Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een videocamera die ik kan gebruiken voor het opnemen van DJ sets. De sets duren meestal rond de 60 minuten, waardoor ik tegen problemen loop met mijn huidige camera’s.
Ik heb momenteel een Canon 90D en Sony A6000, maar de 90D heeft een opnamelimiet van 30 minuten die ik niet kan bypassen. De Sony kan softwarematig de opnamelimiet negeren, maar daar raakt de camera na 15 minuten opnemen al oververhit, dus dat is ook geen optie.

Momenteel neem ik de sets op met de A6000 en 2 elgato camera’s via OBS, dan raakt de sony niet oververhit. Omdat ik veel gekleurde lampen gebruik, zijn de elgato’s niet echt geschikt. Daarnaast is het moeten gebruiken van OBS wel vervelend, door de extra compressie die gelijk toegepast word is de kwaliteit niet top.
Het zou fijner zijn als ik zonder tussenkomst van PC kan opnemen.

Ik ben dus op zoek naar iets anders. Ik zit te denken om sowieso mijn iphone (15 max pro) te gebruiken en daarnaast een goede camera die lang kan opnemen. (wellicht later meer als het goed bevalt)

Qua eisen is het leuk als de camera 4k30 kan filmen, al zou 1080p30 ook al voldoende zijn. (maar volgens mij kan tegenwoordig elke camera al wel in 4k filmen)
Ik twijfel nu een beetje waar ik naar moet kijken, budget ligt zo rond de 300-500 euro. Een systeemcamera met verwisselbare lens is leuk, maar de iets oudere (2e hands) camera’s in de prijsrange kampen nog vaak met die oververhitting issues.

Een andere optie is wellicht een actioncam, zoals een gopro, osmo action of osmo pocket; mijn enige ervaring met een actioncam is een gopro 5, die was niet echt geweldig qua kleuren en het beeld was ook erg fisheye. Geen idee of dat met de nieuwere actioncams beter is.

Heeft iemand tips waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-09 07:33
Waarom zou je in 30FPS op willen nemen? In Europa is 25 de standaard.

Verder zijn er in cameraland zat opties bij de nieuwere modellen mirrorless, de Canon R7 en R50 om bij Canon te blijven maar ook de Sony A7III, Lumix SH5II, Lumix GH6 en Black Magic camera's kunnen dit bijvoorbeeld.

Maar anders kan je ook kijken naar een Atem mini (ISO). Dan kan je de beelden in HD schakelen en bij de ISO versie ook nog de losse kanalen opnemen.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
spreading schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:32:
Waarom zou je in 30FPS op willen nemen? In Europa is 25 de standaard.

Verder zijn er in cameraland zat opties bij de nieuwere modellen mirrorless, de Canon R7 en R50 om bij Canon te blijven maar ook de Sony A7III, Lumix SH5II, Lumix GH6 en Black Magic camera's kunnen dit bijvoorbeeld.

Maar anders kan je ook kijken naar een Atem mini (ISO). Dan kan je de beelden in HD schakelen en bij de ISO versie ook nog de losse kanalen opnemen.
De video’s komen uiteindelijk op youtube terecht, vandaar 30fps. niet echt een harde eis, meer om aan te geven dat ik high framerate (60fps+) niet nodig vind.

De nieuwe mirrorless camera’s zijn mooi, al vind ik het lastig te achterhalen of ze niet oververhitten bij lange opnames. Daarnaast zijn de modellen die je aanhaalt wel flink buiten budget ;)

De Atem mini ISO is inderdaad een mooie als ik met mijn huidige camera’s op wil nemen zonder PC; zeker een overweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Laatst online: 27-09 07:33
Ook youtube pakt 25FPS, dus ook dat zou geen probleem moeten zijn.

