Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 09:33
Mijn vraag :

Er is een pakket van amazon afgeleverd bij onze buren (omdat wij niet thuis waren).

Nu heb ik niets besteld bij Amazon en is het pakket op naam van iemand die hier niet woont.
Google verteld mij dit is pakket fraude.

Wat te doen ?
Ik heb het pakket dus nu thuis en niet geopend.

Via Amazon terugsturen lijkt onmogelijk.
Een helpdesk telefoonnummer kan ik nergens vinden.

Mocht er iemand aan mijn deur komen voor het pakket, wat moet ik doen ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jetro schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:14:
Mocht er iemand aan mijn deur komen voor het pakket, wat moet ik doen ?
Vermelden dat je geen pakket hebt ontvangen. Nadat de persoon weer afgetaaid is weet je zeker dat er een vorm van pakketfraude wordt gebezigd. Daarna kun je op internet op zoek naar het retouradres en het daar naartoe laten sturen, hoewel een retour Amazon soms meer kost dan het daadwerkelijke product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:24
Niet toevallig een vorige bewoner die per ongeluk z'n oude adres geselecteerd heeft? Dat kan ook nog altijd natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:16

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

sypie schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:17:
[...]

Vermelden dat je geen pakket hebt ontvangen. Nadat de persoon weer afgetaaid is weet je zeker dat er een vorm van pakketfraude wordt gebezigd.
Je kunt nog contactgegevens vragen voor als het pakket alsnog wordt bezorgd :+

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:36
Ik zou een persoon die aanbelt gewoon meedelen dat ze maar opnieuw moeten bestellen en dat ik ze niks ga geven.
Als je confrontatie avers bent liegen en zeggen dat je het pakket niet hebt is ook een optie.

Ondertussen gewoon amazon bellen of mailen dat je een pakketje hebt die je niet besteld hebt.
Amazon is bout met contact info.
Maar als je onderaan klikt op "Something else" (of NL vertaling) je krijgt dan contactopties.

Amazon moet een retourcode voor je aanmaken.
Waarom ze niet gewoon een retouradres hebben mag joost weten maar ik vind het waardeloos want dan kan je aflevering dus alleen aan de deur weigeren. Wat dus alleen werkt als je thuis bent.

[ Voor 18% gewijzigd door Polderviking op 16-09-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ik zou gewoon zeggen dat het verkeerd verzonden is en terugsturen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jetro
Ik heb vanmorgen Amazon gebeld. Pakket is verstuurd via DHL dan is het niet van hun was het antwoord. Ze zeiden gooi maar weg, achteraf betalen hoeft niet omdat ik niet had besteld.

Wat me wel opviel dat ze eerst vragen of ik het pakket heb geopend, hoe groot en hoe zwaar het is. Blijkbaar een schatting naar de waarde ?
Het pakket was klein en zeer licht, dus zal wel niks duurs inzitten, vandaar : gooi maar weg denk ik.

Daarna nog de Politie gebeld, die wisten ook niet wat te doen, weggooien of terugsturen werd me aanbevolen.

Heb het nu terug gebracht naar een DHL service punt, terug sturen kan ook hier niet omdat ze geen barcode kunnen aanmaken voor me.
Het pakket is nu van een sticker voorzien : geweigerd door klant, het gaat dus terug naar DHL.

Ben ik er van af, mocht nog iemand aan de deur komen dan kan deze persoon bij DHL terecht voor zijn pakketje.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
pakket is verstuurd via DHL dus niet van Amazon... bijzonder.
Alles wat ik bij Amazon bestel wordt door DHL geleverd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jetro
_JGC_ schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:12:
pakket is verstuurd via DHL dus niet van Amazon... bijzonder.
Alles wat ik bij Amazon bestel wordt door DHL geleverd :D
Bij ons rijd altijd zo een grijze wagen van Amazon voor, is dat ook DHL dan ?
In ieder dat is wat mij is verteld de Amazon meneer, die het trouwens ook aan zijn supervisor moest vragen.

Eigenlijk wel slecht dat niemand je een fatsoenlijk antwoord kan geven. Amazon niet, de politie niet uiteindelijk kwam de DHL juffrouw met het voorstel van weigeren en terug naar DHL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:35
Jetro schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:19:
[...]

Bij ons rijd altijd zo een grijze wagen van Amazon voor, is dat ook DHL dan ?
Nee, dat is Amazon Logistics. Ik krijg zo 50/50 via DHL en Amazon Logistics bezorgd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• henri86
  • Laatst online: 11:24
Na die reacttie van Amazon zou ik toch eerst hebben gekeken wat er in zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41

Qwerty-273

Meukposter

Pakket met een andere naam als geadresseerde in het vervolg niet aannemen, dus weigeren aan de deur (dat de bezorger vervolgens zelf een krabbel zet en het wegmietert is een tweede). Enige optie is het terugsturen als verkeerd bezorgd. Maar zie dat maar ergens weer afgeleverd te krijgen aangezien de meeste maar service punten zijn. En menig service nummer zal er ook niet om te springen staan om barcodes voor retours aan te maken. Hebben de buren trouwens getekend? Of was dat niet nodig?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Polderviking schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:05:
Als je confrontatie avers bent liegen en zeggen dat je het pakket niet hebt is ook een optie.

