4TB NVMe (i.p.v. 1TB) voor Yoga Pro 7 14.5"... Mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 22:46
Hallo,

Ik heb de Lenovo Yoga Pro 7 14IMH9 E200BAMH (link verwijst naar Lenovo specsheet) op het oog. Deze laptop is bestelbaar bij Coolblue (link naar product pagina,) en wordt standaard geleverd met 1 TB, en is volgens opgaaf uitbreidbaar naar 2TG. Dit is voor mij te weinig omdat ik veel met VMs werk. Ik vind de beperking van 2TB ook merkwaardig omdat de maximale opslag afhangt van de video configuratie; dedicated of geïntegreerde video, en of het beeldscherm OLED of IPS is. Het lijkt mij dat als de laptop wordt geleverd met een OLED en/of dedicated video, de opslag inderdaad beperkt is omdat de SSD dan maximaal tot het 2242 formaat beperkt is, wat tot nu toe maximaal 2 TB kan bevatten.

Echter, volgens de specsheet van Lenovo voor het model wat ik uitgekozen heb, met een IPS scherm en geïntegreerde (Intel ARC) video 2 x M.2 2280 PCIe® 4.0 x4 slots beschikbaar heeft. Daarnaast staat in de specsheet aangegeven dat deze slechts 1 TB groot kunnen zijn.

Ik snap echter niet waar deze beperking vandaan komt, dus als iemand mij kan uitleggen wat de reden hiervoor is, dan hoor ik dit graag!

Sorry voor het lange verhaal, en alvast bedankt voor jullie inzichten.
Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
Er is geen enkele reden voor een beperking van de opslag van een m2-slot, op de fysieke grootte van de gebruikte stick en dus beschikbaarheid van een bepaalde grootte SSD.

Die genoemde 1 TB is gewoon omdat ze niet getest hebben met andere SSD’s òf (wat me waarschijnlijker lijkt) ze leveren zelf als configuratie niet meer dan 1 TB in die sloten.

Crucial test hun eigen producten in andere systemen en geeft zelf aan dat het werkt.

https://www.crucial.com/c...1OTcwNS4wLjAuNjY1MzE3MDA2

Daarmee wil ik niet zeggen dat je dus Crucial moet nemen, maar aangeven dat die 1 TB dus niet de limiet is.

[ Voor 36% gewijzigd door White Feather op 17-09-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:01
White Feather schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:53:
Er is geen enkele reden voor een beperking van de opslag van een m2-slot, op de fysieke grootte van de gebruikte stick en dus beschikbaarheid van een bepaalde grootte SSD.
Dat is niet waar, ik heb zelf 2 laptops meegemaakt, waar een 4TB m.2 niet paste.
Beide m.2 drives waren aan 2 kanten voorzien van chips en 1 laptop was het m.2 slot te laag op het moederbord en de andere laptop had een SMD component op het moederbord waardoor de drives niet paste. :(

Dus kijkuit met m.2 drives of ze enkelzijdig of dubbelzijdig zijn en of het past op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Hell-Slave schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:13:
[...]

Dat is niet waar, ik heb zelf 2 laptops meegemaakt, waar een 4TB m.2 niet paste.
Beide m.2 drives waren aan 2 kanten voorzien van chips en 1 laptop was het m.2 slot te laag op het moederbord en de andere laptop had een SMD component op het moederbord waardoor de drives niet paste. :(

Dus kijkuit met m.2 drives of ze enkelzijdig of dubbelzijdig zijn en of het past op het moederbord.
Wat een crap zeg. Ik las inderdaad dat de ruimte onder een m2-slot niet standaard is en fabrikanten dus kiezen kiezen of ze single sided gaan of dubbel sided.

Heel fijn weer, want dat zetten ze echt nooit op hun sites. Bij moederborden zal het wel loslopen, die hebben weinig ruimte-beperkingen op die plek, maar bij een laptop kan het blijkbaar dus toch voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:01
White Feather schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:50:
[...]

Wat een crap zeg. Ik las inderdaad dat de ruimte onder een m2-slot niet standaard is en fabrikanten dus kiezen kiezen of ze single sided gaan of dubbel sided.

Heel fijn weer, want dat zetten ze echt nooit op hun sites. Bij moederborden zal het wel loslopen, die hebben weinig ruimte-beperkingen op die plek, maar bij een laptop kan het blijkbaar dus toch voorkomen.
Gelukkig bestaan er ook m.2 4TB drives enkelzijdig, maar die hadden minder endurance dan degenen die ik wou hebben. (TBW)
Ik was toen zo kwaad dat die drives niet pasten en dat voor 2mm. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Hell-Slave schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:35:
[...]

Gelukkig bestaan er ook m.2 4TB drives enkelzijdig, maar die hadden minder endurance dan degenen die ik wou hebben. (TBW)
Ik was toen zo kwaad dat die drives niet pasten en dat voor 2mm. |:(
Ja, dan ga je waarschijnlijk naar QLC in plaats van TLC. Dus langzamer (maar dat is nog op te vangen met caching, zeker met 4 TB), maar de endurance is stukken minder.
Pagina: 1