Hallo,
In ons nieuwe huis wil ik een lucht water monoblockwarmtepomp. Ik lees al een tijd mee en heb 2 trainingen bij NIBE gevolgd. Hopelijk willen jullie meedenken over mijn twijfels over
1) De regeling. Door veel ramen en weinig thermische massa en matige isolatie zijn er sterke schommelingen. Daarom denk ik aan een kamerthermostaat/ruimteinvloed.
2) Het vermogen. Welk vermogen heb ik nodig icm bovenstaande én in relatie met afgifte?
Gerenoveerde jaren '60 woning sinds feb bewoond. Gasverbruik half feb-half april hebben we voorzichtig gestookt = 0.3 m³/graaddag = 840 m³/jaar. Toen nog weinig gordijnen (nu o.a. honingraatplissés). Ik houd rekening met hoger gasverbruik ivm thuiswerken en gezinsuitbereiding. Ga maar uit van 1200m³?
Karakteristieken huis:
- Energielabel C, 2009 gerenoveerd.
- 120m² oppervlakte, 2 onder 1 kapper met 2 dakkapellen
- Veel ramen (HR++) met ouderwetse (niet-zr) roosters.
- Houten vloer, geen vloerverwarming, wel nageïsoleerd.
- Roosters + kiepramen en mechanische ventilatie op de wc+douche.
- 4 Airco's en ideeën voor pelletkachel.
Bewoners:
- nu twee werkenden (deels thuiswerkend)
- toekomst: gezin
- energiebewust
Hieruit volgt dat een nachtverlaging in februari-maart resulteerde in 5 graden afkoeling. Weinig thermische massa om de warmte vast te houden.
Natuurlijk zal ik adv graaddagen de regeling wel tegen het licht houden (ipv enkel focussen op de hoogste scop).
Nibe heeft bijvoorbeeld de aansturing SMO40 met ingebouwde temperatuursensor [manual]
- 2 grote T20's
bij twee ramen -> worden vervangen door Jaga's met fans en Heatboosters
- een convectorput bij de tuindeuren -> krijgt fans en Heatbooster
- naast voordeur/achterdeur (en zijlicht) een T22.
Bovenverdieping:
- T20 in slaapkamers, één wordt niet verwarmd.
- Vloerverwarming in badkamer.
Zolder:
- 2 kleine T21's
** wordt potentieel vervangen door Jaga + fans
50 graden test zonder fans: de modulerende cv ketel verwarmt al snel met 55 graden. Echter heeft de 15 jaar oude CV ketel nóóit een onderhoudsbeurt gehad dus ik verwacht dat alles goed verstopt zit
. Ook de capaciteit van het douchewater (CW5) is minder dan ik van CW4 gewend ben. Ik denk dus dat de 50 graden test niet betrouwbaar is met deze cv ketel.
Verdere afgifte:
- 2x2 multisplit airco's +/- 2021. Totaal 8.5kw vermogen. In woonkamer, 2 slaapkamers en werkkamer. Deze wil ik niet persé gebruiken voor verwarmen want ik vind het geluid en de tocht niet prettig. In de praktijk zal ik het waarschijnlijk gebruiken om de werkkamer snel op temperatuur te brengen. Of om in de ergste koude dagen te gebruiken.
- Door rookkanaal hopelijk een hout/pelletkachel in de toekomst. Dit maakt een kleinere warmtepomp (met een lagere modulatie vermogen) mogelijk?
Momenteel nog geen DWTW
Bij verbouwing badkamer: bad en DWTW plaatsen.
Quooker is aanwezig in de keuken.
Dit stuk is voor nu niet van belang denk ik. Ik heb niet meer ruimte voor een groter vat én ik ga die pas volgend jaar monteren.
- F2050 6kw
- F2050 10kw
Ik heb het idee dat ik net tussen deze twee vermogens zit.
- Wellicht is een oudere F2040 8 kw te overwegen? Deze is nu in de aanbieding te krijgen a 3600 euro.
