Voorbereiding hoofdschakelaar 3 fase groepenkast Liander

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RachC
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07:40
Hoi beste Tweakers,

Ik heb bij Liander een verzwaring van mijn groepenkast aangevraagd en voor ze deze kunnen plaatsen moet de hoofdschakelaar omgezet worden naar eentje die geschikt is voor 3 fase.

Deze klus heb ik voorgelegd bij m'n gebruikelijke electricien, maar zijn bezwaar is dat de rail vol zit en een 3 fase schakelaar er niet bij past.
Zijn enige oplossing is om de groepenkast te vervangen, precies dat wat Liander ook gaat doen. Mijn idee is dat ik best kan leven met een afgekoppelde groep voor een paar weken als dat de benodigde ruimte geeft.

Is dit mogelijk of klopt zijn standpunt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbpToJ0qax7sRILaYrttvwJVECU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJdnmKY1K8VnwLhvA3hlRUzA.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via RachC op 15-09-2024 15:10)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:06
Een 3-fase hoofdschakelaar is 4 modules breed.
Je verliest dus 4 groepen als dat in dit kastje moet passen, tenzij je alle huidige groepen vervangt voor aardlekautomaten. En dat is weer een dure hobby.
Een nieuwe kast met twee rijen is de beste optie volgens mij, dat zal je elektricien dan ook gaan regelen.
Liander vervangt verder niets behalve de meter en eventueel het kastje daaronder.

Je zou ook zijwaarts kunnen, maar ik zie zo niet niet hoeveel plek daar is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:00
Liander gaat deze groepenkast niet vervangen. Ze gaan helemaal niets doen totdat jij een 3-fase hoofdschakelaar geplaatst hebt waarop zij de draden vanuit de meter op af kunnen monteren. En om die schakelaar er in te krijgen zal je de huidige kast moeten vervangen want die zit vol.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:06
Een 3-fase hoofdschakelaar is 4 modules breed.
Je verliest dus 4 groepen als dat in dit kastje moet passen, tenzij je alle huidige groepen vervangt voor aardlekautomaten. En dat is weer een dure hobby.
Een nieuwe kast met twee rijen is de beste optie volgens mij, dat zal je elektricien dan ook gaan regelen.
Liander vervangt verder niets behalve de meter en eventueel het kastje daaronder.

Je zou ook zijwaarts kunnen, maar ik zie zo niet niet hoeveel plek daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RachC
Ah okay, dan is me een stuk meer duidelijk.
Bedankt voor jullie snelle antwoorden en dat op een zondag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:18

dragonhaertt

@_'.'

Overigens is het vervangen van de groepenkast wel iets dat gedaan moet worden door iemand met zegelrecht.
Je elektricien weet dit ook en zal hopelijk aangeven of hij dat heeft.

Zijn conclusie "groepenkast vervangen" is inderdaad correct.
Zeker als je later 3-fase groepen wil aansluiten, dan heb je sowieso meer ruimte nodig dan je nu hebt. (Ik neem aan dat je dat wil, aangezien je de verzwaring zelf hebt aangevraagd?)

Zorg er ook voor dat je meteen aangeeft wat je allemaal wil als uitbreidingen later. Misschien zijn 3 rijen of 2 kasten nodig om alles te plaatsen. Die kan je dan meteen meenemen.

Materiaal is 300-800 euro afhankelijk van wat je wensen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door dragonhaertt op 15-09-2024 15:19 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:55
Waarom ga je verzwaren naar 3 fasen? Ik neem aan omdat er extra groepen bijkomen. Daar is ook ruimte voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Doe jezelf een plezier en houd in de nieuwe groepenkast wat extra ruimte over voor toekomstige uitbreiding.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RachC
devriesjande schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:31:
Waarom ga je verzwaren naar 3 fasen? Ik neem aan omdat er extra groepen bijkomen. Daar is ook ruimte voor nodig.
Om alvast voor te bereiden op een ventilatiewarmtepomp als dat plan goed gekeurd wordt door de VvE.
Alvast de aansluiting toekomst proof maken..
Erasmo schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:53:
Doe jezelf een plezier en houd in de nieuwe groepenkast wat extra ruimte over voor toekomstige uitbreiding.
Dat ga ik zeker doen! Is ondertussen hard nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:55
RachC schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:05:
[...]

