Hoogteverschil in dekvloeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-05 08:25
Ik ben even op zoek naar wat meningen van mede-tweakers.

Ik heb een jaar geleden in één deel van ons klushuis een zandcement dekvloer laten storten. De afgelopen weken was de vloer in het andere gedeelte van het huis aan de beurt. Daar is 40cm schuimbeton gestort, vervolgens vloerverwarming erop en afsluitend een laag anhydriet dekvloer.

De twee dekvloeren (die van een jaar geleden en die van nu) 'ontmoeten' elkaar onder een binnendeur (van keuken naar bijkeuken). Wij willen klik-pvc leggen en die graag dorpelloos doorleggen over de hele begane grond.

Maar helaas is er een hoogteverschil van ~7mm tussen de twee dekvloeren omdat er niet genoeg anhydriet was besteld om het op te vullen tot 0 hoogteverschil. Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siHDIqVwJhNMO7Dg-SE1b5M2bgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7q815MQPzr0xOZvMtQgQA7o.jpg?f=fotoalbum_large

Aannemer 'A' heeft het schuimbeton gestort. Afgesproken dat het schuimbeton tot 7cm onder de beoogde eindhoogte van de dekvloer zou komen. Dat is met laser afgemeten en vervolgens piketpaaltjes geslagen. Schuimbeton is gevuld tot de piketpalen. Er is nu natuurlijk niet meer na te gaan hoe accuraat dat precies was.

Vervolgens heb ik het aantal m2 en die 7cm hoogte gecommuniceerd aan Aannemer 'B'. Hij heeft voor dat volume +5% besteld. Dat bleek dus helaas niet genoeg. Hij zegt omdat het schuimbeton zo ongelijk was dat het op sommige plekken echt 'laag' was.

Ik heb vandaag even met Aannemer 'B' gebeld en hij geeft aan dat hij dus al rekening heeft gehouden met 5% extra. Als tip geeft hij mee dat we het hoogteverschil wel kunnen oplossen door meerdere lagen ondervloer daar te leggen. Met Aannemer 'A' hebben we een goede relatie en willen we graag nog vaker klussen door laten doen.

Wat vinden jullie? Kunnen we wat met de tip van Aannemer 'B'? Of moeten we zoeken naar een andere oplossing als we de vloer dorpelloos willen kunnen leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:46
Ik zou laten bijvullen, want meerdere lagen ondervloer gaat veren. dat is niet handig -.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:06
Ik zou het ook (laten) aanvullen.

Sowieso lijkt die lagere vloer ook bij lange na niet mooi egaal en vlak te zijn, dus die wil je, of moet je, in ieder geval toch nog iets van egaliseren, zo lijkt het op de foto…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik zou niet met meerdere lagen ondervloer gaan zitten klooien. Wie zegt dat je daarmee het hoogteverschil 100% weg kan werken? En bij PVC komt de egaliteit van de vloer best nauw.

Als de relatie met aannemer A zo goed is snap ik overingens ook niet dat je met een andere aannemer in zee bent gegaan. Of aannemer A moet binnen de gewenste periode absoluut geen tijd gehad hebben.

+ wat @BrainCrash zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door Frappuccino op 16-09-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05 15:31
Als je wil doorleggen zonder drempel o.i.d. zou ik het op (laten) hogen want er gewoon meerdere lagen ondervloer onder proppen dat heeft echt een te hoog buurman en buurman gehalte...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als jij hebt aangeleverd hoeveel m3 er moet komen (m2*7cm) en het is niet voldoende dan is dat een vervelende discussie. Meestal als ik een opdracht geef voor werk dan geef ik aan wat het resultaat moet zijn: in dit geval de vloer moet exact aansluiten op de andere vloer.
Ik denk dat het een lastige discussie wordt, zeker omdat de aannemer al rekening heeft gehouden met 5% extra. Ik denk niet dat hij er veel aan kan doen.
Ik zou de vloer met egaline gelijk trekken met de hoogte van de andere vloer. Eventueel vragen of aannemer B dat kan doen tegen een vriendelijk prijsje, en anders aannemer A dat laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 17:21

M14

Ik zou kiezen voor vloer egalisatie. Dan kan tot 30mm dik als ik google mag geloven, dat zou voldoende moeten zijn.

Ik vraag me af of dekvloer zo dun gaat hechten en stevig genoeg is.

Met dit soort vloeren storten ... het is de bouw, als dat binnen een centimeter nauwkeurig is gemaakt, dan mag je blij zijn ;)

[ Voor 25% gewijzigd door M14 op 16-09-2024 10:21 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom2828
99ruud99 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:12:
Ik zou laten bijvullen, want meerdere lagen ondervloer gaat veren. dat is niet handig -.-
Een verende vloer lijkt me inderdaad niet wenselijk. Zeker niet op een plek waar je heel vaak loopt. Dank.
BrainCrash schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:17:
Ik zou het ook (laten) aanvullen.

