Ooievaar weren van de schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:58
Beste allemaal.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Wij hebben afgelopen drie jaar vrijwel continue een ooievaar op onze schoorsteen. Hij is dicht, dus wat dat betreft weinig risico. Ook is het natuurlijk een mooi gezicht.

Echter schijt hij werkelijk alles onder, het loopt helemaal de zijmuur van ons huis af naar de badkamerraam en de poep vreet aan de voegen, stenen, etc. Tijdens een verbouwing van ons huis hebben we duiven pinnen laten plaatsen op de schoorsteen echter loopt hij die er gewoon van af en blijft komen.

Ik denk er nu aan om een kleine nepvogel die je normaal naast een vijver zet op de schoorsteen te lijmen. Zou dat kunnen werken of zou de ooievaar daar te slim voor zijn? Hebben jullie nog andere suggesties?

Ik hoor het graag!

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
Kun je de schoorsteen niet weghalen als 'ie toch geen functie meer heeft? Of anders een dakje erop misschien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85-ru_LmUjYpfH1nYZnkPZTQWAA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8InoFNkQ5adPBWCRg3Vtn2uW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let er wel even op dat de nestelplaats van ooievaars beschermd is, ook buiten het broedseizoen. Maar ik snap dat je niet wil dat je huis compleet wordt ondergescheten (en het geklepper is ook een ding)

Ik zou gewoon gaan voor de optie van @Nielson

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 15-09-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
Of biedt hem een mooie autoband op een hoge paal aan op een plek waar de poep minder erg is.
Dan verhuist hij daarheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:58
Het is niet de nestelplek. Hij gebruikt het meer als loungeplaats. Zit er gemiddeld een uurtje per dag. Ik denk dat hij het meer als zijn wc hokje ziet....

Er zit nog een afzuiger van de badkamer op. Weghalen is geen optie, dat krijg ik bij de gemeente vermoelijk niet rond en staat ook wel heel lelijk zonder. Kapje erop is nog wel een goede mogelijkheid. Maar zou hij niet gewoon op de kap gaan staan? Ook al is hij niet plat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
Ooievaars zijn lui, die pakken mooiste plek die kant en klaar is.

Als ze een leukere plek Ien dan zon schuine schoorsteen gaan ze daar zitten.

Natuurlijk wel met goed overzicht en goede randen... Net als een schoorsteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:14
FinalBob schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:16:
Weghalen is geen optie, dat krijg ik bij de gemeente vermoelijk niet rond en staat ook wel heel lelijk zonder.
ivm houtstookoverlast zijn er zelfs gemeenten die subsidie geven als je een schoorsteen verwijderd.
In mijn geval was het vergunningsvrij(maar geen subsidie in mijn woonplaats).

Een kapje is wel goedkoper. Slopen en aanhelen was voor €1500 klaar omdat we toch al een hijskraan hadden staan.
Pagina: 1