Verleggen hoofdleiding - Appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjeerdSJ
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-08 10:16
Goedenavond allen,

Mijn vriendin en ik zijn opzoek naar ons eerste huis. In deze zoektocht zijn we een potentiële woning tegengekomen die grotendeels aansluit op onze wensen. Echter, er is 1 object wat voor ons een ‘doorn in het oog is’: midden in de keuken staat een zuil waar de hoofd waterleiding van het appartementen complex doorheen loopt (aldus de verkoper).

Nu hebben wij weinig ervaring met verbouwen, maar obv het kloppen op deze zuil (hol) hebben wij het vermoeden dat het geen draagconstructie is.

Concreet is mijn vraag of mensen wel eens eerder zo’n zuil zijn tegengekomen en/of het mogelijk is om de zuil te verplaatsen dan wel de waterleiding die erin zit om te leggen.

Bijgevoegd wat foto’s, hopelijk wordt daarmee het eea duidelijk!

Alvast dank voor jullie tijd en inzichten 👍🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWwVchx_zZJpC0HGUppiqt22Qew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/do0lVZh4oWpqXmn1v9JsaCOi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOH_bcohmgo8ILKWFKFzHctCjr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gTbeTD5UfVc0qm5GMEytg8g.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Is die zuil alleen voor water of loopt er wellicht nog meer doorheen(zoals blokverwarming)? Heeft hij niet nog andere functies?

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 16-09-2024 22:04 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:41

Wish

ingwell

LED-Maniak schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:04:
Is die zuil alleen voor water of loopt er wellicht nog meer doorheen(zoals blokverwarming)? Heeft hij niet nog andere functies?
Zoals een standpijp bijvoorbeeld (lijkt me een gezonde gok).

@TjeerdSJ Toevallig tekeningen beschikbaar of opvraagbaar? Het ziet er redelijk modern uit - eventueel opvragen bij de VVE?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
TjeerdSJ schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:01:
Nu hebben wij weinig ervaring met verbouwen, maar obv het kloppen op deze zuil (hol) hebben wij het vermoeden dat het geen draagconstructie is.
Dat zegt natuurlijk niet zoveel, er kan ook een stalen kolom in zitten. Deze moeten ivm brandveiligheid vaak bekleed worden met bv gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De woning is maar 1 etage?
Waar zit de watermeter?

Heeft er vroeger een muur gestaan op de plek van de paal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:24
Heb je appartementen boven je?
Anders inderdaad even de tekeningen opvragen.

Als het leidingen van de VVE zijn, iets wat het hier wel op lijkt, als het ook naar andere appartementen loopt.

Dan moet de verbouwing ook goedgekeurd worden door de VVE bestuur en misschien zelfs de vergadering (ALV)

Ik zou dit heel goed laten uitzoeken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Zou me sterk verwonderen dat dat de "hoofdwaterleiding" is van het complex, die diameter lijkt daar wel heel erg klein voor.

Als die zuil geen dragende functie heeft kan je die technisch perfect weghalen, die waterleiding langs de muur laten lopen zal beetje afhangen van hoeveel ruimte je hebt in je vloer om die bochten te maken. Dat mag gerust in paar bochten van 90 maar je gaat toch wel 10cm nodig hebben in de vloer om daaraan te werken...

Daarnaast is de vraag of dat allemaal gaat mogen van de VVE & co.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lt.Mitchell schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:17:
Zou me sterk verwonderen dat dat de "hoofdwaterleiding" is van het complex, die diameter lijkt daar wel heel erg klein voor.
Die eigen waterleiding achter het luikje is maar een klein gedeelte van de zuil. Er waarschijnlijk zal meer doorheen lopen dat niet zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjeerdSJ
Thx voor alle reacties! Het is een appartement uit de jaren 30 (Amsterdam). Volgens de makelaar zijn er daarom ook geen bouwtekeningen beschikbaar. Het appartement is zelf op 1 hoog, en er zitten nog 2 appartementen boven + een berging op zolder.

Zijn er apparaten waarmee ik kan meten of er nog andere inhoud in deze zuil zit? Ik ga vandaag om 17:00 nogmaals kijken en ik zou willen voorkomen dat (na aankoop) de gehele zuil eerst gesloopt moet worden voordat er kan worden besloten of deze verplaatst / omgelegd kan worden.