Om alvast voor te bereiden op een ventilatiewarmtepomp als dat plan goed gekeurd wordt door de VvE.
Alvast de aansluiting toekomst proof maken.
Ok. Dan is een nieuwe groepenkast verstandig. Met de nodige reserveruimte. Laat je electricien ook gelijk de fornuisgroep aanpassen naar een 3 fase aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:09
@RachC
Doe het direct goed en plaats een nieuwe groepenkast.
Je huidige groepenkast is een mooie van ABB, dus zal nog wel geld opleveren op MP.

Om je een beeld te geven wat een nieuw kast kost, zonder installatie:
https://www.groepenkastbe...WE15RFN/?build=4H6ODD3N71

Dit is de goedkoopste, circa 300 euro. Je kan het upgraden naar bijv. ABB. Dan kom je rond de 500 euro uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
Als deze aan de rechterkant naast je bestaande kast past.

Dan kan je hier een vier modules brede hoofdschakelaar en zetten.

Daarna ken je je bestaande meterkast rustig upgraden, op het moment dat het jou uitkomt. De monteur van de netbeheerder vind het geen probleem om een hoofdschakelaar aan te sluiten die aan de zijkant van het bestaande frame zit. Weet ik uit ervaring.

Op deze manier is zegelrecht niet nodig. Behalve het zegelrecht van de netbeheerder om de drie-fase hoofdschakelaar aan te sluiten natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door BovenHond op 15-09-2024 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-06 23:05
dragonhaertt schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:18:
Overigens is het vervangen van de groepenkast wel iets dat gedaan moet worden door iemand met zegelrecht.
Je elektricien weet dit ook en zal hopelijk aangeven of hij dat heeft.
Is dat altijd nodig? Want toevallig heb ik het een paar weken geleden bij mij thuis gedaan, maar kon de automaten gewoon zelf uitzetten en vervolgens later weer aanzetten. Daar hoefde geen enkele zegel voor verbroken te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:49
RachC schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:05:
[...]

Alvast de aansluiting toekomst proof maken..

[...]

Dat ga ik zeker doen! Is ondertussen hard nodig.
Toekomst proof maken: slim!

Maar; moet je hele vve straks aan de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RachC
BovenHond schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:10:
Als deze aan de rechterkant naast je bestaande kast past.

Dan kan je hier een vier modules brede hoofdschakelaar en zetten.

Daarna ken je je bestaande meterkast rustig upgraden, op het moment dat het jou uitkomt. De monteur van de netbeheerder vind het geen probleem om een hoofdschakelaar aan te sluiten die aan de zijkant van het bestaande frame zit. Weet ik uit ervaring.

Op deze manier is zegelrecht niet nodig. Behalve het zegelrecht van de netbeheerder om de drie-fase hoofdschakelaar aan te sluiten natuurlijk.
Ik was een beetje bang voor de rekening, maar begin ondertussen te accepteren dat het beter meteen goed kan, net als de rest van m'n huis.
Wel top dat je deze optie gegeven hebt!
President schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:22:
[...]

Toekomst proof maken: slim!

Maar; moet je hele vve straks aan de warmtepomp?
Nee hoor, dat is aan ieder om zelf te beslissen. De reden waarom ik toestemming nodig heb is, omdat we een gezamelijk ventilatiesysteem hebben met gedeelde buizen. Een ventilatiewarmtepomp kan hier niet op aangesloten worden, omdat de rest dan met mijn koude lucht zit.
Waar ik toestemming voor nodig heb is een ventilatierooster in de gevel van het appartement.
Het hebben van een buitenunit lijkt onmogelijk dus dan maar zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:18

dragonhaertt

@_'.'

Antonl91 schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:12:
[...]

Is dat altijd nodig? Want toevallig heb ik het een paar weken geleden bij mij thuis gedaan, maar kon de automaten gewoon zelf uitzetten en vervolgens later weer aanzetten. Daar hoefde geen enkele zegel voor verbroken te worden.
Goed punt, die optie was ik even vergeten.

Nee, dat is niet altijd nodig, je kan als je al automaten als hoofdzekering hebt inderdaad die uitzetten!

Ander alternatief bestaat ook, maar die zou ik nooit aanraden. Je kan onder spanning werken, al is dat door de arbo niet toegestaan.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1