aankoopadvies NAS gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Backup methode voor (vakantie)foto's. Op dit moment heb ik alles op 1 externe SSD staan en dat is natuurlijk vragen om problemen. Gisteren even met Strato cloudopslag geklooid, maar daar was ik na 2 uur helemaal klaar mee.
De meest voor de handliggende oplossing zou wellicht een externe HDD zijn, maar ik ken mezelf; dat ga ik niet goed bijhouden en dan is er van fatsoenlijke backup alsnog geen sprake.
Vandaar dat ik nu aan een NAS denk, maar ik heb er echt 0 ervaring mee of kennis van.

Mijn gedachten na enkele uurtjes onderzoek zijn vooral dat ik echt niet weet waar ik aan begin en misschien maar beter een beetje overkill kan kopen zodat ik niet al na een maandje denk 'had ik maar...'. Ik heb de volgende twijfels;
- Synology, want die zou het meest gebruiksvriendelijk zijn, maar is dat ook zo? Zou een WD voor mijn doeleinde niet ook prima kunnen zijn?
- 1 of 2 bays? Misschien 1 bay combineren met cloudopslag.
- Er kan via usb ook max 2TB hdd aan mijn Zyxel T54 router. Wellicht is dat het goedkoopst en simpelst.

Wat is je budget?
Ik vind dit niet echt een leuke uitgave op dit moment, dus het liefst zo min mogelijk. Maar met een beetje overtuiging wil ik denk ik 400-500 uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb persoonlijk geen voorkeur, maar wil graag gebruiksvriendelijkheid, goede ondersteuning (mag ook vanuit community) en toekomstbestendigheid als ik op een later moment meer wil gaan doen dan alleen foto's backuppen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik een windows laptop en wil hoofdzakelijk kunnen backuppen. Remote access is vooralsnog geen vereiste.

Concrete vragen:
Is de DS224+ op dit moment een goede aanschaf? Kan ik het geheugen dan ook meteen maar beter uitbreiden naar 18GB? (ik zag ergens dat de proc maar 8GB ondersteunt, maar blijkbaar is 18GB toch mogelijk?)
Is deze 100 euro meer waard boven de DS218play
Zie ik nog andere zaken over het hoofd?

Ik ben van plan om er een niet al te dure 4TB HDD in te zetten (~100 euro) die geschikt is voor NAS en later evt uit te breiden met een extra schijf.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:43
Persoonlijk zou ik rekening houden met een paar dingen;

Ik verwacht dat een hdd op je router dramatische performance gaat geven.
Wil je toegang hebben tot je data vanaf je netwerk/verschillende devices?
Je wil sowieso niet afhankelijk zijn van een single point of failure, dus eigenlijk kom je altijd uit bij een NAS met meer dat 1 disk voor redundancy + een externe back up naar iets zoals de cloud, of een periodieke backup naar een externe schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:25
Ik zou het dubbel doen.
Een Synology met 2 disken raid 1 gekoppeld, met photo-upload naar de photo's app van Synology.
Daarnaast deze foto's regelmatig backuppen op een externe disk die je buiten de deur bewaard, of met een cloud-dienst. (niet syncen maar backuppen) geautomatiseerd.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@sjaakwortel bedankt voor je reactie. Heb je daarbij zelf voorkeur voor een van de genoemde, of juist een heel andere, NAS?
Ik hoef er vooralsnog niet remote bij te kunnen, maar ik weet niet waar ik behoefte aan krijg als ik eenmaal up en running ben en wil dus niet teveel beperken door nu op de centen te gaan zitten.

@Ora et Labora Die foto app van synology had ik nog niet gezien, maar is dat niet vooral een asset manager? Biedt geen backupfunctionaliteit van zichzelf zover ik zie. Desalniettemin misschien wel een goed argument om voor Synology te kiezen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

DirtyBird schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:20:
@Ora et Labora Die foto app van synology had ik nog niet gezien, maar is dat niet vooral een asset manager? Biedt geen backupfunctionaliteit van zichzelf zover ik zie.
DS photo heeft een auto backup functie voor mobiele devices, net als in DS file welke nog wat meer kan.
Voor je pc kan je Synology Drive gebruiken voor een autosync (kan one-way) of hyper backup voor meer uitgebreide opties, uiteraard kan je de boel ook combineren.

Voor het gemak zou ik beginnen met drive i.c.m. snapshots voor versie beheer. Daarnaast een offsite sync, die kan naar een externe disk die je zelf offsite brengt (beste is dan wisselen tussen 2), maar je kan ook syncen naar een andere synology (of rsync target). De diverse cloud sync opties zijn ook gemakkelijk te gebruiken maar vaak niet kosteloos/onbeperkt. Het hangt allemaal een beetje af hoeveel data initieel en incrementeel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:25

@Ora et Labora Die foto app van synology had ik nog niet gezien, maar is dat niet vooral een asset manager? Biedt geen backupfunctionaliteit van zichzelf zover ik zie. Desalniettemin misschien wel een goed argument om voor Synology te kiezen.
Het biedt de functie om genomen foto's vanaf mobiel automatisch te uploaden naar Synology en die kun je dan backuppen vanuit Synology zelf.
Afhankelijk wat je nog meer wil gaan doen met de Synology heb je aan een licht model genoeg.
DS224+ is uitstekend. Voor alleen foto's red je je ook wel met het standaard geheugen. Als je meer wil doen, bijvoorbeeld dockers, zou ik het geheugen uitbreiden maar voor photo upload en backup is standaard prima.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:51
Wat voor mij is niet helemaal duidelijk is wat je met backup bedoelt, wat waarschijnlijk komt doordat andere mensen het verkeerd gebruiken. Staan je foto's nu op ja laptop/PC en een externe schijf? Ik gehoord dat data op een extern medium "backup" wordt genoemd ongeacht of er ergens anders een kopie aanwezig is.

