Twijfel over tv-formaat. Keuze tussen 75" of 85"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipItUp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo

Een jaar geleden heb ik een huis inclusief gloednieuw meubilair gekocht. Mijn 13 jaar oude 50" Panasonic plasma heb ik meegenomen en deze doet eigenlijk nog steeds wel prima dienst.

Vroeger zat ik op een 3 à 3,5 meter van de tv en dit was een acceptabele afstand. Intussen zit ik echter op een 4 à 4,20 meter en hierdoor is 50" me toch wat aan de kleine kant geworden. Het begint dan ook te kriebelen om een nieuwe tv te kopen, wellicht een TCL C84x. Ik twijfel nog tussen 75" en 85".

De prijzen zijn quasi identiek. De 85" is zelfs nog iets goedkoper momenteel. Dat klinkt dus quasi als een no brainer.

Het nadeel is echter dat mijn tv-meubel 183 cm is, waardoor een 85" tv aan beide kanten een 3 cm zou oversteken. Naar wat ik lees zou een tv-meubel idealiter niet smaller (en eigenlijk best een paar cm breder) dan je tv zijn. Mijn OCD kan er blijkbaar niet goed tegen om "tegen de vuistregels in" te zondigen, waardoor 85" eigenlijk nipt afvalt. Ophangen zou eventueel een optie kunnen zijn, maar dan zit ik ook weer een halve meter ofzo verder van de tv af.

Hier wat foto's van mijn leefruimte:
https://ibb.co/cCL1vGn
https://ibb.co/ZmGVgxh

Wat zou wijsheid zijn? Ik zou sowieso nog wel tot Black Friday wachten wellicht, maar zit ergens te hopen dat een deal tot pakweg 1200 euro voor een 75" tv mijn keuze wat gemakkelijker zou kunnen maken. 85" klinkt leuk maar misschien toch wat overkill?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 12:01
Een dergelijk grote tv hang je aan de muur, die zet je niet op een meubel. Voor de rest hebben wij geen idee van jouw voorkeuren, huiskamer etc. Ik zou altijd voor de grootste maat tv-scherm kiezen die je kunt betalen, dus als ze even duur zijn is het een no-brainer. Maar ja, ik ben van de OLED en een 85" OLED is nog wel even wat anders, qua prijs. Hij komt er wel hoor, maar even een goed moment afwachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RipItUp schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:45:
[...] Het nadeel is echter dat mijn tv-meubel 183 cm is, waardoor een 85" tv aan beide kanten een 3 cm zou oversteken. Naar wat ik lees zou een tv-meubel idealiter niet smaller (en eigenlijk best een paar cm breder) dan je tv zijn. [...]
Wat is de argumentatie daarachter? Want de voet van een TV is vaak ook veel smaller dan de TV zelf. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
@RipItUp
Ik ben van een 55" edge lit scherm gegaan, naar een 55" OLED.
Het kwaliteitsverschil is echt enorm.

Zou dus eerder gaan voor een 65" OLED dan een goedkope 75 of 85".

Qua setup zou je je bank iets naar voren kunnen doen. Heb je direct een mooie plek voor rear-speakers. Grote TV is leuk, maar zonder goed geluid is het ook zonde.
TV, kan je op ophangen en dan op een uittrekbare beugel monteren. Win je weer 50cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

RipItUp schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:45:
Hallo

Een jaar geleden heb ik een huis inclusief gloednieuw meubilair gekocht. Mijn 13 jaar oude 50" Panasonic plasma heb ik meegenomen en deze doet eigenlijk nog steeds wel prima dienst.

Vroeger zat ik op een 3 à 3,5 meter van de tv en dit was een acceptabele afstand. Intussen zit ik echter op een 4 à 4,20 meter en hierdoor is 50" me toch wat aan de kleine kant geworden. Het begint dan ook te kriebelen om een nieuwe tv te kopen, wellicht een TCL C84x. Ik twijfel nog tussen 75" en 85".

De prijzen zijn quasi identiek. De 85" is zelfs nog iets goedkoper momenteel. Dat klinkt dus quasi als een no brainer.

Het nadeel is echter dat mijn tv-meubel 183 cm is, waardoor een 85" tv aan beide kanten een 3 cm zou oversteken. Naar wat ik lees zou een tv-meubel idealiter niet smaller (en eigenlijk best een paar cm breder) dan je tv zijn. Mijn OCD kan er blijkbaar niet goed tegen om "tegen de vuistregels in" te zondigen, waardoor 85" eigenlijk nipt afvalt. Ophangen zou eventueel een optie kunnen zijn, maar dan zit ik ook weer een halve meter ofzo verder van de tv af.