Hij staat nu namelijk onhandig midden in de keuken, het opschuiven naar het raam zou al een hele efficiëntiewinst opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Persoonlijk vertrouw ik niet alle leidingzoekers. Ik denk dat je het beste een rond gat kunt boren achter de leidingen in het hout om te kijken wat erachter zit. Dit is nog redelijk eenvoudig weg te werken en zie je toch niet. Eventueel met een kleine camera en een lampje via het gat kijken wat er zit. Wellicht ken je iemand die je daarbij kan helpen. Grote kans dat er een aantal buizen doorheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:45
Zenomyscus schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:33:
Persoonlijk vertrouw ik niet alle leidingzoekers. Ik denk dat je het beste een rond gat kunt boren achter de leidingen in het hout om te kijken wat erachter zit. Dit is nog redelijk eenvoudig weg te werken en zie je toch niet. Eventueel met een kleine camera en een lampje via het gat kijken wat er zit. Wellicht ken je iemand die je daarbij kan helpen. Grote kans dat er een aantal buizen doorheen lopen.
Dat kan natuurlijk niet op een kijkmoment dat je nog geen eigenaar bent.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:50
Als er geen tekeningen beschikbaar zijn, hoe erg is het als de zuil in het midden blijft?
Als dit op zich niet erg is kan je naar vve stappen voor toestemming.

Als die zuil een dealbreaker is zou ik naar volgende woning gaan kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Wil je het kopen als er niets aan te doen valt? Dan heb je je antwoord al ;)
Want die zekerheid ga je vooraf niet krijgen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:16

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

De kans dat je deze zuil weg krijgt is nihil.

Anders had een vorige bewoner dat wel gedaan..

PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:42

BCC

Gezien de breedte van het deurtje, kan het inderdaad maar zo zijn dat aan de rechterkant een rioolbuis loopt (120mm). De kans dat er een stuk staal in zit is ook vrij groot inderdaad.
TjeerdSJ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:25:
Thx voor alle reacties! Het is een appartement uit de jaren 30 (Amsterdam). Volgens de makelaar zijn er daarom ook geen bouwtekeningen beschikbaar.
Dat zegt een makelaar ook als hij prima weet wat er in zit.

[ Voor 47% gewijzigd door BCC op 17-09-2024 08:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
No Hands schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:35:
[...]

Dat kan natuurlijk niet op een kijkmoment dat je nog geen eigenaar bent.
Goed punt. Wellicht kun je stroming horen als je goed luistert. Bij ons in het appartement kon dat wel als je je oor tegen de holle ruimte hield. Dat is dan een soort klankkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:34
Zenomyscus schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:26:
[...]

Goed punt. Wellicht kun je stroming horen als je goed luistert. Bij ons in het appartement kon dat wel als je je oor tegen de holle ruimte hield. Dat is dan een soort klankkast.
Of, als je pech hebt, je hoort elke keer wanneer de bovenburen naar de wc gaan en/of douchen... Maar aangezien de kolom er redelijk nieuw uitziet zal deze vermoedelijk ook geïsoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als die leiding naar andere appartementen gaat zal die van de VVE zijn (of zelfs het waterbedrijf afhankelijk van waar de watermeters zitten) en dan moet je daar mee in overleg. Wel een iritantie plek inderdaad, lijkt me dat die ook wel verlegd kan worden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:18
Eventueel:

Kranen dicht draaien: bovenburen vragen of ze nog water hebben.

en

Bovenburen vragen de WC door te spoelen / emmer water te legen in de gootsteen, luisteren of je afvoerwater hoort.

Geeft geen 100% uitsluiting, wel een aardige indicatie.

Oh en verplaatsen kan natuurlijk altijd (als het niet dragend is), het is maar net hoeveel tijd/geld/moeite je er in wil steken :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 22:43
Als het makkelijk te verwijderen was, hadden de vorige bewoners dat wel gedaan. Als het niet uit gemak was, dan om de waarde van de woning te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjeerdSJ
Vorige bewoner heeft er nooit serieus naar laten kijken, omdat die had begrepen van de eigenaar daarvoor dat ‘de hoofdwaterleiding van het hele pand’ door de zuil heen liep. Ik ga zo even langs de praxis city om te vragen naar leidingzoekers, mochten jullie nog andere tips / tricks hebben - dan hoor ik het graag!

Verder hierbij wellicht nog een interessante filmpje KLIK waarbij ik op de zuil klop. Als ik vandaag een extra filmpje moet maken, laat het vooral weten....

Wat betreft wel/niet kopen, afhankelijk van het wel/niet kunnen weghalen van de zuil - goede challenge. Gaan we vanavond ook nog een laatste keer overwegen als we daar langsgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
TjeerdSJ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:25:
Thx voor alle reacties! Het is een appartement uit de jaren 30 (Amsterdam). Volgens de makelaar zijn er daarom ook geen bouwtekeningen beschikbaar. Het appartement is zelf op 1 hoog, en er zitten nog 2 appartementen boven + een berging op zolder.

