Rundvlees gaar krijgen met inductie kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-04 08:02
Al sinds een jaar of 4 een inductie kookplaat van inventum, goedkoop ding maar doet alles prima. Alleen de tijd van vlees laten sudderen, voor soep of anders blijft problematisch vanwege het pendelen. Ik heb inventum een vraag gesteld erover:

vraag: Zoals vroeger soepvlees op gas 3 uur laten trekken lukt me niet meer, op de lagere standen wordt het vlees niet gaar, waarschijnlijk omdat de plaat dan steeds moet pendelen. En de hogere standen gaan veel te hard en moet constant aandacht. Is dit te verhelpen met een plaat die meer standen heeft?

antwoord: Wat u aangeeft is de werking van een inductie kookplaat. Een inductie heeft maar 1 manier van verwarmen door de magneetvelden die ontstaan tussen de pan en de kookplaat. Om toch een soort sudderfunctie te creëren zal op een lagere stand de kookplaat inderdaad pendelen. Dit zou geen invloed moeten hebben op het kookproces. Er is geen inductie kookplaat die dit niet heeft.

Dus andere plaat zoeken heeft weinig zin. Iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25

BCC

Kleiner pitje? Of juist een groter pitje? Andere pan?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

teapot schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:47:
[...]

antwoord: Wat u aangeeft is de werking van een inductie kookplaat. Een inductie heeft maar 1 manier van verwarmen door de magneetvelden die ontstaan tussen de pan en de kookplaat. Om toch een soort sudderfunctie te creëren zal op een lagere stand de kookplaat inderdaad pendelen. Dit zou geen invloed moeten hebben op het kookproces. Er is geen inductie kookplaat die dit niet heeft.

[.,,]
Dit is onzin, er zijn zat merken die vermogen moduleren op een veel egalere manier dan de aan/uit karakteristiek van goedkope platen.

Dit kan met hogere PWM frequenties, maar ook door stroom modulering (een zwakker magnetisch veld).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Inductie verwarmt de pan en niet direct het voedsel, dus dan heb je tussen de 'pendels' wel héél veel warmteverlies van je pan zelf als je vlees niet gaar wordt... misschien toch eens een andere (dikkere) pan proberen? En anders is het toch een kwestie van de juiste stand kiezen zodat je vlees gaar wordt maar niet doorbakt. Mijn inductieplaat heeft 9 standen waarbij ik ook nog de 'halve' standen kan kiezen, dat gaat eigenlijk helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
Welke pan heb je precies ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:13
Probeer eens een pan met veel thermische massa (gietijzeren braadpan oid). Dat verwarmt heel gelijkmatig, duurt wel lang voor de pan warm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teapot
haha, een soepketel heb ik daarvoor, nog eentje van mn tante.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

teapot schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:58:
Is die wel geschikt voor inductie? Klinkt als een hele oude pan namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
Teutlepel schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:58:
Probeer eens een pan met veel thermische massa (gietijzeren braadpan oid). Dat verwarmt heel gelijkmatig, duurt wel lang voor de pan warm is.
dat had ik bedacht alleen dat zijn vaak van die wok dingen en dat wil weer niet op inductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

teapot schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:59:
[...]

dat had ik bedacht alleen dat zijn vaak van die wok dingen en dat wil weer niet op inductie.
Hoezo wil dat niet? Dat werkt prima hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teapot
Icephase schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:59:
[...]

Is die wel geschikt voor inductie? Klinkt als een hele oude pan namelijk
|Ja is het wel, maar ik heb ook een nieuwere grotere en daar heb ik wel hetlzefde mee, alleen wel iets minder nu je het zegt! Ik zal eens een goeie pan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25

BCC

https://www.bol.com/nl/nl...hMEA.2_12.15.ProductTitle Deze werkt bij mij zeer goed voor dit soort klusjes

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teapot
@bcc goeie tip, thanks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:53
Gietijzeren Creuset kopen. Soepketel is die van alu? Dat koelt snel af als de plaat pendelt.

https://www.lecreuset.nl/nl_NL/inductie/cap0091.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik doe sudderen tegenwoordig in de oven of in de winter in het weekend wel eens op de houtkachel.

