Shelly max load is gelijk aan max ampere zekering?

Pagina: 1
Acties:

• _koen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-10 18:06
Hallo,

Ik twijfel over de aankoop van een Shelly voor mijn verlichting. Mijn verlichting zit achter zekeringen van 16A. Als ik bijvoorbeeld de specs van een Shelly Plus 2PM bekijk, dan kan er maximum 10A per kanaal. Of een Shelly One Gen3 is maximum 8A.

Betekent dat dat ik dat achter zo'n zekering van 16A niet kan gebruiken? Want in het slechtste scenario kan er +/- 3500W door dat circuit gaan?

Of moet ik enkel kijken naar de lamp achter de Shelly? En zit ik dan erg safe met die ledlampjes?

Alvast bedankt!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is op zich niet ongebruikelijk om een onderdeel te gebruiken dat minder mag hebben. Zo zijn heel veel normale schakelaars ook maar 10A. Of de kabel en schakelaar aan je schemerlamp. Laat staan dimmers, en die hebben echt niet allemaal een zekering erin.

Maar dan zou ik er geen stopcontact achter hangen waardoor je niet weet wat de load is. Maar met een vaste load die lager is dan de max zou geen issue moeten zijn.

• _koen
Dankjewel voor het snelle antwoord Septillion!

Ik begrijp eigenlijk maar half hoe zoiets werkt. Als mijn circuit afgezekerd is op 16A en ik sluit ergens op dat circuit een toestel aan dat 3500W verbruikt, gaat die "load"/"warmte" dan ook door de kabels over mijn Shelly en lamp?

Die kabel van die schemerlamp is inderdaad ook maar een flinterdun kabeltje. Die kabel vangt die load dan niet op?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:14
Als ze net zo werken als het Zigbee Aqara spul dat ik heb, zit er een overload beveiliging in de Shelly's.

En dat dunne kabeltje naar de lamp krijgt de lage stroom van de lamp of in geval van kortsluiting heel kortstondig 10A van de Shelly of 16A van de zekering. Dat kan dat kabeltje wel hebben voor een paar milliseconden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@_koen het vermogen gaat alleen door je Shelly als die load ook achter de Shelly hangt. Anders niet natuurlijk. Heb jij 40W aan verlichting achter je Shelly en op een ander stopcontact (maar zelfde groep) een oven die 3000W trekt, dan gaat er 40W door de Shelly heen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• _koen
Aha, bedankt voor de verduidelijking! Ik dacht dus dat die 3000W door alle bekabeling van die groep gaat, tenzij er een relais tussenzit (zoals een Shelly of schakelaar).

Die 3000W wordt dan waar "tegengehouden"? Enkel van stopcontact tot "oven"? In het geval van verlichting zit er toch niets dat die 3000W ertussen tegenhoudt?

Ik leer bij ;-)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@_koen zoek eens wat filmpjes op over elektrische schakelingen en dan vooral parallelschakelingen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRemg0wPZo6cSzwP-59DG4WjKio=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6jrKbXL5o4WXHkPR4atwrUYd.png?f=user_large

Stel bij het plaatje rechts je even voor dat de bovenste lamp je Shelly met lamp is en de onderste lamp een oven. Die hebben beide een eigen route, er is geen manier om de stroom die uit de oven gaat eerst weer door de Shelly te laten gaan voordat het terugvloeit naar het stopcontact.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1