueel een T&T? Zodat PostNL misschien de geschiedenis kan achterhalen? Want er is nog eigenlijk niet duidelijk wat er precies gedaan is.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 17-09-2024 17:43 . Reden: Naam bedrijf in mo-tags gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
loki504 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:31:
En wat zegt
Members only:
over hoe en wat en wanneer dat bestelt moet zijn met eventueel een T&T? Zodat PostNL misschien de geschiedenis kan achterhalen? Want er is nog eigenlijk niet duidelijk wat er precies gedaan is.
Uit de laatste aanmaning (zonder verdere eerdere berichten, maar die zijn vast via een mij onbekend mail adres gegaan), haal ik geen info van
Members only:
, daar heb ik geen contact mee op kunnen nemen.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 17-09-2024 17:44 . Reden: Naam bedrijf wéér in mo-tags geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
pkuppens schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:35:
[...]

Uit de laatste aanmaning (zonder verdere eerdere berichten, maar die zijn vast via een mij onbekend mail adres gegaan), haal ik geen info van
Members only:
, daar heb ik geen contact mee op kunnen nemen.
Je kan toch gewoon de klanten service bellen? Ze handelen toch namen de webshop? Waar jij niets gekocht hebt. Als hun zeggen nee wij kunnen u niet en gebruiken ook een ander bureau weet je hoe laat het is

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 17-09-2024 17:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik zou wel een kort berichtje naar de webwinkel en het betaalplatform sturen dat je niets hebt besteld, niets geleverd hebt gekregen, maar wel een factuur hebt gekregen.
Members only:

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
fopjurist schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:00:
Ik zou wel een kort berichtje naar de webwinkel en het betaalplatform sturen dat je niets hebt besteld, niets geleverd hebt gekregen, maar wel een factuur hebt gekregen.

***members only***
Dankjewel. Ik heb het contactformulier ingevuld, onder betaalmethoden.

Als ik zo'n brief krijg met QR code en link, dan ga ik die niet zomaar invullen, want dat kan evengoed phishing zijn. Net als bellen, lijkt een gratis 0800 nummer, maar je weet het maar nooit, en ik vind dat de inspanning ook niet aan mijn kant hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
pkuppens schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:56:
[...]

Als ik zo'n brief krijg met QR code en link, dan ga ik die niet zomaar invullen, want dat kan evengoed phishing zijn. Net als bellen, lijkt een gratis 0800 nummer, maar je weet het maar nooit, en ik vind dat de inspanning ook niet aan mijn kant hoort.
Maar tel/gegevens controleren is toch niet zo lastig? En waarom vind jij dat je die inspanning niet vanuit jou hoort te komen? Er is mogelijk ID fraude gepleegd dan zal je toch echt actie moeten ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
pkuppens schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:56:
[...]

Je kan wellicht kijken waar die QR code naar toe leidt.
Als je met je QR code scanner avant dan zie je als het goed is de link zonder dat je direct naar de website toe gaat.
Anders bv op Android kan 'QR-codelezer' downloaden waarmee het kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
NicoHF schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:58:
[...]

Je kan wellicht kijken waar die QR code naar toe leidt.
Als je met je QR code scanner avant dan zie je als het goed is de link zonder dat je direct naar de website toe gaat.
Anders bv op Android kan 'QR-codelezer' downloaden waarmee het kan
Ik snap het, en zeker omdat ik op Tweakers zit zou ik dat ook moeten kunnen.

Maar principieel weiger ik het.
1. Ook omdat ik op Tweakers zit weet ik dat criminelen steeds geraffineerder worden, daar kunnen de afterpay bedrijven al nauwelijks of niet tegenop, en ik overzie dan waarschijnlijk ook niet alles.
2. Mijn tante van 94 zou het ook moeten kunnen qua 'dienstverlening'.
3. Het voelt toch alsof een inbreker heeft proberen in te breken en de koevoet heeft laten liggen, en in plaats van dat ik 'm hou moet ik de koevoet fabrikant op de hoogte stellen, de verkoper, en 'm bij de politie terugbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 16:26
pkuppens schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:08:
[...]

Ik snap het, en zeker omdat ik op Tweakers zit zou ik dat ook moeten kunnen.

