Waar beginnen met panlat voor gipsplafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:15
Ik heb een balkenplafond op de zolder waar nog isolatie tussen komt en met panlatten (dwars op de balken) stucplaten op bevestigd worden.

Nu zit de draagbalk die langs de muur bevestigd is, ongeveer een cm of 1 lager. Hierdoor kom ik niet uit als ik daar een panlat op bevestig met de andere dwars op de andere balken.

Het hoogteverschil tussen de draagbalk aan de muur en de dwarsbalken is ergens tussen de 13-14mm.

Wat zijn jullie tips of ideeën of is onderstaande een prima oplossing?

* een vuren lat van 1cm dik (gezien bij de hornbach) bevestigen aan de balk die gelijk met de muur loopt, vervolgens een standaard panlat van 22mm onder de dwarsbalken. Mogelijk loopt de gipsplaat dan over 30cm ongeveer 2mm omhoog. Is dat erg? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/um24b-pwKO151NQJJh2FZkPRoJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq64JK2HWIb8XN52XNtRgCyX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:56
Uitvulplaatjes ertussen of afstandschroeven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:46
2 mm schuin over 30 cm , helemaal bij de muur? ziet niemand :) - zeker als je gaat stucen is 2 mm totaal niet opvallend :)

[ Voor 32% gewijzigd door 99ruud99 op 15-09-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
normaal begin je bij het laagste punt (wat vaak ergens in het midden van de balklaag is) en dan vul je de rest daar waterpas op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
7mm is ook een standaard dikte voor vuren latjes, ook per stuk in de bouwmarkt e.d.
Dan zit je al op 1mm verschil!!
(en je kan er nog uitvulblokjes onder steken)

Of je eerste 22mm panlat tegen de balkhouders plaatsen en niks op de draagbalk.... (zolang je niet te erg tegen je plafond gaat duwen)

Of een stukje hout tegen de vertikale kant van de muurbalk plaatsen, op zo'n manier dat de onderkant even hoog komt als de 22mm latten

[ Voor 47% gewijzigd door robotomizer op 15-09-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Uitvullen kan eventueel ook met een constructiekit, als plaatjes lastig zijn. Dan schroef je het vast en duw je de kit tot de juiste dikte.

Je zou zelfs de gipsplaat op de laatste balk kunnen lijmen, dan druk je hem vast op de juiste hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
robotomizer schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:23:
7mm is ook een standaard dikte voor vuren latjes, ook per stuk in de bouwmarkt e.d.
Dan zit je al op 1mm verschil!!
(en je kan er nog uitvulblokjes onder steken)

Of je eerste 22mm panlat tegen de balkhouders plaatsen en niks op de draagbalk.... (zolang je niet te erg tegen je plafond gaat duwen)

Of een stukje hout tegen de vertikale kant van de muurbalk plaatsen, op zo'n manier dat de onderkant even hoog komt als de 22mm latten
Met het 10mm vuren latje kom ik al iets hoger uit, idealiter gebruik ik een vuren lat van 12mm dik ongeveer. Dan komt het uit met de 22mm dikke panlatten voor op de dwarsbalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
twain4me schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:23:
normaal begin je bij het laagste punt (wat vaak ergens in het midden van de balklaag is) en dan vul je de rest daar waterpas op uit.
Het plafond zit er helemaal waterpas in, zit vrijwel geen verschil in. Dus gelukkig is het niet nodig om ergens anders een vulplaatje oid te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:59

Exigence

dnkroz

12 mm lat, of een lat zagen uit 12mm multiplex en dat naar wens nog uitvullen met vulplaatjes van 1 of 2mm.
Pagina: 1