Computer freezed en of boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro Loco
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-09-2024
Hallo, ik heb gister een nieuwe cpu koeler gemonteerd op mijn desktop.

Ik heb ook mijn cpu uit het moederbord gehaald om deze goed schoon te maken. Kan het onderstaande probleem zijn ontstaan door bijvoorbeeld wat alcohol op de pinnetje geknoeid te hebben? Of koelpasta op een pinnetje is gekomen?

Specs:
Aorus b550 elite v1 moederbord
Ryzen 5 5600x
Rtx 2080 super msi trio x gaming
Samsung evo 970 nvme 2 ssd
2x 8gb Corsair vengeance 3600mhz

1e startup was goed. Openhardwaremomitor gaf lage temperaturen aan en ik was happy.

Vervolgens heb ik planet zoo opgestart. Graphics opgevoerd en gekeken wat de temperatuur deed.

Tijdens het spelen kreeg ik een freeze...
- beeldscherm bleef het spel laten zien,
- muis en toetsenbord stopten met werken.
- Powerbutton op de case werkte niet meer.

Meerdere malen opnieuw gestart. Telkens blijf hij naar 20 sec - 5 minuten na de startup vastlopen. Uiteindelijk kwam er een bluescreen: " critical process died"

Ik dacht eerst wellicht dat het windows was. Dus ik heb een verse windows installatie gedaan. Daarna deed hij het. Heb alle windows updates gedaan, adobe creative cloud geinstalleerd, sims 4 geinstalleerd.

Na 10 minuten sims 4, kreeg ik weer een freeze. Vervolgens:
- GPU eruit en terug erin
- Ram sloten door gewisseld, 1, beide, andere slots etc.
- nvme2 health gekeken maar ik heb pas 30tb geschreven dus zit niet aan zijn limiet.

Als ik de pc nu aanzet gaan alle fans draaien, maar laat hij niks meer zien. De case RGB gaat daarnaast ook niet meer aan. Dit heb ik eerder tijdelijk gehad en uiteindelijk stopte dat.

Opmerking: ik heb de pc bij een vriend neergezet en toen die nieuwe koeler geinstalleerd. Daarna begonnen de problemen. Ik heb ook meerdere stop contacten geprobeerd.

Ik ben einde raad. Geen foutmeldingen verder. Nieuwe windows, etc. Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Kan dit een defect moederbord zijn tijdens het installeren van de nieuwe cpu fan? Iemand een idee hoe ik dit kan achterhalen?

Groeten Bram

[ Voor 9% gewijzigd door Snorro Loco op 15-09-2024 13:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

Ging je cpu er wel weer soepeltjes terug in nadat je hem verwijderd had? Pinnetjes verbogen misschien.

Het leest alsof je niet door de POST komt.
Legio oorzaken, maar gezien je cpu eruit is geweest daar eerst een kijken.

Je zou nog met minimale componenten kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro Loco
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-09-2024
SpamLame schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:48:
Ging je cpu er wel weer soepeltjes terug in nadat je hem verwijderd had? Pinnetjes verbogen misschien.

Het leest alsof je niet door de POST komt.
Legio oorzaken, maar gezien je cpu eruit is geweest daar eerst een kijken.

Je zou nog met minimale componenten kunnen proberen.
Ik heb de oude koeler zojuist terug geplaatst. De cpu viel gemakkelijk in het socket. Heb deze ook geinspecteerd een geen verbogen pins te zien. Alle kabels aangedrukt, ram nogmaals geruild. En nu gebeurd helemaal niets meer zodra ik op de power button druk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

Wat ik dan meestal doe is het geheel uitbouwen en op een niet geleidend oppervlakte in elkaar zetten, met zo min mogelijk componenten.
Alleen cpu gpu moederbord psu en 1 stick ram.
Als je dat niet aan de praat krijgt, moet je componenten gaan uitwisselen.

Wellicht bij die vriend of buur of iemand van hier als je zelf niet voldoende oude componenten hebt.