Sowieso lijkt die lagere vloer ook bij lange na niet mooi egaal en vlak te zijn, dus die wil je, of moet je, in ieder geval toch nog iets van egaliseren, zo lijkt het op de foto…
De anhydriet vloer is op zich wel erg vlak. Wat je op de foto ziet is volgens mij een kalkafzetting. Je veegt het zo weg met een doek.
theHoff schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:18:

Ik zou de vloer met egaline gelijk trekken met de hoogte van de andere vloer. Eventueel vragen of aannemer B dat kan doen tegen een vriendelijk prijsje, en anders aannemer A dat laten doen.
M14 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:19:
Ik zou kiezen voor vloer egalisatie. Dan kan tot 30mm dik als ik google mag geloven, dat zou voldoende moeten zijn.

Ik vraag me af of dekvloer zo dun gaat hechten en stevig genoeg is.

Met dit soort vloeren storten ... het is de bouw, als dat binnen een centimeter nauwkeurig is gemaakt, dan mag je blij zijn ;)
Ik denk dat de vloer gelijk trekken met egaline dan de beste route is. Is dit iets wat wij ook zelf zouden kunnen doen? Ik kijk een beetje op tegen de extra kosten, ook als het tegen een vriendelijk prijsje is.

En vloeit egaline mooi weg naar de vlakke vloer toe? Tegen deze opstaande rand van ~7mm geloof ik wel dat ik de egaline netjes tegenaan krijg. Maar naar de keuken toe is de vloer gewoon vlak natuurlijk en zul je dan over een afstand van 2 meter ofzo van 7mm naar 0mm verschil moeten met egaline. Kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Tom2828 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:35:
[...]

Een verende vloer lijkt me inderdaad niet wenselijk. Zeker niet op een plek waar je heel vaak loopt. Dank.

[...]

De anhydriet vloer is op zich wel erg vlak. Wat je op de foto ziet is volgens mij een kalkafzetting. Je veegt het zo weg met een doek.

[...]

[...]

Ik denk dat de vloer gelijk trekken met egaline dan de beste route is. Is dit iets wat wij ook zelf zouden kunnen doen? Ik kijk een beetje op tegen de extra kosten, ook als het tegen een vriendelijk prijsje is.

En vloeit egaline mooi weg naar de vlakke vloer toe? Tegen deze opstaande rand van ~7mm geloof ik wel dat ik de egaline netjes tegenaan krijg. Maar naar de keuken toe is de vloer gewoon vlak natuurlijk en zul je dan over een afstand van 2 meter ofzo van 7mm naar 0mm verschil moeten met egaline. Kan dat?
Egaline is eigenlijk bedoeld om mooi uit te vloeien en een vlak en waterpas oppervlak te maken waar dan weer een vloer over kan. Je zal de hele ruimte dus eigenlijk 7mm moeten ophogen. Evengoed kan je het wel een beetje op afschot krijgen. Aangezien je klik pvc wilt gebruiken zal je die (denk ik) dan wel moeten verlijmen op de vloer als je ondervloer niet vlak is om te voorkomen dat je uiteindelijk spleten krijgt.
Ik zou er toch voor kiezen een beetje te investeren om de hele vloer op dezelfde hoogte te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
theHoff schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:41:
[...]

Egaline is eigenlijk bedoeld om mooi uit te vloeien en een vlak en waterpas oppervlak te maken waar dan weer een vloer over kan. Je zal de hele ruimte dus eigenlijk 7mm moeten ophogen. Evengoed kan je het wel een beetje op afschot krijgen. Aangezien je klik pvc wilt gebruiken zal je die (denk ik) dan wel moeten verlijmen op de vloer als je ondervloer niet vlak is om te voorkomen dat je uiteindelijk spleten krijgt.
Ik zou er toch voor kiezen een beetje te investeren om de hele vloer op dezelfde hoogte te krijgen.
Klik pvc is gewoon plastic laminaat? Ik zou daar niks aan verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Polderviking schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:12:
[...]

Klik pvc is gewoon plastic laminaat? Ik zou daar niks aan verlijmen.
Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar als het net zoals laminaat is en je vloer is niet vlak en loopt hol (vanwege afschot) hoe zorg je er dan voor dat het niet veert als je er overheen loopt? Of is het niet zo stijf als laminaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
theHoff schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:15:
[...]

Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar als het net zoals laminaat is en je vloer is niet vlak en loopt hol (vanwege afschot) hoe zorg je er dan voor dat het niet veert als je er overheen loopt? Of is het niet zo stijf als laminaat?
Ik heb het (quickstep clickpvc) hier op een jaren 50 houten planken vloer gelegd een paar jaar terug die ik een beetje lafjes vlak gemaakt met dunne spaanplaten.
De hele vloer veert hier op plekken maar heb tot dusver geen issues met planken die loskomen.
Mijn inziens moet het wel kunnen "werken", denk dat je het niet zomaar kan verlijmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Polderviking op 16-09-2024 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47

paQ

Tom2828 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:35:
[...]

