[Win10] Initialisatie van het interactieve aanmeldingsproces

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:32
Sinds enkele dagen start de PC van een van mijn naasten niet meer op. Het volgende gebeurt:
  • Bij inschakelen dmv indrukken knop gaat fan draaien, beeldscherm gaat aan met het moederbord merklogo
  • Vervolgens komt het Windows booticoon(draaiwieltje bestaande uit puntjes
  • Scherm wordt en blijft hele tijd zwart
  • Tenslotte komt er een venster in beeld met foutmelding : Initialisatie van het interactieve aanmeldingsproces is mislukt, raadpleeg het gebeurtenislogboek voor meer informatie
In veilige modus, met verminderde resolutie en in foutopsporingsmodus gebeurt hetzelfde. Ik kan daardoor niet eventuele antivirussystemen uitschakelen om te kijken of dat het euvel verhelpt. Schijfcontrole(chkdsk) in commandprompt via herstelmenu vindt geen fouten, "dism /online" voert niet uit en geeft foutcode 50 terug. Hardware status van SSD lijkt goed te zijn, uitgelezen met zo'n USB to IDE converter. In Windows 10 recovery mode is schijf nog toegankelijk. Laatste kwaliteitsupdate is inmiddels gedeinstalleerd, met verwijderen van laatste onderdelenupdate komt een foutmelding.

Bij deze doe ik een beroep op jullie ervaring: Valt hier nog iets mee te doen, evt met een Windows 10 setupimage op een USB stick of dergelijke? Of beter een volledige kopie van de SSD maken, herinstalleren en dan de kopie terugzetten? Ik probeer het liefst een verse herinstallatie te vermijden als dat mogelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door timmie1 op 17-09-2024 10:45 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:29
Klinkt als een corrupt geraakt gebruikersprofiel.

Ik zou Windows Startup Repair eens uitvoeren en kijken of die wat vind.
Als dat niks oplevert, dan zou ik stappen 2 en 3 bekijken van https://learn.microsoft.c...ot-issues-troubleshooting

Mocht dat niet lukken, dan zou ik een Repair installatie uitvoeren.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
Wylana schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:06:
Klinkt als een corrupt geraakt gebruikersprofiel.

Ik zou Windows Startup Repair eens uitvoeren en kijken of die wat vind.
Als dat niks oplevert, dan zou ik stappen 2 en 3 bekijken van https://learn.microsoft.c...ot-issues-troubleshooting

Mocht dat niet lukken, dan zou ik een Repair installatie uitvoeren.
Ik heb startup repair uitgevoerd, deze zegt dat de problemen niet kunnen worden opgelost daarmee. Vervolgens stap 2 en 3 gedaan van die link, krijg daar allemaal foutmeldingen bij(access denied).

Repair installatie, wat bedoel je daarmee? De optie "Stel PC opnieuw in" en dan kiezen voor behouden van persoonlijke bestanden?

Ik heb nu in ieder geval een backup lopen van alle docs, imgs en etc op een extern medium met Fbackup zodat die in ieder geval veilig dubbel opgeslagen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Repair installatie is een nieuwe Windows installatie over je huidige installatie heen.
Hiermee behoud je je apps en data, maar wordt er wel een nieuwe Windows installatie uitgevoerd.

Maar als je een backup hebt van alle belangrijke data, dan zou ik voor een clean install gaan om zeker te zijn dat alles fris en vers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Wylana schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:02:
Repair installatie is een nieuwe Windows installatie over je huidige installatie heen.
Hiermee behoud je je apps en data, maar wordt er wel een nieuwe Windows installatie uitgevoerd.
En hoe zou ik dat eventueel kunnen bewerkstelligen? Gewoon een Windows 10 installatieimage downloaden, vanuit de BIOS openen en laten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
timmie1 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:41:
[...]

En hoe zou ik dat eventueel kunnen bewerkstelligen? Gewoon een Windows 10 installatieimage downloaden, vanuit de BIOS openen en laten installeren?
Via een andere machine een Windows USB Installatie maken middels de Media Creation Tool.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Daarna booten van USB op je machine en de Windows Installatie starten en over je bestaande installatie heen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wylana schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:45:
Via een andere machine een Windows USB Installatie maken middels de Media Creation Tool.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Daarna booten van USB op je machine en de Windows Installatie starten en over je bestaande installatie heen installeren.
Maar dat is wel wat anders dan een echte Windows repair installatie:
TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade
Pagina: 1