Ik heb wel een vrij goede pan en het inductiefornuis was ook geen koopje.
Maar het werkt idd minder prettig dan op gas met een sudderplaatje erbij tussen.

Wat ik zie op de meter bij pendelen/sudderen is dat het fornuis pulserend verwarmd met verschillende lengtes van pulsen dus hij doet zijn best wel om regelmatige warmte in de pan te houden maar toch werkt het minder prettig.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:20
Je hebt ook van die RVS adapter platen wellicht dat een dikkere versie hiervan ook werkt.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
ik heb deze gekocht https://www.bol.com/nl/nl...nductie/9200000002757703/
Volgens mij ben ik dan een end op weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:55
pennywiser schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:03:
Gietijzeren Creuset kopen. Soepketel is die van alu? Dat koelt snel af als de plaat pendelt.

https://www.lecreuset.nl/nl_NL/inductie/cap0091.html
Heb ik ook.
Werkt perfect met vlees sudderen, gewoon mooi laag zetten en dan lekker 3-4 uur laten sudderen.

Je brengt me op ideeën voor aankomend weekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:19

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Je moet een dikke bodem hebben. Deze heeft dat denk ik niet erg. De genoemde creuset heeft een bodem van bijna een cm dik. Kost wel 4x de pan die je linkt. Hema verkoopt ook dikke gietijzeren braadpannen. Stuk goedkoper dan creuset

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Als je wil weten wat er mis gaat moet je eens af en toe met een thermometer kijken welke temperatuur 't precies heeft. Zou continu ergens tussen de 99 en 100 moeten zijn.

Als je geen zin hebt om een nieuwe pan te kopen (en je pan geen plastic onderdelen heeft) kun je het stoven overigens ook in de oven doen. Graad of 120.

[ Voor 31% gewijzigd door gebruiker op 16-09-2024 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Naast de gietijzeren Creuset gebruik ik ook wel eens een Crockpot.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 12:49

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

Koop een slowcooker. werkt perfect. En je hoeft er niet voor thuis te blijven
https://www.bol.com/nl/nl...5HMQ.2_18.19.ProductTitle

Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:35

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Wil je per se de inductieplaat gebruiken?
Ik gebruik mijn inductieplaat niet voor suddervlees maar wel mijn instantpot.
Dan heb ik de keuze voor slow of hoge druk.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:12
Je hoeft niet perse een gietijzen pan van le creuset the hebben, je kan ze ook bij Ikea kopen of van lodge of een ander merk. Het gaat er om dat de pan zwaar is en massa heeft die energie vast houd en langzaam afgeeft aan het eten.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:35
gebruiker schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:51:
Als je wil weten wat er mis gaat moet je eens af en toe met een thermometer kijken welke temperatuur 't precies heeft. Zou continu ergens tussen de 99 en 100 moeten zijn.