Zijn er apparaten waarmee ik kan meten of er nog andere inhoud in deze zuil zit? Ik ga vandaag om 17:00 nogmaals kijken en ik zou willen voorkomen dat (na aankoop) de gehele zuil eerst gesloopt moet worden voordat er kan worden besloten of deze verplaatst / omgelegd kan worden.

Hij staat nu namelijk onhandig midden in de keuken, het opschuiven naar het raam zou al een hele efficiëntiewinst opleveren.
Opvragen bij de gemeente. Ook van gebouwen met die leeftijd zijn er dikwijks tekeningen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 20:33
Even vragen bij onder en boven buren als die ook een zuil hebben of daar de waterleiding loopt. Maar ik verwacht aan het formaat te zien en als bij de boven buren de keuken op de zelfde plek zit er ook wel een afvoer leiding in zit. Vermoedelijk zijn een keer de loden waterleidingen op deze wijze vervangen voor koper. En in Amsterdam heb je woningen die geen eigen water meter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
TjeerdSJ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:27:

Wat betreft wel/niet kopen, afhankelijk van het wel/niet kunnen weghalen van de zuil - goede challenge. Gaan we vanavond ook nog een laatste keer overwegen als we daar langsgaan :)
En tegen welke kosten?

Want stel je hebt je leidingzoeker en denk ik kan hem wel weghalen en je koopt het appartement en je aannemer zegt kost je ongeveer 10.000 euro. Heb je het er dan voor over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zeker weten dat dit geen draagpilaar is van de woning?
Erop kloppen geeft 0 garantie hiervoor. Ik vind hem persoonlijk nogal dik voor alleen een waterleiding doorvoer.

Kun je hem niet bijvoorbeeld verwerken in de keuken oid? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eigenlijk niemand bouwd dit voor alleen een waterleiding, waterleidingen zijn namelijk van alle leidingen relatief makkelijk om te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjeerdSJ
Ik ben weer een stap verder. Via de Gemeente Amsterdam tekeningen kunnen vinden. De keuken is doorgebroken met de slaapkamer rechts. Geven deze schetsen jullie al meer inzicht? Er zijn meer schetsen maar lijken niet in te gaan op de details in / rond de keuken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ_-IRZhhccQtlhfYdCdVU-DgMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IagATxLqkATEDKE1hjCFFE2E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_oVK4BVBTvz1c0nWrRKWs3CrBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elAW8GJjRqQMJRz044ravF5j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
TjeerdSJ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:11:
Ik ben weer een stap verder. Via de Gemeente Amsterdam tekeningen kunnen vinden. De keuken is doorgebroken met de slaapkamer rechts. Geven deze schetsen jullie al meer inzicht? Er zijn meer schetsen maar lijken niet in te gaan op de details in / rond de keuken..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen bouwvergunning kunnen vinden voor het doorbreken van de muur? Als dat een dragende muur was zou die er moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjeerdSJ
Nee, helaas. Wel nog een tekening gevonden m.b.t. de balken. Is deze in combinatie met de tekening nog nuttig? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EShfDElniOVh21zTCPnpSyNxcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tSnQx1Z10lllUM0noG4EStrS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cK2rupSE3JnAQ8RH46FGdDnzI5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rRKjVXZvj1kTO0PdzCNBxayE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:34
Het aanrecht van het appartement boven jullie zit recht boven de kolom? Of zie ik het helemaal verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

Om even realistisch te zijn (en kort door de bocht). Je krijgt niet de tijd om dit tot de bodem uit te zoeken. Jij bent naar een bezichtiging geweest. Dat betekent dat er 30 anderen naar dat huis zijn gegaan. Zodra de tijd voor biedingen verloopt moet jij een bod gedaan hebben.

Als je het okay vind dat deze kolom waarschijnlijk blijft staan: doe een bod.

Zo niet, kijk dan naar een ander huis. Zoals al eerder benoemd, alles kan. Maar sommige aanpassingen gaan heel veel geld en tijd kosten. Als hier een standbuis in zit, moet je die omleggen. Door de bochten gaat die ook meer geluid maken, in jouw huis. En het ziet er redelijk recent verbouwd uit. Als het makkelijk om te leggen was, zou dat al gedaan zijn.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjeerdSJ
@BLN en anderen, helemaal eens dat we ook dit huis zouden moeten willen kopen als de pilaar / zuil er nog wel blijft staan. We gaan er nog eens goed over nadenken.

Dank voor ieders betrokkenheid, helaas hebben we o.b.v. de wel beschikbare informatie de puzzel niet kunnen leggen. Nooit geschoten, altijd mis :) En, mocht iemand nou toch nog dat geniale inzicht hebben om de puzzel wel te kunnen leggen, het bod moet vrijdag worden ingediend.