Maar principieel weiger ik het.
1. Ook omdat ik op Tweakers zit weet ik dat criminelen steeds geraffineerder worden, daar kunnen de afterpay bedrijven al nauwelijks of niet tegenop, en ik overzie dan waarschijnlijk ook niet alles.
2. Mijn tante van 94 zou het ook moeten kunnen qua 'dienstverlening'.
3. Het voelt toch alsof een inbreker heeft proberen in te breken en de koevoet heeft laten liggen, en in plaats van dat ik 'm hou moet ik de koevoet fabrikant op de hoogte stellen, de verkoper, en 'm bij de politie terugbrengen.
3 is wel iets heel anders dan wat jou nu overkomt.

Je kunt natuurlijk niks doen, maar dan is de kans dat het nog veel vervelender gaat worden voor jou best groot. Dat je de webshop een bericht hebt gestuurd is al een goed begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RobIII schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:03:
In de prullenbak gooien en klaar. Als je een rekening krijgt voor iets wat je nooit besteld (noch ontvangen) hebt: lekker links laten liggen. Come get it. Sue me.
ja leuk, als je tijd over hebt.
Ik zou ze gewoon een mail sturen, de winkel en incasso, dat je niks besteld en ontvangen hebt, en dat dit reeds de 3de keer is. En dat je op een blacklist wilt dat niemand ooit nog op jouw adres kan bestellen via afterpay/

• loki504
RobIII schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:03:
en dan komt het tot een rechtzaak mag je geld neer leggen kost veel meer tijd en gezeik en wat voor argument ga je dan aandragen? ik heb nooit wat ontvangen en was te lui om het bedrijf te bellen/mailen dat er ID fraude is gepleegt 8)7 . je zal misschien wel winnen maar de rechter zal met je lakse houding niet blij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
loki504 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:34:
[...]

en dan komt het tot een rechtzaak
Als het een spookfactuur is komt 't daar niet toe ;)
loki504 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:34:
de rechter zal met je lakse houding niet blij zijn.
De rechter (die er never nooit aan te pas zal komen omdat zo/n zaak nul kans van slagen heeft) zal alle begrip hebben dat je niet reageert op iets wat niets met jou te maken heeft. Het is niet alsof dit een uniek verschijnsel is, het gebeurt aan de lopende band op dagelijkse basis.

Als er al een legitiem incassobureau achter zit kun je 't gewoon uitleggen als ze aan de deur komen en dan draaien ze zich om en hoor je er nooit meer iets van. "Ik heb het product nooit besteld, ik heb nooit iets ontvangen, bewijs maar dat ik het besteld heb :w ". Je kunt er een mailtje of telefoontje aan wagen maar meer moeite dan dat zou ik er niet in steken.

Maar laten we in godsnaam niet de illusie houden dat er voor €770 een rechtszaak komt. En voor het zover is (ALS) dan zijn er al heel veel stappen aan vooraf gegaan waarin je (nogmaals) hebt kunnen uitleggen dat ze de verkeerde hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door RobIII op 18-09-2024 10:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
RobIII schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:35:
[...]

Als het een spookfactuur is komt 't daar niet toe ;)

[...]

De rechter (die er never nooit aan te pas zal komen omdat zo/n zaak nul kans van slagen heeft) zal alle begrip hebben dat je niet reageert op iets wat niets met jou te maken heeft. Het is niet alsof dit een uniek verschijnsel is, het gebeurt aan de lopende band op dagelijkse basis.

Als er al een legitiem incassobureau achter zit kun je 't gewoon uitleggen als ze aan de deur komen en dan draaien ze zich om en hoor je er nooit meer iets van. "Ik heb het product nooit besteld, ik heb nooit iets ontvangen, bewijs maar dat ik het besteld heb :w "
wie zegt dat het een spook factuur is? de genoemde webshop werkt met afbetaling met genoemd bedrijf. die gaan bijna 800 euro niet zomaar. dus de kans dat dit voor de rechter is extreem groot als je niets doet. en extreem klein als je gewoon even actie onderneemt wanneer je er achter komt.

en bewijs hebben ze namelijk een factuur op jou naam met jou gegevens. dan zal jij toch ook met iets moeten komen. en kost het je aan het eind van de rit gewoon meer tijd mogelijk geld en moeite... maar goed als jij graag voor de rechter wilt verschijnen zou ik zeggen laat overal je gegevens achter is er vast wel iemand die wat op jou naam wil bestellen en ergens anders laten bezorgen..

