Artikel "EU-commissaris Breton neemt ontslag" is politiek.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaker29789
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-08 17:09
@JayStout

Wat heeft het artikel https://tweakers.net/nieu...wijfelachtig-bestuur.html met techniek te maken?

De laatste alinea lijkt wel als een soort excuus bij het artikel te zijn gevoegd om een (vergezochte) link met techniek te leggen. Maar dat is alweer lang geleden en heeft verder niets te maken met het neerleggen van zijn functie. Dat is gewoon politiek van aard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:13
]9. De Fransman kwam afgelopen zomer nog in het nieuws omdat hij een brief naar X-eigenaar Elon Musk had geschreven met daarin de waarschuwing dat het socialemediaplatform zich aan de Europese Digital Services Act moest houden en dat er geen misinformatie of illegale content via het platform binnen de EU mocht worden verspreid
dit bijv?

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 17-09-2024 06:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tweakers lijkt wel last te hebben van Mission Creep (sluipende verandering van de originele doelstelling).
Nog niet zolang geleden kon je alleen ICT artikelen lezen. Tegenwoordig moet je niet raar opkijken, wanneer
je verkoopcijfers van EV's tegenkomt. Ook warmtepompen kan zomaar. Dat er dus een aftredende politicus opduikt met ICT in porto is blijkbaar reden genoeg om te publiceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:52
Uhuruburu schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:58:
[...]

Tweakers lijkt wel last te hebben van Mission Creep (sluipende verandering van de originele doelstelling).
Nog niet zolang geleden kon je alleen ICT artikelen lezen. Tegenwoordig moet je niet raar opkijken, wanneer
je verkoopcijfers van EV's tegenkomt. Ook warmtepompen kan zomaar. Dat er dus een aftredende politicus opduikt met ICT in porto is blijkbaar reden genoeg om te publiceren.
Nou is een EV natuurlijk ook gewoon een uit de kluiten gewassen koelkast met WiFi functionaliteiten, dus ik snap dat dat bij een technologie website past. Ik vind het wel leuk om hier te lezen over EV's en energie bijvoorbeeld. (zonnepanelenboetes etc.) Wil je dat het echt alleen over IT gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:07:
[...]

Nou is een EV natuurlijk ook gewoon een uit de kluiten gewassen koelkast met WiFi functionaliteiten, dus ik snap dat dat bij een technologie website past. Ik vind het wel leuk om hier te lezen over EV's en energie bijvoorbeeld. (zonnepanelenboetes etc.) Wil je dat het echt alleen over IT gaat?
Eigenlijk wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Uhuruburu schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:58:
[...]

Maar, is het een sluipende verandering van de originele doelstelling of heeft T.net zelf bewust de doelstelling bijgewerkt, breder gemaakt om ook EV, groene energie - en blijkbaar ook artikelen over een aftredende politicus met ICT in beheer? Indien het eerste, dan is het goed dat het hier gesignaleerd wordt, Indien de doelstelling bewust breder is gemaakt... dan is het jammer voor je en zal je het maar moeten accepteren.

@JayStout aangezien de mention in de TS niet goed lijkt te zijn gedaan, even op dit topic wijzen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:26

arnoudwokke

Redacteur
Volgens mij is @JayStout er vandaag niet, dus ik neem even de honneurs waar voor het antwoorden :)

We volgen politici die ICT in hun portefeuille hebben al jaren. We hebben al sinds ik hier werk contact met leden van de Tweede Kamer die ICT namens hun fractie doen en we brachten afgelopen jaren onder meer nieuws over Nederlandse en Europese politici die hiermee bezig zijn, zoals de aanstelling van de nieuwe staatssecretaris van Digitalisering in Nederland.

Je hebt helemaal gelijk dat de reden van het vertrek niet ligt in beleid rondom technologie of technologie zelf, en ik vind dit om die reden ook echt een grensgeval, zeker omdat de nieuwe Commissie ook op moment van publicatie al bijna aangesteld zou worden. We hebben, als ik zo snel kijk, afgelopen jaren meer dan 80 keer over Breton geschreven en daardoor vind ik zijn opstappen de moeite waard voor een nieuwsbericht op de frontpage.