Als je geen zin hebt om een nieuwe pan te kopen (en je pan geen plastic onderdelen heeft) kun je het stoven overigens ook in de oven doen. Graad of 120.
Beetje off-topic, maar voor perfect suddervlees is een graad of 85 nog beter. Moet je wel langer sudderen, afhankelijk van het vlees misschien wel een uur of zes.
En je hoeft je niet heel druk te maken om constante temperatuur, een beetje schommelingen in de range van 70 tot 90 is geen enkel probleem, af en toe een uitschieter naar de 95 ook niet. Belangrijkste is dat het niet voor langere tijd in de buurt van of over de 100 komt. Dat gaat onomkeerbaar ten koste van de structuur van het vlees. Al is ook het ene stuk vlees het andere niet en kan het resultaat ook dan nog steeds behoorlijk prima zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teapot
na alle reacties heb ik de bestelling even geannuleerd en ga ik me nog even bezinnen. Stoven gaat trouwens prima, ik heb een klein stoofpannetje wat ik dan in de oven doe. Het gaat me vooral om soep met rundvlees te laten trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 16:43
teapot schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:47:
na alle reacties heb ik de bestelling even geannuleerd en ga ik me nog even bezinnen. Stoven gaat trouwens prima, ik heb een klein stoofpannetje wat ik dan in de oven doe. Het gaat me vooral om soep met rundvlees te laten trekken.
Zou een slowcooker overwegen (niet alleen voor soep te maken ;) ) Heb ook altijd beetje ruzie met de inductieplaat. Sinds een lange tijd een slowcooker in huis, helemaal geweldig. Plus, je hoeft er letterlijk niet naar om te kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:16
Ik heb een dikke gietijzeren pan op mijn inductie en daar liggen stukken vlees uren in te pruttelen. op standje 1, gaat prima. het kan dus echt wel. die gietijzeren pannen kun je ook op Marktplaats kopen als je tegen de kosten opziet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teapot
ik heb een gietijzeren pan bij de lidl gescoord die krijg ik binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:32
Welke precies? Want lidl heeft oke pannen maar ook rommel pannen. Voor je dezelfde fout als eerder maakt.

Ps, waarom wil je überhaupt op zon losse inductieplaat werken? Heb je geen keukenblad met ingebouwd fornuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 07:06
De denkt er nu hier niemand andersom?

Even kort en heet aanbraden en vervolgens een half uurtje in de snelkookpan. Klinkt misschien helemaal tegen de traditionele werkwijze in, (al moet je voor een mooi resultaat ook voor dat proces even aanbraden) het is wel een snelle, energie-zuinige en goede methode. Nadeel is dat je het garingsproces niet goed kunt volgen omdat de pan dicht moet blijven.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 16:18

Cybje

First Post!

Om eerlijk te zijn denk ik dat een goede plaat met meer standen wel kan helpen. Ik heb zelf een AEG met 14 standen + boost per zone en die kan ik altijd wel op de perfecte stand zetten dat iets gaar wordt, maar niet te hard gaat. Of bijvoorbeeld een pan aardappelen dat het net licht kookt, maar niet overkookt.

Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehad dat er zo'n groot verschil tussen standen zit dat bij de ene stand het vlees niet eens gaar wordt en bij de andere stand het te hard gaat. Vlees moet zelfs met vrij weinig energie nog wel gaar kunnen worden, zeker als het suddert in een gesloten pan. Vlees sous-vide bereiden gaat bijv. ook op heel lage temperatuur. Dus ik vraag me daarom af of het niet gewoon een defect in die Inventum plaat is, of dat het gewoon echt een bijzonder matig product is.

En anders zou de reeds gegeven suggestie van een pan met dikkere bodem kunnen helpen. De bodem dient eigenlijk als een soort buffer. Dus zelfs al pendelt de kookplaat, de bodem blijft vrij constant van temperatuur.

Wat ruist er door het struikgewas

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Cybje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:09:
Om eerlijk te zijn denk ik dat een goede plaat met meer standen wel kan helpen. Ik heb zelf een AEG met 14 standen + boost per zone en die kan ik altijd wel op de perfecte stand zetten dat iets gaar wordt, maar niet te hard gaat. Of bijvoorbeeld een pan aardappelen dat het net licht kookt, maar niet overkookt.

Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehad dat er zo'n groot verschil tussen standen zit dat bij de ene stand het vlees niet eens gaar wordt en bij de andere stand het te hard gaat. Vlees moet zelfs met vrij weinig energie nog wel gaar kunnen worden, zeker als het suddert in een gesloten pan. Vlees sous-vide bereiden gaat bijv. ook op heel lage temperatuur. Dus ik vraag me daarom af of het niet gewoon een defect in die Inventum plaat is, of dat het gewoon echt een bijzonder matig product is.