Waarvan hieronder de specs
:strip_exif()/f/image/OnBhgLeRr7eVZ6dTNw5dPLz9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oUAqUkwxoAcCUM14vwLPJqLj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gCJLVUfl1YiflMlGItIeMEpe.jpg?f=fotoalbum_large)
- Ruiten, matige isolatie en weinig massa zorgen voor snelle schommelingen in de binnentemperatuur.
Volgens mij is het afgifte vermogen van de begane grond een beperkende factor. Als je de tabel bekijkt dan kom je pas aan de max van >11kw bij 45/40/20 graden met het hele huis (terwijl wij niet alles hoeven te verwarmen) én heatboosters.
Echter kan de 6kw misschien te beperkt zijn bij grovere regeling met ruimtecompensatie?
De 10kw versie van de Nibe F2050 is ook weer 2000 euro duurder. Natuurlijk bestaan er ook andere merken met misschien idealere vermogens. Echter heb ik mij al verdiept in Nibe en is de documentatie daarvan goed.
Denken jullie dat ik het met de F2050 6kw uit kom in alles behalve de koudste dagen?
In ons nieuwe huis wil ik een lucht water monoblockwarmtepomp. Ik lees al een tijd mee en heb 2 trainingen bij NIBE gevolgd. Hopelijk willen jullie meedenken over mijn twijfels over
1) De regeling. Door veel ramen en weinig thermische massa en matige isolatie zijn er sterke schommelingen. Daarom denk ik aan een kamerthermostaat/ruimteinvloed.
2) Het vermogen. Welk vermogen heb ik nodig icm bovenstaande én in relatie met afgifte?
Woning:
Historisch gasverbruik: onbekendGerenoveerde jaren '60 woning sinds feb bewoond. Gasverbruik half feb-half april hebben we voorzichtig gestookt = 0.3 m³/graaddag = 840 m³/jaar. Toen nog weinig gordijnen (nu o.a. honingraatplissés). Ik houd rekening met hoger gasverbruik ivm thuiswerken en gezinsuitbereiding. Ga maar uit van 1200m³?
Karakteristieken huis:
- Energielabel C, 2009 gerenoveerd.
- 120m² oppervlakte, 2 onder 1 kapper met 2 dakkapellen
- Veel ramen (HR++) met ouderwetse (niet-zr) roosters.
- Houten vloer, geen vloerverwarming, wel nageïsoleerd.
- Roosters + kiepramen en mechanische ventilatie op de wc+douche.
- 4 Airco's en ideeën voor pelletkachel.
Bewoners:
- nu twee werkenden (deels thuiswerkend)
- toekomst: gezin
- energiebewust
Hieruit volgt dat een nachtverlaging in februari-maart resulteerde in 5 graden afkoeling. Weinig thermische massa om de warmte vast te houden.
Regeling:
Ik twijfel ook sterk of een constante stooklijn (met de hoogste SCOP) in deze situatie de meest rendabele optie is. Met onze eerdere ritme's (verwarming enkel 's avonds aan) was dat het waarschijnlijk niet. Daarom zit ik te denken aan een warmtepomp met ruimteinvloed en dan maar 's ochtends wat 'scopjes' weg branden.Natuurlijk zal ik adv graaddagen de regeling wel tegen het licht houden (ipv enkel focussen op de hoogste scop).
Nibe heeft bijvoorbeeld de aansturing SMO40 met ingebouwde temperatuursensor [manual]
Afgiftesysteem:
Benedenverdieping:- 2 grote T20's
- een convectorput bij de tuindeuren -> krijgt fans en Heatbooster
- naast voordeur/achterdeur (en zijlicht) een T22.
Radiator | Vermogen 45/40/20 | Vermogen 35/30/20 |
Beltherma Convectorput 180x15cm | 1433 watt | 789 watt |
Jaga Tempo 16 30x300cm | 1336 watt | 580 watt |
Jaga Tempo 16 50x200cm | 1157 watt | 510 watt |
T22 60x600cm | 390 watt | 180 watt |
T22 60x600cm | 390 watt | 180 watt |
Subtotaal: | 4706 watt | 2239 watt |
20x12 cm fans nominaal | 3340 watt | 2000 watt |
Totaal bgg: | 8046 watt | 4239 watt |
Bovenverdieping:
- T20 in slaapkamers, één wordt niet verwarmd.
