Volgorde opbouw badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gma123
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-10-2024
Beste klussers,

Ik ben net klaar met de sloopfase van de renovatie van een groot deel van mijn jaren '30 huis.
Van de badkamer heeft bijna niets het overleefd: vloer, tegels en plafond er uit en zelf de twee binnenmuren heb ik er uit gesloopt (oud puimsteen).

Wat er over is is een balken ondervloer, balkenplafond, deurpost en 2 buitenmuren. Waar de binnenmuren stonden staat nog wel een houten frame rondom dat ik heb laten zitten.

Mijn vragen gaat over de wederopbouw:

-Bouw ik eerst de nieuwe muren (gips/plaat waarvan 1 geïsoleerde voorzetwand) om vervolgens de vloer te smeren (zandcement), of eerst de vloer en daarbovenop de muren?
Oftewel; is het oké on zandcement tegen gips aan aan te brengen? (Vochtproblemen?) Of is het beter om de vloer te leggen en daarbovenop de muur te bouwen?

-ik neem aan dat ik eerst de aan- en afvoer voor de WC aanleg en dat vastzet met zandcement, toch? Of wordt dat door de zandcementlaag geboord?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
gma123 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 00:10:
-ik neem aan dat ik eerst de aan- en afvoer voor de WC aanleg en dat vastzet met zandcement, toch? Of wordt dat door de zandcementlaag geboord?
Hier hadden ze een stukje piepschuim op de plek gestopt waar de gaten moesten komen. Prik je zo de buis erdoorheen.

Hier heb ik zwaluwstaart platen met lichtgewicht beton erop, daarop staan gasbeton blokken voor de muren. Dat geeft een super stabiele basis, helemaal met een mooie kimband/waterkering erop.
De vorige badkamer had gipsvezelplaten als vloer, dat was vrij flexibel wat uiteindelijk is gaan lekken met zelfs rotte vloerbalken tot gevolg.

Persoonlijk wil ik geen gipsplaten meer in de buurt van mijn badkamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bij de bouw van een badkamer zorg je er éérst voor dat de vloer (incl. vloerverwarming?) én het leidingwerk voor in/naar het sanitair 100% in orde is vóórdat je er ook maar over gaat denken om ook maar één wand óf vloertegel te gaan leggen of zetten.

Beantwoord dit je vraag voldoende, @gma123

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gma123
@Will_M , Hartelijk dank.

Geldt dat ook in het geval dat de buitenste muren van de badkamer nog niet staan? 2 van de 4 muren die de badkamer omsluiten liggen er nu uit. Wat betreft scheidingswandjes, dat snap ik meteen, maar geldt deze volgorde dus ook nog steeds voor de buitenmuren van de badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gma123
@TheGhostInc , bedankt voor het delen van jouw ervaring met gipsvezelplaten. Dit overwoog ik ook nog om als dekvloer te installeren, maar ik neig nu toch steeds meer naar een zandcement dekvloer.

Wat betreft de muren, daar zou ik nog steeds graag gips voor gebruiken ivm het gemak van het verwerken van de leidingen enzo. De wanden zouden stabiel moeten blijven, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
gma123 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:16:
Wat betreft de muren, daar zou ik nog steeds graag gips voor gebruiken ivm het gemak van het verwerken van de leidingen enzo. De wanden zouden stabiel moeten blijven, niet?
Qua verwerking zou ik nog steeds voor gasbeton kiezen. Je leidingwerk trek je zo door de blokken heen met een sleuven trekker.
Ik heb hier ook wel wat gipswanden, maar daar vind ik persoonlijk alles wat meer gedoe. Een stopcontact moet met een holle wand doos, gat net te groot of verkeerd en moet je weer bedenken hoe je dat repareert. En te vaak dat zo'n doos losraakt.
Met massieve muren heb je dat niet. Gewoon een bak prut maken alles weer dicht smeren en het zit muurvast (pun intended).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:44
@gma123
Kijk ook eens naar deze producten van schlueter:
https://www.schlueter-sys...ichting-ontkoppeling.aspx

Niet goedkoop maar wel erg goed.
In de basis kan je met deze producten je complete badkamer waterdicht maken, onafhankelijk van de ondergrond. Bij de hornbach en andere bouwmarkten kan je vaak ook alternatieven vinden.

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-06 15:44
Buiten muren eerst, dan vloeropbouw met leidingwerk en dan "sier" muren voor in de badkamer zelf.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:52

Agent47

I always close my contracts.

Ik zou eerst zorgen dat de gehele badkamer stofvrij gesloopt is, alles netjes in een container / stort. Zodat je overzicht hebt. Dan ga je de leidingen eventueel verleggen en als al het leiding werk naar wens is, zet je heel voorzichtig de druk er weer op om te kijken naar eventuele lekkage(s). Vanuit daar werk je verder.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
je kan ook kiezen om met Wedi of Qboard te werken. Dat is stevig, isolerend en je kunt er direct op stucen of tegelen en het is ongevoelig voor vocht

[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 19-09-2024 09:41 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1