En anders zou de reeds gegeven suggestie van een pan met dikkere bodem kunnen helpen. De bodem dient eigenlijk als een soort buffer. Dus zelfs al pendelt de kookplaat, de bodem blijft vrij constant van temperatuur.
Ik heb ook zo'n AEG met 14 standen + boost maar de lagere standen pendelen ook om dat lage vermogen te geven. Voor mij nog nooit een probleem geweest maar mijn potten en pannen zijn relatief zwaar en bufferen dus een deel warmte. Ik denk dat de TS het gewoon eens met een pot met meer massa moet proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:14
Maakt het voor het sudderen echt uit dat deze pendelt? Ik neem aan dat je dit met deksel doet. De temperatuur van het voedsel zal dan nauwelijks mee bewegen en blijft dichtbij het kookpunt van water.

Er zit inderdaad wel veel verschil tussen inductieplaten; Zowel in interval als bij welk vermogen dit gebeurt. Mijn plaat (Pelgrim) pendelt op stand 4/9 en lager.

[ Voor 29% gewijzigd door Noshi op 18-09-2024 09:41 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:45

mrc4nl

Procrastinatie expert

Admiral Freebee schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:18:
[...]

Ik heb ook zo'n AEG met 14 standen + boost maar de lagere standen pendelen ook om dat lage vermogen te geven. Voor mij nog nooit een probleem geweest maar mijn potten en pannen zijn relatief zwaar en bufferen dus een deel warmte. Ik denk dat de TS het gewoon eens met een pot met meer massa moet proberen.
ik heb zelf een simpele inductieplaat, maar wel een zware braadpan (sola) en op de laagste stand is zie je het water toch net weer koken/borrelen als ie even pendelt. geen groot probleem, maar ik had liever gezien dat ie iets minder vermogen zou geven, of dat vermogen constanter zou afgeven ipv met een piek..

Maar goed rundvlees wordt uiteraard prima gaar daar ligt het niet aan, maar de bodem kan een beetje aankoeken als ik niet regelmatig roer.

ora et labora

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 16:18

Cybje

First Post!

Admiral Freebee schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:18:
[...]

Klopt, bij mij pendelt hij ook (je hoort dat aan het geluid). Ik heb wel een paar dure pannen, maar ik heb ook echt een paar HEMA pannen die geen drol kosten. En toch gaat dat prima op die kookplaat, ook met dingen constant op temperatuur houden. Het helpt gewoon als je veel standen hebt.

Heb je niet veel standen, dan helpt inderdaad een pan met dikkere bodem (maar dat zeg ik ook in mijn vorige reactie). Het is simpelweg een buffer.

Wat ruist er door het struikgewas

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:48

PinusRigida

I put the p in pool.

herda schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:47:
[...]

Zou een slowcooker overwegen (niet alleen voor soep te maken ;) ) Heb ook altijd beetje ruzie met de inductieplaat. Sinds een lange tijd een slowcooker in huis, helemaal geweldig. Plus, je hoeft er letterlijk niet naar om te kijken
Idd!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

teapot schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:03:
ik heb een gietijzeren pan bij de lidl gescoord die krijg ik binnenkort.
You're gonna love it! (denk ik) zorg wel dat ze geëmailleerd is, anders is ze onbruikbaar op inductie maar ik vermoed dat tegenwoordig alle gietijzeren pannen geëmailleerd zijn? (kan me vergissen)

Duurt wel langer om op te warmen van kamertemp. maar eens de hitte er in zit zijn ze fantastisch en "absorberen" de negatieve effecten van het pendelen van een kookplaat waardoor het niet meer uitmaakt dat de plaat eronder pendelt want de temp in je bodem blijft stabiel, zo kan je perfect op een laag pitje je soepvlees 3u laten garen...