er worden rechtzaken aangespannen voor 5 euro cent...(ja vond de rechter niet grapig) dan gaan ze 770 euro echt niet zomaar laten. en lekker laten sue me is ander advies als wat je nu geeft ;)

[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 18-09-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
loki504 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:43:
en bewijs hebben ze namelijk een factuur op jou naam met jou gegevens.
Zal ik jou een factuur voor €800 sturen? ;)
Dat er een factuur is maakt 't nog geen bewijs dat er iets besteld noch geleverd is :)
maar goed als jij graag voor de rechter wilt verschijnen
Ik denk dat je iets teveel films hebt gekeken. Maar dat is mijn bescheiden mening. Ik laat 't aan TS om te beslissen wat 'ie er mee doet ;)
en lekker laten sue me is ander advies als wat je nu geeft ;)
Ik zei: Je kunt er een mailtje aan wagen. Ik zelf zou die moeite niet genomen hebben als 't een scam lijkt.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 18-09-2024 10:47 ]

Over mij

• loki504
RobIII schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:45:
[...]

Zal ik jou een factuur voor €800 sturen? ;)
mag je doen hoor. steek daar vooral je tijd in maar ik zal wel uitzoeken wat er gaande is
[...]
Ik denk dat je iets teveel films hebt gekeken. Maar dat is mijn bescheiden mening. Ik laat 't aan TS om te beslissen wat 'ie er mee doet ;)
wat heeft dat met films te maken? wil je nu zeggen dat mensen/bedrijven niet naar een rechter stappen?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
loki504 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:47:
wil je nu zeggen dat mensen/bedrijven niet naar een rechter stappen?
Niet als ze geen kans van slagen maken nee. Als ze niet kunnen aantonen dat jij die bestelling gedaan hebt of dat er iets geleverd is (aan TS) maken ze geen schijn van kans en is die €770 (veel) minder dan wat die zaak ze gaat kosten. Daarbij zijn een Klarna en Riverty etc. (de legitieme bedrijven) dit soort shit gewend. Die gaan ook heus wel verder kijken voordat er iets gebeurt. TS is (even aangenomen dat 'ie niet liegt) onschuldig en dan heb je vrij weinig te vrezen (gelukkig).

Maar wmb houdt deze discussie hier op en gaan we weer ontopic :)

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 18-09-2024 10:52 ]

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
RobIII schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:49:
[...]

Niet als ze geen kans van slagen maken nee. Als ze niet kunnen aantonen dat jij die bestelling gedaan hebt of dat er iets geleverd is maken ze geen schijn van kans en is die €770 (veel) minder dan wat die zaak ze gaat kosten. Daarbij zijn een Klarna en Riverty etc. (de legitieme bedrijven) dit soort shit gewend. Die gaan ook heus wel verder kijken voordat er iets gebeurt. TS is (even aangenomen dat 'ie niet liegt) onschuldig en dan heb je vrij weinig te vrezen (gelukkig).
zolang jij geen tegengas geeft zal klarna en riverty echt niet veder kijken. die zien factuur die niet is betaalt op naam en adres van TS dat is voor hun genoeg aannemen dat er wel een legitime voordering is. ook zijn beide bedrijf gewoon legitiem in duitsland en webshop in ook in NL. en ja een rechtzaak kost ze misschien meer als 770 euro(al betwijfel ik dat zeer als je wint) maar als je nooit iets meld gaan er ook geen alarm bellen rinkelen en dat je eerste advies wachten tot je voor de rechter staat is gewoon niet slim.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36
RobIII schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:49:
[...]

Niet als ze geen kans van slagen maken nee. Als ze niet kunnen aantonen dat jij die bestelling gedaan hebt of dat er iets geleverd is maken ze geen schijn van kans en is die €770 (veel) minder dan wat die zaak ze gaat kosten. Daarbij zijn een Klarna en Riverty etc. (de legitieme bedrijven) dit soort shit gewend. Die gaan ook heus wel verder kijken voordat er iets gebeurt. TS is (even aangenomen dat 'ie niet liegt) onschuldig en dan heb je vrij weinig te vrezen (gelukkig).

