Strak witte buitenmuur: DIY

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 08:24
In onze tuin willen we de boel flink aanpakken, voornamelijk overal nieuwe schuttingen.

We willen in plaats van een schutting een witte wand creëeren, idealiter tégen de bestaande schutting aan. Zoiets als dit: https://daamsvalkenswaard...pe-strokenschutting-5.jpg

Bestaande schutting is gewoon een standaard grenen schutting tussen hardhouten palen. De palen zijn nog heel goed, de schutting wat minder.

Mijn idee is om tegen de schutting een rachelwerk (geïmpregneerd) te maken, en daartegen cementvezelplaten (bijv https://www.sleiderink.nl...vezelplaat?child_id=45556)

Die wil ik daarna simpel wit stucen.

1. Werkt dit überhaupt?
2. Moet ik dit bijv op betonbandjes laten rusten als een soort fundering? Kan me een aardig gewicht voorstellen wat die schutting niet gaat houden.
3. Andere dingen waardoor dit grandioos gaat misgaan? :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-05 17:23
3: de zon schijnt er op en je bent heel de zomer verblind... (of wel, denk goed na over de stand van de zon voor je dit doet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:35
Je hebt ook witte tuinschermen op een rol die je er tegenaan kan schroeven. Zou dat ook geen simpelere oplossing zijn (ook om te proberen of je het wel wat vind gezien wat @hfolkers zegt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
hfolkers schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:22:
3: de zon schijnt er op en je bent heel de zomer verblind... (of wel, denk goed na over de stand van de zon voor je dit doet!)
Wel een goed punt, maar vanwege groene aanslag etc wil ik juist de muur niet in de schaduw. Sowieso gebruiken we dan keim verf (heel erg mat) en ik denk ook een off-white kleur. Hoop dat dat voldoende helpt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Deze volg ik even.

In ons tuinontwerp komen 2 stukken 'witte wand' terug als onderbreking van de houten rhombusprofiel schutting. Gaat dan om een stuk van 1x 4m en 1x 8 meter.

In het ontwerp is gebruik gemaakt van een Polyester tuinmuur van 4.00x2.00x0.15, (dus 3 van nodig) maar qua prijs tikt dat nog al aan. Mijn idee was dus ook om deze winter, tuin moet volgend voorjaar aangepakt worden, eens te kijken naar andere (goedkopere) opties.

Iets stucen is mij ook al door het hoofd gegaan. Een andere optie is nog eens kijken wat mogelijk is qua plaat materiaal.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:57
Muldert schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:48:
[...]
Wel een goed punt, maar vanwege groene aanslag etc wil ik juist de muur niet in de schaduw. Sowieso gebruiken we dan keim verf (heel erg mat) en ik denk ook een off-white kleur. Hoop dat dat voldoende helpt :-)
Je zal altijd wel "groene aanslag" krijgen. Ook van muren in de zon. Je zal ook "verweringseffecten" krijgen van water wat tegen de muur komt en naar beneden gaat. Daar is niets tegen te doen. Mijn oude chef was iedere zoveel bezig om zijn gestucte woning weer netjes wit te schilderen. Ondanks dat de voorzijde gewoon vol in de zon stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
dizzytal schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:49:
Deze volg ik even.

In ons tuinontwerp komen 2 stukken 'witte wand' terug als onderbreking van de houten rhombusprofiel schutting. Gaat dan om een stuk van 1x 4m en 1x 8 meter.

In het ontwerp is gebruik gemaakt van een Polyester tuinmuur van 4.00x2.00x0.15, (dus 3 van nodig) maar qua prijs tikt dat nog al aan. Mijn idee was dus ook om deze winter, tuin moet volgend voorjaar aangepakt worden, eens te kijken naar andere (goedkopere) opties.

Iets stucen is mij ook al door het hoofd gegaan. Een andere optie is nog eens kijken wat mogelijk is qua plaat materiaal.
Heb je een ontwerp van die tuin? Die 'onderbrekingen' is precies waar wij het voor doen.
We wilden eerst beide schuttingen (aan elke zijde ongeveer 17 meter diep) rhombusprofiel doen, maar dat wordt teveel een blokhut denk ik dus daarom hadden we bedacht dat we rechts (schaduwzijde) rhombus over de volle lengte doen en links een witte wand met een stuk van 3-4 meter rhombus om dat terug te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:38

sapphire

Die-hard pruts0r

Muldert schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:48:
[...]