...Wel loeizware dingen zelfs als ze leeg zijn maar ik kook op/in (bijna) niks anders meer.
Behalve m'n gewone stalen pan zonder teflon om dingen op hoge temperatuur snel gaar te bakken zoals steak, maar alles wat tijd nodig heeft: m'n dikke slowcookers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:07
Grappig om te lezen dat iedereen het probeert te analyseren en het vooral bij de techniek probeert te houden.

Koken is een kunst en tijdens het bereiden dien je aandacht en liefde te geven aan je producten. Koken is gevoel en niet alles berekenen. Zet je zintuigen aan het werk. En natuurlijk kun je tijdens de voorbereiding van alles berekenen.

Wil je geen omkijken naar je vlees? Koop een slow cooker en gooi alles daar in :). Er zal geheid verschil zitten in kwaliteit inductie platen, maar ik denk niet dat alles daar op te gooien is.

*Kwaliteit van het vlees kan overigens invloed hebben. Ik koop al jaren geen vlees meer in de supermarkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Acid Vendetta op 18-09-2024 10:16 ]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Acid Vendetta schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:12:
Grappig om te lezen dat iedereen het probeert te analyseren en het vooral bij de techniek probeert te houden.

Koken is een kunst en tijdens het bereiden dien je aandacht en liefde te geven aan je producten. Koken is gevoel en niet alles berekenen. Zet je zintuigen aan het werk. En natuurlijk kun je tijdens de voorbereiding van alles berekenen.

Wil je geen omkijken naar je vlees? Koop een slow cooker en gooi alles daar in :). Er zal geheid verschil zitten in kwaliteit inductie platen, maar ik denk niet dat alles daar op te gooien is.

*Kwaliteit van het vlees kan overigens invloed hebben. Ik koop al jaren geen vlees meer in de supermarkt.
er komt idd. wat bij kijken: een goeie kookplaat/gasvuur is "een" percentage, goeie kookpotten zijn een ander percentage, kwaliteit van de ingrediënten wellicht nog een groter percentage en dan heb je ook nog "talent" wat ook weer een heel variabel percentage is. :D

...maar het helpt wel om goed materiaal te hebben, in dat opzicht ben ik van het idee dat goeie kookpotten/pannen belangrijker zijn dan een dure kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:25

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Koken en bakken al jaren op inductie en het stoofvlees gaat altijd in de Creuset of Staub.

Kost wat geld, maar dan heb je ook wat. Letterlijk en figuurlijk, want zoals hierboven al aangegeven zijn ze behoorlijk zwaar.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:05

Vliegvlug

Flight Simple

Aha, dat is zo’n losstaand stekker model. Ik had een wat ouder model van deze Inventum met twee pitten en dat ding pendelde echt enorm. Je zag het bij het koken van rijst en pasta echt overduidelijk. Het water in de pan kookte even een paar seconden, dan weer een paar seconden niet, enz.
Had die plaat om extra pitten te hebben naast de 4 pitten van de inbouw inductieplaat van Bosch. Die had dat gedrag helemaal niet. Die draaide waarschijnlijk gewoon het vermogen terug of pendelde met veel kortere tussenpozen, geen idee hoe het technisch zat maar het werkte wel. :)

Heb nu een Berbel kookplaat en die doet het ook prima zonder dat zichtbare pendelen en kippensoep laten trekken voor uren is geen enkel probleem.

Waarschijnlijk ga je het probleem wel opgelost krijgen met een pan met dikkere bodem maar het blijft natuurlijk een lapmiddel.
Je zou eigenlijk de bron moeten aanpakken maar ik snap dat dat misschien niet mogelijk is vanwege kosten of ruimte.

Of er überhaupt van die losstaande dekker inductieplaten zijn die dat pendelen niet doen vraag ik me wel af, ze worden zo goedkoop mogelijk gemaakt natuurlijk. En als er al duurdere zijn kan je beter gelijk naar een inbouwplaat gaan.