Je zou een keer een Atem kunnen huren bij een budgetcam oid. Nog best betaalbaar en dan kan je kijken of je met je huidge camera's al een eind komt. Is dat niet moet je toch investeren in camera's. Een Gopro oid kan, maar ik zou voor iets meer geld toch kijken naar een camera met een grotere sensor. Ik gok dat een GroPro en een wat betere webcam over eenzelfde soort sensor beschikken.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Laatst online: 22:49

SomerenV

It's something!

Het probleem met de reguliere 'foto' camera's is dat ze nooit gemaakt zijn voor langdurige opnames. Sommige kunnen het wel, maar voor video heb je nou eenmaal ander spul wat daar specifiek voor gemaakt is. Ik zou gewoon een DJI Osmo Action 4 of een GoPro Hero 12/13 kopen. Die doen het prima bij weinig licht, hebben een enorm wijde FOV zodat je de camera niet heel ver weg hoeft te zetten, hoge resolutie, hoge framerate (anno 2024 is 60fps toch wel de standaard), geen gedoe met een zoekende autofocus en zijn door hun formaat en gewicht praktisch overal wel neer te zetten als je zo'n flexibele mini-tripod gebruikt. Door het formaat zijn ze ook vrij onzichtbaar. Da's met een normale camera toch wel een iets ander verhaal :+

Veel DJ's gebruiken voor opnamen van hun sets ook vaak dat soort kleine camera's of hun telefoon. Die gaan niet lopen aankloten met mirrorless camera's, verwisselbare lenzen en dat soort ongein. Gewoon een action cam er neer knallen en gas erop. Eventueel kun je het uitbreiden met meer camera's en een Atem of vergelijkbare hardware om tussen camera's te switchen.

[ Voor 5% gewijzigd door SomerenV op 20-09-2024 16:21 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
GeleFles schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:32:Een andere optie is wellicht een actioncam, zoals een gopro, osmo action of osmo pocket; mijn enige ervaring met een actioncam is een gopro 5, die was niet echt geweldig qua kleuren en het beeld was ook erg fisheye. Geen idee of dat met de nieuwere actioncams beter is.
GoPro Hero 5 is 8(!) jaar oud, je kunt er van uitgaan dat nieuwe beter zijn, ja. Wat denk je eventueel van een 360°-camera, zoals een Insta360? De X3 past zo te zien prima in je budget en daar kunnen echt best leuke dingen uit komen in de edit, mocht je daar zin in hebben. Je hebt het over gekleurde lampen dus ik heb het idee dat low light niet een super zwaar wegende eis is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Bedankt voor alle tips! Na wat verder onderzoek heb ik ervoor gekozen om een gopro 13 te bestellen, daar ga ik eens lekker mee testen. Een 360 camera heb ik ook nog over zitten te denken, maar de 360 functie heb ik niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 15:38
Wat tevens interessant kan zijn voor de Sony camera: Ik gebruik namelijk zelfs een A5100 als webcam met een 4K Cam link.

Het display openklappen, dit zou wel wat moeten schelen voor de warmte

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:13
Waarom maak je geen gebruik van een DSLR of mirrorless camera (zoals je Sony) in combinatie met een monitor/recorder (bv. een Atomos Ninja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
richardboer schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:31:
Wat tevens interessant kan zijn voor de Sony camera: Ik gebruik namelijk zelfs een A5100 als webcam met een 4K Cam link.

Het display openklappen, dit zou wel wat moeten schelen voor de warmte
Dat werkt inderdaad prima, ik gebruikte inderdaad een camlink om de sony in OBS te koppelen. Ik wilde juist van de pc af en een meer mobiele setup maken. (Als ik bijvoorbeeld een keer ergens anders iets op wil nemen)
Mortis__Rigor schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:03:
Waarom maak je geen gebruik van een DSLR of mirrorless camera (zoals je Sony) in combinatie met een monitor/recorder (bv. een Atomos Ninja).
Ah, die kende ik nog niet! Misschien een optie in de toekomst als ik alsnog mijn sony of canon wil gebruiken, thanks!
Pagina: 1