Toon posts:

Algoritme vraag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien schoolopgaves geplaatst mogen worden hoop ik dat julle me met deze opdracht kunnen helpen.
Ik moet een bedrijfsprobleem omzetten in een wiskundig algoritme dat door LINGO moet worden uitgerekend..

GLM is een luchtvaartmaatschappij dat vliegt van A'dam naar Moskou.
In een vliegtuig is plaats voor;
* 400 economy mensen
* 100 economy + mensen
en
* 50 business mensen

De vraag naar soort stoelen is over een aantal maanden bekend en er moet worden uitgerekend wat de optimale planning voor het aantal vliegtuigen is.

In de maand na deze maand mogen er hoogstens 2 extra vliegtuigen vliegen of moeten er nog maximaal het aantal vliegtuigen van deze maanden - 2.

Mochten er meer vliegtuigen nodig zijn, dan kan GLM bij ASK tickets regelen. kosten daarvoor zijn 1000 gulden voor de economy mensen, 1800 voor de ec + mensen en 4000 voor de business mensen..

Vaste kosten per vlucht zijn 425.000

Ik kom er niet uit hoe ik de variabeles moet kiezen en hoe ik de kosten minimaal krijg...

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 07:13
Het zou slimmer zijn om de gedachtengang na te lopen van de mensen die dit in de practijk dagelijks calculeren en beredeneren. Een CASE-STUDY wel te verstaan... zodra je dit op papier hebt is dat algol een eitje!

Succes...

Verwijderd

Topicstarter
Jah, het is behoorlijk kut, want ik kom er niet uit..

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 07:13
Mensen onder vragen... die dat wel...op papier of via beredeneren bepalen... dit komt in de praktijk meer voor denk... ik

Daarna pseudo code schrijven... (uhmm dit is zeg maar in het nederlands programmeren...in leesbare taal) post dit eens in het forum...dan kijk ik met je mee... implementeren mag geen probleem zijn op semantische & syntaxtische fouten na... LINGO heb ik namelijk ook geen bal verstand van!

Verwijderd

De afweging die je moet maken is:

Hoeveel % van categorie ec, ec+ en bus. moet via de externe maatschappij. Je hebt een bepaalde afwegingsmaat (nl. geld) en een kritische limiet: 425.000,- Het zou feitelijk nooit mogen gebeuren dat je meer dan 425.000 aan de andere maatschappij geeft, want dan had je net zo goed zelf kunnen vliegen. Ook moet je misschien meenemen of upgraden goedkoper is dan ze met een andere maatschappij laten vliegen. Zo kan ik mij voorstellen dat als je een ec laat upgraden naar ec+ dat fl 800,- "kost" "op je eigen vlucht", maar het scheelt fl 1000,- tov de andere maatschappij. Da's twee honderd gulden voor KLM.