Tijd in Windows is steeds verkeerd / vertraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gostevie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 07:26
Ik heb een Lenovo IdeaPad 5-15ARE05 (81YQ) die ik 4 jaar geleden heb gekocht en sinds ongeveer een maand heb ik er rare problemen mee. Het probleem nu is dat de tijd steeds verkeerd staat / achter loopt. Als ik m dan opnieuw synchroniseer gaat t weer eventjes, maar na een uurtje of meer gaat ie dan weer verkeerd lopen. Als ik de computer een tijdje uit heb dan is de tijd helemaal verkeerd, uren verschil.

Ik heb toen de CMOS batterij vervangen en toen ging t helemaal verkeerd, toen wou hij een tijdje niet meer starten of pas na tig keer hard shutdown en opnieuw proberen dat ie t deed, of zelfs dat ie het pas altijd de volgende dag weer deed nadat ik m een nacht had laten rusten aan t stroom. Het gebeurde zelfs dat als de laptop het deed en ik m dichtklapte, hij daarna niet meer wou opstarten. Heb daarom toen de instellingen veranderd en sleepmode uitgezet, zodat er nu gewoon niks meer gebeurd als ik m dichtklap, sindsdien start ie eigenlijk weer normaal en kan ik m normaal gebruiken. Maar het probleem met de tijd is gebleven, die staat gewoon steeds verkeerd, ook als ik hem synchroniseer gaat ie weer snel verkeerd lopen. BIOS heb ik geupdate.

Ik heb ooit s waterschade gehad, het beeldscherm was daarvan betroffen en die is toen gerepareerd, dat was 2 jaar geleden, geen idee of dat er iets mee te maken heeft..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 15:26
Staat de tijd in het BIOS ook goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 17:27
Open Powershell als Administrator en voer het volgende command eens uit (zonder quotes "):

"Net Stop W32Time
W32tm /config /syncfromflags:manual /manualpeerlist:"pool.ntp.org"
W32tm /config /reliable:yes
Net Start W32Time
W32tm /config /update
W32tm /resync

pause"

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gostevie
Fr0ns schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:19:
Staat de tijd in het BIOS ook goed ingesteld?
Kheb geprobeerd de BIOS in te komen en waar ik al bang voor was, gebeurde, namelijk, toen ik hem opnieuw opstarte en vurig F2 indrukte, bleek dat de laptop helemaal niet meer wou opstarten. Alleen het lampje rechtsboven bij de power knop was aan, verder deed ie niks. Paar keer hard reset gedaan, ook tot 1 minuut ingedrukt gehouden, en opnieuw geprobeerd, maar mocht niet baten. Kende ik al van de vorige keren. Toen paar uur met rust gelaten terwijl ie uit was en van t stroom was, en toen startte ie meteen weer. Ik zal het een andere keer nog eens proberen als ik klaar ben met de laptop, maar ik durf het niet nu te proberen zolang ik de laptop nog nodig heb / gebruik. Dit probleem lijkt verbonden te zijn met het tijd probleem, omdat het op hetzelfde moment is begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gostevie
Wylana schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:36:
Open Powershell als Administrator en voer het volgende command eens uit (zonder quotes "):

"Net Stop W32Time
Net Start W32Time
W32tm /config /update
W32tm /resync

pause"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYZBt286GyruOmV0NRYhlZsQNSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sw40hYtsA7jT3hhAEE4iAaI2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 17:27
Vreemd dat ie pool.ntp.org niet wilt bereiken.

Die zou gewoon bereikbaar moeten zijn.

Je kan eens kijken op https://ntp.org en daar de ntp tool downloaden en gebruiken om de tijd goed te krijgen

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Wylana schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:14:
Vreemd dat ie pool.ntp.org niet wilt bereiken.

Die zou gewoon bereikbaar moeten zijn.

Je kan eens kijken op https://ntp.org en daar de ntp tool downloaden en gebruiken om de tijd goed te krijgen
Als de tijd te veel afwijkt dan pakt hij ook geen NTP, dan wil het wel helpen om de tijd handmatig goed te zetten en opnieuw te syncen. Dan praten we wel over meer dan een paar minuten weliswaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gostevie
Wylana schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:36:

"Net Stop W32Time
Net Start W32Time
W32tm /config /update
W32tm /resync

pause"
Sinds ik dit heb gedaan zet mn laptop de tijd weer goed! Maar het grootste probleem dat ik heb is nog steeds dat ie vaak niet wil opstarten. als ik hem bv. opnieuw moet opstarten of de accu leeg laat lopen, en de laptop dan uit is, dan wil ie niet meer aan. Als ik op de aan knop druk gaat het lampje rechtsboven bij de power knop aan, maar verder gebeurt er niks. Zwart scherm. Als ik dan een hard shutdown doe, een tijdje van het stroom hou, daarna op het stroom aansluit en tot de volgende dag wacht, dan start ie weer. De BIOS kan ik niet inkomen, dan gaat ie ook op zwart scherm.

Heeft iemand nog ideeen wat ik kan proberen voordat ik m naar de reparatuur ga brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:38

MsG

Forumzwerver

Weet je zeker dat het nieuwe batterijtje goed was? Als je een led lampje tegen de batterij aan houdt (als je hem er uit hebt uiteraard) brandt hij dan fel? Welke cr2032 heb je gebruikt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1