[ Voor 4% gewijzigd door TjeerdSJ op 17-09-2024 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:54

Jrz

––––––––––––

LED-Maniak schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:14:
[...]
Geen bouwvergunning kunnen vinden voor het doorbreken van de muur? Als dat een dragende muur was zou die er moeten zijn.
Is geen dragende muur.
Die zuil zit waar vroeger de keuken heeft gezeten, en dan specifiek het kastje van de gootsteen. Ga er maar van uit dat naast de stijgleidng ook de standleiding zit.

[ Voor 63% gewijzigd door Jrz op 17-09-2024 11:03 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:57
Jrz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:52:

Die zuil zit waar vroeger de keuken heeft gezeten, en dan specifiek het kastje van de gootsteen. Ga er maar van uit dat naast de stijgleiding ook de standleiding zit.
..dit..

Afvoer van keuken van bovenburen loopt mogelijk door die koof.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
100% dat die kraan die je ziet van jou alleen is.
Maar dat er door die koof nog leidingen en riool loopt van het appartement erboven.

Dit ga je niet zomaar weg kunnen halen.

Ook zal het (60min) brandvertragend afgetimmerd zijn, en kan je dus niet zomaar grote gaten erin gaan boren om te bekijken.

[ Voor 26% gewijzigd door FRANQ op 17-09-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:32

LauPro

Prof Mierenneuke®

Precies als bovenstaand. Je moet ergens omhoog in zo'n pand en in het verleden stonden daar waarschijnlijk wanden, en dan is het mooier om zo'n koof in een muur te maken ipv ergens op de muur.

Ik ben bij een project bezig geweest waar we zijn gaan kijken of het mogelijk was om dergelijke buizen te verslepen over ongeveer 2 meter. Er liep water, gas, elektra, telefonie (KPN), kabel (UPC) en twee rioolbuizen en een hemelwaterafvoer doorheen. Gelukkig zaten alle meters beneden in het pand, dus technisch wel mogelijk om deze leidingen op te lengen (niet beheerd door de netbeheerder). Uiteindelijk alles redelijk kunnen afstemmen met de buren en de bereidheid was er maar we liepen vast op het riool. Het introduceren van de 4 noodzakelijke bochten zal dusdanige valgeluiden gaan geven (wat beperkt te isoleren was door in de inbouwhoogte) en ook kans op verstopping dat we besloten hebben het niet te doen.

Als de leidingen wel van netbeheerders zijn dan is het zo goed als onmogelijk. Het kost voor gas en elekra in Amsterdam bijvoorbeeld € 700,- plus materiaal om leidingen te verplaatsen.

Zoals gezegd ook vaak brandwerend uitgevoerd die koof, dus even openmaken zit er ook niet bij.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:24
Vraag aan de verkoper naar de splitsingstekening. Daarop kan je zien of de zuil bij de woning of de VvE hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
@TjeerdSJ en hoe was de bezichtiging?
Nog iets wijzer geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TjeerdSJ
Hi all,

Conclusie na bezichtiging: ook met koof / zuil vinden we het een mooi huis om te gaan wonen. Ben nog bij de Praxis geweest en het besproken met de makelaar, tijdens beide gesprekken werd er inderdaad aangegeven dat hier hoogstwaarschijnlijk de standleiding doorheen loopt. Ik heb via Google gevonden dat deze geen grotere helling dan 45 graden met verticaal heeft. Dat wordt m, zoals de mensen hiervoor al hebben aangegeven, dus niet :(

Plan: Bod uitbrengen, hopen dat het geaccepteerd wordt (lastig in deze markt..) en als het lukt om te kopen ooit met VvE eens kijken of het voor alle panden een doorn in het oog is - anders is er geen beginnen aan.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:05
TjeerdSJ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:44:
Plan: Bod uitbrengen, hopen dat het geaccepteerd wordt (lastig in deze markt..) en als het lukt om te kopen ooit met VvE eens kijken of het voor alle panden een doorn in het oog is - anders is er geen beginnen aan.
Ik zou er niet aan beginnen. Als het gemakkelijk te veranderen was dan was het al gedaan. Het is een oud gebouw. Houd er ook rekening mee dat jij alleen het appartementrecht gaat kopen. De schil en de gezamenlijke onderdelen van het gebouw. De kosten voor het onderhoud en aanpassingen dienen door de VVE betaald te worden. Alle bewoners in het gebouw betalen dan aan de VVE een bijdrage. Als alleen voor jouw appartement dit aangepast moet worden dan zullen anderen daar niet echt om staan te springen.

Dat er geen tekeningen zijn: Er is geen onderzoek naar gedaan. Bij het archief van de gemeente zullen er documenten van het pand wel aanwezig zijn. Dat kan soms geld kosten om op te vragen. Daarom is vaak "niet aanwezig" de gemakkelijkste oplossing.
Pagina: 1