Ondertussen gewoon amazon bellen of mailen dat je een pakketje hebt die je niet besteld hebt.
Niet liegen. (Hint, als het wel een oprechte fout is dan zit je gevaarlijk dicht bij diefstal).

En zeker nooit een pakket gericht aan jouw adres afgeven aan iemand aan de deur. Of hooguit als de naam van directe buren er op staat, die je ook kent en vertrouwt.

Wel eenmalig Amazon informeren, de situatie uitleggen en vragen naar (hoe) terug te zenden zonder enige kosten voor jezelf.

Als geen reactie van de webwinkel (hier Amazon), openen en zien of er bederfelijke waar in zit en vervolgens of je daar verdere info over de afzender ziet. Ik zou het dan in de kast leggen en over een paar jaar (!) als verloren beschouwen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
F_J_K schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:57:
[...]

Niet liegen. (Hint, als het wel een oprechte fout is dan zit je gevaarlijk dicht bij diefstal).

En zeker nooit een pakket gericht aan jouw adres afgeven aan iemand aan de deur. Of hooguit als de naam van directe buren er op staat, die je ook kent en vertrouwt.

Wel eenmalig Amazon informeren, de situatie uitleggen en vragen naar (hoe) terug te zenden zonder enige kosten voor jezelf.

Als geen reactie van de webwinkel (hier Amazon), openen en zien of er bederfelijke waar in zit en vervolgens of je daar verdere info over de afzender ziet. Ik zou het dan in de kast leggen en over een paar jaar (!) als verloren beschouwen.
Als je het pakketje niet daadwerkelijk houd en gewoon netjes retour stuurt lijkt me dat bijzonder lastig hard te maken.

Foutje maken met adres kan, maar dan zijn het wel buren die ergens een fout huisnummer in hebben gekalkt, of een vorige bewoner als het een heel ander adres is, maar je typt echt niet "zomaar" even per ongeluk een heel fout, kloppend adres in die wel dichtbij genoeg is om gewoon even naartoe te gaan.
Zeker bij Amazon niet want dat staat gewoon in je account.
Pakketfraude is dan echt wel het eerstvolgende voor de hand liggende scenario.

En dan kan je m.i. prima uitleggen dat je een leugentje heb geuit omdat je aan de deur geen confrontatie wil.
Als je wel zegt dat je dat pakketje hebt maar hem gewoon niet wil geven ben je eerlijk, maar krijg je ongetwijfeld getouwtrek.
Als je daar gevoelig voor bent is dat niet zo slim.

[ Voor 6% gewijzigd door Polderviking op 16-09-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
F_J_K schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:57:
[...]

Paar jaar....? Het lijkt me wat heftig om een aantal jaar voor opslagpunt te spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Trouwens, kan je het beschouwen als een gevonden voorwerp? Dan hoef je alleen aangifte te doen en ben je na 1 jaar eigenaar als het niet wordt geclaimed.

https://www.rijksoverheid...met-een-gevonden-voorwerp

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Dit is ons vandeweek ook overkomen. Wij waren niet thuis en dochter (12) neemt pakket aan op ons adres maar met andere ten naam stelling. Uurtje later staat er Engels sprekende man voor de deur die vraagt of er een pakket op zijn naam is bezorgt, hij zou een verkeerd adres opgegeven hebben. Dochterlief geeft hem dit pakket mee en denkt er goed aan gedaan te hebben. Ik kwam rond 1800 thuis en had op de deurbel camera gezien dat er iemand aan de deur was geweest en vroeg wat dit was, toen kwam dit verhaal.

Ik wist meteen dit is foute boel, camera beelden heb ik veilig gesteld maar ik kan niet meer achterhalen van wie het pakket was en voor wie het was.

Aangifte was niet mogelijk volgens de politie. Even afwachten hoe dit gaat aflopen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gielie schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:45:
Dit is ons vandeweek ook overkomen. Wij waren niet thuis en dochter (12) neemt pakket aan op ons adres maar met andere ten naam stelling. Uurtje later staat er Engels sprekende man voor de deur die vraagt of er een pakket op zijn naam is bezorgt, hij zou een verkeerd adres opgegeven hebben. Dochterlief geeft hem dit pakket mee en denkt er goed aan gedaan te hebben. Ik kwam rond 1800 thuis en had op de deurbel camera gezien dat er iemand aan de deur was geweest en vroeg wat dit was, toen kwam dit verhaal.