Maar wmb houdt deze discussie hier op en gaan we weer ontopic :)
Je wilt gewoon met zo weinig mogelijk gezeik van de kwestie af zijn. Is het echt een spookfactuur? Negeren die handel (als ondernemer ontvang ik vaak van die "aanbiedingen" die er uit zien als factuur). Is er mogelijk kwestie van identiteitsfraude? Dan zou ik zeker contact opnemen met de payment provider in kwestie. Hoe eerder contact, des te minder gezeik. Blijkt het inderdaad identiteitsfraude? Doe dan ook aangifte.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

fopjurist schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:00:

***members only***
Aanvulling op deze, dan zouden de 'oplichters' meer informatie van de TS moeten hebben dan zijn contact informatie, specifiek geboortedatum. Dat je gegevens ergens op straat liggen is 1, maar geboortedatum is in zo'n geval dus ook nodig.

Maar mbt QR code, scanners laten eerst de URL zien voordat je daadwerkelijk naar de site ga, snap dat je het uit principe niet wil doen, maar dan weet je in ieder geval wat die link doet (www.tuefelstorebetaalhier.nl bv).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
loki504 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:54:
zolang jij geen tegengas geeft zal klarna en riverty echt niet veder kijken. die zien factuur die niet is betaalt op naam en adres van TS dat is voor hun genoeg aannemen dat er wel een legitime voordering is.
Even voor de duidelijkheid: zoals ik TS lees komt er uit 't niets een "factuur" van €769,98 euro, van een vage duitse shop met €42,00 administratiekosten en dreiging €121,80 incasso, 5 dagen om te betalen. Dat is géén normale gang van zaken. Normaal krijg je een factuur, daarna een vriendelijke herinnering en daarna gaan ze eens administratiekosten en incassokosten rekenen. Dit is vrijwel zeker een scam. En daarom zeg ik: let go, let go. Als het legitiem is komen ze heus nog wel een keer en dan kun je altijd nog in conclaaf gaan en actie ondernemen.

Over mij

• loki504
RobIII schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:12:
[...]

Even voor de duidelijkheid: zoals ik TS lees komt er uit 't niets een "factuur" van €769,98 euro, van een vage duitse shop met €42,00 administratiekosten en dreiging €121,80 incasso, 5 dagen om te betalen. Dat is géén normale gang van zaken. Normaal krijg je een factuur, daarna een vriendelijke herinnering en daarna gaan ze eens administratiekosten en incassokosten rekenen. Dit is vrijwel zeker een scam. En daarom zeg ik: let go, let go. Als het legitiem is komen ze heus nog wel een keer en dan kun je altijd nog in conclaaf gaan en actie ondernemen.
alleen zijn beide niet vaag voor mij en gewoon legitieme bedrijven.(even googlen had die duidelijkheid gegeven) maar dat komt misschien omdat ik daar wel eens wat had gekocht. en waarschijnlijk is de factuur naar idfraudeopafbetaling@nogmeeroplichting.com.
en of ze in duitsland met een 14 dagen brief werken weet ik niet en ook die kan verloren zijn. en ja dan kom je al in een heel ander deel van een voordering.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

SinergyX schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:05:
Aanvulling op deze, dan zouden de 'oplichters' meer informatie van de TS moeten hebben dan zijn contact informatie, specifiek geboortedatum. Dat je gegevens ergens op straat liggen is 1, maar geboortedatum is in zo'n geval dus ook nodig.
Men plaatst dat zelf vrijwillig overal op het internet. Een post op je social media, "vandaag jarig en x kaarsjes mogen uitblazen". Dat check je eventueel met een vergelijkbaar bericht (1 kaarsje minder) tussen de berichten van een jaar eerder. En voila. Of op een forum zoals hier waar in het profiel van @pkuppens gewoon een geboorte datum staat. En wellicht met googlen je daar ook een adres bij kan vinden (woonplaats staat ook nog in het profiel).
de volledige naam is wellicht ook nog te verklaren met de verschillende IT certificaten die her en der gepost worden, waarop de volledige naam is te vinden

Als het een daadwerkelijke incasso/factuur is voor bestelde/geleverde producten, dan is hoogstwaarschijnlijk het afleveradres anders, of eventueel aangepast nadat het pakket verzonden werd. Of een kleine kans dat ze voor de deur de bezorger hebben opgewacht (onwaarschijnlijk in de meeste gevallen - of je woont in een wijk in en met veel flats waar dit makkelijker te doen is).

