Opties in appartement met laag gasverbruik <200 m3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gogol
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-04 07:41
Huidige situatie in een appartement met individuele aan/afvoer in gemeenschappelijke koker:

- WTW unit uit 2004
- combiketel uit 2004
- airco
- stroomverbruik 4000 kW
- gasverbruik max 200m3 op jaarbasis (2000kW aan stroom extra heb ik begrepen)

In principe werkt alles nu nog naar behoren, maar ik denk dat ik goedkoper uit kan zijn door mijn gas af te laten sluiten en over te stappen op alleen elektriciteit.
In de maanden dat ik niet hoef te stoken verbruik ik minimaal 11 m3 gas (warm water). Dit betekent dat de stookbehoefte maximaal 80 m3 op jaarbasis is.

Voor zover ik kan bekijken heb ik een aantal opties:
  • De combiketel vervangen door een elektrische ketel en een doorstroomapparaat
  • De combiketel vervangen door een elektrische ketel en een boiler
  • De combiketel en WTW unit vervangen door een alles-in-1 zoals bv Bosch Compress 3800i EW
Zo'n ventilatiewarmtepomp lijkt me redelijk duur voor mijn behoefte en hij lijkt me ook redelijk wat geluid te maken op lage frequenties (youtube).
Het liefste zou ik ook nog de airco weg willen hebben en koele lucht in de zomer door de ventilatiekanalen willen hebben, maar of dat een airco kan vervangen betwijfel ik.

Ik ben bang dat installateurs mij verkeerd voor gaan lichten in de huidige marktsituatie en wil graag een mening vormen met behulp van ervaringsdeskundigen alhier. Ik heb al installateurs gesproken die eigenaren dreigen dat bij vervanging van cv ketels door een nieuwe cv ketel alle leidingenwerk door KIWA afgekeurd gaat worden als dat niet gezamenlijk wordt aangepakt door de VvE.
Mij lijkt mijn gasaansluiting opzeggen de beste keuze is voor mij en vele anderen in ons complex (30 eigenaren).

Zijn er mensen die andere opties zien?

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26
Wat is bouwjaar van het complex?

Niet per se direct relevant, maar hoe gebruik je in een appartement (hoeveel bewoners) 4000 kWh, dat lijkt nogal veel, vooral naast het zeer lage gasverbruik? En wat bedoel je met "2000 kWh extra inbegrepen"?

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 16-09-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:01
Wilke schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:52:
En wat bedoel je met "2000 kWh extra inbegrepen"?
Met COP 1: 200m3 gas ~ 2000 kWh. Dus hoeveelheid energie om van gas af te gaan lijkt me

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:26
NEEM geen ELECTRISCHE cv-ketel. Dingen zijn onzuiniger dan gedacht. https://radar.avrotros.nl...lektrische-cv-ketel-60421 Ik lees dat je airco hebt, kan die niet verwarmen dan? anders is dat een hele goede en zuinigste optie, evt deze vervangen door een die het wel kan. Neem anders gewoon een el. kacheltje of 2 en probeer dat een jaar. ernaast dan een simpele wpboiler zoals deze: https://electraboiler.nl/...os=5&_fid=baef6de4e&_ss=c

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:37
Als de airco kan verwarmen zou ik die daarvoor gaan gebruiken.

Eventueel kun je warm water via een doorstroomboiler 11/13kw doen. Vaak zijn de bestaande luchtinlaten in een appartement niet genoeg voor een WPboiler en met dit extreem lage gasverbruik zal de terugverdientijd behoorlijk lang worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gogol schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:47:
Huidige situatie in een appartement met individuele aan/afvoer in gemeenschappelijke koker:

- WTW unit uit 2004
- combiketel uit 2004
- airco
- stroomverbruik 4000 kW
- gasverbruik max 200m3 op jaarbasis (2000kW aan stroom extra heb ik begrepen)
200m3 gasverbruik is ongeveer 500 kWh.
In principe werkt alles nu nog naar behoren, maar ik denk dat ik goedkoper uit kan zijn door mijn gas af te laten sluiten en over te stappen op alleen elektriciteit.
In de maanden dat ik niet hoef te stoken verbruik ik minimaal 11 m3 gas (warm water). Dit betekent dat de stookbehoefte maximaal 80 m3 op jaarbasis is.

