Uitlaatgassen opmeten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:54
Mijn vraag :

Ik woon in een appartement(2 hoog). Deze appartementen zijn in de vorm van een hoefijzer om een garage heengebouwd. Voor de goede orde, de appartementen stonden er al veel eerder.
Voordat de garage er stond was er een kringloopwinkel gevestigd maar deze bleek het niet vol te houden. Daarna een poos leeggestaan en zon' 5 jaar geleden is er garage gevestigd. Deze garage onderhoudt en verkoopt sportwagens, vooral de oudere modellen. Dit gaat dus gepaard met veel overlast, zowel lawaai als de stank van de uitlaatgassen. Wij kunnen overdag de ramen en deuren niet openzetten omdat anders de benzinedampen in huis goed te ruiken zijn. Ik heb meerdere buren die avond- en nachtdiensten draaien en zij kunnen overdag amper slapen, zelfs met oordopjes in. Zelfs gisteren(zondag) werd er de hele dag gewerkt. Een ongezonde situatie, lijkt ons.

De woningen staan ongeveer 25 meter van de garage af.

Relevante software en hardware die ik gebruik :
nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb :

Vele malen contact met de garage gehad, maar met weinig succes. We hebben gevraagd om de garagedeuren dicht te houden maar dat weigeren ze. Het enige antwoord wat ik krijg is 'ik heb een bedrjif te runnen', en daar mogen we het mee doen.

Ik wil graag een metertje kopen dat uitlaatgassen opmeet, en deze thuis kan gebruiken.Bestaat zoiets?

Ik zag b.v. een metertje op Aliexexpress :

https://nl.aliexpress.com/item/1005004510637706.html?

[ Voor 5% gewijzigd door Pierre_nr1 op 16-09-2024 13:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is toch meer iets om met de gemeente op te nemen, inclusief hun vergunning op welke dagen en tijden ze open mogen zijn, en lawaaioverlast?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:36
Tja, als de garage past binnen het bestemmingsplan van de gemeente EN ze overtreden geen wetten (zijn er eigenlijk regels voor uitstoot / luchtvervuling door bedrijven?), dan heb je waarschijnlijk geen poot om op te staan.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
@gambieter en @GarBaGe We hebben al contact met de gemeente gehad, maar deze verwijst ons door naar de ODH(Omgevingsdienst Haaglanden). Uiteraard ook contact mee gehad, maar zij blijven vaag omtrent de tijden waarin er geen overlast plaats mag vinden. Ze gaven wel aan dat de uitstoot niet te hoog mag zijn. Ook aan dat antwoord hebben we niet zo veel.

Mijn vraag was dan ook of er een metertje bestaat dat uitlaatgassen kan meten. Zodat ik het hier binnen in mijn huis kan meten, dan heb ik in ieder geval iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:09

Sebazzz

3dp

Met een simpel "metertje" ga je het niet redden. Je zal toch echt een expert langs moeten laten komen die zelf kan meten en een oordeel kan maken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 20:02
Pierre_nr1 schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:49:
@gambieter en @GarBaGe We hebben al contact met de gemeente gehad, maar deze verwijst ons door naar de ODH(Omgevingsdienst Haaglanden). Uiteraard ook contact mee gehad, maar zij blijven vaag omtrent de tijden waarin er geen overlast plaats mag vinden. Ze gaven wel aan dat de uitstoot niet te hoog mag zijn. Ook aan dat antwoord hebben we niet zo veel.

Mijn vraag was dan ook of er een metertje bestaat dat uitlaatgassen kan meten. Zodat ik het hier binnen in mijn huis kan meten, dan heb ik in ieder geval iets.
We gebruiken in de garage een 4 gas meter voor de uitlaat gassen, Co,CO2,Hc,O2. Dus als je wilt meten wat die garage zelf uitstoot moet je een meter zoeken die dit aan kan

Edit, bovenstaande is alleen voor benzine voertuigen.

Mocht je ook nog willen meten voor de diesels heb je ook een soort fijnstof meter nodig

[ Voor 8% gewijzigd door Uberdude op 16-09-2024 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zover ik weet moet je dit soort dingen inderdaad melden aan de omgevingsdienst, en als zij niks doen zijn er ook wel manieren om druk te zetten bij de gemeente, zoals handhavingsverzoeken.

Overlast mag immers nooit, het is meer dat de geluidsnormen overdag een stuk hoger liggen dan 's avonds, maar er zullen zeker wel normen zijn.

Een garage zal zich aan milieuwetgeving moeten houden, gezien ze met allerlei giftige stoffen werken.

https://www.bnnvara.nl/ze...ij-ernstige-stankoverlast deze link geeft ook al veel info over wat je kan doen.

Maar, gezien je al met de garage contact hebt gehad en zij niks willen doen, moet je het dus over harder via de gemeente spelen, al dan niet via de gemeenteaad, of de juridische weg zelf gaan bewandelen.

Zelf met metertjes klooien gaat je niks opleveren, dit moet allemaal gedaan worden door experts.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Uberdude schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:54:
[...]

We gebruiken in de garage een 4 gas meter voor de uitlaat gassen, Co,CO2,Hc,O2. Dus als je wilt meten wat die garage zelf uitstoot moet je een meter zoeken die dit aan kan

Edit, bovenstaande is alleen voor benzine voertuigen.

Mocht je ook nog willen meten voor de diesels heb je ook een soort fijnstof meter nodig
Het gaat hier om 99% benzinemotoren. Ik begrijp dat experts hier nuttig kunnen zijn, maar zou ik het metertje van de link hiervoor kunnen gebruiken? Het geeft me in ieder geval een indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:36
Je kunt stikstofoxiden en fijnstof meten voor je eigen gemoedsrust en om overlast te kwantificeren.
Sensirion maakt een sensor waarmee je zowel fijnstof als (relatieve) stikstofoxiden waarden mee in kaart kan brengen.

Het daadwerkelijk meten moet je inderdaad gewoon overlaten aan experts met prijzig apparatuur.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Dank voor jullie meningen/adviezen/tips. Ik ben een heel stuk wijzer geworden, en kan hier wel mee aan de slag.
Pagina: 1