Poer op halfhoog muurtje metselen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie80
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-09-2024
Hallo! Een afscheiding van mijn tuin is een kniehoog muurtje dat aan 1 kant aan het huis vast zit en aan de andere kant eindigt met een ‘poer’ van ongeveer 1.60 hoog. Nu wil ik in het midden van het muurtje nog een ‘poer’ maken om vervolgens schutting op het kniehoge muurtje te maken.
Mijn vraag is of de metselopbouw op zich zelf sterk genoeg zal zijn of moet ik die met bijv betonstaal in het muurtje verankeren?

Geen ervaring mee dus alle tips welkom!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSAAuvlkM5iQn3K0JOp43rLPuxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QACBc1cI07ATXZtd5OZ1kmTG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Arie80 op 17-09-2024 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
een foto / schets van de situatie doet wonderen ;)

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-06 14:50
Arie80 schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:51:
Hallo! Een afscheiding van mijn tuin is een kniehoog muurtje dat aan 1 kant aan het huis vast zit en aan de andere kant eindigt met een ‘poer’ van ongeveer 1.60 hoog. Nu wil ik in het midden van het muurtje nog een ‘poer’ maken om vervolgens schutting op het kniehoge muurtje te maken.
Mijn vraag is of de metselopbouw op zich zelf sterk genoeg zal zijn of moet ik die met bijv betonstaal in het muurtje verankeren?

Geen ervaring mee dus alle tips welkom!
Op wat voor soort grond woon je? Op zandgrond zou ik dat eerder aandurven dan klei / polder grond. Waar ik woon zou dat binnen een jaar gescheurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie80
redryder schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:05:
een foto / schets van de situatie doet wonderen ;)
Nu een foto toegevoegd, wil dus in het midden van het muurtje een pilaar maken zet zoals op de linker hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
nevermind.

[ Voor 76% gewijzigd door No Hands op 17-09-2024 09:27 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie80
:)

[ Voor 12% gewijzigd door Arie80 op 17-09-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:07
Als je het aan de muur wil vast maken zal je afhankelijk waar de muur staat ook je buren moeten inlichten.
Als je gewoon zelf een muurtje bouwt met stenen en cement dan zou dat gewoon moeten blijven staan tenzij je echt er op gaat hangen leunen enz dan moet je haast wel het gaan verwerken in de muur mischien zelfs het verband die kant uit laten lopen.met wat muur ankers om het geheel nog iets beter te verankeren. Maar mijn ouders hebben een standaard stenen muurtje gewoon los staand wel een paal in de grond voor een koppeling daar maar alles staat al een jaar of 10 ofzo dus kan gewoon. Maar zou zoiezo even iemand het laten door rekenen zeker als je zelf niet op dat gebied vertrouwd bent dan weet je 100% zeker dat je iets bouwt wat nog jaren blijft staan.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06 00:55
lordgandalf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:47:
zou dat gewoon moeten blijven staan tenzij je echt er op gaat hangen leunen enz dan moet je haast wel het gaan verwerken in de muur.
Niet om het een of ander… maar TS is van plan om daar vervolgens extra schuttingpanelen aan te monteren.
De krachten die bij een flinke storm of rukwind op die schuttingpanelen, en dus op dat extra metselwerk komen te staan, zijn VELE malen hoger dan een persoon die er even “op gaat hangen, leunen enzo”.

(zet maar eens een denkbeeldig schuttingpaneel van 2-3m breed los op de grond, en probeer het zelf op eigen kracht maar eens tegen te houden bij een storm waarbij de tuinstoelen je om de oren vliegen..)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
Mijn gevoel zegt dat verankering hier niet veel toevoegt, behalve een hoop gedoe.

Wel moet je zorgen dat je goede hechting krijgt met de bestaande stenen (nat maken) en dat je nieuwe 'tussenpoer' (verwarrende term, is het niet gewoon een muurtje?) wel wat massa heeft, ivm de windbelasting van de te plaatsen schutting.

Misschien zou het nuttig zijn om in plaats van alleen de bovenste 'schuine stenen' de bestaande muur iets verder naar onder af te breken voordat je je tussenpoer gaat metselen.

Succes! :)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16
Waar is het huidige muurtje op gefundeerd?

En is de linker penant (poer) alleen een rechthoek of gaat het de hoek om?

[ Voor 48% gewijzigd door JukeboxBill op 17-09-2024 10:20 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:07
Als hij er een extra paneel op gaat plaatsen dan lijkt het me verstandig dat er even naar gekeken word door iemand die weet wat daar voor nodig is.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie80
JukeboxBill schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:16:
Waar is het huidige muurtje op gefundeerd?

En is de linker penant (poer) alleen een rechthoek of gaat het de hoek om?
Weet ik niet, was al zo toen ik het kocht. De hoek is alleen een rechthoek,
Andere vergelijkbare woningen in de buurt hebben wel direct een schutting op het muurtje gemaakt tussen de woning en de hoek. Dus zonder eerst extra pilaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je kunt daar een poer maken, maar die moet echt wel een paar stukken betonijzer hebben die tot in de fundering lopen. Dus je metselt zo'n poer hol (dus een stuk uit de muur slijpen). Fundering vrij maken. Zo nodig groter storten. En dan met chemisch anker laten we zeggen 4 stukken betonijzer in het beton kitten met chemisch anker. Dan kun je daaromheen een poer metselen die je vol giet met beton.

Als je dat niet doet, en het gaat waaien, breekt de hele muur af. Metselwerk houdt niet van dwarskrachten namelijk. Ook niet als het "goed vast zit"

[ Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 17-09-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:54
Je ziet vaak dat er een steigerpijp 1/3 de grond in, 2/3 steekt uit en dan in het midden geplaatst is. Omdat deze dan de zijwaartse krachten opvangt. Eea afhankelijk van de dikte van de muur. Dat doen ze ook bij schanskorven bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door O085105116N op 17-09-2024 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:37
Lijkt me zo te zien nieuwbouw ? Check dan eerst even of het überhaupt wel mag. Hier ben je verplicht groen als afschrijving te gebruiken.
Pagina: 1