Hier wat foto's van mijn leefruimte:
https://ibb.co/cCL1vGn
https://ibb.co/ZmGVgxh

Wat zou wijsheid zijn? Ik zou sowieso nog wel tot Black Friday wachten wellicht, maar zit ergens te hopen dat een deal tot pakweg 1200 euro voor een 75" tv mijn keuze wat gemakkelijker zou kunnen maken. 85" klinkt leuk maar misschien toch wat overkill?
Wat je kunt doen is met karton oid een 75" en 85" tv nabootsen en beetje meer het idee krijgen hoe groot het daadwerljik is. Natuurlijk is het altijd nog anders dan wanneer je het echt aan de muur hebt.

Vanwege de afmetingen van mijn woning staat mijn tv links op mijn dressoir en steekt hij 20 cm over.de rand van het dressoir heen. Is dat mooi? Niet persé. Is het storend? Wat mij betreft ook niet.

Omdat dit eigenlijk om aankoopadvies gaat, verplaats ik je topic naar het juiste forum. Ik maak ook de titel even wat duidelijker.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:59
De kijkafstand is groot. En je hebt de ruimte en de prijs is nagenoeg gelijk zeg je. Dan zou ik altijd de grootste pakken :).

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RipItUp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Room42 schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:56:
[...]

Wat is de argumentatie daarachter? Want de voet van een TV is vaak ook veel smaller dan de TV zelf. ;)
Iets met stabiliteit, meer risico om de tv om te stoten (bv. langs de zijkanten). In mijn geval is dat niet echt aan de orde want er komen nog vloerspeakers naast.

Ander argument is dat het "out of balance" kan ogen, een grote tv op een kleiner tv-meubel. Maar misschien hecht ik te veel belang aan zogenaamde normen die god weet wie ooit heeft bedacht.

Qua kijkafstand kom ik ook wat tegenstrijdigheid tegen. Volgens Coolblue volstaat 65"-75" al bij 4 meter kijkafstand, volgens meer Amerikaanse richtlijnen is zelfs 85" al op het randje...
chrisborst schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:59:
@RipItUp
Ik ben van een 55" edge lit scherm gegaan, naar een 55" OLED.
Het kwaliteitsverschil is echt enorm.

Zou dus eerder gaan voor een 65" OLED dan een goedkope 75 of 85".

Qua setup zou je je bank iets naar voren kunnen doen. Heb je direct een mooie plek voor rear-speakers. Grote TV is leuk, maar zonder goed geluid is het ook zonde.
TV, kan je op ophangen en dan op een uittrekbare beugel monteren. Win je weer 50cm.
Rear speakers heb ik nog wel staan. In feite kom ik van een 7.1 setup (de Jamo 426 5.0 setup die een 10-15 jaar geleden erg populair was op iBood + nog een paar extra vloerspeakers zoals op de foto) maar wegens twee Jamo subs die na een paar jaar de geest hebben gegeven, omwille van de verhuis en geen zin om weer nieuwe kabelgoten te trekken en om de buren niet te veel te treiteren heb ik terug downgrade naar stereo gedaan.

In feite ook wel goede tips, al schijnt de TCL C8xx reeks echt wel erg competitief te zijn t.o.v. de gangbare Samsungs en LG's.
Jorgen schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:08:
[...]

Wat je kunt doen is met karton oid een 75" en 85" tv nabootsen en beetje meer het idee krijgen hoe groot het daadwerljik is. Natuurlijk is het altijd nog anders dan wanneer je het echt aan de muur hebt.

Vanwege de afmetingen van mijn woning staat mijn tv links op mijn dressoir en steekt hij 20 cm over.de rand van het dressoir heen. Is dat mooi? Niet persé. Is het storend? Wat mij betreft ook niet.

Omdat dit eigenlijk om aankoopadvies gaat, verplaats ik je topic naar het juiste forum. Ik maak ook de titel even wat duidelijker.
No problem, excuses en thanks.

Ja goede tip, al heb ik heb best een goed idee van hoe 75" en 85" zou ogen in mijn woonkamer. 75" zou er ongetwijfeld wat meer "gebalanceerd" uitzien en volgens mij ook wel al een prima upgrade zijn van de 50" die ik nu heb, maar voor de rest zijn er meer argumenten te maken voor 85".

Eigenlijk weet ik het antwoord dus al wel :) Die grootte van dat tv-meubel is dus in feite een beetje een non-argument.

[ Voor 63% gewijzigd door RipItUp op 15-09-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-05 12:33
Ik zit op 2,5m naar een 77inch OLED (kom van 65 inch FALD LCD) te kijken en ik denk van.....Mwah het had nog wel iets groter mogen zijn. Op >4m zou ik zeker 85inch overwegen. Je krijgt zelden spijt van een te grote TV.
Maar ja, als het een keus is tussen een 77inch OLED of een 85 inch MiniLED zal ik zelf toch gaan voor de OLED.
Pagina: 1