Vloerluik/kruipluik: ervaren maker en welke greep voor opene

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef3
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-01 18:32
De (dikke bamboe)vloer in mijn woning is verwijderd. De vloer is nieuw opgebouwd met vloerverwarming, en pvc erop. In de woonkamer is een vloerluik, dit is beschadigd bij de acties en moet vernieuwd worden, waarna het pvc erop kan. Het vloerenbedrijf dat alles heeft gedaan, geeft aan dat dit luik hoger is dan wat zij kunnen leveren, en adviseren het te laten maken door een derde. Mijn aannemer heeft wel een timmerman, maar die is erg jong -met alle respect-. Het lijkt mij (als leek...) dat het handig is dat iemand dit maakt met ervaring hiermee. Ook gezien dat er nog pvc op moet passen (hoogte/randafwerking enz.) en er een greep o.i.d. op moet om het te kunnen openen. Is dit in feite een standaard timmermansklus of heb ik inderdaad een vakman (welke?) met meer ervaring op dit vlak nodig?

Daarnaast vraag ik me af wat de beste greep of andere manier is om het te kunnen openen zonder het pvc te beschadigen, en het mooi vlak is zodat het zo min mogelijk opvalt (niet zo blij met een luik in de woonkamer nl.) en er ook nog iets op te zetten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waarom moet er zo nodig een greep op?
Standaard rond gat wat je met stok met spijker opent niet goed? (of hoe heet dat, zo'n zolder luik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:15
zoiets: https://www.yachtsupplier...1PbCQeEAQYBiABEgKOxPD_BwE

luikring/verdiept handvat

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 16-09-2024 10:49 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:43
wij hebben 2 jaar geleden in een huis wat voor de verhuur bestemd is een pvc vloer over het kruipluik laten plakken.
Hierdoor was er ook geen greep meer, het luik tillen we nu op met een zuignap voor ruiten.

er is rondom alleen een gleufje van 2mm te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Ik weet niet waar het ligt, maar ik heb op die plekken een vloermat gelegd, en zelf een luik uitgezaagd met verdiept handvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef3
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-01 18:32
FRANQ schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:44:
wij hebben 2 jaar geleden in een huis wat voor de verhuur bestemd is een pvc vloer over het kruipluik laten plakken.
Hierdoor was er ook geen greep meer, het luik tillen we nu op met een zuignap voor ruiten.

er is rondom alleen een gleufje van 2mm te zien.
Dat lijkt me mooi! Is het een redelijk zwaar luik ook?
Gebruik je er dan zoeentje?
https://www.gamma.nl/asso...kunststof-60-kg/p/B401506?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:43
Stef3 schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:00:
[...]

Ja het is zoeen, alleen met 3 zuignappen.

Het is een standaard kruipluik van dat betonachtige materiaal met piepschuim eronder.
Met daarop een plaat hout geplakt waarop het plakpvc zit.

In de technische ruimte ligt eenzelfde luik het met plavuizen erop gelijmd, deze openen we op dezelfde manier.

Bij het pvc maken we het wat vochtig, zodat de "nerven" niet al teveel lucht doorlaten, en de zuignap dus goed plakt.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 16-09-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:27
Stef3 schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:00:
[...]

Ik gebruik ook zo’n zuignap om ons zware (betegelde) kruipluik te openen. De zuignap en de ondergrond even natmaken met een doek, dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:45
Hier ook met een betegelde vloer, gebruik 1 zuignap om hem op te wippen. Zo vaak hoeft hij ook helemaal niet open.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Stef3 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:11:
[...]
Mijn aannemer heeft wel een timmerman, maar die is erg jong -met alle respect-. Het lijkt mij (als leek...) dat het handig is dat iemand dit maakt met ervaring hiermee. Ook gezien dat er nog pvc op moet passen (hoogte/randafwerking enz.) en er een greep o.i.d. op moet om het te kunnen openen. Is dit in feite een standaard timmermansklus of heb ik inderdaad een vakman (welke?) met meer ervaring op dit vlak nodig?
[...]
Een dergelijke klus zou ik durven toevertrouwen aan een timmerman vers van de timmerschool met 2 weken ervaring, just saying. Als je zoiets al niet kunt toevertrouwen aan een jonge timmerman met weinig ervaring, wat dan wel?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-09 20:38
Stef3 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:11:
De (dikke bamboe)vloer in mijn woning is verwijderd. De vloer is nieuw opgebouwd met vloerverwarming, en pvc erop. In de woonkamer is een vloerluik, dit is beschadigd bij de acties en moet vernieuwd worden, waarna het pvc erop kan. Het vloerenbedrijf dat alles heeft gedaan, geeft aan dat dit luik hoger is dan wat zij kunnen leveren, en adviseren het te laten maken door een derde. Mijn aannemer heeft wel een timmerman, maar die is erg jong -met alle respect-. Het lijkt mij (als leek...) dat het handig is dat iemand dit maakt met ervaring hiermee. Ook gezien dat er nog pvc op moet passen (hoogte/randafwerking enz.) en er een greep o.i.d. op moet om het te kunnen openen. Is dit in feite een standaard timmermansklus of heb ik inderdaad een vakman (welke?) met meer ervaring op dit vlak nodig?

Daarnaast vraag ik me af wat de beste greep of andere manier is om het te kunnen openen zonder het pvc te beschadigen, en het mooi vlak is zodat het zo min mogelijk opvalt (niet zo blij met een luik in de woonkamer nl.) en er ook nog iets op te zetten is?
Ik heb precies hetzelfde probleem, maar is heel makkelijk op te lossen door kruipruimteluik in Google te typen en dan heb je al bedrijven te pakken die het op maat maken. Geïsoleerd en al voor een normale prijs. 😉

Ga het binnenkort ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-08 15:48
FRANQ schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:15:
[...]

Ik krijg het daarmee niet voor elkaar. Ook met natmaken niet. Iemand andere tips?

Ja het is zoeen, alleen met 3 zuignappen.

Het is een standaard kruipluik van dat betonachtige materiaal met piepschuim eronder.
Met daarop een plaat hout geplakt waarop het plakpvc zit.

In de technische ruimte ligt eenzelfde luik het met plavuizen erop gelijmd, deze openen we op dezelfde manier.

Bij het pvc maken we het wat vochtig, zodat de "nerven" niet al teveel lucht doorlaten, en de zuignap dus goed plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 15:52
Het is gewoon een luik waar dan nog wat van de pvc vloer op komt? Waarom zou een jonge timmerman dat niet kunnen dat is geen rocket science.

Ik zie luikringen al genoemd. Voor volledig blind kun je ook kijken naar het verticaal plaatsen van 'druksnappers'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n995KSHHMDivJXBoCNaWGcTU4hE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ajKhZ5s2OXgEMxfIKpVHbCxY.jpg?f=user_large
en dan een zwaar model, druk je er eenmaal op drukt opent hij een stukje en kan hem vanonder het luik openen. Wellicht is dat iets? Heb je misschien wel kans dat het perongelijk opent.

Of je gaat full tweaker en vraagt of er iets mogelijk is met een linear actuator met ergens een knopje in de buurt, druk je daar op komt je luik omhoog!

Persoonlijk zou ik gewoon een luikring gaan, simpel en fool proof maar de keuze is reuze.
Pagina: 1