- Vloerverwarming in badkamer.
Zolder:
- 2 kleine T21's
Radiator | Vermogen 45/40/20 | Vermogen 35/30/20 |
T20 50x230cm** | 809 watt | 366 watt |
T20 50x250cm | 879 watt | 397 watt |
Badkamer vloerverwarming | 708 watt | 390 watt |
T21 50x100cm | 410 watt | 180 watt |
T21 50x100cm | 410 watt | 180 watt |
Totaal verdiepingen: | 3216 watt | 1513 watt |
Totaal afgifte: | 11262 watt | 5752 watt |
** wordt potentieel vervangen door Jaga + fans
50 graden test zonder fans: de modulerende cv ketel verwarmt al snel met 55 graden. Echter heeft de 15 jaar oude CV ketel nóóit een onderhoudsbeurt gehad dus ik verwacht dat alles goed verstopt zit

Verdere afgifte:
- 2x2 multisplit airco's +/- 2021. Totaal 8.5kw vermogen. In woonkamer, 2 slaapkamers en werkkamer. Deze wil ik niet persé gebruiken voor verwarmen want ik vind het geluid en de tocht niet prettig. In de praktijk zal ik het waarschijnlijk gebruiken om de werkkamer snel op temperatuur te brengen. Of om in de ergste koude dagen te gebruiken.
- Door rookkanaal hopelijk een hout/pelletkachel in de toekomst. Dit maakt een kleinere warmtepomp (met een lagere modulatie vermogen) mogelijk?
SWW:
Plek voor 200l sww-vat is aanwezig.Momenteel nog geen DWTW
Bij verbouwing badkamer: bad en DWTW plaatsen.
Quooker is aanwezig in de keuken.
Dit stuk is voor nu niet van belang denk ik. Ik heb niet meer ruimte voor een groter vat én ik ga die pas volgend jaar monteren.
Warmtepompvoorkeur:
L/W monoblock van Nibe heeft mijn voorkeur. Ik heb 2 cursussen bij Nibe gedaan (calculatie en installatie). Door de goede documentatie heb ik voorkeur voor dit merk. Dan kom je al snel uit op:- F2050 6kw
- F2050 10kw
Ik heb het idee dat ik net tussen deze twee vermogens zit.
- Wellicht is een oudere F2040 8 kw te overwegen? Deze is nu in de aanbieding te krijgen a 3600 euro.
Waarvan hieronder de specs
:strip_exif()/f/image/OnBhgLeRr7eVZ6dTNw5dPLz9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oUAqUkwxoAcCUM14vwLPJqLj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gCJLVUfl1YiflMlGItIeMEpe.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie gaat het installeren?
Ik ga het zelf doen en vraag de hulp van een installateur in de buurt ivm ISDE. Hier loop ik wel een beetje tegen de strenge regels van de RVO aan. Wat zijn de valkuilen bij zelf installatie?Samenvatting
- Het vermogen van de warmtepomp hoeft niet op de koudste dagen gebaseerd te zijn ivm airco's als back-up (en toekomstige pelletkachel).- Ruiten, matige isolatie en weinig massa zorgen voor snelle schommelingen in de binnentemperatuur.
Volgens mij is het afgifte vermogen van de begane grond een beperkende factor. Als je de tabel bekijkt dan kom je pas aan de max van >11kw bij 45/40/20 graden met het hele huis (terwijl wij niet alles hoeven te verwarmen) én heatboosters.
Echter kan de 6kw misschien te beperkt zijn bij grovere regeling met ruimtecompensatie?
De 10kw versie van de Nibe F2050 is ook weer 2000 euro duurder. Natuurlijk bestaan er ook andere merken met misschien idealere vermogens. Echter heb ik mij al verdiept in Nibe en is de documentatie daarvan goed.
Denken jullie dat ik het met de F2050 6kw uit kom in alles behalve de koudste dagen?