Zigbee schakelaar en motion sensor zonder batterijen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 23:22

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Topicstarter
Hi all,

Ik heb thuis een flink Zigbee netwerk, waarvan veel devices op batterijen werken. Daar wil ik eigenlijk van af en alles gewoon permanent van stroom voorzien hebben.

1 van die dingen is mijn eigen hobby projectje :) Ik heb nl een aantal Zigbee lampen in de keuken die ik wil schakelen met 1 schakelaar, die niet de schakeldraden heeft van die lampen op die plek. Lampen worden gewoon permanent voorzien van stroom nu en geschakeld via Homeassistant. Omdat ik niet zo'n plak knop aan de muur wil hebben om ze te triggeren via Zigbee, maar gewoon een Jung schakelaar wil gebruiken, heb ik nu dit device getweaked:
https://www.aqara.com/en/product/door-and-window-sensor/
Als je die open sloopt en het glazen sensortje eruit sloopt en op de contactpunten gewoon de contactdraden van een normale schakelaar soldeert, heb je een Zigbee device die een signaal uitzend zodra je de knop omzet. Werkt helemaal top :) Echter, dit ding werkt op batterijen, dus eens in de zoveel tijd is hij op.

Nu dacht ik, er zijn genoeg van die mini devices die je achter een schakelaar kunt zetten, waarmee je lampen met zowel de schakelaar als Zigbee kunt bedienen. Echter heb ik ontdekt dat die dingen altijd een bepaalde load willen hebben, een lamp bijv. In mijn usecase wil ik echter zo'n device hebben, waar ik enkel een + en - op zet van 230v en 2 schakeldraden. Zodra die 2 schakeldraden contact maken met elkaar moet hij een signaaltje naar t Zigbee netwerk sturen.

Ik heb t gevraagd aan Robbshop, maar die hebben enkel Shelly devices voor Wifi en Z-Wave die dit kunnen. Is er iemand die een oplossing hiervoor kent voor Zigbee?

Andere vraag, kent iemand een Zigbee motion sensor (geen radar, echt line of sight trigger) op 230V, die je gewoon kunt inbouwen op de plek van een schakelaar?
Gewoon zo'n ding: https://www.gamma.nl/asso...inbouw-wit-500w/p/B156874
Maar dan een die via Zigbee werkt ;)

Alvast bedankt voor jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 16:58
Deze kan je achter je Jung zetten:
uitvoering: Aqara Single Switch Module T1 zonder nuldraad

PIR op 230v: https://aliexpress.com/item/1005007722406129.html Model: WKD-PIR06

Beide gegoogled, geen ervaring 😀

[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 16-09-2024 17:21 . Reden: Link cleanup ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 23:22

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Topicstarter
Ja daarom zoek ik dus eigenlijk mensen die wel ervaring hebben :D

Want die Aqara, hoe wil je die aansluiten zonder nuldraad en zonder load? Zonder nuldraad betekend dat hij de schakeldraad van de lamp wil gebruiken bijv en dus altijd load zal hebben.

En die motion sensor is een radar device, waarbij ik expliciet geen radar wil, maar line of sight (PIR) sensor.

Maar toch bedankt voor t meezoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alleen relais modules zonder N hebben een bepaalde last nodig. Een module met N heeft daar geen last van. Die kan je dan via HA wel koppelen maar of directe bind mogelijk is durf ik niet te zeggen.

En ken geen Zigbee PIR op netspanning. Volgens mij wel eens een keer een met USB gezien maar die zijn als schaars.