Als je gebruikersgemak wilt kun je kijken naar pCloud. €399 voor 2TB of €100/jaar. Op het moment dat je bestanden op je interne opslag zet worden deze meteen gebackupped naar de Cloud. Eventueel kun je daar een losse externe schijf nemen die je zo nu en dan aansluit voor een backup. 2 TB external SSD beginnen bij net wat meer dan €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
MRIdev schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:39:
Wat voor mij is niet helemaal duidelijk is wat je met backup bedoelt, wat waarschijnlijk komt doordat andere mensen het verkeerd gebruiken. Staan je foto's nu op ja laptop/PC en een externe schijf? Ik gehoord dat data op een extern medium "backup" wordt genoemd ongeacht of er ergens anders een kopie aanwezig is.

Als je gebruikersgemak wilt kun je kijken naar pCloud. €399 voor 2TB of €100/jaar. Op het moment dat je bestanden op je interne opslag zet worden deze meteen gebackupped naar de Cloud. Eventueel kun je daar een losse externe schijf nemen die je zo nu en dan aansluit voor een backup. 2 TB external SSD beginnen bij net wat meer dan €100.
Nee die SSD is de enige plek. Geen backup dus. Ik wil naast die SSD een NAS als backup. Die onlinediensten zijn in de basis prima, maar voor dergelijke bedragen heb ik al na 2 jaar de kosten van een NAS eruit, hoewel dat niet helemaal veilig is aangezien die nog steeds op dezelfde plek staat.
Ik denk er ook over om evt met iemand anders te delen waarbij we allebei een NAS hebben met een schijf van elkaar erin zodat je altijd een kopie van je eigen schijf bij iemand anders in huis hebt. Maar dat is een zorg voor later. Ik wil eerst zorgen dat ik niet van alleen mijn SSD afhankelijk ben voor het bewaren van mijn foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:43
@sjaakwortel bedankt voor je reactie. Heb je daarbij zelf voorkeur voor een van de genoemde, of juist een heel andere, NAS?
Ik hoef er vooralsnog niet remote bij te kunnen, maar ik weet niet waar ik behoefte aan krijg als ik eenmaal up en running ben en wil dus niet teveel beperken door nu op de centen te gaan zitten.

Ik heb helaas geen eigen ervaring met beide merken, heb er zelf een tijd terug ook naar zitten kijken en toen heb ik besloten voor een eigen oplossing te gaan (maar bij mij ging het meer om media dan om data betrouwbaar opslaan). De wereld/performance van synology nassen gaat tegenwoordig meer om de extra services die ze kunnen bieden, je kan namelijk nog veel meer software draaien op die dingen buiten alleen een fileserver (media server, webservers, home automation), maar dat is voor jou helemaal niet relevant.

De veilige educated guess zou wmb een basismodel synology 2 bay nas zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Over de DS224+: de geheugenuitbreiding is leuk als je virtuele zaken gaat draaien.
Doe je dat niet, neem dan de Play die je ook had gepost. Die 100 euro + geheugenkosten is het dan niet waard.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
DaWizza schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:53:
Over de DS224+: de geheugenuitbreiding is leuk als je virtuele zaken gaat draaien.
Doe je dat niet, neem dan de Play die je ook had gepost. Die 100 euro + geheugenkosten is het dan niet waard.
Ja en dat vind ik dus lastig inschatten. Welke virtuele zaken? Ik heb daar geen beeld bij op dit moment. Ik heb geen smarthome-apparatuur, hoef geen remote desktop,...zijn er zaken die ik tegen ga komen en waarvan ik zou balen dat ik die 100 euro extra niet heb uitgegeven? Het is zo moeilijk zoeken op termen die je niet kent :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DirtyBird schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:00:
[...]

Ja en dat vind ik dus lastig inschatten. Welke virtuele zaken? Ik heb daar geen beeld bij op dit moment. Ik heb geen smarthome-apparatuur, hoef geen remote desktop,...zijn er zaken die ik tegen ga komen en waarvan ik zou balen dat ik die 100 euro extra niet heb uitgegeven? Het is zo moeilijk zoeken op termen die je niet kent :p
Klinkt als iets wat je uit kunt zoeken ;)

Hier een paar voorbeelden: https://mariushosting.com/synology-top-best-apps-for-docker/

Met de wensen die je hebt, klinkt het niet alsof virtualisatie je veel gaat brengen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Pagina: 1