Dus als je de ruimte hebt voor een inbouwplaat zou ik daar naar kijken. Op Marktplaats voor weinig te vinden vaak. Heb die oude van mij ook voor €25 weggedaan en die deed het nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Suddervlees gaat naar mijn mening het best met de juiste pan. En dan niet op een inductieplaat.
Kijk eens naar een slowcooker.
Als voorzetje bij bol: https://www.bol.com/nl/nl/l/slowcookers/18338/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:42
ja, maar het gaat de TS dus niet alleen om het gaar krijgen van het vlees op zichzelf, maar vooral om het laten trekken en langzaam garen van soep met suddervlees.
en met de combinatie van inductie en zijn oude soepketel krijg je de constante "net wel/net niet" kookstand dus niet goed voor elkaar waardoor het vlees na 3 uur niet gaar is.

voor stoofvlees gaat mijn voorkeur overigens uit naar een gietijzeren braadpan (van die ovale dingen), eerste avond ben je bezig om hem goed in te branden, maar dan ben je klaar. Dan maakt het ook niet meer uit wanneer er een paar seconden geen inductieveld meer is.

Pankeuze blijft echter ook persoonlijk. Ik heb talloze malen met mijn vriendin gebakkeleid omdat er telkens weer restjes rijstzetmeel in de sauspan zaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Lothlórien op 18-09-2024 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Op zeker de pan vervangen. Ik heb een goede inductiekookplaat (vind ik) en wanneer ik bijvoorbeeld pannenkoeken maak dan gebruik ik 1 goede en 1 slechte bakpan. De slechte warmt niet alleen slecht op, het koelt ook weer snel af.

Dus moet ik deze om op te warmen op hoge stand zetten en daarna heel regelmatig de stand verlagen en weer verhogen om de temperatuur goed te houden. De goede pan staat op 1 stand en blijft daar.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Boeryepes schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:30:
Op zeker de pan vervangen. Ik heb een goede inductiekookplaat (vind ik) en wanneer ik bijvoorbeeld pannenkoeken maak dan gebruik ik 1 goede en 1 slechte bakpan. De slechte warmt niet alleen slecht op, het koelt ook weer snel af.

Dus moet ik deze om op te warmen op hoge stand zetten en daarna heel regelmatig de stand verlagen en weer verhogen om de temperatuur goed te houden. De goede pan staat op 1 stand en blijft daar.
Het kan nog erger... vrouwlief kocht onlangs in de pop-up store 2 braadpannen; een grote en een kleinere, dacht me een plezier te doen... beide pannen stonden te dansen op m'n fornuis wegens geen egale bodem. Heb ze maar teruggebracht (de pannen wel te verstaan :+ ). Dat men zoiets durft te verkopen gaat er bij mij niet in. :X

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:05
Ik heb ook een inventum inductiekookplaat (240V, 4 pitten, een fase) en ik gebruik de grootste pit ook voor bouillon te trekken. Oude geëmailleerde metalen soeppan waar 5 liter in kan, voor 1/3 vullen met soepvlees, een schenkeltje, mergpijpjes, uitje, knolselderij, wortel en water.
Hoogste stand om aan de kook te brengen en daarna naar standje 2. Dan kookt het (bij mij) net niet. Werkt prima. Koken op inductie is even wennen / omschakelen, maar biedt eigenlijk alleen maar voordelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:22
Slowcooker of multicooker kopen, die zijn daar veel beter voor geschikt.
Of, als je perse op de inductieplaat wilt sudderen, een gietijzeren pan, creuset of zwilling oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Nog een tip voor koken met inductie zijn van die silicone beschermmatjes.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 10:14
Volgens mij is het eerder al genoemd maar voor stoofvlees en soepen gebruik ik alleen maar een snelkookpan op mijn inductieplaat. Soep 1/2 uurtjes. Rundvlees iets langer (rond 3 uur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik weet niet of het nog relevant is, maar heeft je tante deze op gas gebruikt? Als een pan op gas is gebruikt dan is deze meestal niet meer geschikt voor inductie i.v.m. ligt verbuigen van de bodem. Hierdoor sluit de bodem niet meer egaal aan.

