Honeywell DW915S aansluiten op bestaande bel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bta91
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-04 11:53
Goedemorgen,

Mijn bestaande bedrade bel (knop) is aangesloten op een Honeywell Friedland D107, waarbij de rode draad in de 3 zit en de blauwe draad in 2.
Graag vervang ik deze door de Honeywell DW915S, maar ik krijg dit niet werkend. Heeft iemand ideeën hoe ik dit aangesloten krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:45
Je tweede link is hetzelfde als de eerste? Dat is lastig vergelijken zo. 8)7

Gebruik(te) je de oude D107 bel op batterijen? Of met een trafo?

Wat vreemd is, is dat in het schema dat je deelt klem 2 helemaal niet gebruikt wordt bij een transformator. Of heb je een verbinding zitten tussen klem 1 en 2? Plaats eens foto hoe je de oude bel hebt aangesloten?

Als je niet zelf kan zien hoe de bedrading zit en je geen batterijen gebruikt, dan zou het zo kunnen zijn dat de trafo in je groepenkast zit. de bedrading loopt dan via je groepenkast Om dat te controleren moet je een multimeter aansluiten op de blauwe en rode draad (1 daarvan even losschroeven voor de zekerheid) en dan kijken of er spanning op komt te staan als je op de deurbel drukt. Hiervoor is het handig om dit met twee man/vrouw te doen. Zet je multimeter wel op wisselspanning. ;)

Om de DW915S in dat geval werkend te krijgen zul je de bedrading moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:20

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb ruim 3 jaar geleden precies hetzelfde gedaan, mijn oude Friedland vervangen door een DW915S.
Bij mij was de Friedland gevoed door een beltrafo en die heb ik ook weer gebruikt om de DW915S te voeden.
Zie hier voor de aansluitschema’s: Vliegvlug in "Draadloze deurbel aansluiten op bestaande bel"

Dat topic bevat trouwens veel info over het aansluiten van DW915S en andere modellen, ook wanneer je de oude Friedland gong zou willen behouden (wat ik niet aanraad overigens) of nog een extra DW915S draadloos koppelen aan de eerste zodat je verder weg in je huis of de tuin de bel ook goed kan horen.

De beltrafo hoeft trouwens echt geen 2A te zijn zoals Honeywell voorschrijft, die van mij doet het al ruim 3 jaar prima op de 1A beltrafo in mijn groepenkast.

Mocht je Friedland nu op batterijen werken en je geen trafo hebben dan zou ik de DW915S gewoon voeden via de USB aansluiting.
Of als alternatief batterijen. Mijn tweede, draadloos gekoppelde DW915S gaat nu al ruim 3 jaar mee met dezelfde set batterijen. Honeywell zelf geeft een levensduur van 5 jaar op een set dus ik kan als het goed is nog even vooruit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bta91
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

De Friedland lijkt nu te worden gevoed via de beltrafo, er zitten geen batterijen in de Friedland.
Echter suggereert het aansluitschema van de DW915S dat er vier draadjes nodig zijn om deze te laten werken zonder batterijen of USB-voeding.
Hoe krijg ik de DW915S gevoed vanuit de beltrafo? Of moet dan de bedrading worden aangepast?
En is dan het makkelijkse alternatief de DW915S aan te sluiten op A1 en A2 en te voeden via de USB aansluiting?

Hierbij wat foto's van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ujKszU_G5-kuyg4PibEF4d5vqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scuj7Ltjfu87LwdxwNZkSGBk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvNBQxXFYj8aPeZL-s8fopwD_hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JJ3nTXp7VsffePCvQn9UzUE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:20

Vliegvlug

Flight Simple

bta91 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:05:
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

De Friedland lijkt nu te worden gevoed via de beltrafo, er zitten geen batterijen in de Friedland.
Echter suggereert het aansluitschema van de DW915S dat er vier draadjes nodig zijn om deze te laten werken zonder batterijen of USB-voeding.
Ja dat klopt, 4 draden, zie het aansluitschema in het andere topic.

Met de DW915s lopen er twee setjes draden als het ware parallel, één setje naar de voeding en één setje naar de drukknop.
De DW915S heeft een continue voeding en het setje draden naar de drukknop stelt de DW915S in staat om te detecteren of de knop wordt ingedrukt waarna het gonggeluid wordt afgespeeld.

Met de oude Friedland staan de knop en gong als het ware in serie. Er loopt één setje draden vanuit de trafo, als je een van de draden volgt maakt deze een lusje, van drukknop, via de gong terug naar de trafo.
Dat werkt ook wezenlijk anders want pas wanneer de drukknop wordt ingedrukt wordt de stroomkring gesloten en krijgt de gong voeding en gaat deze geluid maken.
Hoe krijg ik de DW915S gevoed vanuit de beltrafo? Of moet dan de bedrading worden aangepast?
Volg de draden vanaf de Friedland en kijk waar ze heen gaan, meestal zijn er ergens twee draden of meerdere setjes in elkaar gedraaid omdat van de kabel naar de drukknop er een draad wordt onderbroken om de trafo of de gong of beiden er tussen te zetten want dat is het makkelijkste bij aanleg.

Zoiets als hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLfVKTQTe0G6QpoR_-RQO0kK9X0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tm4iYN0OloamhUX0kFT0dRRD.jpg?f=user_large
(Verder niet op letten hoe het op deze foto is aangesloten, dat is niet relevant. Gaat enkel om de in elkaar gedraaide draden te laten zien.)
Setje rode en setje blauwe draden zijn hier in elkaar gedraaid waarbij er bij de blauwe een stukje buitenmantel overheen is geschoven ter isolatie. Bij rood is deze er al afgehaald of gevallen.

Belangrijkste is de kabel die naar de drukknop gaat te identificeren, daarvan de draden los te koppelen en deze op A1 en A2 aan te sluiten. Volgorde maakt niet uit.
Vervolgens te kijken welke 2 draden er van de trafo af komen, komen meestal ter hoogte van waar de trafo hangt de groepenkast uit. Bij jou rechts aan de zijkant.
Deze loskoppelen van hetgeen ze nu op aangesloten zijn en aansluiten op AC1 en AC2, volgorde maakt niet uit.

Waarschijnlijk is je oude Friendland gong dan helemaal ontkoppelt. Zo niet dan kan je de rest van de draden daarop loshalen.

En mocht je draden te kort komen om de boel aan te sluiten dan kan je die meestal wel van de kabel richting de drukknop afhalen, die heeft vaak wel overlengte in de meterkast. Of als er nog wat draden aan de Friedland zaten kan je die gebruiken.
En is dan het makkelijkse alternatief de DW915S aan te sluiten op A1 en A2 en te voeden via de USB aansluiting?

Hierbij wat foto's van de huidige situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de foto’s is de route van de draden niet te zien dus dat moet je even zelf volgen.
Aangezien je de trafo al hebt hangen zou ik die gewoon gebruiken, dat is het makkelijks en scheelt je weer een losse voeding en gebruik van een stopcontact in de meterkast.

Die 1A beltrafo is prima geschikt.
Zet ‘m wel even uit voordat je de bekabeling gaat wijzigen! ;)

Succes met het aansluiten!

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 18-09-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bta91
Het is gelukt, heel erg bedankt!
Pagina: 1