Struggle: Waarom webp in plaats van jpg/png ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik surf vaak op het internet en vind het leuk om memes te bekijken en af en toe sla ik wat op als ik iets grappig vind, ook andere afbeeldingen sla ik regelmatig op. Vroeger waren alle afbeeldingen die ik op internet tegen kom in jpg/png formaat maar tegenwoordig valt het me steeds meer op dat dit een webp extensie is. Is in principe niet heel problematisch want ik kan het handmatig online converten alleen kost dat meer tijd. Het irritante alleen aan webp vind ik vooral dat het tussen mijn bestanden geen preview geeft van de desbetreffende afbeelding, en het feit dat het alleen te openen is via de browser. Mijn vraag is dus, waarom wordt webp meer de norm in plaats van jpg/png? En ben ik de enige die dezelfde ergenis heeft met webp?

Oplossingen om deze ergenissen te verminderen/oplossen worden zeer op prijs gesteld. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door xXBunnyShmexiXx op 16-09-2024 13:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

WebP heeft een iets betere compressie dan JPG. Er zijn veel websites die iets gebruiken dat hun afbeeldingen automatisch optimaliseert, dus vandaar dat je het steeds meer tegenkomt.

Helaas is webp niet zo goed ondersteund als JPG en moet je vaak alsnog omzetten als je gaat downloaden. Ik deel je ergernis omdat browsers het ook niet automatisch kunnen bij het opslaan. Daarnaast is WebP ook niet een heel goed formaat, er zijn inmiddels betere bestandsformaten, maar die worden weer niet door alle browsers ondersteunt en daarom nog niet gebruikt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-05 14:24
Je bent zeker niet de enige die daar last van heeft.

Voordeel: Webp heeft betere compressie, en dus worden websites lichter/sneller.

Nadeel: heb je beschreven, de meeste "viewers" zijn nog niet helemaal klaar voor webp.

de workaround die ik zelf (op de PC iig) gebruik is screenshotten. Dat is met de nieuwe snipping tool iig makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Niet online
XelaRetak schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:35:
Je bent zeker niet de enige die daar last van heeft.

Voordeel: Webp heeft betere compressie, en dus worden websites lichter/sneller.

Nadeel: heb je beschreven, de meeste "viewers" zijn nog niet helemaal klaar voor webp.

de workaround die ik zelf (op de PC iig) gebruik is screenshotten. Dat is met de nieuwe snipping tool iig makkelijker.
Screenshotten is in principe ook een optie (instagram/pinterest) alleen is het wel wat priegelen dat je alle pixels pakt, ook werkt dat vaak niet met grote afbeeldingen die niet compleet op je screrm passen. Als we het hebben over compressie. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-05 14:24
xXBunnyShmexiXx schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:40:
[...]
Screenshotten is in principe ook een optie (instagram/pinterest) alleen is het wel wat priegelen dat je alle pixels pakt, ook werkt dat vaak niet met grote afbeeldingen die niet compleet op je screrm passen. Als we het hebben over compressie. 8)7
Ideaal is anders inderdaad, en als er hier iemand met een betere suggestie voorbij komt zal ik die dan ook met liefde overnemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:20

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Draai je soms Windows 10 (of ouder)? Ik draai Windows 11 en zie gewoon thumbnails van webp-bestanden, en ze openen gewoon in de Photos app. Daar heb ik nooit bewust iets voor geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Niet online
Patriot schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:48:
Draai je soms Windows 10 (of ouder)? Ik draai Windows 11 en zie gewoon thumbnails van webp-bestanden, en ze openen gewoon in de Photos app. Daar heb ik nooit bewust iets voor geïnstalleerd.
Win7 ultimate (bewuste keuze) met win10 optimalisatie.
Welke photos app is dat? wellicht dat ik die er ook op kan gooien. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:20

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dat is gewoon de meegeleverde app, is vergelijkbaar met de Photo Viewer in Win7. Maar ja, als je zo'n oude versie gebruikt dan zal je wel wat kunstgrepen uit moeten halen. Je kunt misschien even kijken naar Icaros, die is er specifiek voor de thumbnails. Of de Photo Viewer de bestanden dan kan openen weet ik niet precies, maar misschien is het logisch om een 3rd party viewer te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als je Chrome gebruikt kun je een extension installeren waarmee je kunt kiezen hoe je een afbeelding opslaat: https://chromewebstore.go...iflodkdafenbcpjdlppllnemd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxU-gT9zHx8vXRTCf3qq-Qd5r7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/APUxXyTj4AbKyAie6Ia1XTGI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:12
VanRoyal schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:04:
Als je Chrome gebruikt kun je een extension installeren waarmee je kunt kiezen hoe je een afbeelding opslaat: https://chromewebstore.go...iflodkdafenbcpjdlppllnemd

[Afbeelding]
Mag ik u hartelijk bedanken! :)
Moet voor mijn werk veel afbeeldingen opslaan en dat ineens vaak die irritante WebP, grrrr.

Dus, bedankt!

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:55
xXBunnyShmexiXx schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:53:
[...]

De win11 photos app installeren wordt lastig denk ik, je zou Honeyview kunnen proberen die slikt praktisch alles wel.
Voor de thumbnails zou je iets als https://github.com/winseros/WebpPreviewForWindowsExplorer kunnen proberen, of een thumbnail generator programma die zijn er ook genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52

Rannasha

Does not compute.

Je zou ook een tool als ImageMagick kunnen gebruiken om WebP naar JPG om te zetten. Het is een commandline tool, maar je kunt ook een batch script maken van een enkele regel die alle WebP bestanden in een bepaalde directory (b.v. Downloads) omzet naar JPG. Een snelkoppeling naar dat batch script op de desktop plaatsen (of op een andere makkelijk bereikbare plek) en je bent met een dubbel-klik van de WebP bestanden af na een download-sessie.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
xXBunnyShmexiXx schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:53:
[...]

Win7 ultimate (bewuste keuze) met win10 optimalisatie.
Een goede reden om wél moderne besturingssystemen te gebruiken, is juist om issues zoals deze te voorkomen 😊

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03

Dido

heforshe

kamerplant schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:39:
Een goede reden om wél moderne besturingssystemen te gebruiken, is juist om issues zoals deze te voorkomen 😊
Naja, Windows 7 wordt "pas" dik 4,5 jaar niet meer ondersteund door MS :P

Maar goed, verwachten dat een besturingssysteem alles wat nieuw verzonnen wordt maar blijft ondersteunen is inderdaad niet realistisch.
Daarnaast kun je je afvragen hoe veilig je het nog dichtgetimmerd krijgt, want ook security patches komen niet meer uit voor W7.
Dat is op zich absoluut geen probleem, tot je je PC aan het internet hangt. Oh, wacht.

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1