Er is een categorie van nieuws die ik altijd aanduidt als 'de 5 procent': 95 procent van de discussies over nieuws, ook intern, gaat over de 5 procent van berichten die we vaak prima kunnen brengen, maar die zeker niet noodzakelijk zijn. Ik vind dit hieronder vallen: prima dat we het hebben gepost, maar het had ook weer niet gehoeven. Want voor het posten ervan zijn prima argumenten te verzinnen (en die heb ik nu gegeven) en om het niet te posten zijn ook prima argumenten te geven (en dat deed jij al @tweaker29789 )

@Uhuruburu aanpassingen waar we precies over schrijven zijn al bijna zo oud als Tweakers zelf. Er is ooit discussie geweest of we over smartphones moesten gaan schrijven 20 jaar geleden ('het zijn toch in feite kleine computers') en diezelfde discussies hebben we later nog veel vaker gevoerd over allerlei onderwerpen. We doen lang niet álles: we zijn bijvoorbeeld heel terughoudend geweest over e-stepjes en dergelijke voertuigen. Maar waar we wel en niet over schrijven blijft altijd een discussie en zo hoort het ook.

@vanaalten het is een bewuste keuze en bij al die stappen hebben we gekeken naar vragen als 'past het bij ons?' en 'zitten lezers erop te wachten?'. Aan de andere kant: je kan er voor kiezen om artikelen níet te lezen. We zijn óók meer componenten gaan doen afgelopen jaren. Het aantal nieuwtjes van Computex in juni bijvoorbeeld over processors, koelers, grafische kaarten en alle andere componenten was veel, veel hoger dan het jaar ervoor (30 vorig jaar, 80 dit jaar :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
Dat is warom ik juist reageer. Die laatste alinea heeft niets met zijn ontslagneming te maken en is al langer geleden gebeurd. Daarmee valt de link met techniek ook weg.

@arnoudwokke
Het gaat toch zeker om de inhoud van het artikel en niet alleen om de persoon. Wat nou als Bill Gates zijn been breekt op vakantie? Ga je daar dan ook een artikel over plaatsen omdat er meer over Bill Gates is geschreven?
De portefeuille van Breton is overigens veel breder dan alleen ICT.

[ Voor 33% gewijzigd door tweaker29789 op 17-09-2024 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:26

arnoudwokke

Redacteur
tweaker29789 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:39:
[...]

Dat is warom ik juist reageer. Die laatste alinea heeft niets met zijn ontslagneming te maken en is al langer geleden gebeurd. Daarmee valt de link met techniek ook weg.
Dit snap ik niet? De eurocommissaris voor ict is tech, ongeacht of je een laatste alinea weghaalt?
@arnoudwokke
Het gaat toch zeker om de inhoud van het artikel en niet alleen om de persoon. Wat nou als Bill Gates zijn been breekt op vakantie? Ga je daar dan ook een artikel over plaatsen omdat er meer over Bill Gates is geschreven?
De portefeuille van Breton is overigens veel breder dan alleen ICT.
Ik hoop dat je het verschil ziet tussen been breken op vakantie en het opstappen van Europa's belangrijkste technologiegerelateeede politicus :)

Wat mij betreft is deze discussie wel klaar. Ik zie geen nieuwe argumenten en als de auteur dit ziet en nog iets toe te voegen heeft, vind ik dat prima. Maar voor de rest hebben we dit volgens mij nu besproken en dan zijn we het eens - of niet - maar onze visie hierop ligt in beide gevallen helemaal niet ver uit elkaar :)

• tweaker29789
arnoudwokke schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:18:
[...]

Dit snap ik niet? De eurocommissaris voor ict is tech, ongeacht of je een laatste alinea weghaalt?

[...]

Ik hoop dat je het verschil ziet tussen been breken op vakantie en het opstappen van Europa's belangrijkste technologiegerelateeede politicus :)

Wat mij betreft is deze discussie wel klaar. Ik zie geen nieuwe argumenten en als de auteur dit ziet en nog iets toe te voegen heeft, vind ik dat prima. Maar voor de rest hebben we dit volgens mij nu besproken en dan zijn we het eens - of niet - maar onze visie hierop ligt in beide gevallen helemaal niet ver uit elkaar :)
Hij is helemaal niet Europa's belangrijkste technologie gerelateerde politicus. Dat lijken me toch eerder Margrethe Vestager en Iliana Ivanova.

Breton is commissaris Interne Markt. Dat is meer economisch dan technologisch van aard. Digital Service Act valt hieronder omdat dit direct betrekking heeft op de onderlinge concurrentie op de interne markt. Verstager is je commissaris ICT als je het zo wilt noemen.

Zijn ontslag verandert niks aan de DSA. De reden voor het nemen van ontslag heeft ook niets met techniek te maken.
De link met techniek is vooral ver gezocht door een tweede alinea met oud nieuws erbij te plaatsen.
Pagina: 1