Atlas 30 kun je volgens mij uitvloeien tot 3 mm, maar is eveneens nivelerend.
Een beetje kundig iemand kan dit.
Desnoods uitschuren tot 0.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
paQ schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:37:
[...]

Atlas 30 kun je volgens mij uitvloeien tot 3 mm, maar is eveneens nivelerend.
Een beetje kundig iemand kan dit.
Desnoods uitschuren tot 0.
Dank voor de tip. Het voelt namelijk heel gek om een complete ruimte van 56m2 op te hogen zodat een verschil van 7mm bij deur wordt afgewerkt.

Ik heb ook Aannemer 'A' even om advies gevraagd, alhoewel hij niks met de dekvloer te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42

Pazo

Mroaw?

Hier hetzelfde gehad met onze verbouwing, dekvloer in de aanbouw ligt ook hoger dan van de bestaande bouw.
Was bijna een cm. Schrok daar erg van, maar was dus gelukkig op te lossen door te egaliseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmDf8bUr-BOetsf_5cmXMl0kjUM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nwOkN40oduUtFrRKBMQrceXd.jpg?f=user_large

Daarna is plak pvc overheen gegaan. Super strak, niets meer van te zien / aan te merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN52WufzA8XQTP17_Ot17qdxC5s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x3QiKeROAVIYMs0LhewJRCh1.jpg?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47

paQ

Tom2828 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:42:
[...]

Dank voor de tip. Het voelt namelijk heel gek om een complete ruimte van 56m2 op te hogen zodat een verschil van 7mm bij deur wordt afgewerkt.

Ik heb ook Aannemer 'A' even om advies gevraagd, alhoewel hij niks met de dekvloer te maken heeft.
Alles uitvlakken met 7 mm zal je rond de 35 zakken kosten.
Persoonlijk zou ik in dat geval 20 zakken ofzo proberen, beginnen bij de rand, en dan steeds minder dik laten vloeien. Dus wel alles meenemen, maar met dikteverschil.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:28
Ik zou het eerst voorleggen aan de vloerenlegger. En het egaliseren en het leggen van de vloer bij 1 partij houden. Laat die anders met de aannemer overleggen of nog meer dekvloer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Bas.013 schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:57:
Ik zou het eerst voorleggen aan de vloerenlegger. En het egaliseren en het leggen van de vloer bij 1 partij houden. Laat die anders met de aannemer overleggen of nog meer dekvloer nodig is.
We gaan de klik-pvc zelf leggen. Dus dit is helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt met egaline de gehele vloer gelijk krijgen. Dan heb je wel een mooie vloer om te beginnen.
Maar hiervoor zul je wel een zak of 30-35 nodig hebben. Dan heb je wel een vlakke vloer die overal gelijk is.

Is een klus die prima zelf te doen is.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de vloer op die plek van wat afschot te voorzien.
Dan hoef je niet de gehele ruimte te doen en kun je fijn de pvc doorleggen. Dat is mogelijk wel de goedkoopste oplossing. Je kunt hiervoor een uitvlakmortel gebruiken (bijvoorbeeld Pericret).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Een zak egaline is 13 euro incl btw. Ga nou niet proberen 200 euro te besparen door een aflopende vloer te creëren. Als je je huis verkoopt gaat er een heel stuk meer van de prijs af doordat de nieuwe eigenaren de vloer eruit moeten halen om de vloer goed te egaliseren (dat gaan ze natuurlijk niet doen, maar gegarandeerd dat ze dat aanhalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
Ik weet niet of er deuren uitkomen op het lagere gedeelte; zeker even checken of je daar niet in de problemen kan komen als je vloer plots wat hoger ligt...

Heb ooit iets gelijkaardigs gehad: na uitbreken van tussenwand bleken de vloeren toch niet even hoog (+/- 1cm). Hebben toen de "afschot methode" toegepast over breedte van 1,5m ongeveer en ja je voelt dat, naar mijn mening best aanvaardbaar maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:33
Eigenlijk is er meer 1 fatsoenlijke oplossing en dat is egaliseren. Zou hier ook niet op de kosten willen besparen, het eindresultaat wordt er door bepaald.

• Tom2828
Dank allemaal voor de antwoorden. Dit geeft mij een goede richting om samen met een aannemer te kijken naar de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tom2828 schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:24:
[...]

We gaan de klik-pvc zelf leggen. Dus dit is helaas geen optie.
Klik-pvc over vloerverwarming is niet de ideale combinatie

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44

Illusion

(the art of)

Ik zou ook even controleren of de hoge vloer wél vlak is.
Anders moet je waarschijnlijk beide vloeren vol egaline gieten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1