[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 18-09-2024 11:39 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Qwerty-273 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:31:
[...]

de volledige naam is wellicht ook nog te verklaren met de verschillende IT certificaten die her en der gepost worden, waarop de volledige naam is te vinden
Via google kom je vrij snel op een oude CV uit met tweede naam , adres, etc.

• barrymossel
RobIII schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:12:
[...]

Nou nee, TS heeft al meerdere keren een vergelijkbaar geval meegemaakt. Zijn gegevens staan dus vrijwel zeker in een bepaald systeem. De shop is helemaal niet vaag, maar gewoon de officiële
Members only:
shop die gebruik maakt van
Members only:
voor het betalen op rekening. Dus dit klinkt zéér legitiem. Zeker ook omdat TS aangeeft dat de (voorgaande) bestellingen ineens bij een PostNL punt zijn afgeleverd. Dus tot zoverre spookfacturen of nep-facturen... Ik zeg 99% zeker géén scam. Maar dat is makkelijk te toetsen.

Toets je dit niet en leg je het naar je neer, dan gaat
Members only:
(als ze zelf geen incasso's doen) naar een incassobureau. En ja, bedrijven als
Members only:
en incassobureau's dreigen heel snel met extra kosten. Betaal je dan niet, dan gaan ze ook voor een dergelijk bedrag naar een deurwaarder. Zij gaan er nog steeds vanuit dat de bestelling legitiem was (hoe naïef ook). Want waarom zou dat niet zo zijn? Als jij en ik op rekening bestellen (en evt. het pakket bij een PostNL punt laten bezorgen), waarom zouden dan alarm bellen geen rinkelen bij webshop én payment provider? Er is immers iets besteld én geleverd. En ze horen verder niets...

En ja, ik heb voor mindere bedragen een deurwaarder aan mijn broek gekregen. Vaak gaat dit soort zaken natuurlijk over mensen met schulden, die brieven niet open maken. Die laten bij een rechter verstek gaan en worden veroordeeld. Tsja, en dan kan de deurwaarder op een andere manier het geld halen. Inclusief allerlei kosten.

Omdat deze vorm van oplichting zo onwijs eenvoudig is, zouden ze wat mij betreft deze vorm van achteraf betalen mogen verbieden. Ze kunnen écht wel iets verzinnen dat meer waterdicht is dan alleen adres en naam (en evt. geboortedatum of telefoonnummer). Die gegevens zijn niet moeilijk om te achterhalen...

Maar daarom zou ik altijd contact opzoeken met webshop én payment provider. Het is écht het gedoe niet waard.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 23-09-2024 12:15 ]

• barrymossel
loki504 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:22:
[...]

alleen zijn beide niet vaag voor mij en gewoon legitieme bedrijven.(even googlen had die duidelijkheid gegeven) maar dat komt misschien omdat ik daar wel eens wat had gekocht. en waarschijnlijk is de factuur naar idfraudeopafbetaling@nogmeeroplichting.com.
en of ze in duitsland met een 14 dagen brief werken weet ik niet en ook die kan verloren zijn. en ja dan kom je al in een heel ander deel van een voordering.
Waarschijnlijk was het pkuppens790@gmail.com, weet ik uit ervaring. En de 14 dagen brief mag ook per mail. En die komt dus niet bij TS aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-10 14:22
Wie eist bewijst toch? Zou lekker een bericht terug doen met, Weet niet waar dit over gaat, maar ik heb niets bij jullie besteld of ontvangen en dat je verder wenst niet meer lastig gevallen wilt worden.

Zelf ooit een akkefietje gehad via een online payment provider i.c.m. online gokken, zou nog voor €1200,- aan schuld open hebben staan, welke dus naar een incassobureau in Nederland was overgedragen, was even schrikken toen de brief op de mat viel, na een kort telefoontje met de mededeling dat: Ik dus niet wist waar het over gaat en dat ik de payment provider noch online gok website niet kende, werd de zaak gesloten. Medewerker adviseerde wel om aangifte te doen van identiteitsfraude.