• Arnhemswonder
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:47
Sudderen van rundvlees doe je op 70/80 graden. Hoger dan dat dan droogt het uit. Maar met die troep van de supermarkt red ik het met 3 uurtjes ook al lang niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:19
Boven ook reeds door anderen gezegd, maar ik deel de ervaring dat het met een pan met meer massa (een le Creuset gietijzeren pan in mijn geval) prima lukt om vlees te laten sudderen. Mijn Siemens inductieplaat pendelt ook op lager vermogen maar dat is alleen met een dunnere pan een issue.

• teapot
Deze pan komt vandaag binnen, die ga ik testen met riblab / groentesoep, die pannen staan vrij goed bekend.
https://www.lidl.nl/p/liv...n-o-21-5-cm/p100378292003
Ik heb maar een klein keukentje dus geen ruimte voor inbouw plaat.
En nogmaals, voor sudderen, rendang, gebruik ik een klein pannetje voor in de oven, gaat prima.
Maar ik hou ook van soep! :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:32
Halve cm dikke bodem...
Het is meer dan niets , maar lang niet zoveel warmtecapaciteit als 1 cm dikke bodem.

Maargoed, veel succes!

• teapot
Dankje. Als die niet voldoet ga ik op zoek naar een andere.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:42
Voor soep lijkt me dat prima hoor. Een deel van je warmtebuffer gaat immers ook in je soep zelf zitten.

Hoef je ook minder lang te wachten tot de pan op temperatuur is.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lothlórien schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:05:
Voor soep lijkt me dat prima hoor. Een deel van je warmtebuffer gaat immers ook in je soep zelf zitten.

Hoef je ook minder lang te wachten tot de pan op temperatuur is.
Moet je wel een beetje volume erin hebben. ;)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
zokiz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:28:
Volgens mij is het eerder al genoemd maar voor stoofvlees en soepen gebruik ik alleen maar een snelkookpan op mijn inductieplaat. Soep 1/2 uurtjes. Rundvlees iets langer (rond 3 uur).
Inderdaad. Ik doe ook alles met de snelkookpan sinds ik jaren geleden bij Masterchef professionals zag dat ze daar allemaal een snelkookpan gebruiken voor stoofgerechten. Kan daar ook niet anders omdat ze maar een uur hadden voor een compleet gerecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:09
Een goede stoofpan die de warmte goed vasthoudt kan inderdaad als een buffer werken voor een pendelende inductieplaat.

Een vriend van mij is een ervaren (professionele) chef, en die is erg blij met z'n Duxtop inductie kookplaat. Die heeft geloof ik 20 standen, en ik heb me laten vertellen hoe meer standen, hoe minder pendelen en hoe stabieler de temperatuur. Mijn Siemens inductie plaat met 3 zones heeft bv 20 standen (werkt in stapjes van 0,5 power), en heeft ook een "braadsensor" die schijnbaar de temp van de bodem van de pan meet en constant probeert te houden. De paar keren dat ik dat heb gebruikt leek het wel goed te werken, maar het werkt met de ene pan beter dan met de andere pan. Anyway.

Die Duxtop dingen kun je zowel op "power" als op "temp" instellen, en het schijnt dat ie ongeveer met ca. +/-3C om de ingestelde temperatuur heen pendelt.

Als je helemaal extreem wilt gaan is er bv van Breville de Control Freak, maar die kost ook 1500 euro ofzo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gismo1979 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:36:
[...]