Ik wist meteen dit is foute boel, camera beelden heb ik veilig gesteld maar ik kan niet meer achterhalen van wie het pakket was en voor wie het was.

Aangifte was niet mogelijk volgens de politie. Even afwachten hoe dit gaat aflopen.
Klinkt inderdaad alsof binnenkort de AfterPay/Klarna aanmaningen in de bus komen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:47:
[...]

Klinkt inderdaad alsof binnenkort de AfterPay/Klarna aanmaningen in de bus komen.
Gelukkig is het pakket herkenbaar op beeld van zowel de bezorger als de ophaler, hopelijk krijg ik niet al te veel gezeik hiervan.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:15
YakuzA schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:47:
[...]
Ik heb geen ervaring met deze diensten. Voor zover ik begrijp schieten ze het bedrag voor. Vragen zij hiervoor niets wat herleidbaar is? Een bankrekeningnummer bijvoorbeeld?
Als ze dat wel doen, dan lijkt deze fraude nogal dom, want de fraudeur is zo gevonden.
Als ze dat niet doen, dan lijkt me dat een groot (onverantwoord) risico dat die diensten nemen. Gevolgen lijken me voor hun rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:20:
Trouwens, kan je het beschouwen als een gevonden voorwerp? Dan hoef je alleen aangifte te doen en ben je na 1 jaar eigenaar als het niet wordt geclaimed.

https://www.rijksoverheid...met-een-gevonden-voorwerp
Nee, het zou dan moeten gaan om een ‘onbeheerde zaak’, zie art 5:5BW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

https://blog.iusmentis.co...itsfraude-met-een-pakket/

Mogelijk dezelfde casus.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 16-09-2024 17:26 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-05 13:56
MallePietje schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:15:
[...]

Ik heb geen ervaring met deze diensten. Voor zover ik begrijp schieten ze het bedrag voor. Vragen zij hiervoor niets wat herleidbaar is? Een bankrekeningnummer bijvoorbeeld?
Als ze dat wel doen, dan lijkt deze fraude nogal dom, want de fraudeur is zo gevonden.
Als ze dat niet doen, dan lijkt me dat een groot (onverantwoord) risico dat die diensten nemen. Gevolgen lijken me voor hun rekening.
Zo een bankrekeningnummer is gewoon van een geldezel waarschijnlijk. Dus wel echt herleidbaar maar niet tot de echte dader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
Nou het pakket is opnieuw opweg naar ons.

Ik had de QR code omdat het is afgeleverd bij de buren, kan het dus volgen.

Gisteren ingeleverd bij een service punt van DHL, de dame heeft een groene sticker erop geplakt met pakket geweigerd. Omdat ik geen bewijs had dat ik het heb teruggestuurd, heeft ze de sticker naast de barcodes geplakt zodat ik een foto met alle data kon maken.

Blijkbaar nu dus in de geautomatiseerde verwerking en het komt gewoon opnieuw.
Voordeel ik kan het nu bij de bezorger weigeren en heb dan wel legitiem bewijs dat ik het pakket niet heb.

En maar denken dat automatiseren het leven makkelijker maakt 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

gielie schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:50:
[...]

Gelukkig is het pakket herkenbaar op beeld van zowel de bezorger als de ophaler, hopelijk krijg ik niet al te veel gezeik hiervan.
Deze partijen kennen deze vorm van fraude natuurlijk ook, en jij kunt eenvoudig aantonen dat je niet de persoon bent aan wie het pakket was gericht (en op wiens naam dus de overeenkomst met de betalingsprovider is gesteld).

Mocht je dergelijke post ontvangen, leg dan uit dat jij niets besteld hebt en geen overeenkomst met die betaalpartner bent aangegaan. Vertel ze dat er wel een pakket is bezorgd met een andere naam, en dat die dezelfde avond is opgehaald door de geadresseerde. Je kunt de beelden als bewijs toevoegen, maar eigenlijk is zelfs dat niet nodig.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Jetro schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:05:

Gisteren ingeleverd bij een service punt van DHL, de dame heeft een groene sticker erop geplakt met pakket geweigerd. Omdat ik geen bewijs had dat ik het heb teruggestuurd, heeft ze de sticker naast de barcodes geplakt zodat ik een foto met alle data kon maken.

Voordeel ik kan het nu bij de bezorger weigeren en heb dan wel legitiem bewijs dat ik het pakket niet heb.

Dit gebeurt regelmatig helaas.

11 dagen geleden heb ik een overbodig item teruggestuurd naar Amazon, en vrijdag lag het weer bij mij in de bus. De adressticker (barcode, geprint vanuit het returnsproces van Amazon) was doorgestreept met een dikke pen. Wie dat heeft gedaan, weet ik niet.

