Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:43
Beste tweakers,

Voor een huis dat wij gaan renoveren (bouwjaar 1980) zou ik jullie mening over een offerte voor warmtepomp met boiler en installatie willen vragen.

betreft een split-level woning met een woonoppervlak van ongeveer 280m2 (bouwvolume totaal 1100m3). Er wordt vloerverwarming 10cmHOH ingefreesd in 160m2 daarvan (niet in slaapkamers, technische ruimte en provisieruimte souterrain). Alle radiatoren worden verwijderd.
Dak wordt geïsoleerd (Rd 6), alle ramen worden vervangen door HR++ glas, en er wordt spouwmuurisolatie geplaatst die helaas slechts rrn Rd van 2.5 zal hebben.
Er volgt nog een formele transmissieberekening, zelf kom ik op ongeveer 11KW (na bovengenoemde maatregelen).

Ik wil een warmtepomp laten plaatsen met een boiler voor SWW. Er is een ruime technische ruimte, die aan een buitenmuur grenst waar ruimte voor het buitendeel is (ongeveer 3m afstand). Hier komen ook de aansluitingen voor de VVW. De meterkast is via een kruipruimte te bereiken, onderstaande prijs is als loze leidingen en bijplaatsen van extra groepen in de meterkast al gebeurd zijn.

Ik heb nu een offerte voor:

binnendeel: Daikin Altherma 3LT type EBBX16D9W
buitendeel: Daikin Altherma 3LT type ERLA16DW1
indirecte boiler: 250ltr, type EKHWS250D3V3

Daikin Altherma 3LT-16 (10,5 kWth) (incl. btw): € 16.100
2 AC-aansluiting naar MK t/m 3*20A. € 1.108
1 AC-aansluiting naar MK t/m 1*20A. € 378
1 Daikin Boiler indirect 250ltr, type EKHWS250D3V3. € 3.836
3 [mtr] koelleiding verlengen. € 255

Totaal (incl. btw) € 21.676

Ik weet dat Daikin een duurder merk is, echter was de offerte hoger dan ik verwacht had. Het bedrijf heb ik goede ervaringen mee (PV installatie) en dat is me zeker ook wat waard, maar als ik naar de (internet)prijzen van de onderdelen kijk (binnen+buiten+boiler ongeveer 11k) heb ik het idee dat hier wel erg veel in de montage en onderdelen (en marge) zit. Ik ben erg benieuwd of jullie deze mening delen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKap
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-02 15:29
goedendag!

Wij hebben sinds 2018 een warmtepomp van Daikin EHBH 08CB3V / 9W + 006CV3 (He,He, wat een handig nummer!)
Ons huis is een gerestaureerd pand uit 1751 , goed geïsoleerd met wand en vloerverwarming, en drie-laags glas.
Ik ben vroeger cv-technicus geweest, maar van warmtepompen weet ik niet meer dan de principiële werking.
Bij installatie is een stooklijn ingesteld die goed voldoet. Het geringe vermogen van 6 kW voldoet ook goed.
Ik heb de transmissieverliezen per ruimte berekend en het geïnstalleerd vermogen per ruimte daaraan aangepast.
Er zitten nergens regelventielen en in de praktijk hebben alle ruimten de gewenste temperatuur.
Alles wordt aangestuurd door een eenvoudige aan/uit kamerthermostaat.
Tot zover het goede nieuws.
Nu dan het probleem.
Wij gaan een paar maal per jaar in de winter met vakantie en zetten dan de thermostaat op 15°C.
Bij thuiskomst is de ruimtetemperatuur gedaald tot 11°C ( 19 januari j.l. temp. buiten rond 0°C)
De buitenunit stond stil met aan de inlaatzijde 2 cm. rijp.
Rijp heb ik voorzichtig afgeschraapt, de rest met straalkacheltje ontdooit, stroom eraf en na 20 sec. er weer op.
Het systeem starte weer op en werkte weer.
Dit is allemaal al een keer eerder gebeurd en mijn onderhoudsmonteur zegt dan dat het systeem in de vorst beveiliging is gegaan. Mooi is dat! Er is vorst en dan schakelt het systeem uit! !
Weet iemand wat ik hier mee aan moet?? Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie! Hartelijke groeten,

CeesKap