Ik weet niet of het nog relevant is, maar heeft je tante deze op gas gebruikt? Als een pan op gas is gebruikt dan is deze meestal niet meer geschikt voor inductie i.v.m. ligt verbuigen van de bodem. Hierdoor sluit de bodem niet meer egaal aan.
Hangt van de pan af.
Mijn BK pannen zijn kaarsrecht na jaren gas gebruik en werken perfect oo inductie.
De nieuwe Tomado van de Action was na 1x gebruik op inductie al zo krom als een hoepel (maar werkt nog wel).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:26
Gismo1979 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:36:
[...]

kromme modems zijn een probleem voor contact warmte. Inductie is straling, dus het maakt niet uit of de bodem vlak is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
emielbf schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:08:
[...]

kromme modems zijn een probleem voor contact warmte. Inductie is straling, dus het maakt niet uit of de bodem vlak is of niet.
Ik had het ook maar gehoord via via en vond het wel plausibel. Nu ik verder zoek op internet blijkt een kromme pannenbodem voor inductie geen probleem te zijn (al moet het materiaal wel magniteseerbaar zijn).

Bron: https://www.pankopen.nl/o...bruiken-op-inductieplaat/

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Mogelijk ben ik hier dubbel, maar ik gaar mijn stoofvlees altijd in een gietijzeren braadpan in de oven. ~110-125c (afhankelijk van hoe lang ik heb, de langer de lager de temp). Die durf ik zonder toezicht te laten sudderen, en met de gelijkmatige warmte brand er niks aan de bodem, maar krijg je wel dat gekarameliseerde toplaagje. Ik zie niet waarom soep niet zo zou kunnen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
teapot schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:47:
Al sinds een jaar of 4 een inductie kookplaat van inventum, goedkoop ding maar doet alles prima. Alleen de tijd van vlees laten sudderen, voor soep of anders blijft problematisch vanwege het pendelen. Ik heb inventum een vraag gesteld erover:

vraag: Zoals vroeger soepvlees op gas 3 uur laten trekken lukt me niet meer, op de lagere standen wordt het vlees niet gaar, waarschijnlijk omdat de plaat dan steeds moet pendelen. En de hogere standen gaan veel te hard en moet constant aandacht. Is dit te verhelpen met een plaat die meer standen heeft?

Dus andere plaat zoeken heeft weinig zin. Iemand tips?
Ik sudder mijn AH riblap (600-700 gram) in een Tefal hapjespan (30-40 euro) op 400watt op een inductieplaat (zo'n 2 pits ding van 80 euro) en dit werkt erg goed.

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Team snelkookpan op een inductieplaat hier. Die donkere kleur van vroeger krijg je door de deksel eraf te laten de nacht erna. Alles wat boven het vocht uitsteekt wordt donker.

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online

vrotogel

leest vooral mee

Moet prima kunnen op een inductieplaat draadjesvlees gaar stoven. As we speak, ik doe dat op dit moment. Op standje 7 even bakken en dan met uien, wijn , knoflook, laurier en kruidnagels op zachte stand verder laten sudderen. Gewoon in een vleespan die ik ook al op gas gebruikte met goede bodem. Niet heel veel anders dan dat ik op gas deed.

Life 's hard and then you die

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 17:07

Badderbeest

De enige echte

Ik knikker stoofvlees altijd in de oven, gewoon de pan met deksel en al hup de oven in. Als je die instelt op 130 graden ofzo kun je uren en uren weglopen. In de ochtend ff het vlees aanbraden enzo, dan de oven in. Lekker het bos in of een strandwandeling maken en dan bij thuiskomst perfect gegaard vlees.

De enige echte

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:21
PhRiXoS schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:56:
Koop een slowcooker. werkt perfect. En je hoeft er niet voor thuis te blijven
https://www.bol.com/nl/nl...5HMQ.2_18.19.ProductTitle
Of via de ouderwetse hooikistmethode https://www.ecostoof.com/nl/service/hooikist/
Ik heb deze gekocht https://www.ecostoof.com/...uMTcyNjk1MDIzMC4wLjAuMA.. en het werkt ook nog.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Pagina: 1