Stabiliteitsproblemen met ASRock RX 7900 XTX Phantom OC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy2606
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-09-2024
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een tijdje de ASRock RX 7900 XTX Phantom Gaming in mijn systeem, samen met een Ryzen 5800X3D. Over het algemeen presteert dit systeem prima. Toen ik echter de specificaties van deze kaart op de TechPowerUp-website bekeek, viel het me op dat de Game Clock 2455 MHz en de Boost Clock 2615 MHz zouden moeten zijn? Tot mijn verbazing zie ik in de AMD-software dat mijn kaart regelmatig boven de 2900 MHz komt met een voltage van 1150mV.

Is dit normaal? Of moet ik de instellingen aanpassen voor meer stabiliteit in mijn games? Ik heb namelijk last van stabiliteitsproblemen, zoals coil whine en oververhitting.

Hier zijn de stappen die ik al heb ondernomen:

- Undervolting
- Drivers geüpdatet
- Teruggezet naar de standaardinstellingen
- Luchtstroom in de behuizing verbeterd

Alle hulp en advies is van harte welkom!

Link naar TechPowerUp specificaties:
https://www.techpowerup.c...7900-xtx-phantom-oc.b9957

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:59

SpamLame

niks

Welke driver versie gebruik je?

Stabiliteitsproblemen, dat alleen oververhitting (wat is de max T die je dan ziet) en de coilwhine?
Of ervaar je ook core spike, wat een ouder driver versie zou kunnen zijn en een mogelijke fix is 85%core clock en powerlimit op 98% (volgens 1 thread zonder bron)

• roy2606
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-09-2024
De maximale hotspottemperatuur van de GPU was ongeveer 115 graden, terwijl de kaart zelf ongeveer 78 graden bereikte. Dit leek mij te hoog, waardoor ik vermoedde dat het standaardvoltage van 1150Mv misschien te hoog was voor deze kaart. Ik heb het voltage verlaagd naar 1070Mv en de core clock ingesteld op 2617MHz, waarna de problemen verdwenen.

Ik vraag me af wat de standaard core clock van deze kaart zou moeten zijn. Als de limiet inderdaad 2617MHz is en het meer dan 2900MHz bereikt, zou dat dan het probleem kunnen zijn? Of is het normaal dat deze kaart hoger dan 2617MHz boost?