Hoe matter hoe beter vuil hecht aan de muur ;)

Ik ben het wel eens met de opmerkingen over de zon, zomer en een groot wit oppervlakte is écht niet fijn voor je ogen. Om die reden hebben wij een blauwe muur in de tuin :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Muldert schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:04:
[...]

Heb je een ontwerp van die tuin? Die 'onderbrekingen' is precies waar wij het voor doen.
We wilden eerst beide schuttingen (aan elke zijde ongeveer 17 meter diep) rhombusprofiel doen, maar dat wordt teveel een blokhut denk ik dus daarom hadden we bedacht dat we rechts (schaduwzijde) rhombus over de volle lengte doen en links een witte wand met een stuk van 3-4 meter rhombus om dat terug te laten komen.
Die heb ik ;-)

Lijkt vergelijkbaar bij ons, hebben het over een stuk van ongeveer 20meter (waar bij ook nog wat afgaat voor een schuur) bij 15meter.

De witte 'muur' stukken komen dus op gelijke hoogte met het zwembad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUErlFSOzOSGIIzH_BkjGX7oyaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lXVyhsO8JFQCewX0S6Cu3fEs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
dizzytal schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:41:
[...]

Die heb ik ;-)

Lijkt vergelijkbaar bij ons, hebben het over een stuk van ongeveer 20meter (waar bij ook nog wat afgaat voor een schuur) bij 15meter.

[Afbeelding]
Ziet er super uit! Lekker brede tuin ook.

Heeft degene die het ontworpen heeft nagedacht over wat hierboven genoemd is, de zonschittering van een witte muur in de zon?
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het enorm meevalt, gezien de huizen in het zuiden van Europa, die vaak wit zijn, en witte woningen die ook steeds vaker in Nederland voorkomen.

[ Voor 44% gewijzigd door Muldert op 17-09-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Muldert schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:11:
[...]

Ziet er super uit! Lekker brede tuin ook.

Heeft degene die het ontworpen heeft nagedacht over wat hierboven genoemd is, de zonschittering van een witte muur in de zon?
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het enorm meevalt, gezien de huizen in het zuiden van Europa, die vaak wit zijn, en witte woningen die ook steeds vaker in Nederland voorkomen.
Vonden wij ook. Ja de tuin is 'lekker groot' dus voldoende ruimte om er wat van te maken.

Ik denk dat de zonschittering inderdaad wel meevalt. Wat jij zegt, ook staan er aan de korte kant leibomen voor en aan de lange zijde komt er een plantenbak voor, waar wat planten en 'struiken' inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:27
Bij de FAQ van Sleiderink staat dat je die platen niet kan stucen met gevelmortel.
Waarmee wel is dan de vraag maar verdient wel aandacht.

En wat doe je aan de achterkant? Ook stucen? Die plaat is wel vochtbestendig, maar ik vraag mij af of het goed blijft als dat in weer en wind onbeschermd is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youri86
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-03 22:08
dizzytal schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:41:
[...]

Die heb ik ;-)

[Afbeelding]
Vroeg me af hoe jullie de witte muur gerealiseerd hebben. Wij willen dit ook gaan toepassen in onze nieuwe tuin. Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youri86
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-03 22:08
Muldert schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:35:
In onze tuin willen we de boel flink aanpakken, voornamelijk overal nieuwe schuttingen.

We willen in plaats van een schutting een witte wand creëeren, idealiter tégen de bestaande schutting aan. Zoiets als dit: https://daamsvalkenswaard...pe-strokenschutting-5.jpg

Bestaande schutting is gewoon een standaard grenen schutting tussen hardhouten palen. De palen zijn nog heel goed, de schutting wat minder.

Mijn idee is om tegen de schutting een rachelwerk (geïmpregneerd) te maken, en daartegen cementvezelplaten (bijv https://www.sleiderink.nl...vezelplaat?child_id=45556)

Die wil ik daarna simpel wit stucen.

1. Werkt dit überhaupt?
2. Moet ik dit bijv op betonbandjes laten rusten als een soort fundering? Kan me een aardig gewicht voorstellen wat die schutting niet gaat houden.
3. Andere dingen waardoor dit grandioos gaat misgaan? :+
Vroeg me af hoe jullie de witte muur nog gerealiseerd hebben. Wij willen dit ook gaan toepassen in onze nieuwe tuin. Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
youri86 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:51:
[...]