Voor zover ik kan bekijken heb ik een aantal opties:
  • De combiketel vervangen door een elektrische ketel en een doorstroomapparaat
  • De combiketel vervangen door een elektrische ketel en een boiler
  • De combiketel en WTW unit vervangen door een alles-in-1 zoals bv Bosch Compress 3800i EW
1 m3 aardgas is minimaal 8 kWh, dus 200 m3 x 8 = 1600 kWh.
200 m3 x €1,35 = €270,-
1600 kWh x €0,35 = €560,-
* Vastrecht niet meegerekend.

Een ventilatiewarmtepomp moet wel op een dampdichte afvoerkanaal.
Is hoofdkanaal in schacht niet dampdicht, dan gaat dit niet.
Zo'n ventilatiewarmtepomp lijkt me redelijk duur voor mijn behoefte en hij lijkt me ook redelijk wat geluid te maken op lage frequenties (youtube).
Het liefste zou ik ook nog de airco weg willen hebben en koele lucht in de zomer door de ventilatiekanalen willen hebben, maar of dat een airco kan vervangen betwijfel ik.
Een makkelijker oplossing is verwarmen/koelen met de airco, eventueel multisplit.
+ Een elektrische boiler voor SWW, eventueel warmtepompboiler indien dampdichte kanalen.
Ik ben bang dat installateurs mij verkeerd voor gaan lichten in de huidige marktsituatie en wil graag een mening vormen met behulp van ervaringsdeskundigen alhier. Ik heb al installateurs gesproken die eigenaren dreigen dat bij vervanging van cv ketels door een nieuwe cv ketel alle leidingenwerk door KIWA afgekeurd gaat worden als dat niet gezamenlijk wordt aangepakt door de VvE.
Mij lijkt mijn gasaansluiting opzeggen de beste keuze is voor mij en vele anderen in ons complex (30 eigenaren).

Zijn er mensen die andere opties zien?

Bij voorbaat dank!
Individuele parallel kanalen hoeven niet gezamenlijk vervangen te worden. Echter ze moeten wel vervangen worden of er een nieuwe flex doorvoering doorheen trekken.
Collectieve kanalen (CLV systemen) zijn 1-2 ketel per etage op een hoofdkanaal (gezamenlijk) zodoende moet het hoofdkanaal vervangen worden en zitten er wat meer haken en ogen aan.
Het is niet per definitie verplicht dat ook gelijk alle ketels vervangen worden, echter alles moet wel op juiste wijze gedocumenteerd worden even als een MJOP opstellen met eventueel tussentijdse controles om de kwaliteit van het hoofdkanaal te blijven waarborgen.
Echter weinig installateurs doen zelf kanaal inspecties en laten dit uitvoeren door een CLV fabrikant of bijvoorbeeld KIWA.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gogol
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-04 07:41
Dank voor de reacties.

Bij een elektrische cv ketel blijf ik volgens mij het comfort van de radiator houden, die bij mij in de winter handwarm is en dat tegen 2000kWh x 0,24 ct (mijn contract). Inclusief vastrecht kost het gas mij ongeveer 500 euro, dus dat is ongeveer gelijk.
Volgens het bouwbesluit mag een elektrische cv ketel niet als hoofdverwarming dienen, maar volgens mij mag ik hem wel als vervanging gebruiken.
Ik neig naar deze oplossing in combinatie met een doorstroomboiler ook als is dit niet het zuinigste, maar door mijn lage gasverbruik (80 m3 voor verwarming alleen op jaarbasis) toch een goede vervanging.
Ik blijf zoeken naar andere combinaties, mogelijk samen met een WTW unit.
Pagina: 1