Rammelend geluid Shimano rollerbrake eenvoudig te verhelpen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54
Sinds enige tijd rammelt mijn Gazelle Heavy Duty behoorlijk tijdens het rijden over oneffen wegen / drempels etc. Bij vlakke asfaltwegen is het weg. Nu hoor ik er zelf vrij weinig van aangezien ik noise cancelling dopjes in heb, maar voor de mede weggebruikers of het gezin als we samen gaan fietsen wil ik het geluid er toch uit hebben :+ En het hoort er gewoon niet in.

Nu ben ik gister op zoek gegaan, en er achter gekomen dat het van het omcirkelde plaatje van de voorste rollerbrake (Shimano BR-IM45-F) af komt, waar de remkabel aan bevestigd is. Hier zit veel speling op, tenzij ik rem, dan is die speling volledig weg.

Ik heb geprobeerd de remkabel af te stellen, maar als ik de speling er volledig uit heb, kan ik niet meer fietsen want dan zit het wiel vast :P

Is hier nog een eenvoudige oplossing voor? Zou smeren kunnen helpen? Of moet ik de rollerbrake in het geheel vervangen? Ook niet echt de kosten als ik zo gauw kijk, maar als ik het voor 0 Euro kan herstellen is dat natuurlijk beter :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J21VcOuUDVYbITiY35CATl2tYpw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ITYQ4gQ0AI0dhcWczARzsz6o.jpg?f=user_large

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 12:41
Zit de kabel klem https://hollandbikeshop.c...imano-kabelklem-br-im45f/ er wel goed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Voor zover ik kan beoordelen wel ja. De kabelklem heeft 2 rode markeringen, en volgens mij moest 1 van die 2 in het sleufje (uitsparing) vallen. Daarna draait hij kabelklem iets van 10 graden en zit hij daardoor geborgd? Ik heb gewoon 1 van de 2 rode markeringen gekozen die me het meest logisch leek gezien het verloop van de kabel.

Wat me wel op viel is dat ik de kabelklem er erg moeilijk uit kreeg. Ik weet niet of dat hoort en mogelijk een aanwijzing is dat daar iets niet lekker zit? Ik moest ‘m er met een schroevendraaier uitwippen, i.t.t. met de vingers eruit trekken wat ik op YT filmpjes nog wel eens zie.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-05 13:45
Het rammelen van zo'n rollerbrake komt meestal bij het schijfje met koelribben vandaan. Meestal kan je met de fijnafstelling bij het handvat het geluid tot een minimum beperken (net niet blokkeren). Anders zit er voor zover ik weet niets anders op dan een nieuwe monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 12:41
Schuifje kan je met tyraps vast zetten aan de spaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Speedster schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:56:
Schuifje kan je met tyraps vast zetten aan de spaken.
jerry-c schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:04:
Het rammelen van zo'n rollerbrake komt meestal bij het schijfje met koelribben vandaan. Meestal kan je met de fijnafstelling bij het handvat het geluid tot een minimum beperken (net niet blokkeren). Anders zit er voor zover ik weet niets anders op dan een nieuwe monteren.
Had ik even moeten zeggen ja… het schijfje met koelribben zit inderdaad los en had ik eerder al als verdachte gezien omdat ik ‘m vrij heen en weer kon bewegen met nagenoeg hetzelfde geluid. Ik heb dit schijfje toen ook met tie-wraps vastgezet aan de spaken (omdat deze meedraaien met het schijfje).

Toen een testritje gemaakt; helaas hetzelfde resultaat.

Daarna kwam ik na wat testen tot de conclusie dat het bovenstaande plaatje rammelt. Dit hoor ik al met op en neer laten vallen van voorwiel, maar als ik de rem ingeknepen hou, dan hoor ik niks meer. Het plaatje heeft dan ook geen speling meer en kan ik niet meer heen en weer bewegen met de hand.
Deze lijk ik ook te kunnen fijnstellen met de schroefjes bij het wiel en de handgreep, maar om het 100% weg te krijgen loopt m'n wiel te zwaar :P

Ik had eigenlijk gehoopt dat er nog een manier van afstellen was. Of misschien moet ik de kabelklem nog maar eens inspecteren. Of toch proberen te smeren via het daarvoor bestemde smeergaatje.
En anders kom ik mogelijk uit bij compleet vervangen ja. Geen idee hoeveel werk dat is, moet ik nog maar eens even uitzoeken :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb je het vet al is bijgevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Nope! Al las ik dat dat voornamelijk noodzakelijk is bij krakende of minder functionerende remmen? Daar heb ik nog geen last van. Maar zoals ik hierboven al zei, wellicht handig om dat "preventief" te doen, als dat al niet had moeten gebeuren :+

Moet speciaal vet zijn neem ik aan?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Denman schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:00:
[...]

Nope! Al las ik dat dat voornamelijk noodzakelijk is bij krakende of minder functionerende remmen? Daar heb ik nog geen last van. Maar zoals ik hierboven al zei, wellicht handig om dat "preventief" te doen, als dat al niet had moeten gebeuren :+

Moet speciaal vet zijn neem ik aan?
Ja maar kost je de kop niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 14:21
@Denman ik heb exact hetzelfde probleem. Die moer zit erg los en de rem schijf heeft veel te veel speling.
De fietsenmaker gaf aan dat de hele rem vervangen moet worden, maar ik lees online veel over een rubber ring; https://dijkhuistweewiele...melen-br-im45-im80-voor-a
Hoe heb je het opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
plofkip schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:30:
@Denman ik heb exact hetzelfde probleem. Die moer zit erg los en de rem schijf heeft veel te veel speling.
De fietsenmaker gaf aan dat de hele rem vervangen moet worden, maar ik lees online veel over een rubber ring; https://dijkhuistweewiele...melen-br-im45-im80-voor-a
Hoe heb je het opgelost?
Om eerlijk te zijn: niet :+

Door het afstellen van de remkabel kon ik het geluid verminderen, maar niet helemaal wegnemen. 100% wegnemen kon, maar ik had weinig zin om dagelijks 12km met nagenoeg dichtgeknepen rem te fietsen :P
Omdat het geluid in het begin minder was heb ik het voorlopig voor lief genomen. Mijn noise cancelling koptelefoon en overweging om deze zware transportfiets te vervangen door een lichtere helpen niet bepaald met de urgentie...

Wat dat betreft wel fijn dat je het topic even nieuw leven in blaast, want het geluid is in volle hevigheid terug. :(
Ik had over diverse ringen gelezen maar wist niet of die oplossing gingen bieden. Ook een complete unit is de kosten niet (4 tientjes ongeveer?) maar ik heb geen flauw idee hoeveel werk dat is en heb dat verder ook niet meer uitgezocht.

De ring die jij linkt heeft wel heel specifiek het probleem in de omschrijving staan, dus die kan wel waardevol zijn. Enig idee hoeveel werk het is om dit te vervangen?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 14:21
Denman schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:53:
[...]
De ring die jij linkt heeft wel heel specifiek het probleem in de omschrijving staan, dus die kan wel waardevol zijn. Enig idee hoeveel werk het is om dit te vervangen?
Nee hoopte dat jij het wist :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb ook een Gazelle Heavy Duty, nieuwe rollerbrakes voor en achter kost je €120 (materiaal en zelf doen. Want is doodsimpel).

Vet en afstellen hielp bij ons na 7 jaar niet meer.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1