Vroeg me af hoe jullie de witte muur nog gerealiseerd hebben. Wij willen dit ook gaan toepassen in onze nieuwe tuin. Bedankt alvast
Nee niet meer. Stucen of cementvezel werd door alle fabrikanten afgeraden.

Dus toch blokken bouwen! Cellenbeton is boven het maaiveld vorstresistent dus dat zou ik nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
youri86 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:50:
[...]

Vroeg me af hoe jullie de witte muur gerealiseerd hebben. Wij willen dit ook gaan toepassen in onze nieuwe tuin. Bedankt alvast
Nog niet.. eerst moet er een en ander aan 'grof' grondwerk gebeuren. Daarna kan de schutting geplaatst worden en het witte gedeelte.

Aan een kant 'doet de buurvrouw mee met de schutting, dus die wordt aan haar kant sowieso afgewerkt, daar moeten we dus even rekening mee houden.

Ik ben nu (dus) aan het kijken naar gevelplaten of cellenbeton, een van die twee zal het waarschijnlijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-05 15:28
Hi. Ben benieuwd hoe jullie uiteindelijk eruit gekomen zijn met de witte muren. Wij hebben ook een tuinontwerp met een tweetal witte muren. Beide circa 4 meter breed. Die polyster muren leken een hele interessante optie maar tikken euro technisch behoorlijk aan. 3 a 4k per stuk afhankelijk van de hoogte.

Cementvezelplaatopties zoals fermacell powerpanel h2o zie ik ook her en der voorbij komen maar twijfel ik over. Mijn gevoel zegt dat vocht daar toch vat op kan krijgen wanneer je deze echt tot op de bodem plaatst maar wellicht zit ik hier helemaal naast

[ Voor 18% gewijzigd door Daffy1982 op 06-05-2025 16:52 ]

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
We hebben in ons huidige huis cellenbeton gedaan, tot nu toe helemaal prima! Maar dat zijn muurtjes van 1 meter hoog.

We hebben een nieuw huis en daar denk ik dat we een schutting muur gaan metselen en dan weer cellenbeton doen. Gaat alsnog echt super snel, stevig zat ook.

Nadeel is dat je wat meer ruimte verliest, tenzij je het ipv de bestaande schutting doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:19
Ik weet niet of het nog bestaat maar vroeger had je schuttingen opgebouwd uit dunne betonnen platen (panelen) die je zo in betonnen palen kon schuiven. Die betonnen panelen waren ongeveer 30 cm hoog en 180cm breed, er gingen dus 6 panelen horizontaal per schuttingdeel in.
Een betonnen schutting gaat een levenlang mee en zou goed te stuken en/of schilderen moeten zijn.
Je zou de bestaande schutting ook gewoon met witte buitenbeits kunnen schilderen, dat is de simpelste en waarschijnlijk ook goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:27
vogelmans schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:20:
Ik weet niet of het nog bestaat maar vroeger had je schuttingen opgebouwd uit dunne betonnen platen (panelen) die je zo in betonnen palen kon schuiven. Die betonnen panelen waren ongeveer 30 cm hoog en 180cm breed, er gingen dus 6 panelen horizontaal per schuttingdeel in.
Een betonnen schutting gaat een levenlang mee en zou goed te stuken en/of schilderen moeten zijn.
Je zou de bestaande schutting ook gewoon met witte buitenbeits kunnen schilderen, dat is de simpelste en waarschijnlijk ook goedkoopste oplossing.
Moet je wel uitkijken waar je het haalt.
Ik heb van dat systeem een hele prefab garage laten bouwen, maar binnen 10 jaar begon van sommige palen al de beton er af te vallen t.g.v. "betonrot" door te weinig dekking op de wapening. Ondanks dat er 2 lagen muurverf op zit, maar dat kan nooit een goede dekking vervangen.

Stort nog niet in, maar moet toch wel een keer een reddingsoperatie ondernemen.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 07-05-2025 22:25 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Daffy1982 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:56:
Hi. Ben benieuwd hoe jullie uiteindelijk eruit gekomen zijn met de witte muren.
Nog niet. De schutting staat aan een kant, de andere kant moet nog, maar eerst moet het bad geplaatst worden. De witte delen komen in het verlengde hiervan dus pas als 't bad ligt ga ik daarmee verder. Het idee is wel om te kijken hoe het met gevelplaten gaat. Deze wordt gemonteerd op een regelwerk tussen de (betonnen) schuttingpalen.

Als ik klaar ben zal ik het resultaat wel even posten.

Pagina: 1