Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik heb een paar Ryzen servers met 4x32GiB DDR4-3200 ECC UDIMMs voor het werkgeheugen, welke op een X470D4U bord draaien. Helaas geven de standaardinstellingen een relatief lage 2666 MT/s, omdat Ryzen standaard bij vier maal 2R die snelheid doet. Echter doet hetzelfde systeem met 2 van die reepjes wel 3200MT/s De X470D4U heeft in de UEFI het AMD CBS menu, waar ook timings kunnen worden aangepast. Maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik op linux de juiste timings kan bepalen. Gewoon de geheugensnelheid op 3200MT/s zetten in CBS lijkt niet te werken. Heeft iemand nog tips om hier op linux (proxmox) uit te kunnen zoeken wat de juiste timings zijn?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 13:19
De timings staan in de specificaties van je geheugen en staan los van het os.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Zoek in de handleiding van het bord op wat de maximale timings zijn.
Vaak is dit bij 4 reepjes een stuk lager dan bij 2.

Dit aanpassen doe je in de bios, zoals je zelf al gevonden hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 17-09-2024 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
XelaRetak schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:28:
De timings staan in de specificaties van je geheugen en staan los van het os.
Ik snap dat het om hardware gaat, maar voor Windows bestaan programma's waarmee je de timings kan afstemmen, welke je dan vervolgens in je BIOS/UEFI instelt. Ik had gehoopt dat iets soortgelijks ook voor linux zou bestaan.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39

BCC

Aangezien dit een serverbord is met ECC geheugen, is de kans klein dat je de timing agressiever gaat krijgen - Server borden hebben altijd heel weinig overklok mogelijkheden omdat ze liever stabiel dan snel moeten zijn.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 13:19
ocf81 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:00:
[...]

Ik snap dat het om hardware gaat, maar voor Windows bestaan programma's waarmee je de timings kan afstemmen, welke je dan vervolgens in je BIOS/UEFI instelt. Ik had gehoopt dat iets soortgelijks ook voor linux zou bestaan.
Ah, maar dan wil je dus niet naar de standaardsnelheid, maar op zoek naar de maximaal haalbare stabiele snelheid. Dat is wel een verschil.
Pagina: 1