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:38
Factuur zonder verhaal erbij (beschrijving van de overeengekomen dienst/product en communicatie hierover) is niks waard. Bedrijfsgegevens (en helaas ook persoonsgegevens) zijn zo makkelijk vindbaar op internet dat dat geen bewijs is.

Een schuldeiser heeft ook de plicht om een claim te onderbouwen. 'Lalala ik wil geld van je' is niet genoeg.

Team anti-scalp - wauw..

• pkuppens
Qwerty-273 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:31:
[...]

Men plaatst dat zelf vrijwillig overal op het internet. Een post op je social media, "vandaag jarig en x kaarsjes mogen uitblazen". Dat check je eventueel met een vergelijkbaar bericht (1 kaarsje minder) tussen de berichten van een jaar eerder. En voila. Of op een forum zoals hier waar in het profiel van @pkuppens gewoon een geboorte datum staat. En wellicht met googlen je daar ook een adres bij kan vinden (woonplaats staat ook nog in het profiel).

Als het een daadwerkelijke incasso/factuur is voor bestelde/geleverde producten, dan is hoogstwaarschijnlijk het afleveradres anders, of eventueel aangepast nadat het pakket verzonden werd. Of een kleine kans dat ze voor de deur de bezorger hebben opgewacht (onwaarschijnlijk in de meeste gevallen - of je woont in een wijk in en met veel flats waar dit makkelijker te doen is).
Ik ben inderdaad vrijwillig vindbaar op internet, ben ZZP'er en wil gevonden worden, ook op CV. (Los van dat KvK gegevens ook een lek kan zijn). Facebook en X al heel lang niet meer actief.

Verder had ik een timer lopen, en wilde er niet meer dan 25 minuten (één pomodoro) tijd aan kwijt zijn. Dan had het wat geholpen dat de contactgegevens in de aanmaning wat betrouwbaarder waren geweest, ook al zullen ze zelf er niet direct van uitgaan dat de ontvanger bijna-slachtoffer is van identiteitsfraude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
*knip* Naam winkel heeft intussen een helder antwoord gegeven.

Webshops móeten wettelijk een vorm van Afterpay aanbieden (nagegaan en het klopt), ook om fraude voor de consumenten te beperken van producten die juist niet geleverd worden, na wél betalen.

Intussen ook bij *knip* Naam incassobureau melding gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 23-09-2024 11:11 . Reden: Naam winkel en incassobureau weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
pkuppens schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:59:
[Mbr]*knip* Naam winkel[/] heeft intussen een helder antwoord gegeven.

Webshops móeten wettelijk een vorm van Afterpay aanbieden (nagegaan en het klopt), ook om fraude voor de consumenten te beperken van producten die juist niet geleverd worden, na wél betalen.

Intussen ook bij [Mbr]*knip* Naam incassobureau[/] melding gemaakt.
klopt vroeger hadden we daar het rette duren verzenden onder rembours voor. nu zitten we met afterpay achtige constructies.

wat al een hoop zou schelen is als je via bv postnl niet via een e mail de aflever plaats kan veranderen maar gewoon 1 keer proberen te bezorgen en daarna bij een ophaal punt. waarbij alleen de persoon(met ID) hem kan ophalen. dat zou al een hoop van die elende schelen. maar krijgt postnl/dhl etc zover:P

maar gelukkig is het opgelost.(ga ik stiekem vanuit :) )

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 23-09-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
loki504 schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:17:
[...]

klopt vroeger hadden we daar het rette duren verzenden onder rembours voor. nu zitten we met afterpay achtige constructies.

wat al een hoop zou schelen is als je via bv postnl niet via een e mail de aflever plaats kan veranderen maar gewoon 1 keer proberen te bezorgen en daarna bij een ophaal punt. waarbij alleen de persoon(met ID) hem kan ophalen. dat zou al een hoop van die elende schelen. maar krijgt postnl/dhl etc zover:P

maar gelukkig is het opgelost.(ga ik stiekem vanuit :) )
Ik had de servicedesk aangeraden om in ieder geval een aanbetaling van 10-20% te doen.
Dat is al een drempel, en geeft al een trace naar een betaler. Die ging hij doorspelen naar Marketing.

Desnoods 1 cent voor de trace.
Pagina: 1