Nieuw huis een nieuwe domotica, weer Hue?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rherni
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-09-2024
Even een introductie, ik hik tegen de 50 aan, woon in een huis met vrouw en twee dochters, geen van hen heeft interesse in domotica. Ik was 15 jaar geleden al aan het knutselen met een Raspberry Pi, IFTTT, KAKU, thermometers, etc. Toen de RaspberryPI stierf ben ik, mede door gebrek aan tijd, overgestapt op het gemak van Hue.

Nu zijn 95% van lampen in het ons huis Hue, met de Hue buttons voor de handmatige bediening en de Hue Hub/APP voor het remote gebeuren. Dit geheel is aangesloten op Google Home, met een Nest Hello, Nest protects, Max speakers, Next Hub en een aantal camera's.

We hebben een nieuwbouw huis gekocht en nu start de zoektocht naar de domotica voor het nieuwe huis. Oplevering is november 2025, dus ik heb nog even.

Waarom in het huidige huis Hue:
- Hue lampen en spotjes zijn fantastisch, goed licht en top kwaliteit (gaan echt niet stuk)
- Hue buttons werken goed, in alle kamers worden de lampen in de ruimte er mee bediend
- Communicatie tussen de knop/lamp/bride is lokaal
- Licht "warmte" op basis van tijdstip dat je op de knop drukt
- Lampen dimmen door de knop ingedrukt te houden
- Alle lampen gaan in de ochtend uit als iedereen vertrokken is
- Integratie met Google home werkt goed (maar is niet echt belangrijk)

Waarom verder aan het kijken:
1. Als de Hue hub uitvalt, kan er geen lamp meer bedient worden in huis, er is geen backup
2. Max 50 lampen op 1 Hue hub, ik heb al meegemaakt dat een button niet geprogrammeerd kon worden omdat er geen ruimte op de hub was

De beperking van de 50 lampen kan ik omheen werken door een tweede hub op te hangen, niet ideaal, maar kan.

De de hoofdreden is dat er een back-up moet zijn voor de hub, voor als de hub uitvalt en ik in het buitenland zit. Het liefst heb ik primaire bediening via draad, en instellingen van kleuren e.d. via een hub/app.

Ik heb gekeken naar :
- Sonoff, maar hier kan je geen lampen mee dimmen
- Casambi, erg duur en lijkt mij meer voor de professionele wereld
- Tuya, alles via het internet en platform in China...

Zigbee direct, lijkt in theorie een oplossing te zijn, maar daar kan ik geen schakelmateriaal voor vinden dat direct met een lamp communiceert.

Er staat erg veel in de andere fora op Tweakers.net waar ik een fervent lezer ben, maar een oplossing heb ik nog niet kunnen vinden.

Is er iemand die tegen hetzelfde heeft aangehikt en een oplossing heeft gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:11
Ik ben juist ook van Home assistant overgestapt op Hue specifiek voor verlichting (rest niet), puur vanwege de stabiliteit. Mijn server had nog wel eens last van hickups (vond mijn partner niet zo prettig als ik in het buitenland zat) en de hue hub heeft tot nu toe (jaar in bedrijf) geen hickups gehad. Overigens is de hue bridge aan HA toegevoegd, zodat schakelen daarmee ook gaat.
Het is een beetje wat je zelf wilt denk ik, ik ben blij met de combi HA + Hue. De limiet van 50 devices kan wel hinderlijk zijn, maar hier nog niet aan de hand. Ik kan me voorstellen dat bij een update/upgrade van de bridge het aantal wellicht omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rherni
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-09-2024
Hue werkt erg goed, het draait hier al jaren stabiel. Dat maakt het ook lastig om een beter alternatief te vinden.

De backup kan ook een extra Hue bridge worden, die al geconfigureerd in de meterkast hangt.

Er wordt al jaren geroepen in de Hue community dat de 50 devices limit moet worden opgelost maar zonder resultaat. Praktisch gezien kost dit Hue omzet want het weerhoud veel gebruikers verder uit te breiden. Zelf zou ik graag richting tuin gaan met Hue, maar de tweede bridge weerhoud me op het moment.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
begin dit jaar was er een aankondiging voor een backup/restore functie in de hub. Is er nog steeds niet, overigens. Maar daar zou ik op wachten. Er zijn wel hobby github projecten die een backup en restore kunnen maken, maar met name de restore lijkt een complex iets te zijn.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je komt dan al vrij snel uit op KNX. Dat is nog lokaler, er is geen hub nodig en devices praten onderling. Is er iets stuk werkt alleen dat onderdeel (bijv. schakelaar) niet.

Je zou een goede basis van je huis hiermee kunnen inrichten aangevuld met de HUE spullen die je nu al hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 19-09-2024 20:04 ]