Ik had er met de hand linksboven op de enveloppe "Afz <postcode+huisnr>" geschreven, waardoor men wist wie de afzender was. Had ik dat niet gedaan, dan weet ik niet wat er met het pakket zou zijn gedaan, maar had ik waarschijnlijk mijn geld niet teruggekregen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jetro schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:05:

Niet heel raar toch?
Als de barcode niet is afgeplakt/onbruikbaar gemaakt is gaat die op de sorter mogelijk automatisch weer naar jou toe.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 13:24

MsG

Forumzwerver

gielie schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:45:

je bent hierin ook helemaal geen partij, laat staan een benadeelde partij. Die aanmaningen zijn vanuit andere personen. Hier ook wel gehad, uiteindelijk het huis maar laten blokkeren op AfterPay/Klarna/etc. De acceptgiro's/aanmaningen kan je gewoon bij het oud papier doen. Je dochter heeft gewoon volstrekt redelijk te goeder trouw gehandeld.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:15
sanger1981 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:01:
[...]

Zo een bankrekeningnummer is gewoon van een geldezel waarschijnlijk. Dus wel echt herleidbaar maar niet tot de echte dader.
Dan is mijn conclusie dat Klarna etc. kennelijk niet vaststelt aan wie ze geld lenen. Dat is natuurlijk vragen om problemen met fraudeurs. En die problemen lijken me voor rekening en risico van Klarna. Begrijpelijk dat ze het en der nog proberen te vorderen, maar lijkt me redelijk kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

MallePietje schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:42:
[...]

Dan is mijn conclusie dat Klarna etc. kennelijk niet vaststelt aan wie ze geld lenen. Dat is natuurlijk vragen om problemen met fraudeurs. En die problemen lijken me voor rekening en risico van Klarna. Begrijpelijk dat ze het en der nog proberen te vorderen, maar lijkt me redelijk kansloos.
Klopt - er is zeer weinig controle. Deze bedrijven nemen het verlies door potentieel fraude op de koop toe - het aanvragen van het krediet moet laagdrempelig blijven zodat een echte klant niet te lang stilstaat bij de verplichting die men aangaat. Dat is onderdeel van de psychologie achter het businessmodel - snel beslissen waardoor het gros van de potentiële klanten niet stilstaat bij de gevolgen van de hoge rentes bij niet tijdige afbetaling.

• Polderviking
YakuzA schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:26:
[...]

Niet heel raar toch?
Als de barcode niet is afgeplakt/onbruikbaar gemaakt is gaat die op de sorter mogelijk automatisch weer naar jou toe.
Aangezien die barcodes uniek zijn voor een zending vind ik het wel raar dat die machine er lak aan heeft dat dezelfde barcode 2x langs komt.
Dat klinkt exploitabel.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Polderviking schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:03:
[...]
Aangezien die barcodes uniek zijn voor een zending vind ik het wel raar dat die machine er lak aan heeft dat dezelfde barcode 2x langs komt.
Dat klinkt exploitabel.
slightly offtopic, maar:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

;)

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 18-09-2024 11:14 ]

PSN

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Jetro is er al iemand aan de deur geweest om te vragen naar een pakket dat verkeerd is afgeleverd?

Vaak zie je toch dat bij pakketfraude de fraudeur redelijk snel aan de deur staat (ook dat je zelf niet te veel verhalen hoort over pakketfraude). Die hebben tijdens het bestellen al vaak een grove schatting wanneer het afgeleverd zou moeten worden. Of ze volgen het via een eventueel tracking nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jetro
Qwerty-273 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:11:
@Jetro is er al iemand aan de deur geweest om te vragen naar een pakket dat verkeerd is afgeleverd?

Vaak zie je toch dat bij pakketfraude de fraudeur redelijk snel aan de deur staat (ook dat je zelf niet te veel verhalen hoort over pakketfraude). Die hebben tijdens het bestellen al vaak een grove schatting wanneer het afgeleverd zou moeten worden. Of ze volgen het via een eventueel tracking nummer.
We waren niet thuis en het is afgeleverd bij de buren.
Dit kon je zien in de track&trace.

Blijkbaar laten ze het dan voorbij gaan.

Omdat ik het kaartje in de bus had met QR code kon ik het pakket ook volgen.

Maar klopt, heb nu ook vaker gelezen, ze staan binnen een uur aan je deur. Kun je er niet lang over nadenken zal wel de reden zijn.

In het vervolg bij elk pakket de naam checken, ken je de persoon niet dan weigeren bij de bezorger, dan gaat het retour en heb je bewijs.

Terugbrengen naar service point werkt niet echt, het is vandaag namelijk opnieuw afgeleverd, nu als beschadigd gemeld door de bezorger en gaat nu retour.
Pagina: 1